Miksi lapsi hoitoon jos äiti kotona? En ymmärrä!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mum:
Kuka saa muka ilmaisen hoidon ja jos saakin niin ei se ole minulta pois. Me maksetaan osa-aika hoidosta ihan se normaali hinta.

No jotku kokee, että se on heiltä pois. Ehkä ei ole itellä varaa siihen ja ollaan kateellisia nyt vaikka sille kaverille tai naapurille joka saa sen ilmaiseksi. (Sen saa ilmaiseksi, jos ei ole paljon tuloja)

Alkuperäinen kirjoittaja haista home:
Alkuperäinen kirjoittaja voi eeeiiii :
Niin, siinä se otsikossa on. Entäs ne laiskat äidit ja lapsiraukat, jotka käyvät kolmesti viikossa noin 3 tuntia kerhossa.
Sinne ollaan työntämässä alle 3 vuotiaitakin, ainakin täällä vantaalla se alkaa olla jo mahdollista. Ja kotona vaan maataan sen vauvan kanssa. Kyllä lapsi varmaa kärsii, ja miettii miksi äiti hylkää hänet kerhoon ja on kotona vaan vauvan kanssa.

Mutta kaikkein järkyttävintä minusta on aina ollut, että ap.n kaltaiset tiukkapipoiset toisten tuomitsijat, joilla ei oikeasti ole edes elämää, kuluttavat aikaansa ja energiaansa tämmöseen toiste elämän pohtimiseen ja kyttäämiseen. Keskittyisivät omaat elämäänsä - no, kun sitä ei ole, katsotaan ikkunasta muitten elämää ja ihmetellään ja kauhistellaan ja tuomitaan. Väärin kun elävät.

Ja vielä muistuttaisin, että ei nykymaailmassa niitä kavereita löydy leikkipuistoista jne ennenvanhaan oli pihapiirit lapsia ja kotiäitejä täynnä. Toisin on nyt.

en usko että lapsi miettii että äiti hylkäs mut ja on vauvan kanssa kotona, sulla on tosi ahdas mielikuvitus,
lapsi on innoissaan että pääsee tekemään jotakin, elämään hieman muutakin kun äidin kanssa. Lapsi hyötyy siitä esim sosiaalinen elämä karttuu.
Mä en halua lapsestani semmoista ujoista hiljaa joka pelästyy heti kun joku tulee häntä päin. Kenties sinä haluat lapsellesi sellaisen elämän missä äiti on a ja o ja pysyy siinä sun kintuissas kiinni läpi elämän

Haista home itte. Luepa uudelleen. Joka rivi.

Kritisoin vahvasti tätä ap.n aloitusta, en ole lainkaan samaa mieltä. JOS kerhossa olo on ok, miksi sama aika päiväkodissa on lapsen hylkäämistä ja laiskuutta? Tästä on ennekin intetty näillä palstoilla.

Minulle on aivan sama miten ihmiset lapsensa hoitaa. Ei kuulu minulle. Minulla on muutakin tekemistä kuin arvostella toisten ratkaisuja. Olen itse ollut niin monta kertaa ulkopuolisten kynsissä oman elämäni ratkaisuissa, etten jaksa rasittaa itseäni kyttäämällä toisten elämää.

ja olen samaa mieltä kuin sinä ja moni muukin. Minulla on 2,5 v sosiaalinen ja kavereita kaipaava lapsi. En voi viedä päiväkotiin, koska menettäisin kokonaan kotihoidontuen. Olen virkavapaalla, en saisi työttömyyskorvaustakaan.
kerhoon lasta ei huolita, on liian pieni. Meillä on hiivatin tylsää puistoista huolimatta. Eikä meillä ole mitenkään laajaa kaveripiiriä, yksi ainoa vain, jonka luona käydään parin viikon välein.

Olen perehtynyt sen verran lapsen kehitysvaiheisiin, että olen useimpien asiantuntijoiden kanssa samaa mieltä siitä, että alle kolmevuotiaalle kodin virikkeet, riittävä hyvä perushoito ja vanhempien läheisyys riittää aivan varmasti.
Hän ei hyödy päiväkotiryhmän hälinästä eikä ympäristöstä, jossa on usein liian vähän aikuisia lasta kohden, toisin kuin kotona.
Mutta, ei ketään pidä mennä tuomitsemaan. Jos omat voimavarat eivät riitä, on masennusta tms. niin ainoa vaihtoehto on usein hoitoonvieminen, sitä monet kunnat ja kaupungit tarjoavat ratkaisuksi, vaikka joissakin tapauksissa auttaisi esim. kodinhoitajan läsnäolo ja arjen ja äitiyden opetteleminen yhdessä jonkun toisen luotettavan aikuisen kanssa.
Yli kolmevuotiaskaan ei välttämättä hyödy hoitopaikasta, todella hyvin pärjää esikouluun asti kotona, jos vanhemmalla on voimavaroja tarjota virikkeitä ja hakea välillä leikkiseuraa ja ryhmäkokemuksia esim. kerhoista ja harrastuksista. Meillä suurperheellisillä on tässä suhteessa vieläkin helpompaa, leikkitovereita omasta takaa ja virikkeitä riittää.
Virike-sana kuulostaa tosi vaativalta, vaikka oikeasti se voi tarkoittaa vaikka kaupassa käymistä ja ostosten tekoa, ruuan valmistamista lasten kanssa, peuhaamista ulkona, lumiukkojen rakentelua, maalaamista, piirtämistä, laulamista tai musiikin kuuntelua, kirjastoretkeä, luonnon ihmeiden ihastelua, muovailua, satujen lukemista jne. Kaikkea sitä mitä kotonakin voi tehdä.
Mutta kukin tavallaan ja voimavarojensa mukaan. Elämäntilanteet vaihtelevat ja olisi pahempaa, jos ei olisi mitään vaihtoehtoja, nyt on.

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Niin. Siis onko joillakin kyse siitä, että itsellä ei ole varaa siihen ja ollaan kateellisia niille, jotka saavat tämän palvelun ilmaiseksi....Kateus se on monesti se joka puhuu.

ei ole kateudesta kyse.
itse käyn töissä, joten on varaa maksaa se päivähoitomaksu, kun kerran sitä todella tarvitaan.

Mutta miksi ihmisen, joka on kotona pitäisi saada tarhapaikka ilmaiseksi?
Eihän se kotonaoleva tarvitse sitä paikkaa välttämättä?
jos tarvitsee sen paikan niin varmasti on valmis siitä hoidosta maksamaankin.?

Alkuperäinen kirjoittaja +:
alle 3v. ei tarvitse kauhean paljon virikkeitä. Äitini on päiväkodissa töissä ja välillä kertoo, kun siellä on noita alle 3 v. lapsia joiden äidit on vauvan kanssa kotona, sitten nämä 3.v lapset kiukuttelevat, koska haluaisivat olla kotona eivätkä ymmärrä miksi äiti on kotona ja he päiväkodissa. 5 vuotiaalle on sit taas ihan eri juttu, se kaipaakin jo sosiaalista seuraa.

Ei tartte yleistää! Kaikki 3 v ei oo samanlaisia. Meidän 2,5 v kyselee viikonloppuisinkin hoitoon menoa, kun siellä on kaverit. Tänään jäi isänsä kaa kotiin kun lähin töihin niin pyys lähtiessäni että voisinko tuoda ne ystävät tänne kotiin...

Alkuperäinen kirjoittaja jeanne:
Olen perehtynyt sen verran lapsen kehitysvaiheisiin, että olen useimpien asiantuntijoiden kanssa samaa mieltä siitä, että alle kolmevuotiaalle kodin virikkeet, riittävä hyvä perushoito ja vanhempien läheisyys riittää aivan varmasti.
Hän ei hyödy päiväkotiryhmän hälinästä eikä ympäristöstä, jossa on usein liian vähän aikuisia lasta kohden, toisin kuin kotona.
Mutta, ei ketään pidä mennä tuomitsemaan. Jos omat voimavarat eivät riitä, on masennusta tms. niin ainoa vaihtoehto on usein hoitoonvieminen, sitä monet kunnat ja kaupungit tarjoavat ratkaisuksi, vaikka joissakin tapauksissa auttaisi esim. kodinhoitajan läsnäolo ja arjen ja äitiyden opetteleminen yhdessä jonkun toisen luotettavan aikuisen kanssa.
Yli kolmevuotiaskaan ei välttämättä hyödy hoitopaikasta, todella hyvin pärjää esikouluun asti kotona, jos vanhemmalla on voimavaroja tarjota virikkeitä ja hakea välillä leikkiseuraa ja ryhmäkokemuksia esim. kerhoista ja harrastuksista. Meillä suurperheellisillä on tässä suhteessa vieläkin helpompaa, leikkitovereita omasta takaa ja virikkeitä riittää.
Virike-sana kuulostaa tosi vaativalta, vaikka oikeasti se voi tarkoittaa vaikka kaupassa käymistä ja ostosten tekoa, ruuan valmistamista lasten kanssa, peuhaamista ulkona, lumiukkojen rakentelua, maalaamista, piirtämistä, laulamista tai musiikin kuuntelua, kirjastoretkeä, luonnon ihmeiden ihastelua, muovailua, satujen lukemista jne. Kaikkea sitä mitä kotonakin voi tehdä.
Mutta kukin tavallaan ja voimavarojensa mukaan. Elämäntilanteet vaihtelevat ja olisi pahempaa, jos ei olisi mitään vaihtoehtoja, nyt on.

Minäkin olen perehtynyt ja olen huomannut että tuo lapsi nauttii kavereiden seurasta. En todellakaan syyllisty että lapseni kokee muiden lasten seuran virikkeelliseksi. Hän tutustuu myös lapsiin eri kulttuureista.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Niin. Siis onko joillakin kyse siitä, että itsellä ei ole varaa siihen ja ollaan kateellisia niille, jotka saavat tämän palvelun ilmaiseksi....Kateus se on monesti se joka puhuu.

ei ole kateudesta kyse.
itse käyn töissä, joten on varaa maksaa se päivähoitomaksu, kun kerran sitä todella tarvitaan.

No siis se päivähoitomaksu lasketaan kaikille tulojen mukaan. Ja meillä kaikilla on vähän erilaiset tulot...

ei ole kateudesta kyse.

No siis se päivähoitomaksu lasketaan kaikille tulojen mukaan. Ja meillä kaikilla on vähän erilaiset tulot...

mutta jos käyt töissä, niin jotain joutuu aina maksamaan siitä hoidosta, eikö vain?

Pointti on siinä, että kotona oleva esim. minimityökkärirahalla oleva saa ilmaiseksi hoidon, eikä aikomustakaan töihin mennä..mitä järkeä?
eikä syynä voi olla se, että on tarhapakka valmiina, koska kaupungilla/kunnalla on velvollisuus järjestää se hoitopaikka 2viikossa, mikäli äiti/isä työllistyy.

ei ole kateudesta kyse.

mutta jos käyt töissä, niin jotain joutuu aina maksamaan siitä hoidosta, eikö vain?

Pointti on siinä, että kotona oleva esim. minimityökkärirahalla oleva saa ilmaiseksi hoidon, eikä aikomustakaan töihin mennä..mitä järkeä?
eikä syynä voi olla se, että on tarhapakka valmiina, koska kaupungilla/kunnalla on velvollisuus järjestää se hoitopaikka 2viikossa, mikäli äiti/isä työllistyy.

Ja 4kk jos ei työllisty? Ja jos käy töissä niin jos on hyvät tulot niin joo joutuu maksaan. Mut jos on kotona ja on esim. miehellä hyvät tulot niin joutuu maksaan.

ei ole kateudesta kyse.

Ja 4kk jos ei työllisty? Ja jos käy töissä niin jos on hyvät tulot niin joo joutuu maksaan. Mut jos on kotona ja on esim. miehellä hyvät tulot niin joutuu maksaan.

mikä 4kk?

ei tarvitse olla kuin ihan keskitulot niin joutuu jo maksamaan lähes täyden maksun.
Jos isä töissä ja äiti kotona, niin miksi lapsi päikyssä?

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
kaikkialla ei ole lapsille leikkikavereita muualla kuin pk.ssa. me asutaan niin maalla, etta pk on ainoa paikka, jossa lapsi tapaa muita lapsia kuin 2kk siskonsa. lapsi siis hoidossa 10-14 ja torstaisin aina kotona.

taidat ap olla itse aika katkera, kun muita on noin varaa arvostella.

Mäkin ehdin esikoisen ja tän syntyvän vauvan välissä olla töissä, ja oli luonnollinen jatkumo että kun maalla asutaan ja yksityisessä pienessä päiväkodissa paikka on, niin osa-aikaisena jatkaa.
Maksetaan saman verran kuin jos lapsi olisi siellä joka päivä (siis saisi olla), mutta on 2-3 kertaa viikossa 4-5 tuntia kerrallaan. Ja näin on hyvä, varsinkin kun se on tosiaan ainoa paikka jossa lapsikavereita täällä maalla näkee. Ja sillä välin mä hoidan etätöitä, käyn kaupunkireissuilla jne.

Eiköhän jokainen ole perehtynyt oman lapsensa käyttäytymiseen enemmän kuin tutkijat ja ns. asiantuntijat jotka antaa yleispäteviä lausuntoja. Meilläkin jo konttausvaiheessa oleva lapsi silminnähden kyllästyy kotona esim. joululoman aikaan vaikka kyläilijöitä kävi ja ollaan itse ahkeria leikkijöitä ja ulkoilijoita. Silminnähden piristyy esim. perhekerhossa ja jumpassa, nauru irtoaa sitten kotonakin ihan erilailla ja toisaalta uni maittaa makeasti, ei ole tarvinnut yöllä syötellä eikä heräillä vaan nukkuu kuin tukki 12 tunnin yöuniputkensa. Asiantuntijat voi sanoa mitä vaan.

Faktahan on että suurin osa palstalaisista on niin surkeita äitejä, jotka ei tee lastensa kanssa mitään muuta kuin karjuvat heille ja sitten ihmetellään miksi lapsi viihtyy päiväkodissa. Muuttakaa itseänne niin lapsi ei halua hoitoon vaan menee sinne vain tarvittaessa. Pelottavaa kuinka ihmiset ei ymmärrä että se vika on itsessä kun lapsi ei viihdy kotona :(

Alkuperäinen kirjoittaja kaikille maksut:
mun mielestä pitäisi poistaa kokonaan ilmainen päivähoito.
nämä vanhemmat jotka on kotona saavat ilmaiseksi päiväkotipaikan, koska tulot on niin pienet.
en ymmärrä mikä järki.
mielestäni tästä virikepaikastakin pitäisi maksaa ihan samalla rahalla kuin työssäkäyvätkin.

Höpöhöpö. Me emme todellakaan nauti ilmaista päivähoitoa, emme ole koskaan nauttineet. Asiansa katso voi järjestää niin että kykenee itse kustantamaan tarvittavan hoidon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Faktahan on että suurin osa palstalaisista on niin surkeita äitejä, jotka ei tee lastensa kanssa mitään muuta kuin karjuvat heille ja sitten ihmetellään miksi lapsi viihtyy päiväkodissa. Muuttakaa itseänne niin lapsi ei halua hoitoon vaan menee sinne vain tarvittaessa. Pelottavaa kuinka ihmiset ei ymmärrä että se vika on itsessä kun lapsi ei viihdy kotona :(

:D Fakta mikä fakta! :D

ei ole kateudesta kyse.

mikä 4kk?

ei tarvitse olla kuin ihan keskitulot niin joutuu jo maksamaan lähes täyden maksun.

No siis on käsiteltävä hakemus 4kk jättämisestä kaupungilla. 2viikkoa jos molemmat töissä. Ja en minä tiedä! Perheillä on eri tilanteita! Mun ei ole tarvinnu lasta laittaa ennen 3v hoitoon, mut joidenki tarvii ja se on heidän asia ja heillä on siihen OIKEUS.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Viihtyy kotona, samoin kun innostuu pulkkamäkeen menosta, heppojen hoidosta, vieraista ja vierailuista, sormiväreistä, kun isä tulee kotiin, piiloleikistä, kirjatuokioista, kellimisestä ja innostuu siitä päivähoidostakin! Ajatella, lapsi innostuu muustakin kuin äidin kintussa roikkumisesta! Mitä mä oon tehny väärin!?

Pelkäätte menettävänne tarhapaikan! Just joo, se kertoo paljon teistä. Jotkut ei saa koskaan sitä tarha paikkaa koska ovat ylikansoitettuja näillä lapsilla joiden äidit on kotona. Antakaa se paikka jollekkin joka sitä oikeasti tarvitsee. itsekkitä olette!

En delleenkään tuomitse jos:

- lapsi yli kolme 3v ja tarvitsee virikepaikkaa
- äiti sairas tms.
- vanhemmat töissä ati opiskelee...

Mutta mutta.... Kyse oli siitä että monet äidit laiskana kotona vauvansa kans ja pieni lapsi hoidossa!!! Mikä mättää, kysympähän vaan! En edelleenkään ymmärrä vaikka perusteluja ootte muka antaneet.

Ja minulla on toki oma ja hyvä sellainen elämä! En kyttää erityisesti naapureita vaan näen ikkunasta suoraan heidän pihalle.

Ja vielä tosiaan että kukahan sen teidän lasten hoidon siellä mahtaa maksaa!?
Jotkut kun saavat käydä siellä lähes ilmaiseksi.

ei ole kateudesta kyse.

mikä 4kk?

No siis on käsiteltävä hakemus 4kk jättämisestä kaupungilla. 2viikkoa jos molemmat töissä. Ja en minä tiedä! Perheillä on eri tilanteita! Mun ei ole tarvinnu lasta laittaa ennen 3v hoitoon, mut joidenki tarvii ja se on heidän asia ja heillä on siihen OIKEUS.

tottakai on oikeus, eihän siitä ollutkaan kyse, vaan siitä, että jos on valmis sen lapsen laittamaan sinne hoitoon, niin on oltava valmis maksamaankin siitä.
ehkä tuo hiukan karsisi sitten pois niitä jotka tekevät lapsia liukuhihnalla muiden hoidettavaksi, kyllä ihmisen täytyy lapsia tehdessään muistaa se, että lapsi maksaa elämänsä aikana, ja ne joilla ei ol varaa sitä lapsen elämää kustantaa, voisivat siirtää sitä lapsentekoa hiukan myöhemmäksi.

nämä vanhemmat jotka on kotona saavat ilmaiseksi päiväkotipaikan, koska tulot on niin pienet.
en ymmärrä mikä järki.
mielestäni tästä virikepaikastakin pitäisi maksaa ihan samalla rahalla kuin työssäkäyvätkin.

Ei kaikki lapselleen ilmaasta päivähoitoa saavat makaa kotona. Esim. mä olen opiskelija ja todellakin pakko olla lapsella hoitopaikka eskarin lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
en ymmärrä mikä järki.

Ei kaikki lapselleen ilmaasta päivähoitoa saavat makaa kotona. Esim. mä olen opiskelija ja todellakin pakko olla lapsella hoitopaikka eskarin lisäksi.

no jo opiskelet, niin et varmaan makaa kotona toimettomana?

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
en ymmärrä mikä järki.

no jo opiskelet, niin et varmaan makaa kotona toimettomana?

No tuossa haluttiin poistaa kokonaan ilmaanen päivähoito...

Todellakin sen virikepaikan pitäs maksaa sen mitä se oikeasti maksaa. Ja niille lapsille halvempi paikka jotka sitä oikeasti tarvii. (vanhemmat töissä, opiskelee tai sairaita)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Todellakin sen virikepaikan pitäs maksaa sen mitä se oikeasti maksaa. Ja niille lapsille halvempi paikka jotka sitä oikeasti tarvii. (vanhemmat töissä, opiskelee tai sairaita)

juuri näin!!!

näin sen pitäisi mennä.

Ja ihan oikeasti on todella paljon noita lapsia päiväkodissa, joiden vanhemmat on kotona ja tarvitsevat sitä "omaa" aikaa sen 5päivää viikossa kello 7-16.
Eivätkä maksa tästä lystistä yhtikäs mitään.

Yhteistyössä