Perusteluja teiltä, jotka TOSISSAAN on sitä mieltä, että pienen lapsen on parempi päivähoidossa kuin kotona!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti-ihminen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23964886]Miksi minun perusteluni ei kelvannut? :D
Olen siis tuo joka kertoi laittaneensa lapsen 1,5-vuotiaana päivähoitoon.
Olen kyllä puolustanutkin kovaan ääneen päivähoitoa ja ihan rehellisesti sitä mieltä että se on parempi paikka lapselle MINUN tilanteessani.

Vai saako tähän vastata vain sellaiset putkinäköiset ihmiset jotka pitävät päivähoitoa kaikkien ihmisen kohdalla ainoana oikeana, parempana ratkaisuna(tai toisinpäin kotihoidon kanssa, kuten sinä taidat ajatella)?
Luulen että sellaiset ihmiset ovat melko harvassa(onneksi), vaikka tätä palstaa lukiessa usko vähän horjuukin kun lukee joitakin kotiäitien paasauksia..[/QUOTE]

Anteeksi huomaamattomuuteni. Eli sinun pääsi ei kestänyt kotona lapsesi kanssa, ok! Kiitos tästä näkökulmasta!

[QUOTE="a.p";23964791]Ei tässä ihmetellä sitä kuka tekee väärin ja kuka oikein, minua kiinnostaa perustelut töihin kiirehtiviltä vanhemmilta, jotka puolustelee kovaan ääneen päivähoitoa, MIKSI se on parempi kuin koti LAPSELLE?
En ole oikein yhtään sellaista vastausta saanut vielä, vaikka lähes jokaisessa ketjussa jossa asia otetaan puheeksi, mollataan kotiäitejä (laiskat, työnvieroksujat, perse homeessa makaajat, yhteiskunnan loiset yms..).

Joten perusteluja odottelen vielä![/QUOTE]

Hyvä, kiinnostuneena odotan myös minä.

Ketäs mä olen mollannut? Mä lähinnä ihmettelen, että joku avaa ketjun tällaiselle julkiselle foorumille ja on sitten kuitenkin niin suppea, että ei "salli" ketjussaan vastauksia, jotka ei miellytä, tai minkäänlaista ohi aiheen keskustelemista. Kun sitä se nyt vaan on.

Toisekseen mä en ole nähnyt täällä varmaan ikinä kommenttia, jossa yksiselitteisesti joku olisi sitä mieltä, että päiväkoti on kotihoitoa parempi ratkaisu.
Sen sijaan niitä kommentteja on paljon, jossa joku kotiäiti lyttää, mollaa, haukkuu pystyyn ja huonoksi äidiksi sellaisen, joka on lapsensa vienyt sinne päiväkotiin. (Jos se oikeasti olisi jotenkin vaarallinen riskivaihtoehto, niin päiväkotitoiminta tuskin olisi laillistakaan... :whistle: )

Ja kotiäitejä olen nähnyt haukuttavan korkeintaan tästä ajatusmaailman kapeudesta ja mustavalkoisuudesta. Ja kyllä, myönnän: Siihen olen saattanut itsekin sortua. Vielä silloinkin, kun olin kotiäiti.
Koska mä en vaan kertakaikkiaan ymmärrä, miksi joku kokee oikeudekseen ja tarvetta latistaa maanrakoon jonkun täysin tuntemattoman ihmisen ratkaisut tietämättä faktoja yhtään sen enempää, kuin että lapsi on päiväkodissa.

Iso peesi!!
Kuka tietää ne toisen syyt laittaa lapsi hoitoon vieraille tai olla laittamatta?
Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven!

[QUOTE="vieras";23964885]Kenelle sitä pitää perustella ja miksi? Niillekö jotka sanoivat että miksi hylkäät lapsesi?

[/QUOTE]

Minä haluan kuulla perusteluja, miksi päivähoito on lapselle parempi kuin kotihoito, onko siinä jotain pahaa? =)

Mun lapsista toinen meni alle kaksivuotiaana hoitoon, ja se oli ehdottomasti paras ratkaisu meidän perheelle, parempi kuin pelkässä kotihoidossa oleminen. Mun pää alkoi leviämään 4 vuoden kotonaolon jälkeen, ja halusin kurssille. Kurssi sinänsä oli aika pilipali mutta olipahan jotain tekemistä ja kun äiti on tyytyväinen on lapsikin tyytyväinen :). Oli hoidossa lyhkäisiä päiviä ja piti arkivapaitakin, joten lapsi vietti hoitoon menon jälkeenkin eniten aikaansa kotona. Molempi parempi, sekä kotihoito että päivähoito :)

(joko tuli vastattua alkuperäiseen kysymykseen?)

Mun lapsista toinen meni alle kaksivuotiaana hoitoon, ja se oli ehdottomasti paras ratkaisu meidän perheelle, parempi kuin pelkässä kotihoidossa oleminen. Mun pää alkoi leviämään 4 vuoden kotonaolon jälkeen, ja halusin kurssille. Kurssi sinänsä oli aika pilipali mutta olipahan jotain tekemistä ja kun äiti on tyytyväinen on lapsikin tyytyväinen :). Oli hoidossa lyhkäisiä päiviä ja piti arkivapaitakin, joten lapsi vietti hoitoon menon jälkeenkin eniten aikaansa kotona. Molempi parempi, sekä kotihoito että päivähoito :)

(joko tuli vastattua alkuperäiseen kysymykseen?)

Eli myös sinun pääsi levisi lapsen kanssa kotona, kiitos vastauksestasi!

Meillä lapsi menis hoitoon 2,5 vuotiaana,joten en tiedä kuulunko tähän aiheeseen,töitä hain ja sinne menin koska oletin niin minulta odotettavan.
Vuosi reilu töissä ollessani sairastuin ja pitkän sairaskierteen takia näin ja koin lapseni parhaaksi että hän on hoidossa päivittäin vaikkakin lyhyempää päivää.
Sairas äiti>ei jaksanut kestittyä lapsensa parhaaseen parhaalla mahdollisella tavalla,sekäö lapsella puheen viivästymä ja siitä syystä myös hoitoa jatkettiin vaikka monen monta kertaa asiaa pohdin ja siitä huonoa omaa tuntoa tunsin koska olen itse kotona>vaikkakin pitkäaikais sairaana mikä ei näy ulkopuolisille ollenkaan.
Moni asiaani ja poerhettäni tuntien varmasti minut tuomitsee koska ei tiedä tilannettaamme.

[QUOTE="vieras";23965013]Iso peesi!!
Kuka tietää ne toisen syyt laittaa lapsi hoitoon vieraille tai olla laittamatta?
Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven![/QUOTE]

Tässähän niitä syitä kyselen ja perusteluja että miksi se on parempi ratkaisu lapselle kuin kotihoito :)

[QUOTE="a.p";23965044]Minä haluan kuulla perusteluja, miksi päivähoito on lapselle parempi kuin kotihoito, onko siinä jotain pahaa? =)[/QUOTE]

Minun ei ole koskaan tarvinnut perustella kenellekään, miksi hoidan lastani olen sitten kotona tai töissä... miksi pitäisi? Ei minuakaan kiinosta miksi naapurin kersa on kotona tai hoidossa, se ei kerta kaikkiaan kuulu minulle penninvertaa...

[QUOTE="a.p";23965064]Eli myös sinun pääsi levisi lapsen kanssa kotona, kiitos vastauksestasi![/QUOTE]

Juu, mä oon sitä sorttia joka kaipaa elämäänsä hiukan jotain muutakin sisältöä kuin pelkkää lastenhoitoa vuodesta toiseen ;)

[QUOTE="vieras";23965084]Meillä lapsi menis hoitoon 2,5 vuotiaana,joten en tiedä kuulunko tähän aiheeseen,töitä hain ja sinne menin koska oletin niin minulta odotettavan.
Vuosi reilu töissä ollessani sairastuin ja pitkän sairaskierteen takia näin ja koin lapseni parhaaksi että hän on hoidossa päivittäin vaikkakin lyhyempää päivää.
Sairas äiti>ei jaksanut kestittyä lapsensa parhaaseen parhaalla mahdollisella tavalla,sekäö lapsella puheen viivästymä ja siitä syystä myös hoitoa jatkettiin vaikka monen monta kertaa asiaa pohdin ja siitä huonoa omaa tuntoa tunsin koska olen itse kotona>vaikkakin pitkäaikais sairaana mikä ei näy ulkopuolisille ollenkaan.
Moni asiaani ja poerhettäni tuntien varmasti minut tuomitsee koska ei tiedä tilannettaamme.[/QUOTE]

Kiitos tästä näkökulmasta!

Tuohon aloittajan esille tuomaan kotiäitien mollaamiseen en halua sanoa mitään, mutta meidän perheessä (siis vain ja ainoastaan meidän perheessä) lapsi meni hoitoon 1,5v ikäisenä, koska äiti oli totaalisen väsynyt kotona oloon, lapsi pääsi virikkeelliseen ympäristöön (kuten myös äiti), laskut piti maksaa ja ruoka hommata pöytään.

[QUOTE="vieras";23965092]Minun ei ole koskaan tarvinnut perustella kenellekään, miksi hoidan lastani olen sitten kotona tai töissä... miksi pitäisi? Ei minuakaan kiinosta miksi naapurin kersa on kotona tai hoidossa, se ei kerta kaikkiaan kuulu minulle penninvertaa...[/QUOTE]

Tässä tapauksessa en pyydä sinua vastaamaan edes tähän ketjuun :)

[QUOTE="a.p";23965086]Tässähän niitä syitä kyselen ja perusteluja että miksi se on parempi ratkaisu lapselle kuin kotihoito :)[/QUOTE]

Monet kotiäidit vain olevat kotona lasten kanssa vain kovin vähän... päivät ollaan menossa ystävillä, kahviloissa, kaupungilla tai perhekerhoissa...

[QUOTE="a.p";23965086]Tässähän niitä syitä kyselen ja perusteluja että miksi se on parempi ratkaisu lapselle kuin kotihoito :)[/QUOTE]

Sun kysymyksestä sai käsityksen, että sä etsit ihmisiä, joiden mielestä yleisellä tasolla päivähoito on lapselle parempi ratkaisu. Käsitin siis koko kysymyksen väärin, jos kuitenkin nekin kelpaavat, jotka kertovat että juuri heidän tilanteessaan se päivähoito oli parempi ratkaisu.
Tosin et sä varmaan niitä ensin mainittuja täältä tule löytämäänkään. Täällä on ihmisiä, jotka osaavat kertoa, miksi omassa tilanteessa se päiväkoti on parempi ratkaisu. Sitten on niitä, jotka osaavat kertoa miksi juuri heidän tilanteessaan kotihoito on parempi ratkaisu.
Ja sitten niitä, jotka osaavat kertoa että jos ei ole valmis hoitamaan lastaan/lapsiaan kotona vähintään sitä kolmea vuotta, ei pitäisi tehdä lapsia ollenkaan.

ap:lla on mielenkiintoinen tapa negatiivsesti analysoida vastauksia. kokeile kerrankin kommentoida rakentavasti, niin voit saada vastauksia enemmän... Mutta miksi sinusta halu kehittää itseään on negatiivista?

[QUOTE="nimetön";23965108]Tuohon aloittajan esille tuomaan kotiäitien mollaamiseen en halua sanoa mitään, mutta meidän perheessä (siis vain ja ainoastaan meidän perheessä) lapsi meni hoitoon 1,5v ikäisenä, koska äiti oli totaalisen väsynyt kotona oloon, lapsi pääsi virikkeelliseen ympäristöön (kuten myös äiti), laskut piti maksaa ja ruoka hommata pöytään.[/QUOTE]

Kiitos vastauksestasi!

Näin yleisesti en muista törmänneeni siihen että joku olisi yksiselitteisesti ollut sitä mieletä että kaikkien lasten olisi parempi aloittaa päivähoito alle 2v iässä. Sen sijaan useampikin on puolustanut sitä oman perheensä ratkaisua sillä että se oli heille paras ratkaisu. (juu, tiedän että meni taas aiheen yli mutta en voinut olla sanomatta)

Seuraavia syitä olen kuullut tuttuilta:
1) lasten kehityksessä ollut ongelmia, eli hoito on kuntouttavaa ainakin jollain tasolla
2) äiti ei syystä tai toisesta jaksa kotona niin että katsoo lapsen saavat paremman hoidon päiväkodissa ja äiti sitten jaksaa taas illat ja viikonloput panostaa lapseen
3) taloudellinen tilanne ajaa töihin, eli ilman töihinpaluuta talous kiristyisi niin tiukaksi ettei sillä pärjäisi ainakaan ilman isoja muutoksia (talon/asunnon myyminen jne) mitkä aiheuttaisivat stressiä mikä sinänsä jo vaikuttaisi lapseenkin
4) talous yhdistettynä muihin sosiaalisiin syihin, eli asutaan maassa jossa lapsen kotihoidon tukeminen päättyy lapsen ollessa 8kk ikäinen ja äiti on muuttanut kyseiseen maahan vasta raskausaikana, kielen oppiminen on kesken ja siinä lapsen täyttäessä vuoden avautuu opiskelupaikka

...vauva heräsi, jatkan kun kerkiän...

Tässä nyt nähdään miten vaikeata on käydä ns. "asiallista" keskustelua alle kolmevuotiaiden päiväkotihoidosta. Uskon että jokainen äiti sydämmessään tuntee ettei päiväkodin iso,lapsiryhma ja vaihtuvat aikuiset mitenkään voi olla yhtä hyvä vaihtoehto kuin koti äidin kanssa, kun ne omat pärjäämistaidot vielä niin tyystin puuttuvat lapselta. Tämä on varmasti syy miksi keskustelut aina tyssäävät ilmi riitaan.
Jokainen meistä haluaa varmasti olla hyvä äiti lapsellemme ja haluamme myös että se hoitomuoto jonka näemme omasta lähtökohdastamme parhaana mahdollisena, on lapsen näkökulmasta myös riittävän hyvä. Valitettavasti vanhemmilla ei kuitenkaan ole riittävästi ihan asiallista ja oikeata tietoa ensinnäkin siitä miten pitkä päivittäinen ero äidistä rasittaa lasta ja toiseksi siitä mitkä ovat päiväkotihoidon todelliset mahdollisuudet vastata alle kolmevuotiaiden kehitysvaihekohtaisiin tarpeisiin. Kun nämä asiat avattaisiin ja niistä riittävästi keskusteltaisiin niin myös vanhemmilla olisi paremmat eväät tehdä hoitovalinta ja päivähoito pystyisi selkeämmin tarjoamaan eri ikäisille riittävän hyvän tuen. Nyt ollaan tilanteessa jossa vain toivotaan ettäkaikki menisi hyvin.

[QUOTE="a.p";23964963]Haluan tähän ketjuun vain vastauksia alkuperäiseen kysymykseeni! Miksi siis pitää puhua ohi aiheen? Kysymyksen välttelyä? Haluan suoria vastauksia, ja niitä muutaman jo saanutkin ja kiitos niistä näkökulmista![/QUOTE]

Tämä mullekin tuli mieleen; että on jonkinlaista välttelyä jos ei vastaa kysymykseen vaan alkaa saivarrella sitä sun tätä. Keskustelut aina rönsyilevät sinne sun tänne, ja on ihan kiva että joku esittää suoren kysymyksen ja toivoo SIIHEN kysymykseen vastauksia. Ja minä en voi vastata, koska lapseni on hoidossa kotona 3-vuotiaaksi asti :D (Ehkä jopa pitempään)

...jatkan kännykän avulla...

5) lapsen kielen tukeminen kun äiti/vanhemmat on kuuroja
6) pidemmän tähtäimen ajattelu, eli äidille avautuu mahdollisuus työpaikkaan millaisia on vaikea saada ja siksi näkevät parhaaksi lapselle että aloittaa päivähoidossa aikaisemmin ja sitä myötä perhe saa pidemmällä tähtäimellä huomattaviakin etuja
7) äiti sairastuu niin että hänen kykynsä hoitaa lasta heikkenee huomattavasti

[QUOTE="vieras";23965243]Tässä nyt nähdään miten vaikeata on käydä ns. "asiallista" keskustelua alle kolmevuotiaiden päiväkotihoidosta. Uskon että jokainen äiti sydämmessään tuntee ettei päiväkodin iso,lapsiryhma ja vaihtuvat aikuiset mitenkään voi olla yhtä hyvä vaihtoehto kuin koti äidin kanssa, kun ne omat pärjäämistaidot vielä niin tyystin puuttuvat lapselta. Tämä on varmasti syy miksi keskustelut aina tyssäävät ilmi riitaan.
Jokainen meistä haluaa varmasti olla hyvä äiti lapsellemme ja haluamme myös että se hoitomuoto jonka näemme omasta lähtökohdastamme parhaana mahdollisena, on lapsen näkökulmasta myös riittävän hyvä. Valitettavasti vanhemmilla ei kuitenkaan ole riittävästi ihan asiallista ja oikeata tietoa ensinnäkin siitä miten pitkä päivittäinen ero äidistä rasittaa lasta ja toiseksi siitä mitkä ovat päiväkotihoidon todelliset mahdollisuudet vastata alle kolmevuotiaiden kehitysvaihekohtaisiin tarpeisiin. Kun nämä asiat avattaisiin ja niistä riittävästi keskusteltaisiin niin myös vanhemmilla olisi paremmat eväät tehdä hoitovalinta ja päivähoito pystyisi selkeämmin tarjoamaan eri ikäisille riittävän hyvän tuen. Nyt ollaan tilanteessa jossa vain toivotaan ettäkaikki menisi hyvin.[/QUOTE]

Tääkö nyt oli sitten asiallista?

Itse halusin vastata nimenomaan aloittajan kysymykseen, mutta kiitos sinun kommentin, nyt on pakko siirtyä sivuraiteelle. Haluisin kovasti tietää, että minkälaisiin tutkimuksiin perustat nämä sanomisesi?
Minun mielestäni on tosi jees, jos joku kasvattaa lapsensa kotona, mutta tää lietsonta, että lapsista tulee jotenkin kieroon kasvaneita, jos ne viedään hoitoon, on ihan sairasta.

Yhteistyössä