miksi nykyvanhemmat maksattaa laskunsa ja hoidattaa tenavansa isovanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
meillä useampikin tuttava, jotka maksattaa laskunsa (lähinnä lapsiin liittyvät, kuten lasten ulkovaatetuksen, harrastukset, jopa ulkomaanmatkat ) omilla vanhemmillaan. lisäksi isovanhemmat hyppäävät kuin vieteriukot heti, kun "väsyneiden" vanhempien pitää päästä harrastuksiin, leffaan, baariin tai viettämään laatuaikaa kahdestaan. monessa perheessä lapset viettävät suurimman osan ajastaan hoidossa joko päiväkodissa tai isovanhemmilla ja käyvät kotonaan vain silloin tällöin nukkumassa ja kukuttelemassa. miksi ihmeessä tämmöiset ihmiset edes hankkii lapsia, jos ei niitä itse hoideta eikä kustanneta niiden menoja? näyttelyesineiksi?

Tepäs olette hyviä tuttavia valinneet. Minusta taas tuntuu että homma menee pikemminkin päinvastoin, kun minä olin pieni oltiin jatkuvasti mummolassa ja vietin kesiä siellä. Ei nyt tulis mieleenkään joka pe ajella mummolaan ja kesäkuun alussa laittaa lapsia sinne viikoiksi.

no totta helkkarissa olen kateellinen! mutta toisaalta kyllä myös säälittää lasten puolesta. ei oikeasti ole pienelle mielelle hyvä juttu, kun ei koskaan saa olla kotona vanhempien kanssa vaan koko ajan rahdataan jonnekin hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
no totta helkkarissa olen kateellinen! mutta toisaalta kyllä myös säälittää lasten puolesta. ei oikeasti ole pienelle mielelle hyvä juttu, kun ei koskaan saa olla kotona vanhempien kanssa vaan koko ajan rahdataan jonnekin hoitoon.

HÄH? Hanki oma elämä! :laugh: :laugh:

No jos jollain on noin niin kateellinen olen.

Lasten hoitoapua saadaan rahalla, ikinä lapsemme eivät ole olleet yökylässä missään. Isovanhemmat ovat hoitaneet jonkun kerran, tämän talven aikana varmaankin kahdesti, ja reilun tunnin kerrallaan.

Rahaa saadaan joulu- ja synttärilahjoiksi, 50 euroa per lapsi, ja siitä olen tosi kiitollinen. Saadaan maksettua osa lasten kenkä- ja vaatemenoista noisa rahoista. Mutta kaikkea eivät nuo rahat läheskään kata.

Ja juu en muista koska olisin käynyt viimeksi leffassa, mitähän mahtaa olla se laatuaika kahdestaan ja 'baarissa' - siis kavereiden kanssa syömässä, ja viiniä nauttimassa käyn n. 4 - 5 kertaa vuodessa, silloin mies on kotona.

Jos jollain on noin, kuin kuvailet, olen tosi kade, enkä kyllä tiedä ketään, jolla vanhemmat toimisivat kuvaamallasi tavalla.

Mulla on varakkaat vanhemmat, he haluaa ostaa kaiken meiän tytölle, lykkää mullekkin 100-200 ? käteen vaikka käydään miehen kanssa molemmat töissä. Isä osti jopa ainoolle lellikki " kakaralleen " minulle 1,5 vanhan auton viime syksynä :)

Niin joo, mun äiti on kyllä ollut aivan ylivoimainen apu siihen, että voidaan molemmat käydä töissä. Mutta muuten ei olla juuri lastenhoitoapua käytetty, pari kertaa vuoden aikana. Laskujen ja ulkomaanmatkojen maksattamisesta ei tulisi kyllä mitään koska a) mun äiti ei ole rikas ja b) äiti ei ole myöskään tyhmä, joten ei onnistuisi.

tollasesta koskaan kuulutkaan.... mä oon täälläkin törmänny semmoseen jossa isovanhemmat väkisin ostaa lapsilleen reimat ja muut tärkeet ja haluaa hoitaa lapsiaan vaikka vanhemmat ei haluis...

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:

HÄH? Hanki oma elämä! :laugh: :laugh:

mulla on ja erittäin täysi sellainen. kun ei ole joka päivä pataljoonaa isovanhempia kiikuttamassa muksuja sinne ja tänne ja tuonne. ja jopa perheen käyttövarat joudun tienaamaan töissä käymällä, ajatella!!

Miten niin NYKYvanhemmat, ennenvanhaan isovanhemmat oli vallan = lastehoito ynnä huolto. Ei sillon ollut valtiota tukena.
Hyvä että nykyäänkin vielä tämä luonnollinen linja on ainakin joillain käytössä ja saatavilla.

Mun tuttavapiirissä ei näitä nykyvanhempia ole. Itse olen kuitenkin viettänyt kaikki lapsuuteni kesät mummolassa ja kaupunkilaistytölle se kesä maalla oli upeampaa kuin kymmenet huvipuistot. Muun kuin kesän sainkin sitten olla kotona äidin kanssa.

Mä autan - ja aion tulevaisuudessakin auttaa, ellei omalle rahatilanteelleni löperösti käy - lapsiani taloudellisesti. En nimittäin saa euroakaan mukaani, kun täältä lähden. Kuka mulle olisi tärkeämpi kuin omat lapseni? Näin äkkiseltään en keksi ketään. Ja aion myös aikanaan tarjota lastenhoitoapua, jos vaan terveyteni riittää. En näe mitään gloriaa siinä, että lapseni repisivät itsensä hajalle selvitäkseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Miten niin NYKYvanhemmat, ennenvanhaan isovanhemmat oli vallan = lastehoito ynnä huolto. Ei sillon ollut valtiota tukena, vaan perhe eli isovanhemmat. Äitit ja isät teki ihan muita hommia kuin että olisivat olleet lastensa kanssa.
Asian ytimeen :flower: :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
tollasesta koskaan kuulutkaan.... mä oon täälläkin törmänny semmoseen jossa isovanhemmat väkisin ostaa lapsilleen reimat ja muut tärkeet ja haluaa hoitaa lapsiaan vaikka vanhemmat ei haluis...

Itse asiassa meillä on juuri näin! Emme oikein henno miehen kanssa laittaa muksuja hoitoon, vaan jompikumpi on aina lasten kanssa kotona. Tai sitten olemme liikkeellä koko perheen voimin. Molemmat mummut pyytelevät lapsia jatkuvasti hoitoon. Kerran vuodessa lapset "pääsevät" kumpaankin mummolaan yökylään.

Niin ja Reimat, Marimekot, Ratiat ja kumppanit hankkii meille minun äitini. En ole ostanut kummallekaan tytölleni vaatteita kuin muutaman kerran. Saan hiukan jo toppuutella äitini varustamisintoa...

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Minkä aikakauden ihminen äiti ap on? Kun et selkeestikään itse ole nykyvanhempi?

muinaisjäänne täällä, joka on tottunut elättämään ite ittensä ja perheensä ja jopa kuvittelee, että se olis normaalia.

Onhan se juu ihan järkyttävää että lapset viettää aikaansa isovanhempien kanssa. Ties mitä kieroutuneita niistä kasvaa. Ja nykyajan isovanhemmatkaan ei osaa sanoa ei, vaan ostavat lapsenlapsilleen milloin mitäkin, vieläpä kuvittelevat sen olevan mukavaa! Ei voi ymmärtää :'(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
muinaisjäänne täällä, joka on tottunut elättämään ite ittensä ja perheensä ja jopa kuvittelee, että se olis normaalia.
Minäkin olen muinaisjäänne, mutta en niin muinaisjäänne, että olisin sukuni ensimmäinen. Ihan hyvin muistan lapsuudestani 1960-luvulta, miten lähdettiin mummolasta hakemaan syksyllä omenoita. Tai miten toisesta mummolasta saatiin joka syksy hilloja ja mehuja. Perunoita, porkkanoita, lanttua ja kaaliakin. Ja - ainakin silloin - se oli ihan normaalia.

Haloo oletko lainkaan ajatellut, että isovanhemmat saattavat auttaa ihan omasta tahdosta ??? Oma äitini on sanonut, että mielummin hän auttaa nyt kun on viellä töissä ja minä äitiyslomalla kun näkee että apu on tarpeen ja tervetullut. Apu on muuten molemminpuolinen joten hyvä mieli tulee kaikille. Tyttäreni rakastaa äitiäni yli kaiken ja näin muodosuu heidän välille upea suhde joka kantaa tulevaisuuteen. Uskon, että lapsemme (odotan siis toista lasta) arvostavat näin äitiäni kovasti ja sitten kun hän on vanha ja huonokuntoinen lapsenlapset auttavat häntä koska se heille opetetaan jo pienenä.

Anoppi pystyisi auttaa jos haluaisi mutta häneltä ei apua heru. Tämä näkyy mm. siinä, että tyttärelläni on hyvin etäinen suhde häneen. Mieheni on myös sanonut, että hänellä on maailman paras anoppi!

Jokainen siis taaaplaa omalla tyylillä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Minkä aikakauden ihminen äiti ap on? Kun et selkeestikään itse ole nykyvanhempi?

Et sä vissiin kuvittele, vaan esitit asian siinä muodossa, että selkeesti luulet kaikkien tekevän niin. Siis maksattavan lasten jutut isovanhemmilla.

Mutta sulla ei ole käynyt mielessä, että suurin osa nykyvanhemmistakin elättää lapsiansa itse, mutta moni isovanhempi HALUAA hoitaa omia lastenlapsiaan ja haluaa ostaa niille juttuja.
Ennenkö eivät hoitaneet, vaikka silloin koko suku asui saman katon alla laspset oli vanhusten kanssa kotona kun vanhemmat oli töissä?

mitä tietävät vanhemmuudesta ihmiset, jotka arkisin vievät lapsensa aamulla tarhaan, hakevat töiden jälkeen pois ja illaksi kiikuttavat muksut isovanhemmille, jotta itse pääsevät harrastamaan? perjantai-iltana lapset viedään tarhasta suoraan mummolaan koko viikonlopuksi, koska väsyneiden vanhempien on saatava koti siivottua, päästävä baariin ja toivuttava baari-illasta sekä hoidettava parisuhdetta? eli lapset ovat kotona arkisin 20.00-7.00, viikonloppuisin sunnuntai-illasta pari tuntia?

Yhteistyössä