Miksi kuljetat yli 3 vuotiasta rattaissa?

Joskus esikoinen meni rattaissa kerhoon 3v kun siellä piti olla klo 9 aamulla ja joskus tuli vähän kiirus lähtö...
Käveli kumminkin sen verran hitaasti aamu-unisena ja matka kesti reippaastikin kävellen 10-15 min.

Helsingissä toki kannattaa kuljettaa rattaissa myös siksi, että pääsee ilmaiseksi julkisilla :whistle:
Ja keskustassa saattaa olla turvallisempaa istua rattaissa ainakin ruuhka-aikaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Jos syynä on se että lapsi on liian vilkas, tai että lapsi ei suostu kävelemään metriäkään, tai että lapsi säntää suuntaan jos toiseenkin, niin nämä kyllä ovat minusta lähinnä merkkejä yleisemmästä kasvatusongelmasta. Vanhemmat ei jaksa kasvattaa lasta vaan pääsevät helpommalla kun tässä tapauksessa lykkäävät lapsen rattaisiin istumaan. Elämässä on paljon hankalia asioita (erityisesti lasten kasvatuksessa), joihin pitää tarttua eikä vaan laittaa päätä pensaaseen vain siksi että se on helpompaa...

*avaa sateenvarjon *
Jep, mitäs tähän sanois :D Ite sentään oppinu vuosien varrella ettei lapset ( kuten aikuisetkaan ) ole samanlaisia keskenään ...

Me viedään poika hoittoon rattailla ja joskus ostosreissuilla se istuu rattaissa. Mä mielummin kuljetan sitä rattaissa kun kadotan sen ihmisvilinään.

^^Meillä on kuukausiliput, joten ei se vaunjen kanssa kulkeminen aina ole yhtä kuin ilmainen matka ;)

[quote="Lentokala"

"Helsingissä toki kannattaa kuljettaa rattaissa myös siksi, että pääsee ilmaiseksi julkisilla :whistle:
Ja keskustassa saattaa olla turvallisempaa istua rattaissa ainakin ruuhka-aikaan..."

Mä sanon suoraan että toi syy nostattaa mulla niskavillat pystyyn :kieh:
Eipä meillä oo tarvinnut koskaan siitä syystä tunkea isoa lasta rattaisiin.

Jos syynä on se että lapsi on liian vilkas, tai että lapsi ei suostu kävelemään metriäkään, tai että lapsi säntää suuntaan jos toiseenkin, niin nämä kyllä ovat minusta lähinnä merkkejä yleisemmästä kasvatusongelmasta. Vanhemmat ei jaksa kasvattaa lasta vaan pääsevät helpommalla kun tässä tapauksessa lykkäävät lapsen rattaisiin istumaan. Elämässä on paljon hankalia asioita (erityisesti lasten kasvatuksessa), joihin pitää tarttua eikä vaan laittaa päätä pensaaseen vain siksi että se on helpompaa...

*avaa sateenvarjon *
Jos lapsi on vilkas, se vilkkaus todennäkösesti ainakin lievenee iän myötä, miksi siis polttaa hermojaan ulkona karkailevan lapsen kanssa (ja onko se nyt kiva lapsellekkaan aina kun mennään ulos niin äiti naama punasena komentaa sen sadannen kerran että et mene sinne tielle..), eli parempi mun mielestä laittaa rattaisiin jotta kaikille ulkoilu on miellyttävää.

Mä en myöskään usko että on sellasta tervettä lasta joka ei suostu kävelemään vapaaehtoisesti ulkona metriäkään jollei ole ihan umpiväsynyt. Tykkäisitkö ite kävellä puoliunessa muutaman kilometrin tarhaan jossa sitten alkaa leikit ja riehmiset ja muut jutut, ei sekään kevyttä hommaa ole. Kaikkien kannalta sillonkin parempi että lapsi kulkee rattaissa ja äiti ehtii vielä töihin/kouluun.

Kävelylenkkejä ja tarhamatkoja ehtii kyllä kävelemään sitten, kun matka taittuu joutuisaan ja toivon mukaan iän tuoma järki on hieman karttunut ettei sinne tielle juoksennella. Sitäpaitsi liikunnan ja ulkoilun kannalta mun mielestä kaikkein parasta lapselle on leikkikentällä puuhaaminen, kiipeilytelineissä kiipeily ym. Paljon kehittävämpää touhua kun suoraa tietä kävely, jos nyt siltä kantilta katsotaan että lapsi ei saa tarvitsemaansa liikuntaa.

Että en nyt katsois asiaa niinkään että vanhemmat on huonoja kasvattajia jotka laiskistaa lapsensa, vaan siitä että tekee asiat sillon kun aika on kypsä. Sillon asiat lähtee rullaamaan paljon helpommin joten miksi taistella lapsen kanssa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Joskus esikoinen meni rattaissa kerhoon 3v kun siellä piti olla klo 9 aamulla ja joskus tuli vähän kiirus lähtö...
Käveli kumminkin sen verran hitaasti aamu-unisena ja matka kesti reippaastikin kävellen 10-15 min.

Helsingissä toki kannattaa kuljettaa rattaissa myös siksi, että pääsee ilmaiseksi julkisilla :whistle:

Ja keskustassa saattaa olla turvallisempaa istua rattaissa ainakin ruuhka-aikaan...
No joo, näitä näkee kyllä..
:kieh:

Jos on kiirus päästä jonnekkin eikä omaa autoa, jos on kaupungilla niin pääsee lapsi välillä huilaamaan, jos on paljon ihmisiä jossain tapahtumassa niin ei lapsi eksy, lapsi on sairas.. kyllähän niitä syitä on vaikka en kyllä ymmärrä sitä kun näkee 7 vuotiasta työnnettävän rattaissa.

Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
[quote="Lentokala"

"Helsingissä toki kannattaa kuljettaa rattaissa myös siksi, että pääsee ilmaiseksi julkisilla :whistle:
Ja keskustassa saattaa olla turvallisempaa istua rattaissa ainakin ruuhka-aikaan..."

Eikö vaan!
Somalit kuljettaa rattaissa kaikkia alle kouluikäisiä ja joskus oon epäillyt että isompiakin ja vain tästä syystä.
Toki joskus ihan suomalaisetkin varmaan, mutta tää on pistänyt muutamassa meiltä stadiin kulkevassa dösässä silmään.

vieras
Asiahan ei tietenkään sulle kuulu, mutta olen kuljettanut tuota alle 4-vuotiasta rattaissa välillä, koska meiltä kaupoille on n. 2 kilometriä suuntaansa, osin vilkaasti liikennöityä tietä ja rattaissa on mukana myös pienempi sisarus, joten ihan äkkiä en saa nopeajalkaista lasta kiinni, jos päättää sännätä auton alle. Yksin lapsen kanssa liikkuessa hän kulkee tuonkin matkan useimmiten kävellen, mutta sisaruksen kanssa tai kiireessä en lähde ilman rattaita matkaan. Järjenkäyttö on sallittua ja lapsen turvallisuus ajaa yleisen mielipiteen edelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
[quote="Lentokala"

Eikö vaan!
Somalit kuljettaa rattaissa kaikkia alle kouluikäisiä ja joskus oon epäillyt että isompiakin ja vain tästä syystä.
Toki joskus ihan suomalaisetkin varmaan, mutta tää on pistänyt muutamassa meiltä stadiin kulkevassa dösässä silmään.
Tampereella mä olen yleisemmin törmännyt ihan suomalaisiin äiteihin jotka on sulloneet ison muksun rattaisiin jotta pääsee pummilla kyytiin. Bussissa sit otetaan se eskari-ikänen pois kärryistä ja mennään istumaan :whistle:
Kerrankin äiti ja laps juoksivat pysäkille. Ja sitten bussin ovella lapsi kiipesi kärryihin ja ei kun pummilla kyytiin. Se kertoo aika paljon ihmisten itsekkyydestä. Sitten seuraavalta pysäkiltä ei pääse äiti vauvansa kanssa kyytiin, kun on vaunupaikat täys. Kiva on varmaan odotella 20 minsaa seuraavaa bussia.

kyllästyttää

*avaa sateenvarjon *
Sulla taas ei taida elämässäsi olla tarpeeksi mietittävää, kun jaksat vaivata päätäsi tällaisella asialla. Mulla on kolme alle kouluikäistä ja vaarallinen reitti kuljettavana ja ihan lasten turvallisuuden ja uhmaikäisen arvaamattomuuden vuoksi kaksi pienintä kulkee rattaissa (isompi on sen kolme vuotta).

No esim. siksi että meiltä keskustaan on jonkun verran matkaa. Poju jaksaa kyllä kävellä kaupunkiin päin muttei enää takaisin kun puolet matkasta on ylämäkeä. Ja todellakin, meillä voi joskus olla ihan kiirekin. Lisäksi on sitten se juttu että minäkin haluan joskus liikuntaa ja kaipaan rivakampaa kävelylenkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
^^^ Somaleilla on kärreissä laatikoita ja pussukoita. Lapsi/lapset tulee sitten kauniisti kärrien mukana sivuovesta ja käyvät istumaan tuoleille. Onhan se melkein sama kun jos lapsi istuisi kärreissä... :kieh:
No suomalaisilla on tyhjät rattaat :whistle:
Joo, kaikki tavallaan. Vapaa maa näes :xmas:

Mutta oikeasti, mä olen sitä mieltä että jos bussiin menee lapsi kärryissä se lapsi myös matkustaa niissä. Kärryjä ei jätetä tyhjäksi, varsinkaan jos vieressä on toiset kärryt. Eikä niissä kärryissä kuljeteta puolta omaisuutta vaan sen takia että pääsee ilmaiseksi :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Rapu:
Asumme 18mio ihmisen kaupugissa, ei tulisi mieleenkaan laittaa 2-3v kavelemaan jalkakaytavalle.... :wave:
Meillä taasen jo 1 v 3 kk ikäinen käveli jalkakäytävällä Istanbulissa, jossa asukkaita on kait suunnilleen tuo 18 miljoonaa. Rattaat oli toki reissussa mukana, muttei ihan joka kerta otettu niitä matkaan kun mentiin ostoksille tms. Lasteni serkku oli tuolloin 2½ v eikä omistanut enää rattaita. Eikä siellä kyllä näkynyt rattaissa/vaunuissa kuin vauvaikäisiä, parivuotiaat viimeistään jo käveli, ja nätisti kävelivätkin. Vaikka on iso kaupunki =). Eihän ne miljoonat ja miljoonat asukkaat kaikki samassa paikkaa pyöri :D

^^^ Somaleilla on kärreissä laatikoita ja pussukoita. Lapsi/lapset tulee sitten kauniisti kärrien mukana sivuovesta ja käyvät istumaan tuoleille. Onhan se melkein sama kun jos lapsi istuisi kärreissä... :kieh:
Joo, kaikki tavallaan. Vapaa maa näes :xmas:

Mutta oikeasti, mä olen sitä mieltä että jos bussiin menee lapsi kärryissä se lapsi myös matkustaa niissä. Kärryjä ei jätetä tyhjäksi, varsinkaan jos vieressä on toiset kärryt. Eikä niissä kärryissä kuljeteta puolta omaisuutta vaan sen takia että pääsee ilmaiseksi :kieh:
Totta turiset.

Niin on :D ja Sofia kuus vee kiipeää itse ketterästi keskiovesta sisään ja menee takapenkille istumaan, äidin asetellessa rattaat paikalleen. Tarina on tosi.
Viime viikolla tosin näin jotain ihmeellistä: bussikuskin, joka sanoi parivuotiaan kanssa matkustaneelle äidille tämän ottaessa lapsen viereensä istumaan että "lapsi rattaisiin koko matkan ajaksi, tai sitten maksatte lipun hinnan". Säännöissä kun tosiaan sanotaan että rattaissa matkustavan lapsen kanssa oleva aikuinen pääsee ilmaiseksi :whistle:

Lokki
Alkuperäinen kirjoittaja Riksis:
Pienikokoinen 103,5cm ja n.15g neiti ei jaksa kävellä 3km hammaslääkäriin.. Otan kuomarit mukaan, ni pääsee istumaan, ellei jaksa kävellä..
neiti nyt 5v4kk (huomenna)

En ehkä kokoon vetoais kuitenkaan...mein 5v7kk on saman kokoinen,ja jaksaa kyllä kävellä 6km,tai ajaa saman matkan pyörällä. Pikkusiskot on 3v6kk ja 7kk,ja ne istuu tuplissa. tai siis isompi osan tuosta lenkistä,pienempi koko matkan. Pääsee kuntoilemaan kovempaa vauhtia kun sen kolme uotiaan saa myös sinne kyytiin. Ja toisekseen,kun taas alkaa siitepölykausi,niin sen allergialääkkeet väsyttää niin että ei jaksa kyllä ihan tolkuttomia matkoja juoksennellakaan yhtä soittoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Niin on :D ja Sofia kuus vee kiipeää itse ketterästi keskiovesta sisään ja menee takapenkille istumaan, äidin asetellessa rattaat paikalleen. Tarina on tosi.
Viime viikolla tosin näin jotain ihmeellistä: bussikuskin, joka sanoi parivuotiaan kanssa matkustaneelle äidille tämän ottaessa lapsen viereensä istumaan että "lapsi rattaisiin koko matkan ajaksi, tai sitten maksatte lipun hinnan". Säännöissä kun tosiaan sanotaan että rattaissa matkustavan lapsen kanssa oleva aikuinen pääsee ilmaiseksi :whistle:
Mä oon huomannut että kuskit ei vaan jaksa huomautella asiasta, koska se on niin jatkuvaa :whistle:
Lähes joka kerta kun menen vaunujen kanssa bussiin, siellä on yhdet tyhjät rattaat. Viimeksi ne oli vaunut.
Kaiken huippu mielestäni oli kun kerran ne rattaat oli laitettu turvavöillä kiinni että eivät matkalla kaadu. Mutta se mukula, kokonsa puolesta ainakin 5-6 vee istui penkillä äitinsä kanssa ja jutteli hyvinkin selkeästi :whistle:
Meillä tuo tyttö kerran kysyi multa miksi tuo iso lapsi on rattaissa. Kun kyseessä oli todellakin iso mukula joka kiemurteli ja kiljui koko matkan että äiti päästä pois mä haluan istumaan :whistle:

Yhteistyössä