Kannattaako mun edes tehdä töitä? Rahat ei riitä elämiseen ja kamala työ.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Murtunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Murtunut"

Vieras
Toimeentulotukilaskurin mukaan voisin olla oikeutettu n.250€ toimeentulotukeen helmikuussa.

Jotenkin nyt ihan yllätyin kun palkka tuli (teen kokopäivätyötä) ja maksoin laskut, niin elämiseen jäi n.150 € rahaa koko kuukaudeksi. Koko viime vuodenkin kituutin niin että jouduin melkein joka kk ottaa kulutusluottoa 100-150€ enkä edes tajunnut tätä tilannetta, että mun palkkahan ei oikeesti riitä mihinkään. Mun on mahdotonta harrastaa mitään, se kaataa aina koko kuukauden budjetin. Samoin jouduin odottaa alkutalven että sitten alennuksista sain ostettua talvikengät kun vanhat olivat menneet rikki. Jotenkin kyllä surettaa ihan omasta puolesta :/

Lisäksi olen ollut burnoutin partaalla työssäni jo pitkään. Siellä on todella kummallinen ilmapiiri, kaikista puhutaan seläntakana p*skaa ja työssä vaaditaan aivan liikaa, ilman että mihinkään oikeasti saa kunnon perehdytystä.. pitäisiköhän ihan oman jaksamisen vuoksi lopettaa koko duuni..

Jottain tarttis varmaan tehrä? Hankkia paremmin palkattu ammatti? Karsia menoissa? Tarkistella, mihin ne rahat oikein uppoaa? Vaihtaa halvempaan kämppään? Kultusluotot pois? Voi hyvää päivää teidän kanssa... Ei kantsi tänne tulla itkemään, jos on omassa taloudenhoidossa ihan "käsi"...

Todella järkevää ottaa kulutusluottoja joka kuukausi toistuviin välttämättömiin menoihin. Eihän niitä maksa takaisin millään, ja kohta olet ulosotossa ja luottotiedot menneet.

Niin ja eihän tuollaisessa työnteossa oikein mitään järkeä ole, kun saman saisi työttömänäkin ja työssä olo on kärsimystä.

Ärsyttää kun nykyään on ihan syntiä haluta työ jossa viihtyis ja josta maksettaisiin niin että tulee toimeen laskematta joka senttiä.

En juo, en polta, ei lainaa, tiedoksi nihilisteille.

Kuulostaa tutulta. Asun lasten kanssa pääkaupunkiseudulla ja asumme kolmiossa. Teen lähihoitajan työtä joka on kaksivuorotyö. Lisiä jonkin verran saan mutta vuokra jo pelkästään 1000e. Olen karsinut kaikki ylimääräiset menot mutta silti kuukausittain on se tilanne etten saa kaikkia laskuja maksettua. Siirtelen eräpäiviä ym. Saan palkkaa käteen noin 1700e. Kaikki muut laskut kun laskee päälle vuokran jälkeen niin ei tarvi paljon kenenkään harrastaa mitään maksullisia juttuja. Eikä paljon matkustellakaan paitsi Suomen sisällä. Jotenkin tulee ajateltua että miks sitä käy töissä ja vielä niin raskaassa duunissa, että on koko ajan sen takia umpipoikki......

[QUOTE="lähäri";30628848]Kuulostaa tutulta. Asun lasten kanssa pääkaupunkiseudulla ja asumme kolmiossa. Teen lähihoitajan työtä joka on kaksivuorotyö. Lisiä jonkin verran saan mutta vuokra jo pelkästään 1000e. Olen karsinut kaikki ylimääräiset menot mutta silti kuukausittain on se tilanne etten saa kaikkia laskuja maksettua. Siirtelen eräpäiviä ym. Saan palkkaa käteen noin 1700e. Kaikki muut laskut kun laskee päälle vuokran jälkeen niin ei tarvi paljon kenenkään harrastaa mitään maksullisia juttuja. Eikä paljon matkustellakaan paitsi Suomen sisällä. Jotenkin tulee ajateltua että miks sitä käy töissä ja vielä niin raskaassa duunissa, että on koko ajan sen takia umpipoikki......[/QUOTE]

Saisitko kaupungilta asuntoa?

[QUOTE="lähäri";30628848]Kuulostaa tutulta. Asun lasten kanssa pääkaupunkiseudulla ja asumme kolmiossa. Teen lähihoitajan työtä joka on kaksivuorotyö. Lisiä jonkin verran saan mutta vuokra jo pelkästään 1000e. Olen karsinut kaikki ylimääräiset menot mutta silti kuukausittain on se tilanne etten saa kaikkia laskuja maksettua. Siirtelen eräpäiviä ym. Saan palkkaa käteen noin 1700e. Kaikki muut laskut kun laskee päälle vuokran jälkeen niin ei tarvi paljon kenenkään harrastaa mitään maksullisia juttuja. Eikä paljon matkustellakaan paitsi Suomen sisällä. Jotenkin tulee ajateltua että miks sitä käy töissä ja vielä niin raskaassa duunissa, että on koko ajan sen takia umpipoikki......[/QUOTE]

Pääkaupunkiseudultahan pääsee käymään Tallinnassa vaikka päiväseltään. Ja hotellit on siellä halvempia kuin Suomessa. On oikeastaan halvempaa matkustella monessa muussa maassa kuin Suomessa.

Niin, hankala sanoa ilman mitään lisätietoja että onko palkka liian pieni vai kuluja liian paljon. Kyllä ihan hyväpalkkainenkin voi sössiä taloutensa jos ei osaa käyttää rahojaan oikein.

[QUOTE="123";30628930]Niin, hankala sanoa ilman mitään lisätietoja että onko palkka liian pieni vai kuluja liian paljon. Kyllä ihan hyväpalkkainenkin voi sössiä taloutensa jos ei osaa käyttää rahojaan oikein.[/QUOTE]

Palkkaa jäi verojen jälkeen käteen jonkin verran yli 1250€. Vuokra Vähän yli 750€, melkein satasen verran tulee asumistukea kuitenkin. Sen lisäksi vaan ihan perus laskuja, netti, puhelinlasku, sähkölasku ja työmatkoihin se n.50e/kk... Asun helsingissä. Ainiin, ja sitten tää mun typerä maailman suurikorkoisin pankista otettu laina 450€ jota minimissään pitää lyhentää se parisen kymppiä kuussa ja jonka vuoksi mulla ei varmaan rahaakaan ole.

Enkä mä tässä sinänsä itke olevani köyhä, olenhan mä "pärjännyt". Haluaisin elää ihmisen arvoista elämää, niin että ei tarvitsisi piiskata itseään siitä jos ostaa joskus itselleen vaikka uuden talvitakin. Ja ai että olisi ihana ostaa joskus oma asunto, mutta tuo säästötilillä oleva 50€ tuskin riittää asunnonostoon.

Varmaan jos olisin tajunut niin olisinkin hakenut toimeentulotukea jo viimevuonna, mutta luulin että olen joku hullu tuhlari kun rahat ei riitä ja joutuu velkaa ottaa. "Ryhdistäydyin", mutta huomasin että eipä siitäkään kovasti apua ole. Lopetin tupakoinninkin viime kesänä ja ehkä pullo viiniä menee kerran kk, lemmikkien ruokaan ja tarvikkeisiin menee joku 20-30e/kk ja ei, en ole niitä heivaamassa näin 10 vuoden jälkeen.

Kokoajan olen etsinyt uutta työtä, hakemuksia lähettänyt, mutta ei ole tärpännyt. En mä ole tyytynyt osaani. Ei vain ole ratkaisua vielä löytynyt. Sen tiedän että v*tuttaa taas maanantaina mennä töihin. Palan kohta oikeasti loppuun, kuten olen jo syksystä asti pelännyt.

onko teidän pakko asua siellä?
en siis kettuilllakseni kysy, vaan tarkotan että pohjoisempana oliis edullisempaa asua :) ja lähihoitajan töitäkin pitäisi löytyä.

Kiitos kysymästä. Kaikkien vaiheiden kautta päädyttiin yksityisen firman omistamaan asuntoon. Tätä ennen asuttiin kaupungin asunnossa mutta alue oli levotonta ja kaikin puolin huonossa paikassa. Laitoin hakemuksia muualle mutta ei saatu asuntoa, koska meillä oli jo asunto. Ja toisen lapsen kouluasiat vaikutti paljon tämän nykyisen asunnon sijaintiin.
laitoin asumistukihakemuksen vetämään, toivon että edes vähän saadaan.

Olen muuttanut pohjoisesta tänne, työn perässä. Sieltä mistä olen, on huono työtilanne hoitoalallakin. Ja lasten isä asuu täällä, en halua viedä lapsilta isää.

Täällä asuminen maksaa. Toki voisin viedä karsia vähän menoja mutta sitten elämä olis jo aika kurjaa. Esim. autosta en halua luopua. Ja siksi matkustellaan Suomessa koska olen kotoisin pohjoisesta ja sinne siis matkaamme usein :)

Vuokran omvastuu 650€, bussilippu 50€, puhelin + netti 50€, sähkö 30€, lemmikit 30€, muut laskut (vakuutus?) max 50€ yhteensä siis 860€... Palkka 1250€ +, joten mun matikalla jää elämiseen vajaa 400€?

[QUOTE="meh";30629218]Vuokran omvastuu 650€, bussilippu 50€, puhelin + netti 50€, sähkö 30€, lemmikit 30€, muut laskut (vakuutus?) max 50€ yhteensä siis 860€... Palkka 1250€ +, joten mun matikalla jää elämiseen vajaa 400€?[/QUOTE]

Niin no, myös niitä yllättäviä laskuja joskus tulee ja tästä palkasta meni esim yht. 75€
kun sähkölaskut tulivat könttänä. Mutta nyt siis oli myös pari "ylimääräistä" laskua tässä.. ja juuri sitä tarkoitinkin että mikä tahansa pieni ylimääräinen menoerä kaataa budjetin täysin. Elän kokoajan kädestä suuhun.

Mä jäisin sinuna työttömäksi. Sulle jäis varmasti enemmän elämiseenkin rahaa, eikä tarttis polttaa itseään loppuun vastenmielisessä työssä.

Jotenkin tää vaihtoehto on alkanut kuulostaa pikkuhiljaa erittäin hyvältä. Mielellään en olisi työtön, aiemminkin elämässäni sen työttömyyden kokenut eikä se kivaa ollut, mutta nyt olen aivan loppu.

[QUOTE="Murtunut";30629557]Jotenkin tää vaihtoehto on alkanut kuulostaa pikkuhiljaa erittäin hyvältä. Mielellään en olisi työtön, aiemminkin elämässäni sen työttömyyden kokenut eikä se kivaa ollut, mutta nyt olen aivan loppu.[/QUOTE]

Siitähän tulee sitten karenssa. Toimeentulotukea saisit varmaan silti, mutta kyllä ne siitäkin leikkaa jos itse on työttömyytensä aiheuttanut.

Pk-seudulla asuminen on tietysti kallista, mutta silti tuo vuokra kuulostaa kohtuuttoman suurelta yksinasuvalle. Sinuna yrittäisin löytää edullisemman asunnon.

Toimeentulotukilaskurin tulokseen ei kannata sitten luottaa. Todennäköisesti vuokrasi ylittäisi toimeentulotuen normit, eikä asumiskulujasi huomioitaisi kokonaisuudessaan. Joten en kyllä usko, että saisit sossusta enempää kuin nyt työstäsi.

Koulun penkille! Saat opintotukea ja sen lisäksi voit käydä osa-aikaisesti töissä. Käteen jää tällä tavalla jopa enemmän kuin sulla nytten jää (koska verot pienet ja eka tukiraja alkaa 11800 eurosta, jonka päälle saa viel 220e tienata) + halvemmat liput + kouluruokailu jne. Opiskelu on tuossa tilanteessa jopa taloudellisesti kannattavampaa opiskeluaikanakin kuin pduuni.

Toimeentulotukilaskurin mukaan voisin olla oikeutettu n.250€ toimeentulotukeen helmikuussa.

Jotenkin nyt ihan yllätyin kun palkka tuli (teen kokopäivätyötä) ja maksoin laskut, niin elämiseen jäi n.150 € rahaa koko kuukaudeksi. Koko viime vuodenkin kituutin niin että jouduin melkein joka kk ottaa kulutusluottoa 100-150€ enkä edes tajunnut tätä tilannetta, että mun palkkahan ei oikeesti riitä mihinkään. Mun on mahdotonta harrastaa mitään, se kaataa aina koko kuukauden budjetin. Samoin jouduin odottaa alkutalven että sitten alennuksista sain ostettua talvikengät kun vanhat olivat menneet rikki. Jotenkin kyllä surettaa ihan omasta puolesta :/

Lisäksi olen ollut burnoutin partaalla työssäni jo pitkään. Siellä on todella kummallinen ilmapiiri, kaikista puhutaan seläntakana p*skaa ja työssä vaaditaan aivan liikaa, ilman että mihinkään oikeasti saa kunnon perehdytystä.. pitäisiköhän ihan oman jaksamisen vuoksi lopettaa koko duuni..
Vittu miten tuttua... tällä hetkellä itsellä...:(

Yhteistyössä