Haaveena vauva 2025

vierailija
Joku kyseli.. Täällä jätettiin ehkäisy pois toukokuussa. Jos nyt tärppäisi, niin nuorempaan lapseen tulisi ikäeroa n. 4 vuotta. Toivoisin ettei kovin isoksi ikäero ehtisi kun sitä nyt jo on reilusti. /kolmattakehiin
 
Minulla on lapsien ikäeroihin ”kriisi”. Tavallaan halusin että olisi ollut pienellä ikäerolla lapset mutta nyt tulee se reilu 4vuotta ikäeroa jos tärppää. Esikoinen täyttää marraskuussa 5v ja nyt vasta yritetty toista. Toisaalta vauva aika oli meillä raskas jo senkin takia kun synnytys päätyi sektioon. Oli myös koliikki eikä tukiverkkoa liiemmin. Lapsi oli myös hankala nukkumaan, 2v vasta saatiin kunnolla kokonaisia öitä nukkua😂 tavallaan olen nyt tyytyväinen että ensimmäinen on hieman vanhempi ja koen meille tilanteen hyväksi näin. Ensimmäisestä synnytyksestä jäi vain niin vahvat pelot että haluan että seuraava on suunniteltusektio. Sekin ahistaa jo valmiiksi kun en tiedä saanko sellaista.. no yritän olla murehtimatta etukäteen kun ei tässä vielä raskaana olla tai katsotaan ensiviikolla sitten mitä testi näyttää..
 
  • Tykkää
Reactions: ToiveikasToivoton
vierailija
Minulla viime kuussa kemiallinen raskaus ja kierto myöhästyi muutamalla päivällä. Onko kenelläkään kokemusta, vaikuttaako ovulaation ajankohtaan tai voiko sekoittaa kiertoa? Minulla siis aina säännöllinen kierto 28-30 päivää. Muutenkin kaipaisin vertaistukitarinoita, onko muut täällä kokeneet kemiallisia ja vaikuttiko kiertoon/yrittämiseen?
 
vierailija
Moi tänne! Löysin tän chatin kun vauvakuumetta on alkanut lyödä päälle ja isosti. 😁
Jännittää mahdanko raskautua luomusti kun kierto heiluu 28-35 ja minulla on todettu monirakkulaiset munasarjatkin. Ovulaation tosin tunnistan aina selkeästi.

Gyne sanoi että saatan tarvita apua raskautumisessa mutta kokeilemme luomusti tämän vuoden loppuun nyt ainakin. Olemme molemmat tehneet miehen kanssa terveitä elämäntapamuutoksia, joten katsotaan jos se toisi tulosta. Nyt kp 11, eli ovis on nurkan takana. Mulla on niin isot toiveet että raskautuisin mutta myös olen alkanut henkisesti varautumaan siihen että jos tämä ei luomuna onnistukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: ToiveikasToivoton
Mulla oli 20 molemmissa alkaneissa raskauksissa. Synnytyksen jälkeen oli 13 ja nyt kun lapsi 3 ja oon syöny maksamakkaraa niin oon saanu nousemaan 83. Et ruuan kautta toimii kyllä paremmin kuin napeista oman kokemukseni mukaan.

Veikkaan kans, että lihaa syömällä rauta-arvot nousee helpommin eli jos syö lihaa niin varmaan nuo maksaruoat vielä niistäkin kaikista parhaita.. Mä syön kala+maito+kananmuna+kasvisruokaa ja lisäksi purkista rautaa. Ravinnosta mulla tulee varmaankin rautaa eniten täysjyväviljasta, palkokasveista ja soijarouheesta. Nyt elokuussa ferritiini oli 23, huhtikuussa se oli 14. Tuon huhtikuun tuloksen 14 kuultuani lisäsin raudan syömistä 100mg joka toinen päivä ja 200mg joka toinen päivä lääkärin suosituksesta. Synnytin loppukeväällä ja nyt tuon elokuun jälkeen olen siirtynyt takaisin 100mg joka toinen päivä suurinpiirtein. Näköjään kuitenkin arvo ollut noususuunnassa. En tiedä jatkuuko nousu tällä lisäraudan määrällä, mutta kokonaan en viitsi sen syömistä lopettaa, vaikka neuvolasta elokuussa ilmoitettiinkin, ettei lisärautaa enää tarvita, kun hemoglobiini oli hyvä (134). Erikoista, että eivät huomioineet tuota ferritiini-arvoa, vaikka se kuitenkin mitattiin.

Eikös sen ferritiinin suositella olevan jotain yli 50 jos yrittää raskautua?
 
Mikä DPO? Ihanaa! <3
Dop11, pitää siis ootella että saa ns virallisen tuloksen. Aattelin kyl varmaan nyt joka aamu tehä ja kattoa vahvistuuko viiva.

Mulla oli ekaa kertaa käytössä letrozol, lugesteroni ja akupunktio :) (ongelmat:liian pitkä kierto, keltarauhashormonin vähyys, nää kävin selvittää mehiläisellä kesäkuussa)

Jänskää! Esikoisesta tein ekan testin vasta dop 17, joten nyt testasin tosi aikasin 😅🙈
 
  • Rakkaus
Reactions: Cara-mel
Dop11, pitää siis ootella että saa ns virallisen tuloksen. Aattelin kyl varmaan nyt joka aamu tehä ja kattoa vahvistuuko viiva.

Mulla oli ekaa kertaa käytössä letrozol, lugesteroni ja akupunktio (ongelmat:liian pitkä kierto, keltarauhashormonin vähyys, nää kävin selvittää mehiläisellä kesäkuussa)

Jänskää! Esikoisesta tein ekan testin vasta dop 17, joten nyt testasin tosi aikasin
Onnea! 😍 Miten ajoitit akupunktiot? Kävitkö monta kertaa?
 
  • Tykkää
Reactions: ToiveikasToivoton
Veikkaan kans, että lihaa syömällä rauta-arvot nousee helpommin eli jos syö lihaa niin varmaan nuo maksaruoat vielä niistäkin kaikista parhaita.. Mä syön kala+maito+kananmuna+kasvisruokaa ja lisäksi purkista rautaa. Ravinnosta mulla tulee varmaankin rautaa eniten täysjyväviljasta, palkokasveista ja soijarouheesta. Nyt elokuussa ferritiini oli 23, huhtikuussa se oli 14. Tuon huhtikuun tuloksen 14 kuultuani lisäsin raudan syömistä 100mg joka toinen päivä ja 200mg joka toinen päivä lääkärin suosituksesta. Synnytin loppukeväällä ja nyt tuon elokuun jälkeen olen siirtynyt takaisin 100mg joka toinen päivä suurinpiirtein. Näköjään kuitenkin arvo ollut noususuunnassa. En tiedä jatkuuko nousu tällä lisäraudan määrällä, mutta kokonaan en viitsi sen syömistä lopettaa, vaikka neuvolasta elokuussa ilmoitettiinkin, ettei lisärautaa enää tarvita, kun hemoglobiini oli hyvä (134). Erikoista, että eivät huomioineet tuota ferritiini-arvoa, vaikka se kuitenkin mitattiin.

Eikös sen ferritiinin suositella olevan jotain yli 50 jos yrittää raskautua?
Mä oon kans jostai lukenu, että ferritiinin olla mielellään yli 50, jos toivoo raskautta.

Ite sain puolessa vuodessa ferritiinin nousemaan rautalisällä 20 -->80 . Söin joka toinen päivä 100 mg. Mut rautalisää syödessä kannattaa huomioida, ettei omilla muilla valinnoilla heikennä sen imeytymistä. Ite jouduin syömään aamupalan tunti rautalisän oton jälkeen.
Ja hemoglobiini aina ollut hyvä.
 
Toivottavasti en tunkeile, mutta @merin miten sun kierron kävi? Oon jännännyt kovasti sun puolesta, kun oma kierto päättyi ja uusi alkoi
Moikka,

menkat alkoi lauantaina - odotin niitä välillä pe-su, joten aika tarkka arvio oli. Olisihan se ollut ihanaa olla raskaana, mutta jos näin oireettomana olisin tehnyt positiivisen testin, olisin kyllä ollut todella stressaantunut, sillä itselläni raskausoireiden puuttuminen on valitettavasti enteillyt keskenmenoa. Joten lopulta olin ihan helpottunut siitä, että tuli menkat.
 
  • Surullinen
Reactions: ToiveikasToivoton
vierailija
Vauvakuumeilija92, ei hätää! Se voi vahvistua silti vielä. Mulla kävi esikoisen kanssa juuri niin, että aika sama dpo testasin kun sinäkin -> haamuviiva. Testasin kahden päivän jälkeen uusiks ja näytti haaleampaa. Huolestuin, menin verikokeisiin ja hcg oli kuitenkin selvästi positiivinen. Testasin taas parin päivän päästä ja sitten oli jo vahvempaa viivaa. Eli rauhassa vaan, toivoa on! ☺ Tai jos huolettaa, kokeile vaikka apteekin pregcheck-testiä. Mulla ne on näyttäneet vahvempaa viivaa molemmissa raskauksissa kuin esim. rfsu samalla kertaa testattaessa.
 
Pakko vielä kysellä miten laskette dop:it? Mulla oli 31.8. la aamuna ovistesti vielä nega ja samana iltana se oli sitten plussa, niin mietin olenko nyt dop12 vai vasta dop11? Jos olisin testannut vain aamuisin (niiku aina ennen) niin olisin laskenut, että nyt olisi dop11. On tää kyllä yhtä ajattelua ja toivoa ja epätoivoa samaa aikaa 🙈❤🙏
 
Vielä on todella aikaista - odota pari päivää 💕 Peukut pystyssä sun puolesta 🤞
Täällä tietysti google laulanu, nii tässä näkee miten testit muuttuu

 
  • Tykkää
Reactions: Kalinka_1

Yhteistyössä