Miksi lapsesi käyttää autossa koroketta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei tajua

Vieras
Olen ihmetellyt miksi niin moni laittaa pienen lapsen pelkälle korokkeelle autossa. Ymmärrän sen kouluikäisten kohdalla, jos pituusraja ei vielä täyty, mutta miksi 3-vuotias pelkälle korokkeelle? Meillä käytössä turvavyöistuin, koska siinä on sentään jotain sivusuojaa. Monet oikeen odottaa, et lapsi täyttää 3, niin saa laittaa turvaistuimen pois ja ottaa korokkeen käyttöön.

Se on kuulemma niin kätevä siirtää ja lapsi tykkää siitä, koska se on isojen penkki. :o Sitten "isona", eli 4-vuotiaana siitä jo luovutaan, koska Jorma-Alex ei tykkää enää siitä. :whistle:

En ymmärrä, mutta ei mun onneksi tarvikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Se on kuulemma niin kätevä siirtää ja lapsi tykkää siitä, koska se on isojen penkki. :o Sitten "isona", eli 4-vuotiaana siitä jo luovutaan, koska Jorma-Alex ei tykkää enää siitä. :whistle:

En ymmärrä, mutta ei mun onneksi tarvikaan.

Jorma-Alex :D Toihan oliskin hieno nimi näiden Luca-Nicojen joukossa. Pitäiskö kirjoittaa ylös, jos vielä joskus kuitenkin meille poika tulisi :D

Mä ihmettelen myös sitä että pojan luokassa meidän poika on ainut joka istuu istuimella, 7v. Muut istuu jo auton penkillä eikä tosiaan oo kellään aivan vielä sitä vaadittua pituutta täynnä. Ja mitä sitten vaikka oliskin, haittaahan istuimesta ei silti ole. Tottakai selkänojallinen on turvallisempi ja monesti lapselle mieluisampi kun on kunnon tuet mihin nojata.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka paljon pitää olla pituutta, että riittää pelkät auton turvavyöt?

Sehän riippuu täysin lapsesta, onko lapsella pitkä selkä vai lyhyet jalat, Kokeilemalla. Mut lakihan sanoo että alle 135cm on käytettävä asianmukaista istuinta.

mä kuulin tänään 6-vuotiaata, joka matkustaa ilman koroketta etupenkillä. Koska vyö ei mene oikeasta kohdasta, se laitetaan lapsen selän takaa :headwall: Jotkut ei sitten välitä yhtään tai sitten ovat tyhmiä.

Meillä menee neljävuotias pelkällä korokkeella.Mä oon kyllä ajatellut, että tärkeintä on se, että lapsi on kunnolla kiinni vöissä. Korokkeellakin se onnistuu. Turvavyö tulee oikeeseen kohtaan sen avulla.

Meillä kolme lasta takapenkillä ja turvaistuimet eivät sinne mahdu. Siksi kaikilla korokkeet. Lisäksi kukaan lapsista ei suostu istumaan turvaistuimessa sen ahdistavuuden takia. Hyvin ovat menneet kolaritilanteessakin. Lapset 7v, 5v ja 4v.
Eihän kukaan estä käyttämästä turvaistuimia mutta eiköhän tuo valinta liene jokaisen oma.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä kolme lasta takapenkillä ja turvaistuimet eivät sinne mahdu. Siksi kaikilla korokkeet. Lisäksi kukaan lapsista ei suostu istumaan turvaistuimessa sen ahdistavuuden takia. Hyvin ovat menneet kolaritilanteessakin. Lapset 7v, 5v ja 4v.
Eihän kukaan estä käyttämästä turvaistuimia mutta eiköhän tuo valinta liene jokaisen oma.

Mulle ei ole tullut mieleen kysyä meidän 4-vuotiaalta missä hän haluaa istua. Istuu siinä missä käsketään tai jää pois kyydistä.

Mulle ei ole tullut mieleen kysyä meidän 4-vuotiaalta missä hän haluaa istua. Istuu siinä missä käsketään tai jää pois kyydistä.

Mutta entäs kun lapsi itse heittää vyöt pois jatkuvasti matkan aikana kun on liian ahdistava istua turvaistuimella. :) Ymmärrän kyllä lasta täysin. Se korokekin on ihan riittävän turvallinen, kun on oikein asennettu.

Tuosta voi katsella, miten sivuttaissuoja toimii turvavyöistuimessa. 3v nukke sivuttain löytyy noiden 10v nukkevideoiden alta heti:
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/romer_kid/

No en ensi vuonna vielä korokkeeseen laita tyttöä! Nyt on 2v. vielä istuu mahd. pitkään selkä menosuuntaan. Ehkä sitten istuin käännetään toisinpäin ensi vuonna.

Mutta entäs kun lapsi itse heittää vyöt pois jatkuvasti matkan aikana kun on liian ahdistava istua turvaistuimella. :) Ymmärrän kyllä lasta täysin. Se korokekin on ihan riittävän turvallinen, kun on oikein asennettu.

Sitä lasta kielletään ;) Matka ei jatku mihinkään ennen kuin kukin istuu sievästi istuimissaan. Ei oikeesti oo niin vaikeeta, ku alusta asti opetetaan lapsi käyttäytyyn tietyissä tilanteissa. Jotku säännöt vain ON ehdottomia.

Tietty onhan niitä vanhempia, jotka ei osaa lapsiltaan mitään kieltää, ettei vaan tuu paha mieli hellanteltulle...

Yhteistyössä