Miksi niin moni imetys epäonnistuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisäkäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Mutta hain tässä nimenomaan, miksei imetys onnistu niiltä, jotka haluavat.

Siihen ei välttämättä löydy edes vastausta. Mun kohdalla esimerkiksi imuote oli oikea, vauva asui tissillä ensimmäiset viikot ja silti paino vauvalla vaan laski eikä noussut, joten oli pakko alkaa antamaan korviketta. Mulla maito nousi kyllä, mutta sen määrää en vaan saanut kasvamaan, että se pelkästään riittäisi, vaikka imetin ja imetin, kokeilin kotikaljat ja imetysteet ja kaikki konstit. Joku mussa vaan haraa vastaan, ettei sitä maitoa vaan erity tarpeeksi.

Mä veikkaan että suurin syy meillä Suomessa on asenne. Imetystä ei arvosteta tarpeeksi ja imetyksen tukijat on fanaatikkoja ja syyllistäjiä. Sama asenne välittyy netin foorumeilla, äiti-lapsikerhoissa, neuvolassa, tiedotusvälineissä. JOS asenne olisi eri, neuvolat panostaisi terveydenhoitajien imetystietämykseen ja tiedonjakotaitoon. Nykyään monet neuvolan työntekijätkään ei osaa auttaa mahdollisissa ongelmissa eikä uskalla - ettei syyllistäisi. JOS asenne olisi eri, äidit itse hakisi aktiivisemmin tietoa. Sitä myös saisi nykyistä helpommin.

Tuli mieleen. Jos maitoa ei tule tarpeeksi, mutta kuitenkin tulee. Jos aina imettää sen verran kuin tisseistä lähtee, ja loput sitten antaa korviketta. Niin eikös sen maidon tulon luulisi jatkuvan? Jos tosiaan imuroi kaiken maidon, mitä tissit tuottavat, mistä ne tissit sen tietävät, että korviketta käytetään lisäksi - "nyt pitää vähentää maidontuotantoa"... Vai äiditkö alkavat automaattisesti käyttää vain korviketta, jos maitoa ei tulekaan tarpeeksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Mietti:
Tuli mieleen. Jos maitoa ei tule tarpeeksi, mutta kuitenkin tulee. Jos aina imettää sen verran kuin tisseistä lähtee, ja loput sitten antaa korviketta. Niin eikös sen maidon tulon luulisi jatkuvan? Jos tosiaan imuroi kaiken maidon, mitä tissit tuottavat, mistä ne tissit sen tietävät, että korviketta käytetään lisäksi - "nyt pitää vähentää maidontuotantoa"... Vai äiditkö alkavat automaattisesti käyttää vain korviketta, jos maitoa ei tulekaan tarpeeksi?

Kyllä mä ainakin jatkan imetystä niin pitkään, kun sitä tippakin tulee. Eli ensin imetän ja sitten korviketta päälle, niin ainakin tasaisena maidontulo on pysynyt, mutta vaikka imettäisin tiheämmin, niin maitoa ei kuitenkaan ala tulla sen enempää. Luonnonoikku taidan sit olla.

Oikeasti tämä on yhtä kipeä aihe kun monelle lapsettomalle/hoidoissa kävijöille. Ja useassa tapauksessa myös syy on sama, ELI HORMOONIT.
Mutta mässäilkää nyt vaan jos teille tulee parempi ja onnistuneempi olo niin..

Alkuperäinen kirjoittaja haloo :
Oikeasti tämä on yhtä kipeä aihe kun monelle lapsettomalle/hoidoissa kävijöille. Ja useassa tapauksessa myös syy on sama, ELI HORMOONIT.

Luitkohan koko ketjua? Tässä yritetään keskustella syistä, miksi imetys ei mahd. onnistu, jotta joku ehkä saisi sen onnistumaan! Esim. tuosta tiheän imun kaudesta on hyvä tietää, ja keskusteltakoon siitä siksi niin paljon että kaikki siitä kuulevat.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo :

Mitens ne hormonit vaikuttavat? Ja miten ne ovat muuttuneet nykyaikana? Ihan asiallisesti haluan kysyä...

Mulla imetys loppui ihan alkuunsa sen takia kun sairaalassa ei ensinnäkään kannastettu imettämään, toisekseen mulle ei kukaan suostunut siellä kertomaan kuinka saan vauvan ottamaan sen tissin suuhun (tulivat vaan itte sen tunkemaan enkä mä osannu), eivät antaneet imettää kuin makuultaan, mikä olisi kotona ollut HYVIN ahdistavaa.
Sitten kun maitoa alkoi kolmantena päivänä tulla riittävästi ison (yli 4,5kg) vauvan tarpeisiin vauva joutui sinivaloon, josta ei saa olla pois kuin maks. 30min kerrallaan enkä olisi kerennyt siinä ajassa häntä imettää millään kylläiseksi ja sitä paitsi halusin kotiin joten lypsin ja annoin vauvalle omaa maitoani pullosta suoraan sinivaloon.

Kun lopulta pääsimme kotiin vauvalla ei ollut enää aikomustakaan imeä rintaa, tai jos imi niin ei saanut sieltä mitään irti tai sitten jouduin lopettamaan homman kesken kun oli koko sänky litimärkä.. Niinpä pumppasin, pumppasin ja pumppasin maitoa sen kaksi viikkoa mitä sitä tuli ja sen jälkeen vauva on ollut kokonaan korvikkeella (kolmiviikkoisesta).

Nyt löytyi vastaus:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1303532

Pariviikkoisen vauvan äiti on uuvuksissa, kun vauva on koko päivän ollut rinnalla. Saanut sata vastausta, että korviketta nyt vain!

Kun sain kaksoset minä odotin viisi päivää maidonnousua kuin kuuta nousevaa...kuu nousi kaikkina viitenäkin päivänä B) Sitten nukuin kolme viikkoa yöt nojatuolissa kunnes tajusin että eihän tässä ole mitään järkeä. Ei onnistunut imetys kun laitoin asiat tärkeysjärjestykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Meillä olisi saattanut onnistuakin, jos joku olisi kädestä pitäen opettanut oikean otteen. Poika kun ei oppinut imuotetta sitten millään. Sai samantien sairaalassa pulloa, kun syntyi niin ennen aikojaan, että oli pakko antaa. Neuvolasta pyysin apua, mutta sain vain pari lehtistä mukaan, vaikka olin oikein erikseen varannut ajankin imetysohjausta varten. Surullista.

Mulla ihan sama juttu.Ei opittu kunnon imuotetta ja sai pullosta maitoa kun oli teholla. Imetys sujui jotenkun sairaalassa sen muutaman kerran, mutta kotona ei onnistunut vaikka maitoa tuli valtavasti.
Itkin ja soittelin neuvolaan, pyysin apua. Ne vaan sano että anna korviketta. Kukaan ei opastanut minua mitenkään. Olin todella masentunut asiasta ja olisin ehdottamasti halunnut imettää.

Onpa surullista lukea kuinka niin moni kokee ohjauksen puutteen isoksi ongelmaksi. Olen itse "kunnankatilo" eli teen neuvolaa, kotisynnytykset ja lapsivuodeajan kotikaynnit. Kotiin tullaan ensimmaisen kerran sairaalasta paasya seuraavana paivana ja varmasti imetyksessa autetaan. Tarpeen vaatiessa kaydaan kotona vaikka paivittain. Imetysohjauskoulutus on kerran vuodessa. Tama siis Englannissa.

Neuvolassa ei totta vie useinkaan tiedetä imetyksestä tarpeeksi eikä kannusteta siihen! Toista ja nyt kolmatta odottaessani, ja edellistä vielä imettäessäni, sanotaan vain että nyt pitää lopettaa imetys! Viime kerralla uskoin kyselemättä, imetys oli aika helppo lopettaa ja jälkeenpäin harmitti, miksi piti niin pian. Tällä kertaa ajattelin, ettei ainakaan niin kiireesti tarvitse, mutta lapsipa ei suostu lopettamaan ollenkaan;) Ja nyt olen ajatellut, että annan lopettaa kun itse haluaa. Imee vain pari kertaa päivässä, joten saattaapi vaikka lopettaa ennen kesää, kun vauva syntyy. Jos ei lopeta - annan auttaa maidontuotannossa. Ainakaan ei tule maidonnousuongelmia, jos sitä tulee koko ajan. Olen itse joutunut hakemaan tiedot taapero- ja tandemimetyksestä. Neuvolassa vain sanotaan, että raskausaikana imetys voi olla liian raskasta kropalleni. Ja muuta ne eivät asiasta osaa sanoa. (Tuo lause taitaa vain lukea jossain kirjassa...) Jaa VOI olla? Entä, jos ei ole? Olen voinut ihan loistavasti, vähemmän väsymystäkin kuin edellisissä raskauksissa.

Jos nää kohtapuoliin alkavat inssit tuottais toivotun tuloksen, mun kohdalla imetys saattaa hyvinkin epäonnistua tai olla jopa mahdotonta alusta saakka. Putkirinnat eli hyvin vähän tai ei ollenkaan maitorauhaskudosta ja lisänä vielä silikoniproteesit. Siinäpä oiskin imetysfanaatikoille pähkinä purtavaksi.

No siis jos vertaa tuohon afrikan tilanteeseen, niin ihan varmasti yksi syy eri epäonnistumislukuihin on se, että siellä afrikassa sen lapsen on PAKKO imeä rintaa tai sitten kuolla. Luulen, että suuri osa niistäkin suomalaisvauvoista, jotka eivät osaa oikeaa imuotetta, osaisivat sen parin päivän päästä, jos muuta ei tarjottaisi. Tätä ei tietenkään tehdä ja hyvä niin, eipä se imetys ole sen arvoista, että kannattaisi katsoa, kuoleeko vauva vai oppiiko imemään.

Ja toinen on varmasti se stressi asiasta. Musta tuntuu, että itselläni imetys oli niin helppoa osin siksi, että EN tiennyt oikeista imetysasennoista tai muista asioista, jotka on mahdollista tehdä väärin. Imetin vauvaa heti salissa istualteni, vauva kyynärvarrella maaten. Ja siis niin, että vauvan pää oli siinä kyynärpään puolella. Ei vissiin missään oppaassa esitellä sitä asentoa, vaikka musta se oli tosi luonnollinen. Ja synnärilläkin kävelin ympäriinsä siten, että vauva makoili kyynärvarrella tissi suussa. Vasta kotona tätä palstaa lukiessani tajusin, että vauvaa "pitäisi" imettää ihan eri asennoissa. Makuultaan en osannut ja onneksi tajusin tehdä asian niinkuin itsestäni tuntui hyvältä. Samoin ei mulle edes tullut mieleen, että maito ei riittäisi vaikka oli tiheän imun kaudet jne, eikä pumpulle herunut 10 ml enempää. Olin kai vähän tyhmä, mutta onneksi olin.

Kaikilla ei tietenkään ole näin helppoa, vaikka asenne olisi oikea, mutta ihan varmasti se stressi ja suorituspaine vaikuttaa monilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmauduin:
Jos nää kohtapuoliin alkavat inssit tuottais toivotun tuloksen, mun kohdalla imetys saattaa hyvinkin epäonnistua tai olla jopa mahdotonta alusta saakka. Putkirinnat eli hyvin vähän tai ei ollenkaan maitorauhaskudosta ja lisänä vielä silikoniproteesit. Siinäpä oiskin imetysfanaatikoille pähkinä purtavaksi.

Olen kuullut sadasta eri tuutista, että ei rintojen koko eikä muoto eikä silikonitkaan vaikuta maitomäärään. Jos siis haaveilet imettämisestä, niin häntä pystyyn nyt!:)

Eikä tässä ketjussa ole ollut yhtään imetysfanaatikkoa. Ne ovat niitä, joiden mielestä jokaisen pitää imettää, vaikka mikä olisi. Eivät hyväksy, etteikö joltakulta muka onnistuisi. Eivätkä hyväksy, että vauva saisi yhtäkään kertaa korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lohtua:
Olen kuullut sadasta eri tuutista, että ei rintojen koko eikä muoto eikä silikonitkaan vaikuta maitomäärään. Jos siis haaveilet imettämisestä, niin häntä pystyyn nyt!:)

Eikä tässä ketjussa ole ollut yhtään imetysfanaatikkoa. Ne ovat niitä, joiden mielestä jokaisen pitää imettää, vaikka mikä olisi. Eivät hyväksy, etteikö joltakulta muka onnistuisi. Eivätkä hyväksy, että vauva saisi yhtäkään kertaa korviketta.

Ei vaikuta maitomäärään, mutta muuten kyllä.
T. suurien luppakorvien omistaja jolla ei mitään toivoa imettää muuten kun makuultaan, tai istualtaan molemmat kädet varattuina.

Yhteistyössä