Miksi mis ei voi mennä vasektomiaan? Miksi minun pitää mennä steriloitavaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei naisenkaan sterilisaatio ole ylitsepääsemätön juttu, vaikka toki miehelle helpompi operaatio. Mä kävin 2v. sitten, enkä ole tippaakaan katunut! Mulla on siis jo 3 lasta.
Tehtiin nukutuksessa, mut samana päivänä pääsin kotiin... ja lapsia pystyin heti hoitamaan (myös vaippaikäistä) vaikka vatsa oli kyllä tosi arka monta päivää.

Meillä oli itsestään selvää, että miehelle tehdään vasektomia, kun lapsiluku täyttyi. Ei ollut asiassa mitään ongelmia, mies oli sitä mieltä, että minä olen jo raskauksien ehkäisyssä ja toteutuksissa osuuteni tehnyt, emmekä kumpikaan halunneet minun joutuvan enää hormooneita käyttämään ja kun olin jo vähintäänkin osuuteni noista toimenpiteistä käynyt läpi, niin oli miehen vuoro. So simple. Aikaa mennyt siitä nyt pian 10 vuotta.

Mun mielestä strelisiaatio on kuitenkin niin henkilökohtainen asia, että jokaisella ihmisellä on oikeus päättää ihan itse meneekö kyseiseen toimenpiteeseen. Syyksi tulee riittää ihan yksinkertaisesti se, ettei halua mennä. Ei tuollaista tarvitse perustella. Koskee mielestäni ihan samoin miestä kuin naistakin. Samoin on raskaana olon/synnytyksen laita. Ketään ei saa pakottaa tekemään lapsia vastoin tahtoaan, vaan se pitää olla ihmisen oma päätös.

[QUOTE="vieras";25685338]Miksi nämä menevät aina näin, että nainen on vastuussa jotenkin enemmän ehkäisystä? Nainen voi työntää sisälleen mitä tahasa, käyttää mitä tahansa hormoneja tai antaa tehdä itselleen mitä operaatioita mutta mies ei? Se olisi tasa-arvoon koskemista?[/QUOTE]

Siksi, kun nykyajan lääketiede on onnistunut kehittämään naisille sellaisia ehkäisykeinoja, jotka ovat ns. väliaikaisia, miehille taas ei. Jos miehillä olisi oikeasti niin paljon helposti lopetettavissa olevia ehkäisykeinoja käytettävissään kuin naisilla, niin tämäkin keskustelu olisi ihan erilainen. Naisilla on erilaisia pillereitä, kierukkaa, kapselia ja ehkäisyrengasta, jotka voi lopettaa ja raskaus on taas mahdollinen, miehillä ei mitään.

Kondomista ei kaikki tykkää, se on ihan ymmärrettävää jos ei halua kumien kanssa keppuroida vakiintuneessa suhteessa, jossa ei ole tarvetta ehkäistä sukupuoliteitse tarttuvia tauteja.

Jos joskus lääketiede onnistuu kehittämään miehillekin jonkinlaisen pillerin tms, joka estää raskauden yhtä tehokkasti kuin naisten käyttämät keinot, niin hurraa, sitten voidaan oikeasti siirtää osa raskauden ehkäisyn vastuusta miehille.

Edit;
Nyt miehillä on varmaan ainakin osaksi taloudellinen vastuu ehkäisyn kustannuksista - se on varmaan vähintä mitä voi vaatia, koska yhdessä ne lapset hankitaan tai ei hankita.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="joku";25685444]Mun mielestä strelisiaatio on kuitenkin niin henkilökohtainen asia, että jokaisella ihmisellä on oikeus päättää ihan itse meneekö kyseiseen toimenpiteeseen. Syyksi tulee riittää ihan yksinkertaisesti se, ettei halua mennä. Ei tuollaista tarvitse perustella. Koskee mielestäni ihan samoin miestä kuin naistakin. Samoin on raskaana olon/synnytyksen laita. Ketään ei saa pakottaa tekemään lapsia vastoin tahtoaan, vaan se pitää olla ihmisen oma päätös.[/QUOTE]

Aamen.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25685389:
mites tuo mahtaa liittyä käytännössä siihen vaatimukseen että munat on puukotettava.

Siten, että naista sörkitään ja ronkitaan ja mies ikuista ehkäisyä halutessaan ei sitten tämän vertaa voi "uhrautua".
Mies kysyi, että mikä mua asiassa pelottaa. Kerroin, että se nukutus ei ole mitenkään mukavaa, itse toimenpide vaativampi, heräämisen tokkura olo, pelko että taas joku suoni repeää ja alan vuotamaan. Alapäätäni on paljon sörkitty ja kerran olin lähellä menehtyä verenhukkaan. Se, että mies vihaa kun olen sairaalassa tai toipilaana ja vastuu kaikesta jää hänelle. Kiukuttelee silloin mulle.
Jos minä kysyn häneltä mikä häntä mietityttää niin ei osaa kertoa.

[QUOTE="vieras";25685468]Siten, että naista sörkitään ja ronkitaan ja mies ikuista ehkäisyä halutessaan ei sitten tämän vertaa voi "uhrautua".
Mies kysyi, että mikä mua asiassa pelottaa. Kerroin, että se nukutus ei ole mitenkään mukavaa, itse toimenpide vaativampi, heräämisen tokkura olo, pelko että taas joku suoni repeää ja alan vuotamaan. Alapäätäni on paljon sörkitty ja kerran olin lähellä menehtyä verenhukkaan. Se, että mies vihaa kun olen sairaalassa tai toipilaana ja vastuu kaikesta jää hänelle. Kiukuttelee silloin mulle.
Jos minä kysyn häneltä mikä häntä mietityttää niin ei osaa kertoa.[/QUOTE]

lue tuo viesti #55

Meillä mies itse ehdotti,että voisi mennä vasektomiaan.
Tosin tuli huomattua ette sekään niin "helppoa"ole ja toimenpide saattaa epäonnistua.
Meillä mies jotutuu uuteen toimenpiteeseen,koska eläviä siittiöitä vaan karkailee...
Niin ja ensimmäisen kerran oli toimnepiteessä toukokuussa 2010.
Että hidasta on kunnallisella tämä asioiden hoito..

[QUOTE="Minx";25685437]Ei naisenkaan sterilisaatio ole ylitsepääsemätön juttu, vaikka toki miehelle helpompi operaatio. Mä kävin 2v. sitten, enkä ole tippaakaan katunut! Mulla on siis jo 3 lasta.
Tehtiin nukutuksessa, mut samana päivänä pääsin kotiin... ja lapsia pystyin heti hoitamaan (myös vaippaikäistä) vaikka vatsa oli kyllä tosi arka monta päivää.[/QUOTE]

2 vuotta sitten kävin minäkin ja kaikki meni hyvin, eikä ole kaduttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;25685441:
Meillä oli itsestään selvää, että miehelle tehdään vasektomia, kun lapsiluku täyttyi. Ei ollut asiassa mitään ongelmia, mies oli sitä mieltä, että minä olen jo raskauksien ehkäisyssä ja toteutuksissa osuuteni tehnyt, emmekä kumpikaan halunneet minun joutuvan enää hormooneita käyttämään ja kun olin jo vähintäänkin osuuteni noista toimenpiteistä käynyt läpi, niin oli miehen vuoro. So simple. Aikaa mennyt siitä nyt pian 10 vuotta.

Näinhän sen minunkin mielestäni pitäisi mennä.

Jos joskus lääketiede onnistuu kehittämään miehillekin jonkinlaisen pillerin tms, joka estää raskauden yhtä tehokkasti kuin naisten käyttämät keinot, niin hurraa, sitten voidaan oikeasti siirtää osa raskauden ehkäisyn vastuusta miehille.

Etkö tiedä, että miesten ehkäisypilleri on ollut kehitettynä jo vuosikausia? Sitä vaan ei olekaupan, koska sille ei yksinkertaisesti ole markkinoita. Ongelma ei todellakaan ole keinoissa vaan asenteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25685474:
lue tuo viesti #55

Niinpä kai juu.
Meillä tai mulla vaan ei ole mahdollisuutta käyttää sellaista ehkäisyä mistä mieskin tykkäisi eli jos minä en alistu niin meidän suhde kärsii kun jatkossa pelataan kumiukkeleitten kans tai ollaan paatissa.

Se on kuuleppas aika pikkujuttu käydä itse implanttisterilisaatiossa. Todellakin pikkujuttu. Mitä tuollaisista riitelemään, jos muuten olette onnellisia ja tykkäätte toisistanne.

Ymmärrän miestä. Nainenhan menettää lapsentekokykynsä kuitenkin aikanaan mutta mieshän voi haluta vaikka viisikymppisenä vielä lapsia jonkun nuoremman naisen kanssa. En minä ainakaan halua mitään lopullista ratkaisua tehdä omalta kohadalta koska ikinä ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Ymmärrän miestä. Nainenhan menettää lapsentekokykynsä kuitenkin aikanaan mutta mieshän voi haluta vaikka viisikymppisenä vielä lapsia jonkun nuoremman naisen kanssa. En minä ainakaan halua mitään lopullista ratkaisua tehdä omalta kohadalta koska ikinä ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Näin juuri. Ja siksi onkin absurdia olettaa, että nainen teettäisi riemusta kiljuen sterilisaation.

Aina on "entä jos"-faktori olemassa.

Toisaalta, saahan siittiöitä pakastettua ja pyydystettyä suoraan kiveksistäkin, jos niinkseen...

Pointti kai on, että kukin vastaa omasta kropastaan ja omista päätöksistään.

[QUOTE="joku";25685444]Mun mielestä strelisiaatio on kuitenkin niin henkilökohtainen asia, että jokaisella ihmisellä on oikeus päättää ihan itse meneekö kyseiseen toimenpiteeseen. Syyksi tulee riittää ihan yksinkertaisesti se, ettei halua mennä. Ei tuollaista tarvitse perustella. [/QUOTE]

Saman pitää sitten päteä myös naisen hormoniehkäisyyn. Jos ei halua hormoneja käyttää niin ei käytä. Siinä sitten puolison kanssa miettimään, että miten ehkäisy sen jälkeen hoidetaan molempia tyydyttävällä tavalla.

Miehen ei tarvi käydä sterilisaatiossa, jos ei halua.

Kuten ei naisenkaan tarvitse käydä sterilisaatiossa tai käyttää hormonaalista ehkäisyä, jos ei halua.

Lapsia voipi tulla.

Meillä on myös puheenaiheena ns. lopullinen ehkäisy. Mies tosin tahtoo vielä yhden lapsen, mutta on puhuttu, että jos tulen vielä kerran raskaaksi (sitten, jos itse lämpenen ajatukselle), niin jompikumpi käy operoitavana. Mua ärsyttää enemmän ajan kuluminen, kortsun kanssa puljaamista on tiedossa vielä vuosikausia, ellei mulle iske pian vauvakuume.

Käytin pillereitä 10 vuoden ajan, niistä päästyäni olen ollut ihan hillittömän tyytyväinen, enkä halua niitä takaisin. Kierukkaa en halua ottaa, kuultuani kauhujuttuja sen asentamisesta/poistamisesta/kiinni juuttumisesta/kierukkalapsista. Raskaudun niin älyttömän helposti, että saisin takuulla kierukkavauvan. Sitä paitsi esimerkiksi vasektomiasta aiheutuva kipu ja epämukavuus on kertaluonteista, mutta jos kolmikymppisenä laitattaa kierukan, sen teho ei riitä lähellekään vaihdevuosiin asti. Sitä hemmetin ankkuria pitää laittaa ja poistaa monet monituiset kerrat. Päälle epäsäännölliset vuodot tms, niin ai halleluja. Moniko mies suostuisi asennuttamaan kullinsa kautta jonkin metallisen härpäkkeen ehkäisymielessä?

Ehkäisykapselin laittoa koskee sama, en minä aio juosta käsivarteen tökittävänä loppuikääni. Renkaaseen, vaahtoon, laastariin yms. en luota. Kortsu on tehokas, mutta onhan se tunnelmantappaja. Käytännössä meille jää siis vain valittavaksi, kumpi käy toimenpiteessä. Minusta nähden olisi reilua (vaikkei tietty välttämätöntä) että toimenpiteessä käy mies, sillä tähän asti hänen panostuksensa perhesuunnitteluun on ollut käynti kioskilla ostamassa kumeja. Minä olen ravannut hakemassa pillerireseptejä, syönyt pillereitä päivittäin vuosikausien ajan, kantanut ja synnyttänyt kaksi lasta. Siihen nähden yksi paikallispuudutuksessa tehtävä toimenpide olisi kohtuullisen pieni toive, etenkin, kun mies ei ole sairaala- tai lääkärikammoinen.

Yleensä ottaen sanon, että näissä jutuisssa on monilla takana epäluottamus kumppania kohtaan. Etenkin miehet tuntuvat pelkäävän paitsi kykynsä menettämistä, myös sitä, että heidät "huijataan" siitoskyvyttömiksi ja sitten vaimo ottaa eron ja hankkii uuden miehen kanssa vielä lapsen. Mies taas joutuisi pohtimaan, ottaako kukaan nainen hänet vielä tosissaan miehenä, jos ei ole kykenevä isäksi. Paljonko merkitystä avoimilla siemenjohtimilla on naisille?

Ehdottomasti ei kenenkään tarvitse leikellä itseään jos ei halua. Usein vaan ne miehet on niin ehdottomia että ei missään nimessä uusia lapsia, ei missään nimessä kortsua, ei missään nimessä selibaattia, ei missään nimessä miesten pillereitä. Se on sitten naisella mukava tilanne. Henk.koht. minä sanoisin että ei missään nimessä tällaista suhdetta ja lähtisin kävelemään.

Nukutus on aina sellainen operaatio, että siihen en koskaan laita ihmistä enkä eläintä turhaan. Jos pariskunnalla on yhteinen päätös että lapsia ei lisää tule, niin totta helvetissä on järkevämpää, että ehkäisynä toimii mahdollisimman vaivattomat keinot, eikä mitään massiivisia operaatioita tarvitsisi tehdä. Ja en kyllä nyt yhtään pysty tuntemaan myötätuntoa miehen palleja kohtaan, jos vaimo on meinannut leikkauspöydälle kuollakin, eikä sen takia itse halua mennä sterilisoitavaksi.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus

Kelpaako sinulle kondomin käyttö, vai toivotko, että nainen hoitaa ehkäisyn muutoin? Kysyn ihan ilman sarvia ja hampaita. :)

[QUOTE="jojo";25685732]Yleensä ottaen sanon, että näissä jutuisssa on monilla takana epäluottamus kumppania kohtaan. Etenkin miehet tuntuvat pelkäävän paitsi kykynsä menettämistä, myös sitä, että heidät "huijataan" siitoskyvyttömiksi ja sitten vaimo ottaa eron ja hankkii uuden miehen kanssa vielä lapsen. Mies taas joutuisi pohtimaan, ottaako kukaan nainen hänet vielä tosissaan miehenä, jos ei ole kykenevä isäksi. Paljonko merkitystä avoimilla siemenjohtimilla on naisille?[/QUOTE]
Uskoisin itsekin samankaltaisiin syihin. Vasektomian voi kylläkin perua, joten kyse on oikeastaan kaksinkertaisesti järjettömästä pelosta.

[QUOTE="jojo";25685746]Kelpaako sinulle kondomin käyttö, vai toivotko, että nainen hoitaa ehkäisyn muutoin? Kysyn ihan ilman sarvia ja hampaita. :)[/QUOTE]

Eikös se meniin että se hoitaa ehkäisyn joka ei halua tulla raskaaksi, vai? No ei kai sentäs. Nämä asiathan pitää parisuhteessa keskustella ja sopia. Uskon että molempia osapuolia tyydyttävä kompromissi toimivassa suhteessa löytyy. En henkilökohtaisesti usko siihen että puolisoa pitää painostaa mihinkään.

Yhteistyössä