Miksi meillä on niin paljon mielenterveys ongelmia Suomessa?

  • Viestiketjun aloittaja sh-opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28728554:
Mä olen meksikolaisen anoppi ja hän on hämmästellyt meissä suomalaisissa mm sitä, että kun parisuhteessa menee huonosti, työasiat stressaa, ei saa nukuttua rahahuolien painaessa, niin suomalainen menee lääkäriin.
Totta. Me uskomme byrokraatteihin ja asiantuntijoihin enemmän kuin ihmiskontakteihin psyyken asioissa.
 
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;28729599:
Ah mä muistan kuinka tunsin usein itseni mitätöidyksi vekarana kun esitin jonkin idean, jonka vanhemmat torppasi heti alkuunsa, kertomalla elämän realiteetteja.
Juuri näin. Kyynisyyden opettamisesta on tullut osa lapsen itsenäistymistä. Ei nähdä niitä "pilvilinnoja" resurssina vaan rasitteena. Kiire aikuiseksi. Lapsen on parempi olla mahd. äkkiä riippumaton suorittava ratas (paradoksi!) koneistossa kuin korkeammalle tähyävä ja oikeasti yksilöllinen perusluottavaisuuden ja asioihin uskomisen kautta. Ei saa olla toiveikas eikä "sinisilmäinen" vaan realistinen ELI kyyninen ja tasainen.

Vaikka moni entisajan ihminen varmaan pitäisi mm. meidän terveydenhuollosta ja sosiaalijärjestelmästä, joka tosin murentunee 15 vuoden sisään, hän varmasti kammoksuisi meidän yleistä suhtautumista elämään ja toisiin ihmisiin.
 
Keittiönoita
[QUOTE="mies";28730458]Juuri näin. Kyynisyyden opettamisesta on tullut osa lapsen itsenäistymistä. Ei nähdä niitä "pilvilinnoja" resurssina vaan rasitteena. Kiire aikuiseksi. Lapsen on parempi olla mahd. äkkiä riippumaton suorittava ratas (paradoksi!) koneistossa kuin korkeammalle tähyävä ja oikeasti yksilöllinen perusluottavaisuuden ja asioihin uskomisen kautta. Ei saa olla toiveikas eikä "sinisilmäinen" vaan realistinen ELI kyyninen ja tasainen.

Vaikka moni entisajan ihminen varmaan pitäisi mm. meidän terveydenhuollosta ja sosiaalijärjestelmästä, joka tosin murentunee 15 vuoden sisään, hän varmasti kammoksuisi meidän yleistä suhtautumista elämään ja toisiin ihmisiin.[/QUOTE]
Minusta nämä on nimenomaan rakennettu korvaamaan aiempaa yhteisöllisyyttä ja ihmissuhteita. Yhteiskunta tarjoaa meille palveluita, joita aiemmin jouduimme pyytämään sukulaisiltamme, ystäviltämme tai naapureiltamme. Koska yhteiskunnalle ei tarvitse näistä palveluista tehdä vastapalvelusta (verojen maksamista ei lasketa), niiden käyttäminen on helpompaa ja vaivattomampaa. Yhteiskunnalle ei jää kiitollisuudenvelkaan eivätkä muut ihmiset saa tietää meistä yhtään enempää kuin mitä haluamme itse kertoa. Yksityisyys säilyy paremmin, koska virkamiehillä on vaitiolovelvollisuus.
 
liina harja
[QUOTE="aapee";28729759]Nyt olen täysin eri mieltä kyllä. Minusta lastensuojelutyö ja tukitoimet ovat todella, todela tärkeitä ja juurikin auttavat lasta, kun kotona ei mene hyvin tai on ongelmia alkamassa ilmetä (esim. lapsi oireilee päivähoidossa ja tädit tekevät ls-ilmoituksen). Sitä pitää arvostaa, että meillä todella on sosiaalityöntekijät joilla on pitkä ja hyvä koulutus - osaamista kohdata ja auttaa erilaisia perheitä. Ensisijaisesti lapsia, jotka eivät valitse vanhempiaan. On sääli jos ihmiset ajattelevat noin vihamielisesti auttavaa tahoa kohtaan, joka tottakai joutuu myös tekemään ikäviä ratkaisuja (huostaanotto.) Ei kaikki ratkaisut miellytä kaikkia, tietenkään, mutta tärkein on, että lapsi saa hyvää hoitoa ja kasvuolosuhteet, jotka on turvalliset ja lapsen ikätasolle suotavat. Sossut ovat vastuussa ilmoituksen saatuaan siitä, että lapsen ongelmat ratkaistaan ja jos apua ei annettaisi ELI puututtaisi, mitä sitten kävisi?!

Muista olen samaa mieltä, alkoholi ON iso ongelma ja aiheuttaa masennusta. Ja liian varhain itsenäistetään lapsia.[/QUOTE]


Niin mutta onko se sinusta tukemista että syynätään ja syynätään mutta oikeasti todellista apua ei anneta? joku yks viikonloppu kuussa erityislapsen vanhemmalle tai totaali yh:lle ei auta mitään.perhentyöntekijä auttaa jos on ongelmia kasvatusasioissa tms. mutta jos ongelmat johtuu uupumisesta niin sitten ls on lähinnä rasite. tottakai uupuneen ihmisen vanhemmuus on huononpaa kuin normaalissa tilanteessa olevan vanhemman. silloin mun mielestä pitäis järjestää riittävästi apua lastenhoitoon/kodinhoitoon(mutt kuinka monessa paikassa väsynyt äiti saa kodinhoitajan joka tulee laittaa ruuat,imuroi, vie lapset ulos ja laittaa ruokaa? no ei ainakaan täällä! perhetyöntekijä vaan tarkkailee vuorovaikutusta ja jakaa kasvatusneuvoja ja tekee huomoita siitä mikä vanhemmuudessa on vialla).
lisääkö se todella vanhemmudessa jaksamista jos joku vaan kyylää ja etsii virheitä.ei minusta! yhden huostaanoton hinnalla palkattais kodinhoitajaa.

vaan vaikka laki painottaa ennalta ehkäisevää työtä niin monessa kunnassa siihen ei kovin kummoisesti ole panostettu!

olen itse auttanut paria äitiä vuosia sitten,joku olis tehnyt ls.ilmoituksen(lapsilla oli ruokaa ja puhtautta,eikä he olleet vaarassa. mutta välillä äiti soitti mulle ettei helvetti jaksa kakaroita enään) minä otin nuo lapset silloin meille päiväksi.. aina kun tuo ystävä soitti. nyt siitä on kulunut 6vuotta hänen molemmat lapset on koulussa ja kaikki voivat todella hyvin. jos olisin soittanut sossuun enkä olis tarjonnut apua,hän olis saanut yhden stressitekijän lisää,muttei sellaista apua minkä saa just silloin kun tarvitsee. lopputulos voisi olla toinen.

näissä ls asioissa monesti unohdetaan ihnimillisyys, monesti unohdetaan se että kun vanhemmat voi hyvin,voivat lapsetkin!


ennenkasvatti koko kylä..oli yleensä isovanhemmat samassa taloudessa.ei oltu niin yksin. Tämä on yksi syy vanhemmuuden ongelmiin mikä taas heijastuu koko yhteiskuntaan.

siltikin olen sitä mieltä että missasit pääpointin joka oli avioerot ja sen seuraukset!
 
Keittiönoita
Niin mutta onko se sinusta tukemista että syynätään ja syynätään mutta oikeasti todellista apua ei anneta? joku yks viikonloppu kuussa erityislapsen vanhemmalle tai totaali yh:lle ei auta mitään.perhentyöntekijä auttaa jos on ongelmia kasvatusasioissa tms. mutta jos ongelmat johtuu uupumisesta niin sitten ls on lähinnä rasite. tottakai uupuneen ihmisen vanhemmuus on huononpaa kuin normaalissa tilanteessa olevan vanhemman. silloin mun mielestä pitäis järjestää riittävästi apua lastenhoitoon/kodinhoitoon(mutt kuinka monessa paikassa väsynyt äiti saa kodinhoitajan joka tulee laittaa ruuat,imuroi, vie lapset ulos ja laittaa ruokaa? no ei ainakaan täällä! perhetyöntekijä vaan tarkkailee vuorovaikutusta ja jakaa kasvatusneuvoja ja tekee huomoita siitä mikä vanhemmuudessa on vialla).
lisääkö se todella vanhemmudessa jaksamista jos joku vaan kyylää ja etsii virheitä.ei minusta! yhden huostaanoton hinnalla palkattais kodinhoitajaa.

vaan vaikka laki painottaa ennalta ehkäisevää työtä niin monessa kunnassa siihen ei kovin kummoisesti ole panostettu!

olen itse auttanut paria äitiä vuosia sitten,joku olis tehnyt ls.ilmoituksen(lapsilla oli ruokaa ja puhtautta,eikä he olleet vaarassa. mutta välillä äiti soitti mulle ettei helvetti jaksa kakaroita enään) minä otin nuo lapset silloin meille päiväksi.. aina kun tuo ystävä soitti. nyt siitä on kulunut 6vuotta hänen molemmat lapset on koulussa ja kaikki voivat todella hyvin. jos olisin soittanut sossuun enkä olis tarjonnut apua,hän olis saanut yhden stressitekijän lisää,muttei sellaista apua minkä saa just silloin kun tarvitsee. lopputulos voisi olla toinen.

näissä ls asioissa monesti unohdetaan ihnimillisyys, monesti unohdetaan se että kun vanhemmat voi hyvin,voivat lapsetkin!


ennenkasvatti koko kylä..oli yleensä isovanhemmat samassa taloudessa.ei oltu niin yksin. Tämä on yksi syy vanhemmuuden ongelmiin mikä taas heijastuu koko yhteiskuntaan.

siltikin olen sitä mieltä että missasit pääpointin joka oli avioerot ja sen seuraukset!
Nykyisin vanhemmat kiskaisevat kasvimaan nenäänsä, jos joku perheen ulkopuolinen - edes lapsen isovanhemmat - puuttuvat millään tavalla lapsen kasvatukseen. Koko kylä kasvattaa -ajatus ei voi toimia, jos vain lapsen omat vanhemmat saavat kasvattaa.
 
"aapee"
Niin mutta onko se sinusta tukemista että syynätään ja syynätään mutta oikeasti todellista apua ei anneta? joku yks viikonloppu kuussa erityislapsen vanhemmalle tai totaali yh:lle ei auta mitään.perhentyöntekijä auttaa jos on ongelmia kasvatusasioissa tms. mutta jos ongelmat johtuu uupumisesta niin sitten ls on lähinnä rasite. tottakai uupuneen ihmisen vanhemmuus on huononpaa kuin normaalissa tilanteessa olevan vanhemman. silloin mun mielestä pitäis järjestää riittävästi apua lastenhoitoon/kodinhoitoon(mutt kuinka monessa paikassa väsynyt äiti saa kodinhoitajan joka tulee laittaa ruuat,imuroi, vie lapset ulos ja laittaa ruokaa? no ei ainakaan täällä! perhetyöntekijä vaan tarkkailee vuorovaikutusta ja jakaa kasvatusneuvoja ja tekee huomoita siitä mikä vanhemmuudessa on vialla).
lisääkö se todella vanhemmudessa jaksamista jos joku vaan kyylää ja etsii virheitä.ei minusta! yhden huostaanoton hinnalla palkattais kodinhoitajaa.

vaan vaikka laki painottaa ennalta ehkäisevää työtä niin monessa kunnassa siihen ei kovin kummoisesti ole panostettu!

olen itse auttanut paria äitiä vuosia sitten,joku olis tehnyt ls.ilmoituksen(lapsilla oli ruokaa ja puhtautta,eikä he olleet vaarassa. mutta välillä äiti soitti mulle ettei helvetti jaksa kakaroita enään) minä otin nuo lapset silloin meille päiväksi.. aina kun tuo ystävä soitti. nyt siitä on kulunut 6vuotta hänen molemmat lapset on koulussa ja kaikki voivat todella hyvin. jos olisin soittanut sossuun enkä olis tarjonnut apua,hän olis saanut yhden stressitekijän lisää,muttei sellaista apua minkä saa just silloin kun tarvitsee. lopputulos voisi olla toinen.

näissä ls asioissa monesti unohdetaan ihnimillisyys, monesti unohdetaan se että kun vanhemmat voi hyvin,voivat lapsetkin!


ennenkasvatti koko kylä..oli yleensä isovanhemmat samassa taloudessa.ei oltu niin yksin. Tämä on yksi syy vanhemmuuden ongelmiin mikä taas heijastuu koko yhteiskuntaan.

siltikin olen sitä mieltä että missasit pääpointin joka oli avioerot ja sen seuraukset!

Ok. Vanhempien hyvinvoinnista lähtee lastenkin hyvinvointi ja siksi varmastikin sun tapauksessa läheinen oli tehnyt ls-ilmoitus, koska oli huoli jaksamisestasi. Lastensuojelu ajattelee ensisijaisesti lapsen etua ja jos jotain huolestuttavaa olisi ilmennyt, olisi he varmasti sen havainneet ja tarjonneet apua. Joten hyvin meni eikös? :) Nään vain todella punaista kun sossuja syytetään ja paheksutaan, sillä paras kaverini opiskelee ko. ammattiin ja mitä tenttikirjoja olen nähnyt, niin se ala ei ole helppo. Minusta he tekevät arvokasta työtä ja erityisesti heikoimmassa asemassa olevien lasten takia sitä työtä ei voi rahassa mitata.

Avioero ja sen seuraukset lapsiin... Avioeron voi hoitaa hyvin ja mahdollisimman hienotunteisesti lasta ajatellen, mutta toki se on lapselle myös vaikea asia. Ei siltä voi välttyä, mutta olisiko sinusta oikein olla eroamatta ja jatkaa ehkä jopa perhehelvettiä?
 
"nih"
[QUOTE="aapee";28729636]Juu tosi "opettavaista" ja kasvattavaa lapselle. Huhhuh. Mun porukat on -69 syntyneitä ja molemmat ovat saaneet varmasti ihan kamalan kasvatuksen, kun oli tuo vapaa kasvatus buumi. Jos edes ajattelen asiaa niin tekee pahaa, mutta kai silloin ei sit vain asioista tiedetty . :/[/QUOTE]

millon sitten tiedettiin=? nykyäänkö?
10v lapset kantaa puukkoja, 12v kokeillu huumeita ymymym...
MT ongelmia joka toisella..
tulevaisuus näyttää ihan hirveältä lapsien suhteen ja silti jaksatte selittää että parempaan suuntaan mennään..
sit taas kun miettii omaa ikäluokkaa +35v niin oikeastaan ainoat ongelmat on viina.
 
"aapee"
[QUOTE="nih";28731460]millon sitten tiedettiin=? nykyäänkö?
10v lapset kantaa puukkoja, 12v kokeillu huumeita ymymym...
MT ongelmia joka toisella..
tulevaisuus näyttää ihan hirveältä lapsien suhteen ja silti jaksatte selittää että parempaan suuntaan mennään..
sit taas kun miettii omaa ikäluokkaa +35v niin oikeastaan ainoat ongelmat on viina.[/QUOTE]

Nykyään lastensuojelulaki määrää tiukemmin ja selvemmin lapsen oikeudet mitä silloin. Ja jos kotona lapsen hoitoa laiminlyödään tai lasta kaltoinkohdellaan, sossuilla on velvollisuus puuttua ja parantaa lapsen elinolot. Jos se ei onnistu niin lastensuojelun on otettava lapsi huostaan. Ennen vanhaan ei ollut yhtä hyvää ja lapsen edusta huolehtiva lakia.
 
"nih"
[QUOTE="aapee";28731492]Nykyään lastensuojelulaki määrää tiukemmin ja selvemmin lapsen oikeudet mitä silloin. Ja jos kotona lapsen hoitoa laiminlyödään tai lasta kaltoinkohdellaan, sossuilla on velvollisuus puuttua ja parantaa lapsen elinolot. Jos se ei onnistu niin lastensuojelun on otettava lapsi huostaan. Ennen vanhaan ei ollut yhtä hyvää ja lapsen edusta huolehtiva lakia.[/QUOTE]

Vaan onko se oikeasti lapsen edun mukaista että lapsi ollaan heti huostanottamassa jos vaikka saa tukkapöllyä? tai selkäsaunan?

mietin vaan tosiaan tätä omaa ikäluokkaa ja ei me perkele ammuskeltu viattomia kouluissa tai tarkkuuskiväärillä ku vähän vituttaa.. me dokattiin ja mokattiin :) suurin osa nousi siitä, osa dokas ittensä hengiltä tai veti jojot..

Ja mikä on se peruste että tää nykykasvatus on hyvästä? kun mä en ainakaan nää mitään parannusta?
 
"nih"
-opettajat jotka "joutuvat" olemaan lasten kanssa valittaavat että kurinpito ei enää toimi.. ja tilanne kuulemma koko ajan huonontuu..
-virkavalta valittaa ettei ole mitään auktoriteettia lapsille 13 v potkii päähän ymym.. 10v sitten poliisi meni naureskellen takavarikoimaan teineiltä viinat, nyt mennään varoen ku saattaa olla jollain herrantertulla puukko ja se vielä käyttää sitä..
 
"aapee"
[QUOTE="nih";28731521]Vaan onko se oikeasti lapsen edun mukaista että lapsi ollaan heti huostanottamassa jos vaikka saa tukkapöllyä? tai selkäsaunan?

mietin vaan tosiaan tätä omaa ikäluokkaa ja ei me perkele ammuskeltu viattomia kouluissa tai tarkkuuskiväärillä ku vähän vituttaa.. me dokattiin ja mokattiin :) suurin osa nousi siitä, osa dokas ittensä hengiltä tai veti jojot..

Ja mikä on se peruste että tää nykykasvatus on hyvästä? kun mä en ainakaan nää mitään parannusta?[/QUOTE]

Sosiaalityöntekijät eivät ota huostaan heppoisin perustein - aina ensin on autettava perhettä muilla keinoilla ja tarjottava avohuollon tukitoimia. Laki määrää hyvin tarkasti nuo asiat.

Juu se on kamalaa, että osa nuorista voi tosi huonosti.. Ja aikuisista. Nykykasvatus on ehkä liiankin sallivaa ja vanhempien kasvatusvastuun ulkoistaminen on mennyt liian pitkälle (lapset viedään päiväkotiin 1-vuotiaina yms.) Siinä lapset kärsii ja mielenterveysongelmia tulee varmasti. :/

On se järkyttävää, että meidän perusturvallisuus on jo mennyt niin kun kerroit nuo esimerkit! Kouluampumisia ja muita tragedioita. Missähän on sitten vika?!
 
"nih"
juu en ala täs ketjussa jahkaamaan sosiaalitoimen toiminnasta ;)

Esitän vastakysymyksen.. mitä luulisit käyvän rikos tilastoille JOS ilmoitettaisiin että laki on muuttunut.. kiinnijäädessä ainut rangaistus on se että sulle sanotaan soo soo ja joudut mahdollisesti käymään 2x juttelemassa jonkun tädin kanssa joka on sekaisin kuin seinäkello? tai yleisimmässä tapauksessa se täti tulee vielä huutamaan poliiseille jotka saivat sinut kiinni?


TÄMÄ ON KÄYNYT LAPSILLE.. meidan aikaan sai pelätä seurauksia nykyään ei tartte..
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28731575]Sosiaalityöntekijät eivät ota huostaan heppoisin perustein - aina ensin on autettava perhettä muilla keinoilla ja tarjottava avohuollon tukitoimia. Laki määrää hyvin tarkasti nuo asiat.

Juu se on kamalaa, että osa nuorista voi tosi huonosti.. Ja aikuisista. Nykykasvatus on ehkä liiankin sallivaa ja vanhempien kasvatusvastuun ulkoistaminen on mennyt liian pitkälle (lapset viedään päiväkotiin 1-vuotiaina yms.) Siinä lapset kärsii ja mielenterveysongelmia tulee varmasti. :/
On se järkyttävää, että meidän perusturvallisuus on jo mennyt niin kun kerroit nuo esimerkit! Kouluampumisia ja muita tragedioita. Missähän on sitten vika?![/QUOTE]
Eilen puhuit paljonkin yhteiskunnan tarjoamien palveluiden (mainitsit jopa erikseen päivähoidon) puolesta, mutta nytkö ne sitten kääntyvätkin jo itseään vastaan? Eikö päivähoito sittenkään ole niin laadukasta?
 
"vieras"
Kuules nyt, mulla on useita ystäviä siellä ja tiedän kyllä, minkälainen elintaso heillä on, vaikka eivät varakkaita olekaan, ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä. Lomilla käydään, on omistusasunnot, autot jne.. Että en sanoisi elintason olevan yks yhteen matalampi kuin Suomessa..
Ja minulla on useita ystäviä Kiinasta Ja Mexicosta ja heistä jokainen on itse asiassa paljon rikkaampi kuin minä, on omistusasuntojen ja autojen lisäksi kokkeja ja siivoojia. Mutta en mä niin tyhmä ole, että vetäisin tästä sen johtopäätöksen, että Kiinassa ja Meksikossa on parempi elintaso kuin Suomessa.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28731616:
Eilen puhuit paljonkin yhteiskunnan tarjoamien palveluiden (mainitsit jopa erikseen päivähoidon) puolesta, mutta nytkö ne sitten kääntyvätkin jo itseään vastaan? Eikö päivähoito sittenkään ole niin laadukasta?
Päivähoito on laadukasta ja hyvää, siitä ei ole kyse. Kyse on siitä minkä ikäisen lapsen sinne laittaa. Ei koulun käyntiäkään aloiteta 5-vuotiaana ja siihen on syynsä. Samoin liian pieni lapsi kärsii päiväkotiympäristöstä. Pieni lapsi tarvitsee paljon hoitajaa, syliä, huolenpitoa joihin iso päiväkotiryhmä ei millään vastaa. Vaan päinvastoin ne haittaavat lapsen kehitystä ja kasvua, sillä lapsi kärsii siitä levottomuudesta, melusta yms.
Useat asiantuntijat ovat tätä mieltä ja myös tutkimukset osoittavat, että pienten lasten stressihormoonitasot ovat toksisen korkealla pk:ssa.
 
"aapee"
[QUOTE="nih";28731603]juu en ala täs ketjussa jahkaamaan sosiaalitoimen toiminnasta ;)

Esitän vastakysymyksen.. mitä luulisit käyvän rikos tilastoille JOS ilmoitettaisiin että laki on muuttunut.. kiinnijäädessä ainut rangaistus on se että sulle sanotaan soo soo ja joudut mahdollisesti käymään 2x juttelemassa jonkun tädin kanssa joka on sekaisin kuin seinäkello? tai yleisimmässä tapauksessa se täti tulee vielä huutamaan poliiseille jotka saivat sinut kiinni?


TÄMÄ ON KÄYNYT LAPSILLE.. meidan aikaan sai pelätä seurauksia nykyään ei tartte..[/QUOTE]

No tuolla olisi tosi negatiiviset vaikutukset, tietysti. Eihän tuollainen ole riittävä rangaistus!
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28731644]Päivähoito on laadukasta ja hyvää, siitä ei ole kyse. Kyse on siitä minkä ikäisen lapsen sinne laittaa. Ei koulun käyntiäkään aloiteta 5-vuotiaana ja siihen on syynsä. Samoin liian pieni lapsi kärsii päiväkotiympäristöstä. Pieni lapsi tarvitsee paljon hoitajaa, syliä, huolenpitoa joihin iso päiväkotiryhmä ei millään vastaa. Vaan päinvastoin ne haittaavat lapsen kehitystä ja kasvua, sillä lapsi kärsii siitä levottomuudesta, melusta yms.
Useat asiantuntijat ovat tätä mieltä ja myös tutkimukset osoittavat, että pienten lasten stressihormoonitasot ovat toksisen korkealla pk:ssa.[/QUOTE]
No miksi meillä sitten saa laittaa 1-vuotiaan päivähoitoon, jos se kerran aiheuttaa lapsille mielenterveydenongelmia tms?
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28731677:
No miksi meillä sitten saa laittaa 1-vuotiaan päivähoitoon, jos se kerran aiheuttaa lapsille mielenterveydenongelmia tms?
Kaikkea ei voi lailla kieltää ja on myös perheitä joissa taloudellinen tilanne ei anna periksi, että lapsen kanssa jää kotiin 2,5-vuotiaaksi asti. Uskoisin, että tuo on se syy useimmilla. Jos se kiellettäisiin lailla niin yhteiskunnan pitäisi järjestää varmasti toisenlainen hoitopaikka - ja taas mentäis ojasta allikkoon. Kun pieni lapsi tarvitsee ensisijaisen hoitajan eli äidin/isän eikä yhteiskunnan mitään hoitolaitosta.
 
"kilppari"
En jaksanut lukea koko ketjua mutta mielestäni Suomessa ei osata hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. MNoni terve ihminenkin sairastaa sitä tietämättään. Kilpirauhasveriarvotkin on meillä luokiteltu liian korkealle, jotta lääkitystä saisi. Kilpirauhasen vajaatoiminta edesauttaa psyyken ongelmia. Monissa eteläisissä maissa raja-arvot ovat paljon pienemmät ja lääkityksen saa helposti.
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28731721]Kaikkea ei voi lailla kieltää ja on myös perheitä joissa taloudellinen tilanne ei anna periksi, että lapsen kanssa jää kotiin 2,5-vuotiaaksi asti. Uskoisin, että tuo on se syy useimmilla. Jos se kiellettäisiin lailla niin yhteiskunnan pitäisi järjestää varmasti toisenlainen hoitopaikka - ja taas mentäis ojasta allikkoon. Kun pieni lapsi tarvitsee ensisijaisen hoitajan eli äidin/isän eikä yhteiskunnan mitään hoitolaitosta.[/QUOTE]
Ja nissä maissa, joissa äitiysloma on vain muutaman kuukauden, esiintyy Suomeakin enemmän masennusta?
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28731744:
Ja nissä maissa, joissa äitiysloma on vain muutaman kuukauden, esiintyy Suomeakin enemmän masennusta?
Muissa maissa on niin ja siellä myös aloitetaan koulu huomattavasti aikaisemmin, mikä on todella huono asia. Ei meidän heistä pidä ottaa mallia ja jos verrataan johonkin niin mielummin esim. Ruotsiin, jossa on suunnilleen samoin asiat. Suomi on hyvinvointivaltio ja meillä on erinomainen järjestelmä yhteiskunnassa (sosiaaliturva, äitiysloma, koulutusjärjestelmä yms.)
 
"aapee"
[QUOTE="kilppari";28731735]En jaksanut lukea koko ketjua mutta mielestäni Suomessa ei osata hoitaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. MNoni terve ihminenkin sairastaa sitä tietämättään. Kilpirauhasveriarvotkin on meillä luokiteltu liian korkealle, jotta lääkitystä saisi. Kilpirauhasen vajaatoiminta edesauttaa psyyken ongelmia. Monissa eteläisissä maissa raja-arvot ovat paljon pienemmät ja lääkityksen saa helposti.[/QUOTE]

Ihan totta, sitä sairastaa moni autuaan tietämättömänä. Meillä on paljon tietoa ja suurin osa on tietoisia asioista. Mutta sitten on osa porukkaa jotka saa todella pakottaa sinne lääkäriin, vaikka oireita on kuinka.
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28731761]Muissa maissa on niin ja siellä myös aloitetaan koulu huomattavasti aikaisemmin, mikä on todella huono asia. Ei meidän heistä pidä ottaa mallia ja jos verrataan johonkin niin mielummin esim. Ruotsiin, jossa on suunnilleen samoin asiat. Suomi on hyvinvointivaltio ja meillä on erinomainen järjestelmä yhteiskunnassa (sosiaaliturva, äitiysloma, koulutusjärjestelmä yms.)[/QUOTE]
Millä tavalla huono asia? Sulla jotain tutkimuksia väitteesi pohjaksi?

Niin, Suomi on hyvinvoiville kansalaisilleen hyvinvointivaltio. Huonosti voiville kansalaisilleen ei ole.
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28731798:
Millä tavalla huono asia? Sulla jotain tutkimuksia väitteesi pohjaksi?

Niin, Suomi on hyvinvoiville kansalaisilleen hyvinvointivaltio. Huonosti voiville kansalaisilleen ei ole.
Koska sen ikäinen on kypsä aloittamaan koulunkäynnin? Etkö ole sen vertaa ajassa ja tietoinen asioista, että tietäisit miksi Suomessa ei edes harkita koskaan nuoremmille koulun aloitusta? Siihen on syynsä, että meillä on näin, vaikka monissa muissa maissa aloitetaan aikaisemmin. Voit lukea netistä (google) enemmän syitä siihen, jos olet epävarma asiasta.
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28731837]Koska sen ikäinen on kypsä aloittamaan koulunkäynnin? Etkö ole sen vertaa ajassa ja tietoinen asioista, että tietäisit miksi Suomessa ei edes harkita koskaan nuoremmille koulun aloitusta? Siihen on syynsä, että meillä on näin, vaikka monissa muissa maissa aloitetaan aikaisemmin. Voit lukea netistä (google) enemmän syitä siihen, jos olet epävarma asiasta.[/QUOTE]
No sinähän tässä olet kovasti väittämässä, että Suomessa olisi kovasti paljon enemmän mielenterveydenongelmia kuin muissa maissa ja nyt yhdeksi syyksi esität tuon varhaisen päivähoitoon laittamisen. Miksi se on suomalaislapsille haitallista, jos kerran muissa maissa se ei aiheuta lapsille samanlaisia mielenterveydenongelmia kuin suomalaisille? Jos varhainen päivähoidon ja koiulun aloittaminen olisi syynä, eikä silloin Suomessa pitäisi olla paljon vähemmän mielenterveydenongelmia?
 

Yhteistyössä