Miksi mun lapseni ei ole pahemmin sairastellut? Olenko parempi äiti kuin muut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko se jotenkin mun ansiotani, että mun lapseni ei ole sairastanut tartuntatauteja nyt puolitoistavuotiaaksi kuin pari kertaa hyvin lievän flunssan? Saanko mä tästä jonkun mitalin? Korvatulehduksiakaan ei ole ollut.

Tuli vaan mieleen, kun joku tuolla sanoi, että pikkulapset sairastavat keskimäärin yhdeksän infektiota vuodessa.

(Nyt se tietty sitten sairastuu heti tänä yönä, kun tätä kysyin.)

Sanoin joo, ja tietoni olen saanut korva-, nenä-, kurkkuspesialisti Seija Uimoselta.

Mutta jos jossain mitaleja jaetaan niin mäkin otan sitten omani :laugh: . Ei oo meidänkään puoltoistavuotiaalla ollut kuin se kolme flunssaa.

Olenko mä sitten ollut epäreilu lapsiani kohtaan ja suosinut vain yhtä, koska molemmat poikani ovat sairastelleet paljon ja tyttö ei paljoakaan? Eli huono äiti toisella ja hyvä toiselle? :o

Et ole, mutta voithan sä uskotella itsellesi niin, jos siten on parempi fiilis?!
Mä olen vissiin tolla logiikalla ihan super-äiti, kun ei meidän lapset (vanhempi on 7v ) ole sairastaneet kun kerran, ja se oli vesirokko.
Olen mä sitten vissiin vaan NIIN hyvä äiti!

En usko, että se on sun toimintasi ansiota, ainakaan kovin pitkälti.
Vastustuskyvyllä taitaa olla isompi vaikutus. Toisilla se on jo synnynnäisesti parempi, toki siihen voi (ainakin yrittää ) vaikuttaa.
Voikohan hyvä vastustuskyky olla jossain määrin periytyvää? Tietääkö joku viisaampi?

Mulla on itsellä suorastaan rautainen vastustuskyky, en ole juuri koskaan kipeänä, enkä muksunakaan ollut. Mulla on itsellä 2 lasta, 3v ja 2v, joilla on ollut kaksi kertaa päivän kestänyt nuha ja toisella yksi korvatulehdus, ei mitään kuumeiluja, tms.
En muista kun yhden kerran, että mun isällä olis ollut flunssa.. Onkohan tää vaan sattumaa?

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Olenko mä sitten ollut epäreilu lapsiani kohtaan ja suosinut vain yhtä, koska molemmat poikani ovat sairastelleet paljon ja tyttö ei paljoakaan? Eli huono äiti toisella ja hyvä toiselle? :o

Ihan selkeää sukupuolisyrjintää olet harrastanut. Ei tuohon voi olla muuta selitystä. Se on katsos ihan vain äidistä kiinni kuinka paljon lapset sairastaa. Ja ihan kaikki muukin on vain äidin aikaansaannosta.

oma 4v ei ole sairastanut yhtään korvatulehdusta, oksutaudissa ollut ehkä 3kertaa elämänsä aikana ja kuumeessa noin 1-2 kertaa vuodessa. Moneen muuhun verrattunahan se on todella vähän...

Ehkä lapsesi on syönyt lattioilta ja maasta kaiken minkä irti saa, ja saanut siitä vastustuskykyä, joten kyllä se voi olla toimintasi ansiota =)

Meilläkin ovat sairastelleet hyvin vähän, lapset 9v, 11v ja 14v. Esikoinen sairasteli eniten ja söi vähiten muruja pöytien alta.... siitä olen tehnyt päätelmän, että lapset, jotka syövät lattioilta kaikki roskat ovat terveempiä ;)

EN osaa sanoa oletko parempi äiti kuin muut. Ehkä olet pitänyt huolta käsihygieniasta? Kyse on varmasti suuremmaksi osaksi lapsen omasta vastustuskyvystä, johon vaikuttaa mm. geenit. Hyvä ravintokin vaikuttaa vastustuskykyyn, mutta nykyajan Suomessa luulisi miltei kaikilla olevan mahdollisuus hyvään ravintoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
.... siitä olen tehnyt päätelmän, että lapset, jotka syövät lattioilta kaikki roskat ovat terveempiä ;)

Esikoisen ollessa vauva mulle eräs herra kertoi, että suomalaisen vanhan kansan mukaan, jos lapsi sairastaa paljon sille pitää antaa paskanen kenkä pureskeltavaksi että tulee luja vastustuskyky :o :$

Mutta onhan siinä perääkin. En mä tosin sitä paskasta kenkää kuitenkaan antais... tuo meidän kuopus tosin varastelee kenkiä eteisestä ja tykkää purra niitä! :$

Ja täälläkin on lapset olleet suht terveitä, kummatkin. Että kai mulla on sitten hyvin hommat hallussa :whistle: :xmas:

No jos tarkkoja ollaan, niin mun lapsellani ei siis ole ollut pahemmin tartuntatauteja ja korvatulehduksia yms.

Mutta sitten se onkin ihan superallerginen sekä jatkuva lääkitys päällä muuhun sairauteen. (Nuoleskeli se ne kengän pohjat, mutta eipä siitä ainakaan allergioiden suhteen näyttänyt olevan apua, vaikka sitä aina mainostetaan.)

Mua vaan alkoi huvittamaan toi toinen ketju, jossa vihjattiin, että lapsen sairaudet ovat äidin syytä. Ihan kuin se, että mun lapsellani ei ole ollut tartuntatauteja olisi siten mun ansiotani. En oikein usko, meillä on varmaan ollut lähinnä hyvä tuuri tuolla kohtaa. ja jotain asioita olen saattanut tietämättäni tehdä oikein.

Ja toisaalta noi muut vaivat taas olisivat varmasti myös mun syytäni tuon ketjun logiikallani. Vaikka äidin tekemisillä onkin vaikutusta lapseen, niin mä en tajua kuinka kaikesta saadaan aina syyllistettyä äidit. Minäkin sain tuon mm. allergisen lapsen, vaikka tein raskausaikana ja sen jälkeenkin kaiken lähes "täydellisesti", jotta lapsi allergioilta välttyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja SP:
No ei nuo meilläkään sairastellu pahemmin ennenkuin menivät päiväkotiin ja ihan normiäidiksi itseni tunnen. =)

Meidän esikoinen oli 1,5v ikäisestä lähtien päiväkodissa ja on siis nyt ekalla luokalla eikä ole vieläkään sairastellut.
Kuopus on 3v ja ollut 1,5v jo päivähoidossa eikä ole kertaakaan ollut kipeänä sinä aikana.
Miksi aina vetää toi "päiväkodista ne kaikki taudit tarttuu"- kortti esiin?

voi kurja kun lapsesi ei ole sairastellut,sillä lääkäri sanoi mulle että on hyvä kun lapsena sairastaa paljon flunssia,ehkäsee esim astmalta. meillä syödään hyvin,ulkoillaan ja en ole ikinä polttanut yhtäkään tupakkaa ja silti lapset usein räkäsiä. myös kädet putsataan kaupassa käyntejen ym jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No jos tarkkoja ollaan, niin mun lapsellani ei siis ole ollut pahemmin tartuntatauteja ja korvatulehduksia yms.

Mutta sitten se onkin ihan superallerginen sekä jatkuva lääkitys päällä muuhun sairauteen. (Nuoleskeli se ne kengän pohjat, mutta eipä siitä ainakaan allergioiden suhteen näyttänyt olevan apua, vaikka sitä aina mainostetaan.)

Mua vaan alkoi huvittamaan toi toinen ketju, jossa vihjattiin, että lapsen sairaudet ovat äidin syytä. Ihan kuin se, että mun lapsellani ei ole ollut tartuntatauteja olisi siten mun ansiotani. En oikein usko, meillä on varmaan ollut lähinnä hyvä tuuri tuolla kohtaa. ja jotain asioita olen saattanut tietämättäni tehdä oikein.

Ja toisaalta noi muut vaivat taas olisivat varmasti myös mun syytäni tuon ketjun logiikallani. Vaikka äidin tekemisillä onkin vaikutusta lapseen, niin mä en tajua kuinka kaikesta saadaan aina syyllistettyä äidit. Minäkin sain tuon mm. allergisen lapsen, vaikka tein raskausaikana ja sen jälkeenkin kaiken lähes "täydellisesti", jotta lapsi allergioilta välttyisi.

minusta allergia on tympeämpää ku tavallinen flunssa. joten en retostelis siellä ollenkaan. allergiahan viittaa siihen, että sulla ei oo niin hyvät geenit sittenkään.

Mulle sitten kanssa mitali :D Mun lapset(8v,pian 7v ja 3v) sairastaa sen 2krt vuodessa lievän flunssan ja n.joka toinen vuosi lievän vatsa/oksennustaudin :saint: Ei ole ollut allergioita, korvatulehduksia eikä muutakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Timangi-Bling-Bling:
Mulle sitten kanssa mitali :D Mun lapset(8v,pian 7v ja 3v) sairastaa sen 2krt vuodessa lievän flunssan ja n.joka toinen vuosi lievän vatsa/oksennustaudin :saint: Ei ole ollut allergioita, korvatulehduksia eikä muutakaan...

mutta flunssat lapsena ei ole pahasta. tiedän pari jotka lapsena sairastanut niin että mätä valunut korvista,toinen oli sitkeä vanhus ja toinen on terve 60v

Yhteistyössä