miksi nykypäivän lapset syövät huonosti?

  • Viestiketjun aloittaja lapsen ravitsemus
  • Ensimmäinen viesti
lapsen ravitsemus
Miksi tänäpäivänä yltäkylläisyyden suomessa lapsiperheet syövät niin älyttömän huonosti? Mun tuttavapiiriin kuuluu perheitä, joissa on normaalia syödä ensin vauvaikä purkkiruokaa (pelkästään, suoraan purkista ilman kasvislisukkeita aina eikä juuri sormisyötävää, jollei lasketa vaaleaa leipää) ja sitten 1-vuotiaana aletaan noudattaa vaikkapa tälläistä ruokavaliota:

-aamupala mansikkajogurttipurkki
-lounas kalapuikkoja rasvassa paisettuna ja muusia
-välipala vaikka vanukas
-päivällinen valmislihapullia ja ranskalaisia
-illallinen jokin makuviilipurkki tms.

Mikään ei ole tuoretta, mitään ei syödä lähelläään tuotteen alkuperäistä olomuotoa muistuttavasti. Onpa niitäkin perheitä, joissa esim. lounas on kauhallinen makaroonia ketsupilla. Tai se, että vauvalle tekee ruuan itse tarkoittaa sitä että soseuttaa makaroonia, pannulla paistettua jauhelihaa ja korviketta.

Meille esim. tuli sukulaislapset hoitoon ja annoin lapsille ns. alkusalaatin joka meillä on tapana ruuan jäähtymistä odotellessa. Lapseni syövät mielellään kasviksia ja vihanneksia, ovat syöneet puolivuotiaasta alkaen. Tämä tuttavaperheen reilu 1v ei todellakaan ymmärtänyt, että mitä kurkkutikulla kuuluisi tehdä, ei edes käteensä ottanut kun ei ole ikinä ruokaa tutkiskellut vaan saanut aina purkista. Ja 3v rallatti että hyi pahaa pahaa hän ei syö, eikä syödä kotona ikinä tuollaista.

Ja sitten nämä uravanhemmat, joiden lapset lähtevät yksin kouluun ja tulevat yksin kotiin, helppohan niiden on syödä aamu- ja välipalaksi joku purkki taasen, vaikkapa jogurttia tms. Ja kun iltapäivällä tullaan töistä, niin nopeasti joku einesruoka valmistuu. Puuroa ei syö enää juuri kukaan kotona. Oli meilläkin taaperoikäisellä vaihe, että puuro ei maistunut, mutta kun sitä tarjoaa uutterasti vaihtelevilla lisukkeilla, niin kyllä se alkaa taas maistua. Esim. mustikat tai vaikka omenaraaste puuron joukossa maistuu lapsille.
 
pikkanen
Perustat siis väitteesi johtopäätökseen, jonka olet tehnyt yhden tuttavaperheen vierailun ansiosta. Nykypäivän lapset siis syö huonosti, koska sun kaverin Jesse ja Jassu eivät tykänneet sun laittamista ruoista?

Taputukset sulle, kun oot noin loistava äiti, että jaksat vuosi tolkulla tarjota lapsille puuroa, jotta jossain vaiheessa alkaisivat siitä tykkäämään. Oot kyl niin hyvä, kun pidät huolta lastesi ravitsemuksesta. Kukaan muu äitihän ei varmaan niin tee.
 
........................
Varmaan noin on joissain perheissä, mutta toivottavasti ne ovat kuitenkin vähemmistössä.
Mä oon itse havainnut hyväksi systeemiksi sellaisen, että "päivällinen" syödään vasta illalla klo 18-19. Tällöin ei tarvitse kamalalla vimmalla alkaa heti kotiin palattua alkaa vääntämään jotain pikaista apetta, vaan ruoan tekoon voi varata kunnolla aikaa. Kotiin tultua syödään pieni välipala, jotta kaikki jaksaa odottaa pääruokaa. Sitä syödäänkin sitten kunnolla ja sillä jaksaa hyvin aamuun saakka. Suosittelen kokeilemaan!
 
  • Tykkää
Reactions: S. Donald
Eniten ruokailutottumukset periytyy kotoa ja harvoin ne ainakaan huononee seuraavalle sukupolvelle esim. juuri tuoreruuan osalta. Ruokailutavat ovat ehkä entisestään erilaistuneet perheissä (niin lapsi- kuin muissakin perheissä). Osa syö paremmin ja terveellisemmin kuin aikaisempi sukupolvi ja varmasti osa käyttää aikaisempaa enemmän eineksiä tai ainakin puolivalmisteita jo niiden helpon saatavuudenkin vuoksi.
 
ikävä vieras
Tässä joku vuosikymmen sitten kotitaloustunteja vähennettiin rajusti. Nuorilla vanhemmilla, jos kohta iäkkäämmilläkään, ei ole kerta kaikkiaan itsellään mitään tietoa terveellisestä ja täyspainoisesta ravinnosta.

Se kotsantuntien vähennys oli hullu asia,ja sen seuraukset voivat olla myös tuo aloittajan surullinen esimerkki menu.
 
"vieras"
Suomalaislapset syö huonosti?? Tässä esimerkki meiän kohta 2,5v:n päivän syömisistä.

-aamupala lautasellinen 4-viljan puuroa,seassa pieni ripaus suolaa ja päällä vadelmia (kesällä itse poimittuja,pakkasesta suoraan puuron sekaan)
-lounas muusia (itse tehtyä,siis ei pakaste/pussimuusia) ja uunissa paistettua kalaa+sitruunaa,lisänä kurkkua ja paprikaa
-välipalaksi omena ja pari palaa appelsiinia
-päivällinen makaronia ja tomaattipohjaista jauhelihakastiketta jossa paljon sipulia (hui kauhea,makaronia! ja tomaattimurskaa purkista ja paistijauhelihaa..),lisänä paprikaa,salaatinlehtiä. jälkiruoaksi vadelmia (taas niitä itse poimittuja,mutta ompas yksipuolista kun aamullakin söi vadelmia..)
-iltapalaksi luonnonjogurttia ja banaania

Että,sun perusteluihin verraten mä väitän että nykypäivän lapset syö melko hyvin kuitenkin..
 
ikävä vieras
[QUOTE="vieras";25791483]Suomalaislapset syö huonosti?? Tässä esimerkki meiän kohta 2,5v:n päivän syömisistä.

-aamupala lautasellinen 4-viljan puuroa,seassa pieni ripaus suolaa ja päällä vadelmia (kesällä itse poimittuja,pakkasesta suoraan puuron sekaan)
-lounas muusia (itse tehtyä,siis ei pakaste/pussimuusia) ja uunissa paistettua kalaa+sitruunaa,lisänä kurkkua ja paprikaa
-välipalaksi omena ja pari palaa appelsiinia
-päivällinen makaronia ja tomaattipohjaista jauhelihakastiketta jossa paljon sipulia (hui kauhea,makaronia! ja tomaattimurskaa purkista ja paistijauhelihaa..),lisänä paprikaa,salaatinlehtiä. jälkiruoaksi vadelmia (taas niitä itse poimittuja,mutta ompas yksipuolista kun aamullakin söi vadelmia..)
-iltapalaksi luonnonjogurttia ja banaania

Että,sun perusteluihin verraten mä väitän että nykypäivän lapset syö melko hyvin kuitenkin..[/QUOTE]

Tälle ajalle on myös ominaista se, että sekä hyvinvointi että pahoinvointi kumuloituvat, muista se.

Sinun lapsi saa joka päivä ja monta kertaa päivässä kaikkea tuoretta, hyvää ja monipuolista. Toisessa perheessä tuoreinta ja eniten vihannesta muistuttavaa on meiran ketsuppi.

Molemmat tapaukset ovat totta.
 
"pph"
Kyllä työssäni huomaan ihan saman. Tavallinen ruoka ei meinaa upota millään eikä kasvikset eikä juurekset. Pitäisi olla vaan makaronia, lihapullia ja ranskalaisia. Aina joukossa on yksi "einesruokailija". Olen törmännyt myös ongelmaan, että vanhemmat eivät oikeasti osaa itse laittaa kotona kotiruokaa ja ovat minulta kysyneet neuvoja kun lapset ovat sanoneet, että "Maija tekee tosi hyvää ruokaa" ja haluavat kotona samanlaista =)
 
"a p"
[QUOTE="vieras";25791483]Suomalaislapset syö huonosti?? Tässä esimerkki meiän kohta 2,5v:n päivän syömisistä.

-aamupala lautasellinen 4-viljan puuroa,seassa pieni ripaus suolaa ja päällä vadelmia (kesällä itse poimittuja,pakkasesta suoraan puuron sekaan)
-lounas muusia (itse tehtyä,siis ei pakaste/pussimuusia) ja uunissa paistettua kalaa+sitruunaa,lisänä kurkkua ja paprikaa
-välipalaksi omena ja pari palaa appelsiinia
-päivällinen makaronia ja tomaattipohjaista jauhelihakastiketta jossa paljon sipulia (hui kauhea,makaronia! ja tomaattimurskaa purkista ja paistijauhelihaa..),lisänä paprikaa,salaatinlehtiä. jälkiruoaksi vadelmia (taas niitä itse poimittuja,mutta ompas yksipuolista kun aamullakin söi vadelmia..)
-iltapalaksi luonnonjogurttia ja banaania

Että,sun perusteluihin verraten mä väitän että nykypäivän lapset syö melko hyvin kuitenkin..[/QUOTE]

Teillä syödään hyvin. Ei se poissulje sitä, että suuressa osassa suomalaisperheitä ruoka on suorastaan epäterveellistä. Mielestäni esim. kauhallinen nakaroonia ketsupilla ei ole mikään ruoka, eikä todellakaan ainakaan kasvavan lapsen ruoka. Silti tiedän perheitä, joissa joka viikko korvataan joku ruoka noin. Ja joku ruoka voi olla esim. perunat ja ruskea kastike pussista.
 
"wesuwius"
Turha sitä on kieltää ettei AP olisi oikeassa. Se on karu totuus ja siihen on turha ruveta heittämään herjoja, niinkuin pari ekaa kommenttia olivat. Harvassa perheessä syödään oikeasti terveellisesti. Se on vaan fakta. Onneks on poikkeuksiakin näköjään! :)
 
TeePussi
miten niin nykypäivän ?! ainakin meillä 80-luvulla, kun olin lapsi syötiin aamiaiseksi vaaleaa leipää & jugurttia, päivälliseksi esim. makaronia jauhelihakastikkeella, iltapalaksi kaakaota.. tosin muussit & kastikkeet äiti teki itse, eikä limsaa saanut kuin synttäreinä tai saunan jälkeen . mutta ei jugurtti aamupalaksi ole mikään" nykypäivän kirous"
 
meillä oli tänään päivälliseksi uunilohta & keitettyjä perunoita, lisäksi tuo 3v sai lautaselleen tomaattia sekä raejuustoa ja hyvin maistui.. myönnän kuitenkin, että joskus laitan lapselle lounaaksi täysjyväpastaa ketsupin kera ja puuron meillä korvaa usein weetabix, mikä on yhtä terveellistä ja tytön mielestä parempaa. leipä on lähinnä ruisleipää, tosin paahtista tulee silloin tällöin ostettua.
 
Viimeksi muokattu:
miten niin nykypäivän ?! ainakin meillä 80-luvulla, kun olin lapsi syötiin aamiaiseksi vaaleaa leipää & jugurttia, päivälliseksi esim. makaronia jauhelihakastikkeella, iltapalaksi kaakaota.. tosin muussit & kastikkeet äiti teki itse, eikä limsaa saanut kuin synttäreinä tai saunan jälkeen . mutta ei jugurtti aamupalaksi ole mikään" nykypäivän kirous"
metsätähti jugurtti... :p :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Zefyrina
oon toista mieltä
Nykypäivän lapset syövät minusta aivan älyttömän hyvin jos vertaa siihen mitä syötiin vaikkapa joskus 50-luvulla jne. Minusta tuntuu että monissa perheissä syödään ihan liiankin hyvin, mitään herkkuja ei syödä koskaan jne.
 
"Jenis"
Toi pitää varmasti paikkansa että tässäkin on kuilu perheiden välillä kasvanut - jotkut syö superhyvin, jotkut superhuonosti. Ja kieltämättä syyllistyin itse äsken tuijottamiseen kaupassa.... 2 aivan kaalimaan kakaran näköistä, ala-asteikäistä lasta istui penkillä ahmimassa suklaamunia, vanhemmat oli ilmeisesti kaupassa ja ostaneet nämä hiljaisiksi suklaalla. Molemmilla lapsilla (tyttö ja poika, vaatteiden väreistä päätellen) oli aivan tasaisen pyöreä kuunaama, aivan hurjan näköistä. Miten tollaisten vanhempien päässä liikkuu?
 
"vieras"
Tällaisista asioista on rakentavaa keskustella. Vielä rakentavampaa olisi, kun tulisi vinkkejä terveellisistä ruuista, lounaista ja päivällisistä! Kaikki eivät osaa, hoksaa.. Neuvolassa kysyivät eräässä lippulappusessa, että "koetaanko me, että meillä on riittävät taidot talouden ylläpitämiseen (sisältyy siis ruuanlaitot, siivoukset jne.)" eli tällainen ei ole tänä päivänä enää itsestäänselvyys..

Niin ja mielestäni meillä syödään ihan terveellisesti (esim. marjoja paljon), mutta näin sivusta tällainen kommentti.. :)
 
Niin se on kyllä totta, että lapsiperheet (koko kansa) varmasti jakautuvat yhä enemmän niihin perheisiin, joissa syödään terveellisesti ja niihin, joissa syödään "huonosti". Sosioekonominen asema varmaan korreloi tuonkin kanssa hyvin. Ap:n mainitsema "yltäkylläisyyden Suomi" ei ole kaikkien ulottuvilla.
 
"näin meillä"
Meidän 1v4kk ikäisen ateriat tänään:
-Aamupala: kaurapuuroa
-Lounas: seikeitto (itse tehty alusta saakka)
-Välipala: sämpylä keittokinkulla (yleensä on normaali viili)
-Päivällinen: valkosipulikermaperunat (itse tehty alusta saakka) ja naudanlihapihvi
-Iltapala: kaurapuuroa
Ruokajuomaksi maito, lisukkeena tomaattia ja kurkkua

En kovin huonoksi sanois ruokavaliota, ihan samaa ruokaa syötiin koko perhe. :)
 
"näin meillä"
Lisäyksenä vielä, että lapseni ei ole koskaan vielä maistanut ranskalaisia, kalapuikkoja tai muutakaan einesmössöä. Kiillottakaa nyt tää mun sädekehä, dänks ;)
 

Yhteistyössä