Miksi mis ei voi mennä vasektomiaan? Miksi minun pitää mennä steriloitavaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nm. mie: mun miehen syyt olla menemättä siihen on typerät. Häntä vaan pelottaa se toimenpide. Ja mulle on tehty toimenpiteitä ihan tapeeksi sairauksieni vuoksi. Ja yksi syy olla menemättä vasektomiaan miehelläni on se että hän kestää kauemmin kortsun kanssa eikä häntä haittaa sen käyttö. No mua haittaa. Ja tosiaan mä en halua enää yhtään toimenpiteitä itselleni. Ensi viikolla taas olen menossa leikkauspöydälle muista syistä.

Miten sen eron huomaa, et siittiöitä ei siemennesteessä ole..? Kun kyllähän sitä siemennestettä samallailla tulee vasektomian jälkeenkin, siihen ei enää vaan siittiöitä pääse mukaan. Hassuja ajatuksia ihmisillä. Kun ottaa huomioon miten paljon pienempi ja helpompi toimenpide on miehelle tehtynä, kuin naiselle.

Henkinen puolihan se hankalin on.

Esim. minä en suostu sterilisaatioon ihan periaatteessa: minä itse päätän kehostani ja se on tarkoitettu toimimaan tietyllä tavalla. Ja minusta kaikilla on oikeus itse päättää. En myöskään anna tehdä itselleni mitään toimenpiteitä, joita en pidä välttämättöminä (tatuointeja lukuunottamatta). Aina, kun ihmiseen tehdään reikiä tai muuten käydään instrumenttien kanssa sisällä operoimassa, se on yksityisyyttä loukkaavaa.

Ja on luonnollista suhtautua epävarmuudella moiseen. Eli ymmärrän kyllä miesten kantaa vasektomiasta. Mutta sitä en ymmärrä, että vastuu ehkäisystä olisi täysin naisella. Joskus joutuu tekemään kompromisseja esim. toisen puolison terveydellisten syiden vuoksi. Jos ei hormonaalinen, kuparikierukka tai kumi sovi, on vastuu otettava sen, jolle mahdollinen lapsi olisi suurempi katastrofi.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mun mies pelkää sitä toimenpidettä. Kun edes puhutaan siitä sitä alkaa kuulemma pakottaa kiveksiä... :D mies itse sanonut ettei enää lapsia todellakaan ja minä olen samaa mieltä. Siksi suoraan sanottuna vituttaa leikkiä noilla kortsuilla vuodesta toiseen.

Tänäkin aamuna oli kiihkeää jne ja jotenkin se fiilis vaan menee kun mies joutuu nousemaan ylös, kävelee kaapille, hakee sieltä kumin ja asettelee sen paikoilleen.... Argh.

Mikset mene itse steriloitavaksi?

[QUOTE="mie";25685243]
Ja mikä tulee siihen, että kun naine yleensä hoitaa ehkäisyn, niin voihan toki miehelle ilmoittaa, että nyt on hänen vuoronsa pitää huoli ehkäisystä. Mutta hän hoitaa sen sitten tavallaan, ei sen tarvitse automaattisesti olla se vasektomia.[/QUOTE]

Tossa on vaan se ongelma, että eri menetelmien tehossa on eroja. 95 prosentin ja 100 prosentin välillä on huikaiseva ero, kun puhutaan niin suuresta asiasta kuin vahinkoraskaudesta. Kun siitäkin vastuun sitten kantaa jälleen kerran nainen, pitää ehkäisymenetelmän todellakin olla molempien hyväksymä.

[QUOTE="vieras";25685291]Mikset mene itse steriloitavaksi?[/QUOTE]

Tän tokan sivun ekana on mun vastaus. Eli mä joudun käymään toimenpiteissä muutenkin, en halua mitään ns ylimääräisiä.

[QUOTE="nainen86";25685270]1. Jokaisella (myös miehellä) on oikeus päättää omasta kehostaan.
2. Painostaminen ei ainakaan auta, tuhoaa vaan parisuhteen, jos mies myöhemmin katuu tekoa.
3. Miksi ei kuparikierukka/muu kierukka? Hormonaalista ehkäisyähän on nykyään hirveän monenlaista. Esim. kapselit tai piikit, jotka voivat sopia, vaikkei kummatkaan pillerit sopisi.
4. Ei se kortsun käyttäminen niin kamalaa ole![/QUOTE]

Kahdesta ensimmäisestä samaa mieltä.

Kierukka voi olla helvettiä... Olen vasta toipumassa operaatiosta, jossa se revittiin irti kohdun seinämän sisältä. Ja kortsut eivät vain kaikille käy esim. materiaalinsa vuoksi. Ja on hullua leikkiä hormoneilla.

Jos mies pelkää vasektomiaa, mutta naisen pitää synnyttää monta lasta niin miten lapsellinen täytyy miehen silloin olla?

Aamulla lekuriin ja illalla kotiin ja asia on loppuelämäksi hoidettu.

No mitäs olette pikkupoikien kanssa naimisissa.

Jos ei hormonaalinen, kuparikierukka tai kumi sovi, on vastuu otettava sen, jolle mahdollinen lapsi olisi suurempi katastrofi.

Tämä on hyvä pointti! Ja mä halusin alunperin itselleen sen sterin juuri sen vuoksi, että mahdollinen uusi lapsi olisi suurempi katastroofi minulle. Koska minä joudun olemaan raskaana, synnyttämä, imettämään jne...... Minulta uusi lapsi olisi vaatinut niin fyysistä kun henkista sopeutumista, mieheltä lähinnä henkistä.

[QUOTE="nainen86";25685270]1. Jokaisella (myös miehellä) on oikeus päättää omasta kehostaan.
2. Painostaminen ei ainakaan auta, tuhoaa vaan parisuhteen, jos mies myöhemmin katuu tekoa.
3. Miksi ei kuparikierukka/muu kierukka? Hormonaalista ehkäisyähän on nykyään hirveän monenlaista. Esim. kapselit tai piikit, jotka voivat sopia, vaikkei kummatkaan pillerit sopisi.

Niin... Mies valittaa että kumi ei tunnu kivalta. Haluaisi ilman. Hormonaalinen ehkäisy ei oikein sopisi terveydellisistä syistä, kuparikierukkaa kokeiltu ja tuloksena ihana yllätysvauva ;) :heart:

No ei se saanut aikaiseksi mennä vasektomiaan, vaikka siitäkin puhetta oli.

Kärvistelen minipillerien kanssa ja kaikkien kivojen sivuoireiden (mm. jatkuva tiputteluvuoto) kanssa mietin, että joo, niin kumi ei tunnu kivalta mutta arvaapa kuin kivalta nää pillerien sivuoireet tuntuu, prkl.

Jos heittäisin pilsut pois ja sanoisin, että joko kumilla tai kokonaan ilman, niin olisiko se painostamista?

Olet oikeassa, tasa-arvo koskee kumpaakin sukupuolta. Naisenkaan ei tarvitse syödä hormoneja tai hyväksyä kierukkaa sisälleen. Eikä kapseleita tai piikittää itseään.

Miksi nämä menevät aina näin, että nainen on vastuussa jotenkin enemmän ehkäisystä? Nainen voi työntää sisälleen mitä tahasa, käyttää mitä tahansa hormoneja tai antaa tehdä itselleen mitä operaatioita mutta mies ei? Se olisi tasa-arvoon koskemista?

Ja toisekseen, hankin itselleni nyt kolmannen synnytyksen yhteydessä sterilisaation. Koska se menee samalla sairaalassaololla. Itselleni hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Mies olisi ollut yhtä valmis menemään vasektomiaan ja on edelleen, eli meille tämä ei ole ollut ongelma ;).

[QUOTE="niin";25685322]Jos mies pelkää vasektomiaa, mutta naisen pitää synnyttää monta lasta niin miten lapsellinen täytyy miehen silloin olla?

No mitäs olette pikkupoikien kanssa naimisissa.[/QUOTE]

kenenkään pelkotiloja ei pidä vähätellä ja sen perusteella sanoa et olis lapsellinen ja pikkupojan kanssa naimisissa

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mie";25685303]Omakohtaista kokemusta tosta limasta??

Mun miehelle on tehty vasektomia ja en minä hänen "mällin" koostumuksessa ole mitään eroa huomannut ;)[/QUOTE]

tämä siementen puuttuminen on kai pelkästään henkinen juttu

[QUOTE="niin";25685322]Jos mies pelkää vasektomiaa, mutta naisen pitää synnyttää monta lasta niin miten lapsellinen täytyy miehen silloin olla?

No mitäs olette pikkupoikien kanssa naimisissa.[/QUOTE]

Jos mies ei halua niin ei halua. Hänellä on oikeus omaan kehoonsa, sulla on oikeus omaasi ja voit silpoa sitä niin paljon kuin huvittaa, voit myös olla ilman seksiä jos mies jolta tulee siittiöitä ei kelpaa.

1. Olet oikeassa.
2. Aivan varmasti, mutta en ole painostanut.
3. Minkäänlaista kierukkaa ei voida laittaa. Piikit ja kapselit ei käy ja pillereissä tulee ikä jo esteeksi.
4.Kortsun kanssa on aivan kamalaa molempien mielestä.

[QUOTE="vieras";25685335]Yhtälailla ylimääräistä se miehellesikin olisi. Ja jos hän ei halua niin äärettömän itsekästä ja paskamaista painostaa.[/QUOTE]

Missä mä sanoin että painostan? Tää juttu on ollut meillä vuosien saatossa puheena ehkä kolme tai neljä kertaa ja olen vaan pyytänyt miestä että "mieti asiaa". En sen kummempaa.

[QUOTE="vieras";25685143]Tämän vauvan jälkeen haluamme ikuisen ehkäisyn. Ikääkin jo alkaa olemaan aika paljon. Jonkun mielestä olen varmaan jo nyt liian vanha saamaan vauvaa.

Sanoin miehelle, että se on miehelle paljon paljon yksinkertaisempi tehdä ja jos hän epäröi jotain niin hän voi aina luovuttaa spermaansa pakastettavaksi. Jos epäilee, että joskus haluaa jonkun kanssa vielä lapsia. Tuskin haluaa koska mies kärsii masennuksesta ja on jo tähän lapsimäärään ja töihinsä väsynyt. Nyt kuitenkin halusi vielä yhden.

Yhtenä päivänä hän kyseli kaikki mitä tiedän tästä toimenpiteestä. Olen lukenut siitä ja kerroin kaiken mahdollisen miesten luuloista faktoihin. Sitten hän sanoi et selitän siitä niin kuin painostaisin. Vastasin et itsehän kysyit ja mä kerron.

Pitääkö naisen kärsiä kaikki hemmetin raskausvaivat, synnytyskivut, yövalvomiset ja mies ei voi tehdä mitään yhteisen elämän eteen?[/QUOTE]
mites tuo mahtaa liittyä käytännössä siihen vaatimukseen että munat on puukotettava.

[QUOTE="vieras";25685335]Yhtälailla ylimääräistä se miehellesikin olisi. Ja jos hän ei halua niin äärettömän itsekästä ja paskamaista painostaa.[/QUOTE]

Kumpi on mielestäsi pienempi "ylimääräisyys", paikallispuuduts miehelle ja pieni viilto ja pari solmua vai yleisanestesia naiselle, vatsanpeitteistä sisään ja metallihakaset munanjohtimiin? Essure ei käy kaikille...

Pariskunnan pitää itse punita riskit, edut ja haitat joka kantilta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Miehen ei tule suostua vasektomiaan missään tapauksessa. Ensinnäkin se vaikuttaa mieskuntoon psykologisesti - sterilisoitu mies ei tunne olevansa enää oikea mies. Toiseksi me miehet olemme kukyneviä suvunjatkamiseen vaikka 100-vuotiaiksi asti. Siihen mennessä useampikin parisuhde voi kariutua ja nuoret vaimot haluavat yleensä lapsia.

Seuraavassa Iltalehden artikkelissa urulogi Riitta Rönkä kertoo mm. seuraavaa:

"Miehen hedelmällisyys - kuka siitä päättää?

- Sterilisaatiota katuvia miehiä olen nähnyt. Ennätys taitaa olla puolivuotta sterilisaatiosta. Syitä on ollut monia. Usein kuultu tarina on, että heti sterilisaation jälkeen puoliso jätti. Myös toimenpiteeseen painostavista vaimoista on kuultu."

http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/Miehen%20hedelm%C3%A4llisyys%20-%20kuka%20siit%C3%A4%20p%C3%A4%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4/art-1288335588608.html

Yhteistyössä