miksi olet kotiäitinä?

  • Viestiketjun aloittaja kysely
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ootteko kaikki tosiaan niin rikkaita että on varaa olla kotiäitinä?? =(
Mä en tohon voi sit enää muuta sanoa kuin sen, että elämä on täynnä valintoja. Ja maksaahan hoitopaikkakin. Mutta miten se nyt menee, onko muka minimiäitiysraha pienempää kuin kotihoidontuki?


on se sellaselle jolla on 6 lasta!!
Nyt en oikein enää ymmärrä?
Ai mitä et ymmärrä?
6lastako on ongelma/este töihin menolle??
Nyt mä en enää ymmärrä senkään vertaa. Oliko se nyt este kotona olollesi vai töihin menolle??


Ei kun haluan töihin,mutta kun en ole saanut töitä ja noi minimit on niin pieniä että ei pärjää niillä loppuelämää,eli töihin tarttis päästä.Ja kun on monta lasta niin se ei tosiaan riitä!näin.
 
viekkis
edelliselle. En viitsi enää lainata tekstejä, kun menee hassusta. Eikö sitten kannattaisi ryhtyä työttömäksi, siis jos olisi mahdollista saada työttömyyspäivärahaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Mä en tohon voi sit enää muuta sanoa kuin sen, että elämä on täynnä valintoja. Ja maksaahan hoitopaikkakin. Mutta miten se nyt menee, onko muka minimiäitiysraha pienempää kuin kotihoidontuki?
Minimiäitiysraha on pienempi kuin kotihoidontuki ainakin silloin jos kotihoidontukeen saa kuntalisää.
Mutta jos ei saa kuntalisää?
Hoitoraha on 294,28?/kk ja siihen saa tulojen mukaan hoitolisää ja mahdollisesti myös kuntalisän ja jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia, heistä saa myös jotain. Minimiäitiysraha on 15,20?/arkipäivältä.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ootteko kaikki tosiaan niin rikkaita että on varaa olla kotiäitinä?? =(
Miten niin rikkaita? ei kotiäitinä olemiseen rikkauksia tarvita, olet käsittänyt nyt ihan väärin.
Tarvitaan sellainen arvomaailma että lapsen paras on tärkeämpi kkuin raha ja muut pinnallisuudet.
 
viekkis
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Mä en tohon voi sit enää muuta sanoa kuin sen, että elämä on täynnä valintoja. Ja maksaahan hoitopaikkakin. Mutta miten se nyt menee, onko muka minimiäitiysraha pienempää kuin kotihoidontuki?
Minimiäitiysraha on pienempi kuin kotihoidontuki ainakin silloin jos kotihoidontukeen saa kuntalisää.
Mutta jos ei saa kuntalisää?
Hoitoraha on 294,28?/kk ja siihen saa tulojen mukaan hoitolisää ja mahdollisesti myös kuntalisän ja jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia, heistä saa myös jotain. Minimiäitiysraha on 15,20?/arkipäivältä.
Äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla ollessa vanhemmista lapsista ei sitten saa mitään vai?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ootteko kaikki tosiaan niin rikkaita että on varaa olla kotiäitinä?? =(
Ei se raha aina merkitse..laittaa vaan asiat tärkeysjärjestykseen. Minä ja mieheni halusimme, että jään kotiin hoitamaan lapsia, sillä ne kun on vain kerran pieniä. Eletään sitten säästäväisemmin, että toimeen tullaan.

Miten ihmeessä minimiäippärahasta voi säästä???

Kuka puhui säästämisestä?
Säästäväinen elämäntapa on kaksi ihan eri asiaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
edelliselle. En viitsi enää lainata tekstejä, kun menee hassusta. Eikö sitten kannattaisi ryhtyä työttömäksi, siis jos olisi mahdollista saada työttömyyspäivärahaa?
Ei saa,kun puolisolla tuloja.Tää on vaan niin väärin kun ei töitä saa vaikka kuinka kyselee =(
 
No tällä hetkellä olen vielä äitiyslomalla eli sitä ei kaiketi tarvi sen enempää perustella... Mutta hoitovapaalle meinaan jäädä ainakin kunes poika täyttää 2 vuotta, syystä että me ei mieheni kanssa haluta häntä laittaa hoitoon sitä ennen. Ei raaskita ja halutaan hoitaa hänet kotona. Yhteinen päätös siis miehen kanssa, ja koska miehellä on hurjasti suuremmat tulot kuin mulla niin se ratkaisi sen, että se olen minä joka jää kotiin, niin ei tarvitse murehtia siitä, että taloudellisesti tulisi tiukkaa, kun on kuitenkin omakotitalo (ja siitä velkaa...) ja 2 autoa jne. Meinaan tosin aloittaa tammikuussa iltaopiskelut, mutta silloin isä hoitaa lapset.
 
kolikon toinen puoli
Minä en raaski vielä viedä muksuja hoitoon. Toisaalta jos lähtisin töihin minulle jäisi kuussa 200? enemmän rahaa käteen kuin nyt. Se ei ole sen väärti, aamulla retuuttaa muksut hoitoon ja illalla kotiin. Itse hoitaisin sen päälle vielä kotityöt, tosi hehkeetä. Jos saisin ihan reilusti palkkaa, niin että työ olisi mielekästä ja raha nostaisi koko perheen elintasoa niin mikäs siinä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ootteko kaikki tosiaan niin rikkaita että on varaa olla kotiäitinä?? =(
Noh, jo kahden lapsen hoitomaksut - mun pienestä palkasta, niin tulot oikeestaan samat kuin kh-tuki. Ja mikäs tässä kotona ollessa kun lapset pieniä.
 
kolikon toinen puoli
Musta on kyllä väärin että hallitus meinaa "tarkistaa" eli nostaa hoitomaksuja. Jo nyt pienipalkkaisille jää pelkkä luu käteen palkasta kun vie lapset hoitoon, niin vähän ettei sillä elä.
 
Nalletar
Olen kotiäitinä, sillä en halua viedä 1,3-vuotiasta vielä hoitoon. Sitten kun hoitoon menee (ehkä 2-vuotiaana) niin tarvitsee vuorohoitopaikan. Ehkä veisin aiemminkin, jos ei lapsen tarvitsisi olla hoidossa välillä yölläkin. Vaikea sanoa raaskisiko sitä...

Rahatilanne ei ole mikään mahtava, mutta on tässä pärjätty. Ja ehkä tässä talvella alan tekemään keikkaa silloin, kun mies pystyy lapsen kanssa olemaan. Eikä tässä rikastuun pääse sitten kun töihin menee. 200e menee hoitomaksuun ja on hommattava toinen auto. Toki silloin rahatilanne parempi on kun nyt.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kolikon toinen puoli:
Musta on kyllä väärin että hallitus meinaa "tarkistaa" eli nostaa hoitomaksuja. Jo nyt pienipalkkaisille jää pelkkä luu käteen palkasta kun vie lapset hoitoon, niin vähän ettei sillä elä. [/quot

Niinpä! Meilläkin miehen hyvien tulojen takia olis max. hoitomaksut kahdesta lapsesta, 380?/kk ja mulla pienet tulot. Sen takia oon vielä kotona.
 
viekkis
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla ollessa vanhemmista lapsista ei sitten saa mitään vai?
Saa, sen muutaman kympin per lapsi jonka saa kotihoidontuellakin
Jos nyt väännät oikein rautalangasta minulle :), niin jos ihminen on hoitovapaalla, eikä saa kuntalisää tai hoitolisää, niin saako hän enemmän vai vähemmän rahaa kuin jos olisi minimiäitiysrahalla?

 
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla ollessa vanhemmista lapsista ei sitten saa mitään vai?
Saa, sen muutaman kympin per lapsi jonka saa kotihoidontuellakin
Jos nyt väännät oikein rautalangasta minulle :), niin jos ihminen on hoitovapaalla, eikä saa kuntalisää tai hoitolisää, niin saako hän enemmän vai vähemmän rahaa kuin jos olisi minimiäitiysrahalla?
Minimiäitiysrahalla ollessa saa enemmän kuin kotihoidontuella ilman kuntalisiä ja hoitorahoja tai sisaruskorotuksia. Mutta käytännössä se yleensä menee niin että kotihoidotukeen maksetaan se hoitolisä vielä päälle sillä hoitolisä maksetaan perheen yhteisten tulojen perusteella.

 
viekkis
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla ollessa vanhemmista lapsista ei sitten saa mitään vai?
Saa, sen muutaman kympin per lapsi jonka saa kotihoidontuellakin
Jos nyt väännät oikein rautalangasta minulle :), niin jos ihminen on hoitovapaalla, eikä saa kuntalisää tai hoitolisää, niin saako hän enemmän vai vähemmän rahaa kuin jos olisi minimiäitiysrahalla?
Minimiäitiysrahalla ollessa saa enemmän kuin kotihoidontuella ilman kuntalisiä ja hoitorahoja tai sisaruskorotuksia. Mutta käytännössä se yleensä menee niin että kotihoidotukeen maksetaan se hoitolisä vielä päälle sillä hoitolisä maksetaan perheen yhteisten tulojen perusteella.
Ok. No mä en ainakaan saa mitään tuon 290 euroa ja rapiat päälle, valitettavasti. Ehkä tässäkin kyläpahasessa joskus tuo kuntalisä voisi olla tarjolla etenkin, kun alle 3-vuotiaiden hoitopaikat melkeinpä kiven alla.

 
viekkis
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
Ok. No mä en ainakaan saa mitään tuon 290 euroa ja rapiat päälle, valitettavasti. Ehkä tässäkin kyläpahasessa joskus tuo kuntalisä voisi olla tarjolla etenkin, kun alle 3-vuotiaiden hoitopaikat melkeinpä kiven alla.
Sulla on sitten ilmeisesti kohtuullisen hyvin tienaava mies...
Just menee raja rikki, etenkin, kun Kelassa eivät huolineet puolen vuoden tuloja, kun tietävät, et joka syksy tuossa työpaikassa tulee palkkapiikki. Eriarvoiseen asemaan kyllä laittavat, kun kelan ohjeistuksessa on, että jos on vaihtuva palkka, puolen vuoden tulot riittää ja täällä vaaditaan koko vuosi, jos on tuossa firmassa töissä :eek:. No minkäs voit...lapsi kuitenkin tärkein tässäkin asiassa.

 

Yhteistyössä