Miksi keskituloisella ei rahat riitä elämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Omasta tuttavapiiristä löytyy useita hyvätuloisia, työssäkäyviä perheitä, joilla laskut menneet perintään saakka. Ihan tavallsia asuntolainallisia ihmisiä, ei takauksia tai muuta vaan kyse kulutusluotoista, joita otettu remonttia, sistustamista, matkustamista jne varten. Visalla ostetaan ruokaa jne ja kasvavaa visalaskua lyhyennetään palkkapäivinä.

Tuntuu jotenkin oudolta, että mihin en rahat menevät ja eikö ihmiset enää suunnittele talouttaan yhtään?

Rahathan menevät siihen, että kulutetaan enemmän kuin tienataan. Ei pitäis rempata tai reissata, jos ei ole varaa. Minä ainakin säästän aina rahat etukäteen suurempiin ostoksiin. Velalla en lomaile tai sisusta.

Mä olen kans ihmetellyt samaa.Ite olen aikasemmin ollut kolmen lapsen kanssa kotona hoitorahalla.Maksanut vuokran, autolainan ym. tiukkaa oli mut pärjättiin...

Ja sitte sellaiset pariskunnat valittaa et ei ole rahaa.Molemmat käy töissä ja maksaa samaa vuokraa kaksistaan...? Ja silti ei riitä? Mihin niiden rahat menee ku luulis et kahdesta palkasta jo jäis jotain myös tuhlailuun...

Alkuperäinen kirjoittaja sintsu78:
Mä olen kans ihmetellyt samaa.Ite olen aikasemmin ollut kolmen lapsen kanssa kotona hoitorahalla.Maksanut vuokran, autolainan ym. tiukkaa oli mut pärjättiin...

Ja sitte sellaiset pariskunnat valittaa et ei ole rahaa.Molemmat käy töissä ja maksaa samaa vuokraa kaksistaan...? Ja silti ei riitä? Mihin niiden rahat menee ku luulis et kahdesta palkasta jo jäis jotain myös tuhlailuun...

Samaa oon mäkin miettiny.Mun tuttavapariskunnalla on pienempi vuokra ja pienemmät asuinkulut muutenkin, ei lasta, lemmikkejä, velkaa. Molemmat töissä ja koskaan niillä ei oo rahaa! Netistä ostellaan pleikkaria jne ja ruoka ostetaan luotolla. ihme hommaa.

Olen miettinyt tätä samaa. Ystäväperheellä on bruttotulot suunnilleen samat kuin minulla ja miehelläni ja ovat lapsettomia. Meillä kolme lasta, joista saadaan toki lapsilisää mutta jo päivähoitomaksut ylittää lapsilisät. Maksetaan asuntoa, muita lainoja ei meillä ole mutta ihan hyvin riittää rahat, on varaa matkustella ja ostella mitä tarvitaan, vaatteet uutena vaikka kierrätänkin jne. Ystäväpariskunta taas on ko ajan p.a ja ystävä kertoi, että loppukuusta joutuu ostaa ruokaa visalla, joutuu lainaamaan välillä äidiltään laskuihin. Nyt hän joutui pitämään töistä alkatonta henkilökohtaisten menojen takia ja itki jo, että ne 2 palkatonta päivää kaataa koko talouden!

En kyllä ymmärrä minne ne heidän rahansa menevät, koska kaiken järjen mukaan heidän asuntolainan maksu lienee samaa luokkaa kuin meidän. Autolaina heillä varmaan on kohtuu iso kun vaihtavat tiuhaan tahtiin autoa, mutta silti... ilmeisesti ostelevat huolettomasti merkkituotteita jne ja tuhlailevat sellaiseen ylellisyyteen, josta en itse edes uneksi...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nakku:
mistä tuloluokasta nyt puhutaan?

Nämä mun tuttavani tienaa bruttona 2500-3000/hlö eli perheen bruttotulot 5000-6000e/kk.

En tiedä muista, mutta uusperheellisenä meillä on rahat tiukilla, vaikka tulojakin on ulkopuolisten näkökulmasta varmasti tarpeeksi. Molemmilla elatusmaksuja maksettavana, uudet asuntolainat, kaikki kodinhankinnat uusiksi (yllättävän paljon ne huonekalutkin maksaa, vaikka yrittää halvalla ostaa - ihan kaikkea en kuitenkaan ikeasta halua) ja isojakin lapsia joutuu aina silloin tällöin auttamaan. Todennäköisesti kuitenkin ap:n ystävät viettävät "leveää elämää", johon kuuluu erinäiset huvitukset ja lomamatkat ulkomaille.

No, koska kukaan muu ei tunnusta, niin mie voin kertoa itsestäni esimerkkitapauksena. Ollaan keskituloisia, siis nettotulot 5000:n luokkaa. Asuntolaina on iso, mutta tulihin nähden lyhennys on mielestäni sopiva, eli 1500 euroa. Päivähoitomaksuja maksetaan 440, vakuutusmaksuja kahdesta autosta (maalla asutaan) ja talosta. Sitten öljy, sähkö ja autolaina. Mutta suurin syyllinen huonoon rahatilanteeseemme ovat luottokortit, myönnän sen. niitä on käytetty, kun oli tiukkaa, eli olin kotona. Nyt kuitenkin elämä hymyilee, sillä saadaan autolaina maksettua ja luottiksista viimeinen maaliskuussa loppuun. sitten meillä jää käteen n. 2500, eikä hätiä mitiä enää.

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
No, koska kukaan muu ei tunnusta, niin mie voin kertoa itsestäni esimerkkitapauksena. Ollaan keskituloisia, siis nettotulot 5000:n luokkaa. Asuntolaina on iso, mutta tulihin nähden lyhennys on mielestäni sopiva, eli 1500 euroa. Päivähoitomaksuja maksetaan 440, vakuutusmaksuja kahdesta autosta (maalla asutaan) ja talosta. Sitten öljy, sähkö ja autolaina. Mutta suurin syyllinen huonoon rahatilanteeseemme ovat luottokortit, myönnän sen. niitä on käytetty, kun oli tiukkaa, eli olin kotona. Nyt kuitenkin elämä hymyilee, sillä saadaan autolaina maksettua ja luottiksista viimeinen maaliskuussa loppuun. sitten meillä jää käteen n. 2500, eikä hätiä mitiä enää.

Tässähän se tuli.. Ei ne lainat kaikilla ikuisia ole, ja ap vois hankkia jotain kehittävämpää ajattelua kun muiden raha-asiat :)

Joskus on ollut tiukkaa ja on sorruttu "helppoon" jota sitten maksellaan korkojen kera. Pääasia että ei joudu kierteeseen ja maksa velkoja veloilla.

kyllä yli varojensa eläviä on paljonkin!! oli tulot sitten pienet tai suuret!!
munkin tuttavapiirissä on yksi perhe, joka on jo moneen kertaan lisännyt kulutusluottonsa asuntolainaan ja kaikki visatilit ja masterit on tapissa, ja myös osamaksulla ostettu kaupoistakin.. eli vähän niinku joka suuntaa velkaa, ja paljon! mein perheellä on pienet tulot, mutta myös pienet menot,, ruoka on tavallista kotiruokaa, ja kodin sisustus tavallinen, eikä mistään sisustuslehdistä =)

Johan teitä kiinnostaa kavereittenne raha-elämä!! :whistle:
Mulla on niin paljon omissakin huolissa etten jaksa muitten raha-asioita miettiä!
Mutta jatkakaa!
Sen vaan sanon,että muutos sossunluukulta/työttömästä keskituloseksi ei käy ihan helposti! ;) joskus tuntuu,että olis helpompaa palata fattan asiakkaaksi kuin tää ainanen senttien laskeminen...

No tietty ne lainat ja menot yleensä noihin vaikuttaa. Ja ihan yleinen asenne, itse kuitenkin ajattelen että tilipäivänä maksetaan ensin kaikki laskut yms pois ja lopuilla sitten elellään. Eli silloin kun on ollut tiukempaa niin se on vaan tarkoittanut ettei olla turhuuksia sen kuukauden aikana osteskeltu ja ollaan laskeskeltu tarkkaan ruokarahojakin että pärjätään seuraavaan tilipäivään. Mitään laskuja ei olla koskaan jäetty maksamatta.

itselläni laskettu aika lähestyy ja jännitän juuri miten tulen tai tullaan lapsen kanssa pärjäämään kun tulot pienenevät äitiyslomalle kun on pakko jäädä! tällä hetkellä talous täysin minun palkkani varassa ja asuntolaina maksettavana. Nopeasti laskettuna jo pelkät asumis menot ylittävät äitiysrahan..siihen kun lisään muut pakolliset menot ei hyvää päivää.. tätähän olisi pitänyt miettiä ennen kun ottaa lainaa tai tulee raskaaksi, vaan kun tätä raskautta ei ollutkaan suunniteltu. Ahdistaa kyllä tuleva tilanne jo suunnattoasti, minä kun en kuulu tähän huolettomien luottokorttien vinguttajien joukkoon!

Avainsana on kateus. Eli jos Pekalla on jotain, se on saatava sama myös itselle, oli tarvetta tai ei. Pekalla on uusi auto --> meillekin pitää saada, vaikkei vanhassa ole vikaa. Maijan tytär sai pianon --> Lotalle heti piano, ettei jää mistään paitsi...Kaikilla pitää olla samat lelut, matkat ja tavarat.

Se olisi paras kun luottokortit lopetettaisiin kokonaan.Jäisi monet heräteostot ja vinguttamiset vähemmälle.Silloin kun on rahaa lompsassa sitä osaa paremmin käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Keskituloiset ei saa mistään mitään, kaikki täytyy maksaa kalliimman kautta. Pienituloiset saavat kaikenmaailman tukia.

En minä ainakaan saa tukia, kahden lapsen yh olen.
Palkka 1500?/kk-verot ja aina meiltä jää useampi satanen säästöön.
Eiköhän se oo ihan menoista kiinni, me elämme hyvin vaatimatonta elämää.

Yhteistyössä