miksi nykypäivän lapset syövät huonosti?

  • Viestiketjun aloittaja lapsen ravitsemus
  • Ensimmäinen viesti
Minä olen lehdistä ja muualta lukenut, että tuollaisia perheitä on. Omaan ystäväpiiriin ja sukulaisiin ei tuollaisia kuulu, vaikka suunnilleen kaikki ovatkin "uraihmisiä". Olisin varmaan jaksanut vastata pidemmin ja pohtivammin kysymykseen, josi ap ei olisi jo omasta mielestään vastannut kysymykseensä.
 
KS
Yritän kyllä kiinnittää huomiota ruoan laatuun ja terveellisyyteen. Ihminen on sitä mitä syö, ja polttoaineeksi tarvitaan kunnollista ruokaa. Meillä molemmat lapset eivät onneksi nirsoile, meillä tosin on auttanut se että he ovat heti puolivuotiaasta asti saaneet syödä itse.

Tänään ollaan syöty ja tullaan syömään:
- aamupalaksi maustamatonta luomusoijajugurttia hedelmäsoseella sekä luomuleipää
- lounaaksi kaalilaatikkoa (soijarouheesta) itse tehdyllä puolukkahillolla
- välipalaksi smoothie banaanista, mustikoista, puolukoista, mustaviinimarjoista ja luomuappelsiinimehusta, makeutettu stevialla
- päivälliseksi makaronilaatikkoa hirvestä ja luomutäysjyvämakaronista, sekä porkkanaraastetta ja höyrytettyä kukkakaalia
- iltapalaksi luomukaurapuuroa ja mustikoita

Paitsi kyllä me tänään herkutellaankin, leivoin eilen pullaa... :)
 
mulla
Meillä syödään vaihtelevan terveellisen hyvin, koskaan ei ole kyllä pelkkää makaronia ketsupilla tarjolla, paistan myös jauhelihan sekaan, se on meidän pikaruokaa. Aaamupalaksi leipää tai jugurttia, viikonloppuisin saatetaan keittää puuroa, päivällä syösään kaikki koulussa ja töissä, välipalaksi koululainen ottaa leipää, jugurttia tai hedelmiä riippuen miten nälkä ja mitä helpommin saatavilla. Iltapäivällä ruoka, ihan tavan perunoita/makaronia/riisiä ja kastiketta tai jotain keittoa, pataa, laatikkoa, joskus kalapuikkkoja, einesmaksalaatikkoa (ei viiti tehä ku on hyvää eineksenä), lisäkekasviksia keitän, joskus salaattia, yleensä vaan lisäkkeenä jotain kurkkkua tai tomaattia ei mitään monen raaka-aineen salaattia. Iltapalaksi leipää, jugurttia tai hedelmiä tai ei mitään jos syöty myöhempään ja tuhdisti.

Karkkipäivä kerran viikossa, ruualla juodaan maitoa tai vettä, leipä ruis ja vaaleaa yhtä paljon. Joskus käydään hampurilaisella tai käydään pitsat, kerran kuussa maksimissaan. kesällä reissun päällä ehkä enemmänkin. Herkutellaan toisinaan mut ei ole pullaa ja keksejä jatkuvaan tarjolla.

Minusta myö syödään suht normaalistii, vois parantaa muttein huonostikaan ja lapsi on ylipainoinen.
 
"vieras"
siksi kun aamut aloitetaan makean syömisellä. Jogurttia ja muroja annetaan heti kun herää.

Puuro aamulla lapsille aamupalaksi.

Kyllä lapsi oppii syömään kun ei heti ekasta kuikuttelusta anneta periksi.
Vanhemmat tarjoo ruuan ja lapsi päättää määrän. Ei toisin päin.
 

Yhteistyössä