miksi lapset väkisin päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suruinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suruinen

Vieras
Miksi pitää viedä väkisin retuuttamalla lapset päiväkotiin?siis pienet lapset 1-2 vuotiaat kun äiti on kotona pienemmän sisaruksen kanssa? katsoin tuossa taas kun 2v poika huusi että en halua mennä ja äiti retuuttaa ja työntää vaunuja...ja lapsi ei ole kuin 2v :(
en ymmärrä en....

Alkuperäinen kirjoittaja suruinen:
Miksi pitää viedä väkisin retuuttamalla lapset päiväkotiin?siis pienet lapset 1-2 vuotiaat kun äiti on kotona pienemmän sisaruksen kanssa? katsoin tuossa taas kun 2v poika huusi että en halua mennä ja äiti retuuttaa ja työntää vaunuja...ja lapsi ei ole kuin 2v :(
en ymmärrä en....

En ymmärrä minäkään. Itse toivon toista lasta, että saan tuo esikoisenkin pois pk:sta.

No en mäkään vielä tuota tyttöä(1v7kk) veisi hoitoon vaikka vauva kohta syntyykin. Poika on kaksi kertaa viikossa hoidossa ihan siksi että siellä on kavereita, on jo 5v.

kun on oikeus viedä päivähoitoon sitä käytetään jotta jaksetaan arkea koska ei maksa mitään... mua nyppii se jotta joudun lähtemään töihin kun lapsi noin 10 kk... oon siellä 8 vuotta ollu putkeen a ei nappais nyt ku tää iltatähti synty.. mut ku tulot tippuu tonnilla jos jää kotiin ja ei viitsi irtisanoo itseänsä jotta vois jäädä liiton rahalle.. tyhmä yhteiskunta.. ne saa tehdä työt joilla on se työpaikka ei ne voi olla äitejä täyspainoisesti..

Mulla meni poika 4vuotiaana puolipäivähoitoon (3 tuntia) päiväkotiin vaikka olinkin kotona. On siis dysfasialapsi ja ihan lähetteeellä sinne laitettiin. En sen takia koe olevani huono äiti,vaikka ihmiset jatkuvasti syyllistivätkin

No, ei meillä tarvinut kyllä väkisin retuuttaa vaikka esikoinen alle 2v päiväkodin -omista syistään- aloittikin samalla kun olin pikkusiskon kanssa kotona. Ihan mielellään tuo siellä sen 3h/päivä viihtyi, nauroi vaan aamusta kun näki hoitajansa ja kaverit. =) Lounaan jälkeen pääsi sitten kotiin päikkäreille ja loppuilta muun perheen kanssa yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
kun on oikeus viedä päivähoitoon sitä käytetään jotta jaksetaan arkea koska ei maksa mitään... mua nyppii se jotta joudun lähtemään töihin kun lapsi noin 10 kk... oon siellä 8 vuotta ollu putkeen a ei nappais nyt ku tää iltatähti synty.. mut ku tulot tippuu tonnilla jos jää kotiin ja ei viitsi irtisanoo itseänsä jotta vois jäädä liiton rahalle.. tyhmä yhteiskunta.. ne saa tehdä työt joilla on se työpaikka ei ne voi olla äitejä täyspainoisesti..

Eikö tytöömyyspäivärahalta voi niinku ihan joutua töihin????ei se nyt ihan kotihoidontuki ole....

todennäköisesti maksaa perheelle enemmän viedä lapset hoitoon kuin pitää kotona. Hoitomaksut lapsista on hurjat.

Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Mulla meni poika 4vuotiaana puolipäivähoitoon (3 tuntia) päiväkotiin vaikka olinkin kotona. On siis dysfasialapsi ja ihan lähetteeellä sinne laitettiin. En sen takia koe olevani huono äiti,vaikka ihmiset jatkuvasti syyllistivätkin

Tuosakin on ero paikkakunnissa.Oma pojalla oli kanssa ääkärin lähete päiväkotiin.Soitin päiävhoitovirarastoon(pääkaupunkiseutu).EIpä herunut paikkaa kuin ihan normaalin 6kk rajan puitteissa:(Aina saa olla tappelemassa lapsen puolesta joka h...n paikassa.

en ymmärrä en....

mä sitten taas en ymmärrä et mitä vittua ihmiset jaksaa nähä vaivaa toisten elämästä ja asioista.On se teet miten päin vaan niin aina joku on vinkumassa jotain..Ei missään taida olla myynnissä vielä "osta naapurille/tutulle elämä"

joson pienituloinen perhe ja äiti hoitovapaalla tai äippälomalla vauvan kaa kotona, niin eihän se päiväkotimaksu ole kai paljoo mitään. tietääkö joku, mitä se suunnilleen on pk-seudulla pienituloisille? Mitä isommat tulot, sitä enemmän maksetaan päiväkodista, vai mitä???

täällä oli jossain vaiheessa se kuluisa lapsilisät pois hyvätuloisilta.Pitäisi sitten kanssa ottaa lapsilisät pois niiltä jotka on kotona ja lapset päiväkodissa(ilman pätevää syytä,sairaus tms)

En minäkään ymmärrä kotiäitejä jotka vie isompaa sisarusta (alle 3v) päivähoitoon. Hakemaan virikkeitä.. joo virikkeitä tosiaan, ylisuuret lapsiryhmät ja henkilökuntapula. Olis edes näillä kotiäideillä niin, että lapset haettais viimestään klo 15.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

todennäköisesti maksaa perheelle enemmän viedä lapset hoitoon kuin pitää kotona. Hoitomaksut lapsista on hurjat.

Niinpä. Ja lisäksi jos lapsi on hoidossa, tuloista saa suoraan vähentää kotihoidontuen. Ei tosiaan mitään ilmaista hupia.

No niin;on niin helppo taas syyllistää toisen perheen valintoja tietämättä taustoja.Toivoisin että äidit eivät aina tuomitsisi toisiaan noin kun sinä teet.Valinnan takana varmasti paljon mistä et tiedä ja uskon jokaisen vanhemman tekevän parhaansa lapsensa eteen.

En mäkään ymmärrä, jos vain mukavuuttaan vie, mutta ap ei voi tietää tämän äidin syitä. Kyseessähän voi olla tilapäinen järjestely, syitä voi olla sairaus, jaksaminen, lapsen tarpeet yms. Tajuan kyllä, että niitäkin ihmisiä on, jotka vievät vanhemman lapsen hoitoon pelkkää laiskuuttaan, kun itse jäävät vauvan kanssa kotiin. Pointtini on vaan se, että joskus siihen voi olla pätevä syy.

En ymmärrä minäkään. Tunnen useita perheitä, ja siellä syyt ovat vaan näitä klassisia verukkeita
-lapsi vaan kiukuttelee kotona
-haluan olla kaksin myös vauvan kanssa ja antaa sille kahdenkeskistä aikaa
-lapsi oppii sosiaaliseksi
-lapsi viihtyy siellä
-ei haluta menettää hoitopaikkaa
-siellä on virikkeitä.

Musta on hyvä, että Suomessa on tarjolla hoitopaikka, mutta sen saaminen kyllä pitäisi rajoittaa siihen, että sille on jokin oikea syy, onpa se syy työssäkäyminen, opiskelu, äidin sairaus tms. sellainen, johon ei muu tuki ja apu auta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ymmärrä minäkään. Tunnen useita perheitä, ja siellä syyt ovat vaan näitä klassisia verukkeita
-lapsi vaan kiukuttelee kotona
-haluan olla kaksin myös vauvan kanssa ja antaa sille kahdenkeskistä aikaa
-lapsi oppii sosiaaliseksi
-lapsi viihtyy siellä
-ei haluta menettää hoitopaikkaa
-siellä on virikkeitä.

Musta on hyvä, että Suomessa on tarjolla hoitopaikka, mutta sen saaminen kyllä pitäisi rajoittaa siihen, että sille on jokin oikea syy, onpa se syy työssäkäyminen, opiskelu, äidin sairaus tms. sellainen, johon ei muu tuki ja apu auta.

Joskus nämäkin syyt ovat hyviä. Esim jatkuvasti kiukutteleva lapsi saattaa joissakin tapauksissa tehdä äidistä epäinhimillisen ja muutta käytöstä esim.väkivaltaiseksi. Joskus myös vauvan ja äidin kahden keskinen aika on tärkeää molemmille ja heidän yhteiselle kasvulle.Ja tottahan on sekin että päivähoito on laadukasta ja hyvässä mielessä virikkeellistä,sillä jo 2,6v lapsi nauttii ihmisistä ja ikäisestään seurasta.

Me emme voi tietää mitä ihmisten kotona tapahtuu. Me emme tiedä, onko uupumusta, väsymystä, masennusta. Me emme voi tietää onko lapsella jokin kehitysviivästymä jonka vuoksi päivähoitoa on suositeltu asiantuntijoiden toimesta. Me emme myöskään tiedä, tekeekö äiti etätyötä kotoa vai suorittaako ehkäpä etäopiskelua, mikä on mahdollista vauvan kanssa, mutta mahdotonta vauvan ja parivuotiaan kanssa.

Siksi meidän ei myöskään kuulu liikaa miettiä sitä, miksi sen ja sen kaksivuotias viedään hoitoon vaikka äiti on vauvan kanssa kotona.

en ymmärrä en....

Oletko paljonkin tavannut perheitä, joissa esikoinen on 1-vee ja äiti kotona pienemmän sisaruksen kanssa?

Ja onko sinusta työssäkäyvien äitien jäätävä kotiin joka kerta kun ipana päättää että "mä en halua"?

Voihan äidillä olla vaikka synnytyksen jälkeinen masennus tai joku muu vastaava juttu, jonka takia ei jaksa lasta hoitaa, tuskinpa kukaan nyt ihan vain pelkkää laiskuuttaan vie lapsen hoitoon!

Meillä on 1v 11kk ikäinen ja kuukauden ikäinen vauva joka huutaa koliikkia säännöllisesti klo 20-02, joka ilta, ja mies on illat töissä. Tässä on kertynyt univelkaa sen verran että mm. nukahdin kerran kesken vesilasin juomisen ja heräsin siihen kun ote lipesi lasista ja vesi kaatui vauvan päälle. Voisin hyvinkin kuvitella laittavani isomman hoitoon että saisin nukuttua edes hetken päivällä (nyt ei päikkäriaikaan yleensä onnistu kun vauva valvoo silloin, nukkuisivat yhtä aikaa ulkona rattaissa mutta en jaksa lähteä lenkille enkä tietysti sillon voisi itse nukkuakaan), mutta en raaski kun taapero ei ole ollut aiemmin hoidossa. Jos olisin tässä välissä ennen vauvaa jo ollut töissä ja lapsi päiväkodissa niin voisin lykätä hänet edes pariksi päiväksi viikossa hoitoon ja ottaa pois sitten kun tilanne on rauhoittunut.

Yhteistyössä