miksi nykypäivän lapset syövät huonosti?

  • Viestiketjun aloittaja lapsen ravitsemus
  • Ensimmäinen viesti
........................
Meidän 2v3kk syö tänään:
Aamupalaksi pala ruisleipää voilla, juustolla ja keitetyllä kananmunalla. Piimää.
Lounaaksi eilistä jauheliha-munakoisopataa, fetasalaattia. Ruokajuomana vesi (joudutaan vähän rajoittamaan tuota piimää, kun ei muuten muuta söisikään.)
Välipalaksi punaisia viinimarjoja (omasta puskasta pakkasen kautta), päärynää, banaania ja avokadoa.
Päivälliseksi syödään kohta uunijuureksia (lanttu, porkkana, punajuuri, sipuli, palsternakka) ja uunilihaa. Kaaliraastetta puna- ja valkokaalista.
Iltapalalle ei yleensä ole tarvetta, jos syö hyvin päivällisellä.

Vauva 7kk syö tänään:
Aamupalaksi tissiä.
Lounaaksi munakoisoa, kananmunaa ja kesäkurpitsaa sormiruokana + tissiä.
Välipalaksi banaania, avokadoa, päärynää ja punaisia viinimarjoja sormiruokana, tissiä.
Päivälliseksi uunilihaa, uunijuureksia (porkkana, palsternakka) ja kaaliraastetta sormiruokana.
Iltapalaksi tissiä.

Koen, että meillä syödään suht. terveellisesti. :)
 
----
Kyllä suomalaiset lapset syö hyvin kun vertaa vaikka britteihin, jotka syö pelkkää roskaruokaa: perunalastuja, ranskalaisia, vaalea paahtoleipää hillolla jne. Ja sokeriset herkut on siellä ihan ällömakeita.
 
"a p"
Nimenomaan nykypäivän lapsista puhuin siksi, että 2012 vuonna kuvittelisi kaikilla olevan tarvittava tietotaito, varallisuus ja kaupat on piukassa hyviä raaka-aineita kohtuulliseen hintaan.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";25792569]Nimenomaan nykypäivän lapsista puhuin siksi, että 2012 vuonna kuvittelisi kaikilla olevan tarvittava tietotaito, varallisuus ja kaupat on piukassa hyviä raaka-aineita kohtuulliseen hintaan.[/QUOTE]

Juu, tässä nykypäivän tilassahan kaikki on erittäin varakkaita. Tiedätkö vä maailman menosta mitään???
 
"a p"
[QUOTE="vieras";25792597]Juu, tässä nykypäivän tilassahan kaikki on erittäin varakkaita. Tiedätkö vä maailman menosta mitään???[/QUOTE]

Kai se riippuu mihin vertaa. Mutta siis kyllä jokaisella lapsiperheellä pitäisi olla varaa ihan normaaliin arkiruokaan. Jos ei ole, niin rahankäyttöä pitäisi suunnitella uudestaan. Ja jos niitä lapsia ei ole VARAA ruokkia, niin miksi niitä täytyy hankkia? Ja jos on hankittu niin sitten on pohdittava että mitä voi tehdä että saa sille ruokaa pöytään. Useinhan terveellinen ruoka on jopa halvempaa kuin einesmössö. Vertaa nyt esim. tavallisen viilin ja makuviilin hintaeroa, makuviili maksaa tuplat.

Esim. tuttavaperheeni, joka harrastaa tätä että ruoka korvataan makaroonilla ja ketsupilla, pukee lapsensa reimatecciin, pitää kahta autoa, asuvat omakotitalossa jne..
 
vieraas
Tuntuu pahalta syyllistäminen, täällä lapsi joka syö erittäin huonosti enkä todellakaan ajatellut syöttää lapselleni pelkkää makaroonia, lihapullia ja kalapuikkoa. Herra itse vaan on ronkeli, alusta saakka. Soseita maistellessa itku ja totaalikieltäytyminen tuli kun ruokalaji vaihtui. Nyt puolitoistavuotiaana on alkanut menemään useampaa lajia, ja tuohon ronkeliuteen on auttanut selvästi hampaat joita tuli kaksi lisää. Kaikki ruoka pitää olla käsin syötävissä ja mitään ei saa pojan suuhun laittaa. Ei lapsi meillä tahtia määrää mutta ruokailu on sellainen asia jossa äitikin on voimaton. Alta vuosikkaana jätti useamman aterian väliin, jos herran suuhun laittoi jotain epämieluisaa. Mutta eipä tuolle kelpaa jäätelö, eivätkä muut herkut. Limsasta tuli itkut eikä kakkuakaan suostu maistamaan. Elekää arvosteltu ennen kuin tiedätte.
 
[QUOTE="pop";25794792]Kyllä meillä lapsi syö paremmin, ja muuten paljon paremmin kuin vanhempansa.[/QUOTE]

Meillä toinen syö huonommin, ja toinen paremmin kuin äitinsä.

Lasteni ruokavalio tänään:

Aamupala (klo 7:30) Viiliä, ruisleipää kinkun kanssa ja päärynää

Välipala (10:30 ennen kylään lähtöä): Jogurttia, kananmunaa ja porkkanatikkuja
(toinen lapsi söi jogurtin, toinen kananmunan)

Lounas (kylässä 13:30) Täysjyväleipä juusto- tai kalkkunasiivulla sekä kurkkuviipaleilla, pastaa ja lihapullia

Välipala (kotona 16:30) Vanukasta ja päärynää/omenaa, toiselle myös ruisleipää

Iltapala: Kaurapuuroa, viiliä, ruisleipää. Ja nuorempi söi mansikoita kun huijasi mut ostamaan niitä kaupasta :D

Itse söin aamulla viilin, hiukan pekonia ja kahvia, illalla tortillan ja kahvia. Lasten nukkumaan mentyä halloumijuustoa, hiukan pekonia ja kanafilettä.
 
Viimeksi muokattu:
.-.-
mä ennemminkin tiedän paljon perheitä joissa syödään tosi harvoin ja jotka aina jaksavat ihmetellä kun meillä syödää 5 kertaa päivässä. He syövät sen 3 kertaa jos sitäkään ja ihmettelevät kun lapset on vihaisia ja väsyneitä.
 
"mamaa"
Ei minun kaveripiirissäni kylläkään. Monen kaveriperheen ruokailun olen nähnyt niin monta kertaa, että tiedän että syövät terveellistä ja hyvää ruokaa. Samoin meillä.

Tiedän kyllä työn puolesta myös, että varmaan on juuri niin kuin joku jo sanoi. Eli osa perheistä tietää paljon ravitsemuksesta ja syö erittäin hyvin ja terveellisesti, osa taas syö entistä huonommin eli eineksiä ja purkkeja. Mutta otsikko oli vain puolet totuudesta, sanoisin.
 
Minustakin syyllistäminen tuntuu ikävältä, kun omat lapset ovat niin huonoja syömään. Kyllä sitä tuntee itsekin olonsa neuvottomaksi, kun ei saa lapsia syömään kunnolla ja terveellisesti, ja sen lisäksi että alkaa olla jo ihan oikeita ongelmiakin(meillä mm. kasvun hidastuminen/pysähtyminen) niin harmittaa sitten vielä se että syyllistetään... Ja luulen että tilanne on sama myös monella joilla on esim. ylipainoisia lapsia, automaattisesti ajatellaan että vika on vanhemmissa, vaikka useinkaan tilanteet eivät ole niin yksiselitteisiä, ja vanhemmat voivat oikeasti yrittää todella kovasti. On tietysti niitäkin jotka vähän välittävät ja joilta sitä tietoa tai kiinnostusta hankkia sellaista ei yksinkertaisesti löydy, mutta on ikävää että syyllistetään ja tuomitaan tietämättä kunkin tilanteesta tarkemmin.
 
"vieras"
Miä en ole huomannut tuollaista tuttavapiirissäni (johon kuuluu mm. muutama ravitsemustieteilijä, lääkäri, hammaslääkäri, kasvatustieteilijä, maanviljelijä), vaan sekä kylässä että kotona saadaan monipuolista ravitsevaa ruokaa, kasviksineen päivineen.

Toisaalta lapset voi olla kylässä ylen kohteliaita ("mä en ole koskaan saanut näin hyvää ruokaa, ei mun äiti koskaan tee tälläistä") tai nirsoja (kuten 3-vuotiaani iltapuurolla:" en syö puuroa iltapalaksi, äiti antaa mulle vain pelkkää hilloa"). Tästä voisi vetää johtopäätöksiä että äitini ei tee tällaisia terveellisiä kotiruokia, tai, syön iltapalaksi vain purkkisosetta (vaikka itseasiassa meillä syödään sitä puuroa, lapsi nyt vain oli keksinyt tuollaisen ilmeisesti väsymystään).
 
"vieras"
Kuten moni onkin jo sanonut, lasten ruokailu riippuu aikuisista ja jos aikuiset antavat lapsille mahdollisuuden valita niin usein lapsi valitsisi sen ranskalaiset ja nakit ym einekset. Mutta onneksi harva (?) aikuinen antaa lasten paattaa. Ongelma taitaa muodostua suuresti juuri osaamattomuudesta, jos vanhemman kotona ei ole otettu mukaan ruuan laittoon ja syoty monipuolisesti, se tapa valitettavan usein periytyy seuraavallekin sukupuolelle, ajatuksella 'minakin soin aina lapsena noin eika se ole haitannut mitenkaan..' ja kierre on valmis. Samoin terveet elaman tavat periytyvat ja jos jo lapsena on oppinut syomaan monipuolisesti ja saanut auttaa ja nahnyt kuinka OIKEA ruoka tehdaan, tulee se luontevasti kun omilleen muuttaa/ perustaa perheen.
Ja viela tuohon ap'n kommenttiin etta lapset ei osaa kylassa syoda= eivat saa kunnon ruokaa kotonakaan, ei se aivan noinkaan mene, ruokia on monia ja lapsille usein se oman aidin tekema maistuu parhaalta ja on se 'ainoa oikea', varsinkin nirsommat lapset voivat olla epaluuloisia uusia ruokia kohtaan, mutta se ei automaattisesti tarkoita etta eivat kotonaan soisi monipuolisesti.
 
4v ja 5v:

aamupalasi leipää ja maitoa
lounaaksi luomukaurapuuroa ja OMASTA maasta poimituista mansikoista+punaherukoista keitettyä kiisseliä, maitoa
välipalaksi omena+puolikas mandariini, vaalea leipä+kurkkua, maitoa
ruuaksi kanaa+riisiä+curry/aurinkokuivattutomaatti-kastiketta, paprikaa, kurkkua ja raejuusto
iltapalaa syötiin kun katseltiin putousta. kurkku/paprika/porkkana/kukkakaali+valkosipulidippiä, voileipäkeksi+valkosipulivoilevite, pillimehu, banaanijugutti
 
"hmmm"
Miksi Hesellä ja Mäkkärillä on niin paljon ihan pieniäkin lapsia? En tarkoita, että ei koskaan sais olla, mutta kyllä näitä perheitä on, jotka käyvät monta kertaa viikossa pikaruokalassa, kun ei "ehditä" tekemään ruokaa lasten harrastusen tms. takia. Musta on ihan vastuutonta syöttää sitä moskaa päivästä toiseen! Itse en harrasta kaupan eineksiäkään tai no joskus kalapuikkoja lapsille, mutta ne valmislaatikot yms. ovat jääneet hyllylle. Ei se kotiruoan teko niin vaikeaa ole töidenkään jälkeen ja puolivalmisteet (kala- ja broilerisuikaleet jne.) ovat tulleet kiireisen kokin avuksi.
 
No mulla on ollu kaks ruoka-allergista vauvaa jotka on sinä herkkyyskautena syöneet vain muutamaa ruoka-ainetta. Tänä päivänä saavat syödä kaikkea mutta eivät vaan syö ja sillä hyvä. Ja se johtuu lääkärin mukaan siitä, että vaiheessa, jossa lapsen ois pitäny saada monipuolisia elämyksiä, he on voineet syödä vain joitain yksittäisi ruoka-aineita joten makuelämykset on jääneet hyvin suppeiksi. Myöhemmin tälläisillä lapsilla on site vaikeuksia tottua syömään monipuolisesti vaikka saisivatkin. Kolmas lapseni on "vain" vehnä- ja maitoallerginen eli on saanu syödä kaikkea muuta ja tämä lapsi sitte syökin ihan kaikkea, myös sitä salaattia.

Mutta mitä tulee entisaikojen lapsiin niin eipä ennenvanhaan syöty niin monipuolisesti kuin nykyään, se oli sit perunaa ja kananmuna/lihakastiketta, yksinkertaisia keittoja ja puuroja. Salaatteja ei oo edellisten sukupolvien lapset(kaan) kyllä syöneet...
 
[QUOTE="hmmm";25796359]Miksi Hesellä ja Mäkkärillä on niin paljon ihan pieniäkin lapsia? En tarkoita, että ei koskaan sais olla, mutta kyllä näitä perheitä on, jotka käyvät monta kertaa viikossa pikaruokalassa, kun ei "ehditä" tekemään ruokaa lasten harrastusen tms. takia. Musta on ihan vastuutonta syöttää sitä moskaa päivästä toiseen! Itse en harrasta kaupan eineksiäkään tai no joskus kalapuikkoja lapsille, mutta ne valmislaatikot yms. ovat jääneet hyllylle. Ei se kotiruoan teko niin vaikeaa ole töidenkään jälkeen ja puolivalmisteet (kala- ja broilerisuikaleet jne.) ovat tulleet kiireisen kokin avuksi.[/QUOTE]

Mistä sä tiedät että ne Hesellä istuvat käy monta kertaa viikossa? Ootko töissä siellä? Mä olin 2 vuotta töissä eikä meidän Hesellä käyny yhtäkään perhettä monta kertaa viikossa. Tosin siitä on jo kymmenisen vuotta aikaa kun sielä olin mutta silti.

Me käytiin viime viikolla Hesellä. Edellinen Hesereissu oli muistaakseni viime kesän kesälomareissulla.
 
"mää"
Helppohan se on sanoa, jos oma lapsi syö mitä vaan mutta meillä ainakin esikoinen on tosi ronkeli. Meillä on aina salaattia tarjolla, koska itse tykkään ihan hirveästi salaateista ja kasviksista, mutta ei maistu tuolle. Eikä maistu kyllä puurokaan, enkä tajua, minkä takia pitäis väen vängällä sitä tarjota, kun helpommalla pääsee kun antaa ruisleivän. Onneksi kuopus on kaikkiruokainen.

Että ei se aina ole siitä vanhemmasta kiinni, kyllä jotkut lapset on vaan nirsoja, vaikke mitä tekis.
 
nooh
Miltäs kuulostaa veljeni 3-vuotias: ei suostu syömään kuin makaronia, perunamuusia, leipää, maitoa ja tottakai herkkuja ja hampurilaisaterioita. Ja vanhemmat tekevät näitä tai hakevat Mäkistä, koska täytyyhän lapsen jotain syödä.... Päiväkodissa isoja ongelmia, kun ei suostu syömään tavallista pk-ruokaa :( Mutta ei hätää, kun kotona saa sitten vatsan täyteen mitä haluaa. Lapsi ei ole ylipainoinen, mutta koko perheen energiat tuntuvat kuluvan lapsen ruokailuun. Kyseessä ainut lapsi, joten mielestäni lapsi hallitsee perhettään syömisensä avulla....
 
Voih
Miltäs kuulostaa veljeni 3-vuotias: ei suostu syömään kuin makaronia, perunamuusia, leipää, maitoa ja tottakai herkkuja ja hampurilaisaterioita. Ja vanhemmat tekevät näitä tai hakevat Mäkistä, koska täytyyhän lapsen jotain syödä.... Päiväkodissa isoja ongelmia, kun ei suostu syömään tavallista pk-ruokaa :( Mutta ei hätää, kun kotona saa sitten vatsan täyteen mitä haluaa. Lapsi ei ole ylipainoinen, mutta koko perheen energiat tuntuvat kuluvan lapsen ruokailuun. Kyseessä ainut lapsi, joten mielestäni lapsi hallitsee perhettään syömisensä avulla....
Höh. :(
 
kerrankin minä saan sanoa, että ei saa yleistää. koska ainakaan meillä se ei mene noin.
meillä tehdään 98 prosenttisesti ruoka alusta loppuun itse. harvoin syödään mitään
eineksiä. ja nekin einekset on sitten yleensä maksalaatikkoa tai pinaattikettoa. jotka nyt
ovat molemmat suht hyviä ruokia
 
Meillä syödään välistä eineksiä ruuan lisänä. Ja en pidä sitä kauhean huonona. Kunhan se suurinosa ruuasta on itse tehtyä. Todella paljon teen kyllä ruokaa ihan alusta asti itse. Syödään paljon kokolihaa, kasviksia, omia marjoja, täysviljaa yms.

Kyllä lapseni ovat maistaneet ranskalaisia ja hampurilaisiakin, mutta ateriat eivät todellakaan koostu normaalisti näistä. Näitä eineksiä ostetataan ja syödään todella harvoin. Moni myös kehunut lapsiamme kun tykkäävät kasviksista ja marjoista, myös karpaloista:LOL:
 
ksjdf
No meillä ainakin syövät huonosti
- silloin kun oikein erityisesti ketuttaa kotihommat
- silloin, kun on salaattia vedetty kyllästymiseen asti
- silloin kun äitiä laiskottaa, en viitti siivota vapaapäivänä ja lähetään shoppaileen ja mäkkäriin
- silloin kun jääkaappi on tyhjä
- toisinaan, kun mummin tekemä kotiruoka on helkutin rasvaista

mut aika usein kuitenkin on salaattia ja ihan itekki tehtyä ruokaa, mikä edellyttää, että olen reippaalla tuulella
 

Yhteistyössä