Miksi hankitte lapsia jos ne pitää viedä 10kk päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljän äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onkos Jaana ja muut tulleet aatelleeksi sitä, että elämäntilanne voi muuttua yht'äkkiä kyselemättä keneltäkään, onko nyt näin ok!
Siis tarkoitan, eroa, puolison kuolemaa jne.. yllättävää tapahtumaa ja EI yksinkertaisesti ole vara jäädä kotiin?? Onko se sitten väärin, jos vie alle 3-v hoitoon??
Olishan se hienoa, että kaikki äidit voisi hoitaa lapsensa vaikka 18-vuotiaaksi asti kotona, mutta entäs sitten, saako meillä äideillä olla muuta elämää (työkaverit) kuin vain lasten kans kotona oleminen??

Minä olen kotiäiti ninkon nimimerkistä näkyy, mutta olisi kiva törmätä näihin näin kotiäitiyttä puolustaviin ihan tosi elämässäkin. Näillä palstoilla aina tiedetään miten hyvin pärjää pelkästään miehen palkallakin, ihan sama miten surkea se on. Ja näillä palstoilla myös aina toitotetaan sitä miten pahasta se on viedä lapsi hoitoon silloin äitiysloman jälkeen. Mutta missä nämä ihmiset on tosi elämässä, jotka suuvaahdossa paasaavat täällä näistä asioista. Tosi elämässä kaikki aina ymmärtää senkin, että toisten ei ole mahdollista jäädä kotiin.

Täällä muuten ei saa esim. kuntalisään euron euroa. Monikohan näistäkin tietävistä saa kuitenkin muutaman satkun sitäkin. Olis meinaan kiva lisä täälläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja minttumaaria:
Ja täällä palstalla istuu kaiket illat samat laiskat mammat jotka eivät jaksa töihin mennä ja sitten valitetaan rahapulaa. Onneksi itselläni hyväpalkkainen työ joten lapseni saavat muutakin kuin näkkileipää ja vanhemmat todella elättää heidät. Me ei todellakaan vinguta soskusta johonki perkeleen sänkyyn rahaa, kaikki mitä halutaan voidaan osta heti! Ja ei tarvi juuri hintoja katsella.

Laiska mamma,hmmm,en lue itseäni tuohon laiskaan mamma-kategoriaan. Itselläni on hyväpalkkainen työ,jota teen 6h/pvä,ja sen ajan kun olen töissä,on mies kotona lasten kanssa,joka siis on ensin käynyt tekemässä oman työvuoronsa:). Näin,koska haluamme,ettei meidän tarvitse viedä pieniä lapsiamme hoitoon:).

Eli ensin opiskellaan, sitten mennään vakitöihin, odotellaan parit palkankorotukset ja maksetaan se omakotitalo puoliksi pois, sitten voidaan tehdä lapsi ja oho, sitä oltiinkin jo kolmevitosia kun eka lapsi syntyi. Mihin on jäänyt ihmisillä ELÄMINEN, kaikki pitäisi suunnitella niin helvetin tarkasti! Kyllä ne lapsetkin tulee onnelliseksi muulakin kuin täysimetyksellä ja kotihoidolla, monesti monipuolista ja aitoa elämää elävät lapset ovat selvästi itsevarmempia ja luottavat perheeseen ja elämään eri tavalla kuin passatut ja höösätyt kultalusikka suussa syntyneet lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylähullu:
Mää olen kyllä MargeSimpsonin kanssa samaa mieltä, että Aiwan Warmasti voi jäädä äiti kotiin, jos mies on töissä - että varmasti pärjää. Se on valinnoista kiinni. Meillä on pikemminkin niin päin, että mää en millään käsitä, MITEN ÄIDEILLÄ ON VARAA LAITTAA LAPSET HOITOON? MEillä nyt kolme lasta, 4v. 2v. ja 8 kk. Ei tulis mieleenkään ruveta rahtaamaan näitä hoitoon, hoitomaksut nousee entisestään, ja jo ennenkin sai KAHDESTA JO maksaa 200 + 180. Saati sitten se kolmas... :x Että ihan mielelläni olen vielä pari vuotta näiden kanssa kotona. Saa ollakin aikamoinen työpaikka, ennenkuin meidän perheen kannattaa ottaa työ vastaan B)

Mä meen tähän pinkkaan kans,herttinen,kyllähän ne päiväkotimaksutkin maksaa,että jääkö sitä rahaa nyt sitten niiiiin paljon enemmän käteen,kun käy töissä. Onko se esim. 200? lisää kuussa niin tärkeä asia,että pieni vauva täytyy viedä hoitoon??

Lapsi hyvä, kun käyt ensin koulusi ja vähän yliopistoa ja teet sitten vasta ne lapsesi, niin se ero on jotain muuta kuin 200e!

Vieras rakas,olen käynyt yliopistollisen koulutuksen ja vakipaikka työnpuolestakin löytyy. Ja hyvin pärjätään,vaikka kotosalla olenkin lapsien kanssa. Ehkä sinun rakas kannattaisi kasvaa hieman aikuisemmaksi,niin osaisit ajatella myös muitakin(lapsiasi) kuin itseäsi:)

Pitäisikö sun ettiä vähän parempi palkkainen duuni jos sulle ei sen enempää jää rahaa työstäsi. Ja minä kyllä hoidan itseäni että lapsiani kotona ihan kotihoidontuella, otin sen verran hyvätulosen miehen ettei tarvi kotona kituutella vaikka onkin vain pienet tulot, mennään sitten sen paremmin ansaitsevan tuloilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Ainakin Hesassa asuminen on niin kallista, että 1500 euroa kuukaudessa EI riitä kolmelle hengelle ja lemmikeille. Tämä on mun mielipide.

1500 euroa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JÄRKKKYÄ!!!!!!!!!!!!! MISSÄ SÄ ASUT?

Kyllä saa 3 henkilöä + lemmikit paaaaaljon halvemmalla asunnon Helsingistä!!! Tietysti jos haluaa osoitteeksi Ullanlinnan niin sitten tietysti massiikin on oltava enemmän.... mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Eli ensin opiskellaan, sitten mennään vakitöihin, odotellaan parit palkankorotukset ja maksetaan se omakotitalo puoliksi pois, sitten voidaan tehdä lapsi ja oho, sitä oltiinkin jo kolmevitosia kun eka lapsi syntyi. Mihin on jäänyt ihmisillä ELÄMINEN, kaikki pitäisi suunnitella niin helvetin tarkasti! Kyllä ne lapsetkin tulee onnelliseksi muulakin kuin täysimetyksellä ja kotihoidolla, monesti monipuolista ja aitoa elämää elävät lapset ovat selvästi itsevarmempia ja luottavat perheeseen ja elämään eri tavalla kuin passatut ja höösätyt kultalusikka suussa syntyneet lapset.

Näin on.

Sun mielestä kotiäidin lapset eivät elä monipuolista ja aitoa elämää?

Salli mun nauraa :D

Alkuperäinen kirjoittaja kkkk:
Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
koska en halunnu olla kotona, halusin töihin. en ole kotiäiti

ja mä en ymmärrä näitä,jotka tekee tenavan,ja haluaa sitten pikaisesti töihin,koska ei se lapsen hoito ollutkaan niin mukavaa...:headwall:

no elä ymmärrä, en pakotakkaan ymmärtämään, mutta sie et ole mikään arvostelemaan sitä että oliko se lapsen hoito mukavaa vai ei koska et tunne minua, et tiedä tilannetta. kyllä, en halunnut olla kotona enkä haluaisi olla vieläkään vaikka tulisi lisää mukuloita, nautin lapsestani sekä nautin siitä että saan käydä töissä ja saan aikaa aikuisten ja itseni kanssa. kaikki eivät ole kotiäitejä, mutta se ei tee meistä yhtään huonompia!

no minkä helvetin takia teet niitä tenavia,jos et halua viettää aikaasi kotona heidän kanssaan????

no mihin helvetin lakipykälään on laitettu että kun hankit lapsia, olet sitten vähintään 5 vuotta niiden kanssa kotona 24/7? ja siis kun en ole edes mikään uraputkiäitee vaan ihan teen 7-8 tuntista päivää 5 päivänä viikossa. aikaa jää mielestäni hyvin paljon lapsellekkin. sitä paitsi, minulla on yksi lapsi, ei montaa lukuisaa tenavaa ja olenko jossain vaiheessa sanonut että en halua viettää aikaa hänen kanssaan?en. käyn T-Ö-I-S-S-Ä niinku perkele monet muutkin äidit tässä maassa? tiedätkös mitä se on? niin, kato nyt eletään jo tälläistä uutta aikaa että naisetkin voivat mennä ihan päivätöihin ja kantaa kortensa kekoon myös näin, joillakin perheillä kun se lapsenhoito ei ole pelkästään äidin vastuulla vaan kaikki työt jaetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Enkeli vai Piru:

Näin on.

Niin tai sitten oho - en tulekaan enää raskaaksi kun parhaat vuodet meni sitä uraa luodessa.

Mää olen kyllä MargeSimpsonin kanssa samaa mieltä, että Aiwan Warmasti voi jäädä äiti kotiin, jos mies on töissä - että varmasti pärjää. Se on valinnoista kiinni. Meillä on pikemminkin niin päin, että mää en millään käsitä, MITEN ÄIDEILLÄ ON VARAA LAITTAA LAPSET HOITOON? MEillä nyt kolme lasta, 4v. 2v. ja 8 kk. Ei tulis mieleenkään ruveta rahtaamaan näitä hoitoon, hoitomaksut nousee entisestään, ja jo ennenkin sai KAHDESTA JO maksaa 200 + 180. Saati sitten se kolmas... :x Että ihan mielelläni olen vielä pari vuotta näiden kanssa kotona. Saa ollakin aikamoinen työpaikka, ennenkuin meidän perheen kannattaa ottaa työ vastaan B)

Mä meen tähän pinkkaan kans,herttinen,kyllähän ne päiväkotimaksutkin maksaa,että jääkö sitä rahaa nyt sitten niiiiin paljon enemmän käteen,kun käy töissä. Onko se esim. 200? lisää kuussa niin tärkeä asia,että pieni vauva täytyy viedä hoitoon??

Lapsi hyvä, kun käyt ensin koulusi ja vähän yliopistoa ja teet sitten vasta ne lapsesi, niin se ero on jotain muuta kuin 200e!

Vieras rakas,olen käynyt yliopistollisen koulutuksen ja vakipaikka työnpuolestakin löytyy. Ja hyvin pärjätään,vaikka kotosalla olenkin lapsien kanssa. Ehkä sinun rakas kannattaisi kasvaa hieman aikuisemmaksi,niin osaisit ajatella myös muitakin(lapsiasi) kuin itseäsi:)

Pitäisikö sun ettiä vähän parempi palkkainen duuni jos sulle ei sen enempää jää rahaa työstäsi. Ja minä kyllä hoidan itseäni että lapsiani kotona ihan kotihoidontuella, otin sen verran hyvätulosen miehen ettei tarvi kotona kituutella vaikka onkin vain pienet tulot, mennään sitten sen paremmin ansaitsevan tuloilla.

Itselläni on hyvä palkkainen työ edelleen,tuo oli vain esimerkki,tuskin kovinkaan monella on niin hyvä palkka kuin minulla(ja sinulla). Eikä monelle jää käteen paria hassua satasta enempää rahaa päivähoito yms maksujen jälkeen,kuin että olisi lapsen kanssa kotona:). Mulla on myös hyvin ansaitseva mies,ja jos menisin itsekkin töihin,niin mehän asuttaisiin vaikka millaisessa linnassa,mutta linnat kerkeää odottaa,ennemmin olen lapsien kanssa kotona;)

Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:
Nyt mua vähä mietityttää, että ovatko täällä OIKEASTI eräät sitä mieltä, että ei-kotiäitityyppiset naiset eivät saisi kokea äitiyttä ollenkaan???

No onko sillä oikeastaan mitään väliä, jos jotkut olisivat sitä mieltä? Jokainen tekee niin kuin itse lystää. B)

Näin on.

Täällä yksi 23-vuotias kahden lapsen äiti joka pystyy olemaan kotona lasten kanssa. :D
En usko että enää aiemmin ois kannattanut aloittaa..

eiku tehdään ne lapset kakskymppisinä ja sitten opiskellaan, kituutetaan opintotuilla ja hoidatetaan ne lapset vierailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Nyt mua vähä mietityttää, että ovatko täällä OIKEASTI eräät sitä mieltä, että ei-kotiäitityyppiset naiset eivät saisi kokea äitiyttä ollenkaan???

No onko sillä oikeastaan mitään väliä, jos jotkut olisivat sitä mieltä? Jokainen tekee niin kuin itse lystää. B)

aamen

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

No mua se ei henk koht hetkauta pätkääkään, mutta kyllä mua vähän mietityttää se, että voiko oikeasti olla näin mustavalkoisia ihmisiä maailma väärällään :o

Kyllä saa minun mielestä, kaikki äidit ovat minusta samalla viivalla, olipa kotiäiti tai työssä käyvä.
Lapset kyllä saa varmasti yhtälailla huolenpitoa ja rakkautta jne..

On huvittavaa lukea, miten äidit nykyään suomivat toisiaan. Ihan kuin oma paremmuus äitinä pitäisi jotenkin todistella koko kansalle. Ja nykystandardi tuntuisi olevan pullantuoksuinen kotiäiti...
Loppupeleissä tässä ei ole kyse väkivallasta yms. Jokainen äiti rakastaa omaa lastaan ja tahtoo kuitenkin vain parasta lapselleen. Ja joskus se paras on se, että äiti pääsee töihin ns. tuulettumaan.
Tosin lapset ovat erilaisia ja toiset vaativat erilaista hoitoa kuin toiset. Esimerkiksi toinen lapsistani olisi seonnut ellei kotona kun taas toista en olisi voinut ikinä laittaa alle vuoden ikäisenä tarhaan.
Mutta eiköhän anneta jokaiselle perheelle oikeus omiin valintoihinsa ilman tällaista loanheittoa.

[/quote]

Mikäs sulla sossua vastaan on? Ennemmin sossussa kuin ettei näe lastaan, anteeksi VAUVAA.[/quote]

Mihin tämä maailma on menossa, jos NORMAALINA pidetään sitä, että haetaan sieltä sossusta rahaa, ettei tarttis mennä töihin?

Olen melko varma, että jos Suomessa ei sattuisi olemaan sellaista systeemiä, joka mahdollistaa useiden äitien kotonaolon siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 3, niin moni näistä suorastaan fanaattisista kotiäitiyden puolestapuhujista ei näin voimakkaasti kritisoisi töissä käyviä kanssasisariaan.

Ylipäätään en ymmärrä oikeastaan missään asiassa näitä ääripäiden ihmisiä. Oli se sitten kotiäitiys vs. työäiti, imetys vs. korvikkeet, perhepeti vs. oma sänky tms. Elämä kun ei aina ole niin mustavalkoista.

Pitäisikö sun ettiä vähän parempi palkkainen duuni jos sulle ei sen enempää jää rahaa työstäsi. Ja minä kyllä hoidan itseäni että lapsiani kotona ihan kotihoidontuella, otin sen verran hyvätulosen miehen ettei tarvi kotona kituutella vaikka onkin vain pienet tulot, mennään sitten sen paremmin ansaitsevan tuloilla.[/quote]

Itselläni on hyvä palkkainen työ edelleen,tuo oli vain esimerkki,tuskin kovinkaan monella on niin hyvä palkka kuin minulla(ja sinulla). Eikä monelle jää käteen paria hassua satasta enempää rahaa päivähoito yms maksujen jälkeen,kuin että olisi lapsen kanssa kotona:). Mulla on myös hyvin ansaitseva mies,ja jos menisin itsekkin töihin,niin mehän asuttaisiin vaikka millaisessa linnassa,mutta linnat kerkeää odottaa,ennemmin olen lapsien kanssa kotona;)
[/quote]

Eli lienet samoilla mielipiteillä liikenteessä kuin minäkin että ne olkoon kotona jotka eivät tee sitä sossun avustuksella ja on muutakin siinä kotona olossa kuin se että tuijottaa kuinka rahat riittää.

Olishan se hienoa, että kaikki äidit voisi hoitaa lapsensa vaikka 18-vuotiaaksi asti kotona, mutta entäs sitten, saako meillä äideillä olla muuta elämää (työkaverit) kuin vain lasten kans kotona oleminen??

voi kait sitä olla muutakin kodin ulkopuolista elämää kuin työkaverit??!! huhhu

Alkuperäinen kirjoittaja Marjaana:

voi kait sitä olla muutakin kodin ulkopuolista elämää kuin työkaverit??!! huhhu

No voi toki olla.

Sun mielestä kotiäidin lapset eivät elä monipuolista ja aitoa elämää?

Salli mun nauraa :D

En todellakaan tarkoittanut tuota. Tarkoitan yleisesti ottaen, että liika suunnittelu, paapominen ja tosiaan lapsen nostaminen jonkun jumalan asemaan voi olla jopa vahingollista lapselle. Rento ote elämään, ei ne lapsetkaan mitään lasia ole. JA huom, en nyt tarkoita sitä, että kaikki kotiäidit paapoisi ja ylisuojelisi, mutta näitäkin on. Esim. eskariryhmässä työskennellessäni totesin, että JOKAINEN viisi-kuusi vuotiaana hoitoon tullut lapsi oli arka, epäluottavainen ja pikkunaarmuista ja -riidoista hätää kärsimässä. Mun pointti taas kerran on vaan se, että kun jokainen meistä on äiti, niin eikö se ole toiselle äidille selvää, että ne muutkin rakastaa omiaan yhtä paljon omiaan kuin sä omiasai, ja yhtälailla tekee ne mukulat onnelliseksi, vaikka hei katsos; SE TOISEN ELÄMÄ VOI OLLA ERILAISTA KUIN OMASI (eiks oo ihmeellistä, ettei kaikki ole samanlaisia...)

Yhteistyössä