Miksi nuorilla äideillä(n. 20v iässä ensimmäisen lapsen saaneilla) on hyvin usein asiat näin:

  • Viestiketjun aloittaja "jjj"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja olenko väärässä;25355540:
Aika moni ainakin on ymmärtänyt, että tässä puhutaan 20-25 vuotiaista äideistä, eikä niinkään alaikäisistä äideistä. Mielestäni suuri ero yleisellä tasolla.
Mutta mihis minä sitten kuulun, en ole 20-25vuotias enkä alaikäinenkään?
Joo just, taas mä oon väliinputoaja..uliuli. :'(
 
"vieras"
Ystäväpiirin nuorena äidiksi tulleet ovat osin saman miehen kanssa, ammatinkin jossain välissä hankkineita, ihan fiksuja tyyppejä, jotka eivät ole bielttäneetkään niin hirveästi. Eivät ole olleet kenenkään, neuvolan, kavereiden tai vanhempien, huolen aiheena. Autettu on, mutta ei surtu. Siinä on aika suuri ero, Toki muutama poikkeuskin on, mutta se ei ole oikeastaan tullut kenellekään yllätyksenä. Harmi vain, että mukaan on sotkettu lapsi toivoen tai vahingossa. Mutta jotenkin näiden ihmisten elämä on ollut hakusessa aina.

Muutama alaikäisenä äidiksi tullut on ystäväpiirissä myös. Heillä ei ole suhdetta lapsen isään, mikä johtunee ihan siitä, ettei juuri kukaan suunnittel tulevansa raskaaksi alaikäisenä eikä parisuhdekaan voi olla kovin vanha. Jäähän siinä nuoruus biletyksineen kesken, mutta aika aikuismaisesti nämä ovat asian kuitenkin hoitaneet, vaikka tilanne ei ole ollut helppo. Näistä on huolehtineet enemmän niin neuvola, vanhemmat kuin ystävätkin, mikä lienee aika ymmärrettävääkin. Ovat joutuneet opettelemaan oman talouden riemut kuten ruuan laitot ja laskujen maksut sekä vielä lapsen hoidon samaan aikaan. Mutta heillä on ymmärrettävästikin ollut rahavaikeuksia ja ongelmia ehtiä koulunkäynnit, työnteot ja lapsenhoidot samaan aikaan.
 
justjoo
Enemmän mä ainakin oon tavannut niitä "normaaleja" "hyviä" nuoria äitejä kuin noita tupakoivia ja bilettäviä. Tässä pari esimerkkiä
http://karribooboo.blogspot.com/
http://suchabigmiracle.blogspot.com/
http://emilia-itsallaboutava.blogspot.com/
http://julianvauvablogi.blogspot.com/
 
Voin ihan rehellisesti kertoa, että esikoista odottaessa (20v) mulla ei ollut ammattia,tulin vahingossa raskaaksi,en seurustellut lapsen isän kanssa,poltin alkupätkän raskaudesta ja ainakin asumistukea jne.sain,taisin saada sossustakin rahaa..

Miksi näin? Koska kun yksi asia lähti menenmään pieleen,meni kaikki. Ei ollut vanhempien tukea. Jokainen tekee omat virheet jne. asenne porukoilla. Oli muutenkin vielä semooinen "elän ikuisesti" ja "elämä kantaa" asenne, ilman että minun tarvii ottaa vastuuta omista teoista. En vain ollut kypsä,enkä aikuinen vielä.

Tytön syntymästä alkoi kasvaminen vanhemmaksi. Bilettämässä piti käydä joka kuukausi. teki vaan niin kovasti mieli kun en ehtinyt sitä ennen lasta tarpeeksi tehdä. Silloin lasta hoiti mummo,ei tukiperhe. Pikkuhiljaa lapsen tarpeet meni omien edelle ja nyt olen se äiti jonka kanssa sisaret hyväksyy kunnon ihmiseksi..

Eka lapsi oli harjoituskappale ja seuraavan kanssa meni jo paremmin :LOL: No mut vakavasti uskon että äitejä ja äityyttä on monenlaista. Vaikkei olekkaan pullan tuoksuinen ja aina "kartalla" joka asiassa,voi silti olla äiti ja jopa hyvä sellainen..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25354570]Ei kyllä luutnantin palkka päätä huimaa. Mutta mukava silti, että teillä menee hyvin. :)[/QUOTE]

sun mielestä ei ole hyvä palkka, mutta kyseisen puolison mielestä on. joten eikö ole pääasia että ovat itse tyytyväisiä. itse olen onneni kukkuloilla kun alan saamaan palkkaa josta jääkäteen laskujen maksuun ja eläämiseen 1000e kuussa. on hyvä palkka mun kategorialla. ottaen huomioon että toinen vaihto ehto olisi 0e tulot kuussa.
 
"Vieras"
[QUOTE="jjj";25354297]Lapsen isän kanssa ei olla yhdessä enää tai ei edes tiedetä kuka isä on.
Bilettämään on ihan pakko päästä ainakin kerran kuussa ja jos lasta ei saa hoitoon niin sitten on niin raskasta taas.
Tupakoivat raskausaikana.
Miesystävät vaihtuvat ja lapsia on saattanut tulla useammallekin eri isälle jo nuorena.
Ei ammattia, vain peruskoulu käyty.
Monessa perheessä käy perhetyöntekijä tai lapsi käy tukiperheessä.


En siis sano, että näin ei voisi olla myös vanhemmillakin äideillä, mutta kauhean yleisiä edellämainitut asiat tuntuvat olevan hyvin nuorten äitien keskuudessa. Olen tässä viime kuukausina tutustunut useampaan(n.10 kpl) nuoreen äitiin ja kaikille nämä asiat yhteisiä:0

Onko tällainen yleistä vai onko kohdalle sattunut vain edellämainitun kaltaisia?[/QUOTE]

No, esikoiseni sain 21-vuotiaana, ja mun asiat ei kyllä todellakaan ole noin. Tupakkaa, alkoholia tai muitakaan päihteitä en ole koskaan käyttänytkään, eikä bilettäminen muutenkaan kiinnosta. Ammatti minulla on. Ei käy perhetyöntekijä täällä eikä lapsikaan ole tukiperheessä. Lastani en hoidata muilla, vaan pyrin hoitamaan itse ihan niin pitkälle kuin se suinkin on mahdollista. Hoidossa lapsi on vaarillaan lähinnä silloin, kun käyn kampaajalla (eli kerran kahdessa tai kolmessa kuukaudessa sen reilun tunnin verran) ja muut ajat on sitten ihan minun kanssani. Öitä ei ole vielä tähän mennessä (lapsi nyt vuoden) ollut poissa luotani kertaakaan, koska katson, ettei sellaiselle ole tarvetta vielä aikoihin. Miesystävät ei vaihdu tiuhaan. Lapsen isän kanssa en ole yhdessä, mutta kyseinen henkilö onkin kuollut, joten se siitä. Toki joskus tulevaisuudessa voin kuvitella olevani parisuhteessa jonkun mieshenkilön kanssa, mutta sen aika ei ole nyt. Lapsi menee tuollaisen vouhotuksen edelle.
 
Sain lapsen kun olin juuri täyttänyt 22 v ja mulla ja mun miehellä oli molemmilla ammatit ja vakiduunit. Emme käyttäneet silloin, emmekä edelleenkään käytä juurikaan alkoholia (0-3 krt vuodessa), en polttanut raskausaikana ja siis edelleen olemme naimisissa.

Nyt n.4 vuotta myöhemmin opiskelen yliopistossa ja haaveissa olisi päästä yrittämään piakkoin toista lasta. :heart:
 
Blue
Lapsen isän kanssa ei olla yhdessä enää tai ei edes tiedetä kuka isä on.
Bilettämään on ihan pakko päästä ainakin kerran kuussa ja jos lasta ei saa hoitoon niin sitten on niin raskasta taas.
Tupakoivat raskausaikana.
Miesystävät vaihtuvat ja lapsia on saattanut tulla useammallekin eri isälle jo nuorena.
Ei ammattia, vain peruskoulu käyty.
Monessa perheessä käy perhetyöntekijä tai lapsi käy tukiperheessä.


Mä sain esikoiseni 23-vuotiaana.

Olen edelleen nuoruuden rakastettuni kanssa yhdessä.

Bilettämässä kävin ensimmäisen kerran esikoisen ollessa 1,5v. Eikä aika ollut yhtään raskasta.

En ole koskaan tupakoinut.

Mulla kolme lasta, kaikilla sama isä. Miesystäviä koko elämän aikana reilusti alle kymmenen.

Valmistuin yhteen ammateistani juuri kun odotin viimeisilläni esikoistani.

Ei ole missään vaiheessa käynyt perhetyöntekijää, eivätkä lapset käy tukiperheessä. Itseasiassa päinvastoin.. :)

Eli TAAS kumottu tämä sinun olettamuksesi yhden nuoren äidin osalta. Eli hyvin usein asiat ovat myös ihan toisin.
 
pia
Mä oon ekani saanu 19v ja noista ei kyl mikään pitäny paikkaansa :D Nyt mulla on 5 lasta. Sama isä kaikilla ja edelleen yhdessä. Miehellä 2 ammattia ja mullakin työpaikka odottamassa, nyt ä-lomalla.
Ei käy perhetyöntekijä ja bilettämään ei tarvoi päästä, toki miehen kanssa kahenkeskistä aikaa pyritään nykyään säännöllisesti ottamaan.

Toki on tapauksia missä nuo kaikki mainitsemasi asiat pätee..mutta ei se kyllä mikään yleisesti pätevä asia ole..
 
Lapsen isän kanssa ei olla yhdessä enää tai ei edes tiedetä kuka isä on.
Bilettämään on ihan pakko päästä ainakin kerran kuussa ja jos lasta ei saa hoitoon niin sitten on niin raskasta taas.
Tupakoivat raskausaikana.
Miesystävät vaihtuvat ja lapsia on saattanut tulla useammallekin eri isälle jo nuorena.

Monessa perheessä käy perhetyöntekijä tai lapsi käy tukiperheessä.
Ei ammattia, vain peruskoulu käyty. + lukio ilman yo kirjoituksia

Ja esikoisen sain 20 vuotiaana. Eli ei noista oikeen moni muhun mätsää...
Ja tohon ammatin/koulutuksen puutteeseen sanon vaan sen, et ei ole sellasta alaa tullu vastaan jonka täällä 20 km säteellä kotoa pystys lukee ilman yo-tutkintoa(ja joka siis kiinnostais).
Sit kun toinen lapsi on 1,5-2 on pakko tehdä jotain(iltalukio, oppisopimus, tv-koulutus, amis tai muutto). Miehellä sentäs amk-paperit.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Mun ystävä sai lapsen 18v ja itse sain 19v. Mikään muu ei päde, ainoastaan se ettei ole ollut ammattia. No se virhe on molemmilta korjattu ;) Kumpikin on naimisissa esikoisen isän kanssa ja sisaruksiakin on saatu ja varallisuuttakin hankittu. Ja elämä on täl hetkellä aika kivaa näin 28 vuotiaana :)
 
"madame"
[QUOTE="jjj";25354297]Lapsen isän kanssa ei olla yhdessä enää tai ei edes tiedetä kuka isä on.
Bilettämään on ihan pakko päästä ainakin kerran kuussa ja jos lasta ei saa hoitoon niin sitten on niin raskasta taas.
Tupakoivat raskausaikana.
Miesystävät vaihtuvat ja lapsia on saattanut tulla useammallekin eri isälle jo nuorena.
Ei ammattia, vain peruskoulu käyty.
Monessa perheessä käy perhetyöntekijä tai lapsi käy tukiperheessä.


En siis sano, että näin ei voisi olla myös vanhemmillakin äideillä, mutta kauhean yleisiä edellämainitut asiat tuntuvat olevan hyvin nuorten äitien keskuudessa. Olen tässä viime kuukausina tutustunut useampaan(n.10 kpl) nuoreen äitiin ja kaikille nämä asiat yhteisiä:0

Onko tällainen yleistä vai onko kohdalle sattunut vain edellämainitun kaltaisia?[/QUOTE]

no jos on lapsen yh eikä oo tukiverkkoa,niin ihan hyvä jos ovat saaneet tukiperheen. Siksi kun nuoret miehet on niin kypsymättömiä ja itsekkäitä, ja jättävät lapsensa ja tämän äidin kuin nallin kalliolle. Siksi kun em.päiväkodissa saattaa olla joku joka katsoo että äidin nuori ikä on lapselle riski ja tekee ls-ilmoituksia. Siksi kun jokainen äiti tarvitsee joskus huili aikaakin(mutta ei välttis oo mummoa joka auttas tai vastuullista isää joka tekis oman osansa).


Siksi kun jos ovat saaneet lapsen alle 18v on automaatio että joutuu ls-asiakkuuteen. siksi.

Tämä nyt on spekulointia sinänsä.

ja toi tupakointi,sitä et voi yleistää nuorten äitien jutuksi,kyll ävalitettavasti joka ikäryhmässä on äitejä/isiä jotka vetää posket lommollaan röökii ihan siinä pilttien vieressäkin(ällöttävää).

Minä olin 21 kun esikko syntyi(en ihan valmistunut vielä,oli 1v opintoja jäljellä),en polttanut(en oo ikin polttanut) ja aina huolehdin hyvin lapsestani(paremmin kuin muutama tuttuni jotka oli vanhempia äitejä).

Olin yh koska lapseni isä tulikin siihen tulokseen että haluaa elää vapaata elämää,hyvä keksiä se kun lapsen syntymään oli muutama kk aikaa (sillä tiellänsä on ollut kaikki nää vuodet,nyt se äijä on 30v,mutta edelleen yhtä vastuuntunnoton kuin aikanaan). Minä olin tukiverkoton ekat vuodet olin 24/7 lapsessa kiinni ja kyllä se raskasta oli, siksi pyysin itse tukiperheen,kunnes löysin aviomieheni. Miehet ei vaihtunut, olin ne vuodet yksin oikeesti.

Kyllä se on niin että paljon helpompaa sitä on lasten kanssa kun on myös puoliso/isä vastuuta jakamassa,ei oo enään ollut raskasta.
 
"minä"
Luulen, että ikää enemmän merkitystä on sillä missä asuu. Aloittajan kuvailemat (minkä ikäluokan tahansa) äidit löytyvät luultavammin kaupungin/kunnan vuokra-asunnoista. Vastuuntuntoismmat äidit (ottamatta kantaa ikään) löytyvät muualta. Ja luonnollisesti tästäkin asuinpaikka luokittelusta löytyy poikkeuksia vaikka kuinka paljon. :)
 
"vieras"
Ihan samalla tavalla voisin esittää samat kysymykset vanhempana äidiksi tulleille. Itse en tunne yhtään nuorena äidiksi tullutta, joihin nuo kaikki kohdat osuisivat, kaikilla ei ole ollut ammattia vaan opiskelut ovat olleet kesken, kuten oli mullakin, kun sain 22-vuotiaana lapsen :) Vanhempia äitejä tunnen enemmän, vaikka tuttavapiirissä on myös aika monta nuorta äitiä, ja vanhempien äitien kohdalla (varmaan siksi, kun otanta on isompi), alkaa tulla jo enemmän "osumia" tuohon listaan.
 
Nurse Jackie
Sain esikoisen 20v:na Lapsen Isän kanssa naimisissa ollaan. Saman miehen kanssa toinen tulossa. En tupakoinut/ tupakoi raskausaikana. Ammattiin valmistun 4kk:n sisällä. Ylioppilas aikaisemmin. Omistusasunto löytyy. Isovanhempien tuki on riittänyt mainiosti. :) "Biletin" ennen raskautta kerran kahdessa kk:ssa.

Ja mainitsemasi kaltaisia nuoria äitejä tunnen vain muutaman. Omani kaltaisia lukuisia! :)

Tiedän myös todella monia 30-40 vuotiaita äitejä joilta lapset huostassa, tai mainitsemasi kaltainen tilanne, miksi niin?
 
Minulla ainoastaan ammatin puute osui oikeaan, kaikki muut väärin. Olen toki vasta tuon 20vuotias ja eka lapsi nyt 8kk, että en tiedä tulenko saamaan usean eri miehen kanssa lapsia tai tiedänkö seuraavan lapsen isää, mutta aika varma olen että tämän miehene kanssa loputkin lapset tulevat !
 
.........
Ensimmäinen lapsi syntyi, kun olin juuri täyttänyt 20. Olin sitä ennen ehtinyt valmistua päivähoitajaksi,eli ammattikin oli. Tosin työkokemusta ei omalta alalta,sitten myöhemmin ehdin töihin lasten välillä. Tiesin molempien lasten isän, oli sama ja olimme naimisissa 15v, jona aikana rakensimme omakotitakon, sitten kyllä erosin, nyt on uusi mies jonka kanssa ei yhteisiä lapsia, päiväkodissa töissä. että ihan kaikki ei täsmää:)
 
"jaa"
Mä sain lapsen 19-vuotiaana, 20-vuotiaana heitin äijän pihalle kun se vaan ryyppäsi koko ajan. Opiskelin toista vuotta ja kävin töissä, hoidin lasta. Biletin joskus jos lapsi oli vaikka äidilläni hoidossa mitä tapahtui pari kertaa vuodessa.En polttanut raskausaikana.
 
ulkonainen
Minusta suurempi vaikutus on etta minkalaisesta perheesta tulee ja minkalaisissa piireissa nuorena liikkuu.

Yksikaan tuttavistani ei ole hankkinut lapsia alle 30v. Samanlaiset ihmiset hakeutuvat samanlaisten seuraan.
 
Yty
Minulla ainoastaan ammatin puute osui oikeaan, kaikki muut väärin. Olen toki vasta tuon 20vuotias ja eka lapsi nyt 8kk, että en tiedä tulenko saamaan usean eri miehen kanssa lapsia tai tiedänkö seuraavan lapsen isää, mutta aika varma olen että tämän miehene kanssa loputkin lapset tulevat !
Harmi että just sunlaiset ihmiset lisääntyy eikä ne joiden pitäisi. Taso laskee koko ajan :(
 
teiniäidit
Näkeehän sen esimerkiksi tuosta teiniäidit sarjasta mitä se meno on. Kaikilla muilla isukit kadonneet kuin tuhka tuuleen paitsi demillä. Yksi ei tiedä kuka oikein on vauvan isä. yhdeltä otettu lapsi pois narkkaamisen takia. Yksi ainut käykunnon töissä (jos ei lasketa sitä kun sarita strippaa..). Tupakkaa vetää kaksi neljästä äidistä eli paljon enemmän kuin keskiverrosti ajatellen. Bilettäminen tuntuu olevan tärkeää nuorille äideille.
 

Yhteistyössä