Miksi käytätte kuivausrumpua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä inhoan laittaa pyykkejä narulle kuivumaan!!! Ne miljoonat sukat ja lisäksi muut vaatteet.. Samoiten kuivien pyykkien pois viikkaaminen ei kuulu lempi tekemisiini. Tämän takia saattoi samat pyykit olla narulla useamman päivän...
Kuivausrummun käytön jälkeen pyykkejä ei tarvi silittää kuten narukuivauksen (jos haluaa niistä siistin näköisiä), pyyhkeistä tulee pehmeitä, vaatteet kuivuu nopeasti, lakanapyykin saa vaikka heti petivaatteiden tuuletusten jälkeen takas paikoilleen (ei siis tarvi hirveitä määriä lakanoita ja pussilakanoita :) ) Siinä muutama syy, miksi minä käytän rumpua...

Petivaatteet ja pyyheliinat ihanan pehmeitä rumpukuivattuina ja poistaa tilaongelman.
Itse kuivaan pyykin kesäisin vallan ulkona - tietty sään salliessa. Nyt ja talvella käytän sekä rumpua että telinettä. Telineellä kuivaan varsinkin niinä päivinä kun sauna tai takka lämmitetty tai kun vaatteella ei ole kiire käyttöön. (ahtaalla telineellä kuivuminen saattaa kestää yli vuorokauden).
Kuivausrumpu ei meillä ole välttämättömyys vaan arjen helpotus.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen:
Se kuivaava pesukone on ihan eri juttu kun kuivausrumpu, niissä on ihan erilainen toimintatapakin.. Kuivausrumpu on oikeasti paljon hyödyllisempi ja helpompi. Itse laitan rumpuun lähes kaiken ja säästää kyllä hirmuisesti aikaa. Ei minullakaan niin kiire ole, ettenkö pystyisi odottamaan kuivumista, mutta ripustukseen käytettävä aika olisi hirmuinen jollen rumpua käyttäisi, meilläkun tulee paljon pyykkiä.

Kieltämättä neljän hengen pyykeissäkin on jo kova homma...

Miten se pesutornihomma toimii? Kun mulla on jo valmiiksi pesukone, joka on aika uusi. Meille on tulossa veronpalautuksia ja alko aika houkuttelevalta kuulostaa tuo teidän vakuuttelu kuivausrummun puolesta. Pitääko se ostaa koko torni et ne saa päälekkäin vai voiko siihen tänävuonna ostetun koneen päälle saada sen rummun? On Upo merkkinen se meidän kone.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten se pesutornihomma toimii? Kun mulla on jo valmiiksi pesukone, joka on aika uusi. Meille on tulossa veronpalautuksia ja alko aika houkuttelevalta kuulostaa tuo teidän vakuuttelu kuivausrummun puolesta. Pitääko se ostaa koko torni et ne saa päälekkäin vai voiko siihen tänävuonna ostetun koneen päälle saada sen rummun? On Upo merkkinen se meidän kone.

Siihen täytyy ostaa se välikappale, että rummun saa päälle. Ja tietysti rummun on oltava samankokoinen pesukoneen kanssa.

Rummun kutistava vaikutus on aika pieni. Kuivaan rummussa ja kaapissa oikeastaan kaiken, koska ulos meillä ei allergioiden takia voi viedä pyykkiä kuin lokakuusta helmikuuhun =)
Rummussa ei tarvitse kuivata kaikkea kuumimmalla lämmöllä ja pisintä aikaa, vaan katsoa pesuohjeita ja käyttää maalaisjärkeä.
Osa vaatteista kyllä kutistuu, jos niitä kuivaa liikaa, yleensä ne ovat ohuita, halpoja trikoovaatteita. Vanhat villasukat kutistuvat (kokemusta löytyy). Nykyiset villalangat kestävät järkevän kuivauksen.
Eläinten karvat lähtevät rummussa hyvin pois.
Järkeä ja malttia käyttöön, jos pelkäät, ettei vaate kestä rumpukuivausta, kuivaa se muuten tai kokeile varovasti pienellä ajalla ja matalalla lämmöllä.
Älä unohda pyykkiä kuivausrumpuun, silloin saat aikaan ryppyjä, jotka eivät katoa kuin seuraavassa pesussa!

Nimim. 18v rumpua käyttänyt ja lähes kaiken kokenut :D

On sit varmaan ollu jotenkin huonolaatunen kuivausrumpu tai pesukone mun isällä, kun sieltä otettuna vaatteet on aina jotenki tunkkasia.

Meillä on ihan sama juttu eli en tuosta syystä tykkää kuivattaa siellä juuri mitään. Tykkään siitä, että esim. pyyhkeet ovat puhtaan tuntuisia, ei sellaisia pehmeitä lärppyjä. Mielummin kuivaan kaikki narulla.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä84 :
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
minä haluaisin lisäksi tietää, että kutistaako/pilaako se kuinka helposti vaatteita? anoppi on suunnilleen suuttunut mulle kun en halua rumpua, vaikka se hänen mielestään helpottais mun elämää suuresti.

Ei meillä oo mennyt yhdetkään vaatteet pilalle kuivausrummussa.
Katson toki pesuohjeista että kestääkö ne rumpukuivauksen vai ei.

Peesailen... paitsi et välistä tuntuu ku pesuohjeita kyttäilee, ettei sinne masiinaan sais laittaa juur mitään vaatteita =(

Mie olen onnistunut pilaamaan reilun 10 vuoden aikana ainoastaa mieheni yhden pipon joka meni vahingossa rumpuun ja yhden fleecen.

muut vaatteet mie suunnillee kaikki tungen rumpuun kuivumaan paitsi kesällä kun kuivaan paljon ulkona. oli vaatteissa sitten kuivaaminen rummussa kielletty tai ei. poikkeuksen tekee nuo fleecet, villavaatteet ja drymax puvut sekä lapsen vedenpitävät ulkovaatteet mitä ei rumpuun saa laittaa.

meillä on myös sen verran vähän kuivaustilaa että rumpu on mitä mainioin keksintö ja inhoan yli kaiken kuivaustelineitä pitkin poikin taloa ja kylpyhuonetta.

kaikkiin uusiin edestä täytettäviin uusiin koneisiin löydy myös rummut. On tosi kätevä ja et varmasti kadu sen hankkimista :) Itsekin siivosin viikonloppuna ja sain siivouspäivän aikana pestyä ja kuivatettua 4 hengen petivaatteet :-O Ei onnistuisi narukuivauksessa.

Niin mietin vaan ku se pesukone kyllä täryttää joskus nii et saattaa shamppoopulloki pudota lattialle toisinaan jos on unohtunu siihen päälle. En siis uskaltas ihan vaan siihen päälle lätkästä toista konetta ilman mitää varmistuksia. Liikkus kai se siitä jossai vaiheessa?

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
me ostettiin pesukone ja kuivausrumpu samaan aikaan, eikä mun tietääkseni ole mitään välikappaletta.. Minkälainen se on?

sellanen "metallilevy" jolla kuivuri tulee kiinni pesukoneeseen... melko riskaapelia käyttää tornia jos ne koneet on vaan mäiskästy päällekkäin...

me ostettiin pesukone ja kuivausrumpu samaan aikaan, eikä mun tietääkseni ole mitään välikappaletta.. Minkälainen se on?

Se on sellainen muoviosa :xmas: Pesutornien mukana se tuleekin yleensä automaattisesti.

meillä tuo välikappale on pesukoneen ja rummun välistä vedettävä taso joka samalla pitää rummun ja pesukoneen kiinni toisistaan.

tuohon tasoon vielä että miellä kone on noin 4 vuotta vanha ja rumpu tuon 10 vuotta ja hyvin on yhdessä tuon välikappaleen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

sellanen "metallilevy" jolla kuivuri tulee kiinni pesukoneeseen... melko riskaapelia käyttää tornia jos ne koneet on vaan mäiskästy päällekkäin...

Ai metalliako se onkin? :xmas: Olen aina luullut, että muovia... Enpä tosin ole itse asentanutkaan noita.

Meillä ei ole, eikä tule! Kuivataan nostelemalla kuivauskaappiin ja riippuu pyykkien määrästä ja kiireellisyydestä onko se päällä vai ei ........ ei tarvitse erillistä pykkinarua/-kuivaustelinettä, pyykit kuivuu nopeasti jos kappi päällä ja vallan mainiosti myös ilman sähköä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyykkimuija:
Meillä ei ole, eikä tule! Kuivataan nostelemalla kuivauskaappiin ja riippuu pyykkien määrästä ja kiireellisyydestä onko se päällä vai ei ........ ei tarvitse erillistä pykkinarua/-kuivaustelinettä, pyykit kuivuu nopeasti jos kappi päällä ja vallan mainiosti myös ilman sähköä.

tuota kaappia olen miettinyt jos rumpu jostain syystä hajoaa mutta tulee ongelmaksi että ei ole mahdollisuutta laittaa höyryjä menemään ulos ja kondensoiva kaappi on aika kallis

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
minä haluaisin lisäksi tietää, että kutistaako/pilaako se kuinka helposti vaatteita? anoppi on suunnilleen suuttunut mulle kun en halua rumpua, vaikka se hänen mielestään helpottais mun elämää suuresti.

Ei meillä oo mennyt yhdetkään vaatteet pilalle kuivausrummussa.
Katson toki pesuohjeista että kestääkö ne rumpukuivauksen vai ei.

Kyl siinä hieman saattaa sitkistyä ihan puuvillavaatteetkin. Jos näin käy (siis nyt tarkoitan rumpukuivauksen kestäviä vaatteita), ne yleensä palautuu seuraavassa pesussa.

Itse tykkään käyttää kuivausrumpua pyyhkeille, aivan ihania tulee niistä.
Samoin joillekkin toppavaatteille, ilmavuus palautuu. (kaikkiahan ei sinne parane lykätä)
Hieman kulahtaneet ja nukkaantuneet vaatteet hieman piristyy kuivurissa. Toisaaltaan vaatteet myös kuluvat kuivurissa nopeampaan.

Yhteenvetona näin; pyyhkeet aina, muuta pyykkiä harvoin.

Meillä käytetään koska pyykkiä tulee paljon ja en viiti millään koko taloa täyttää pelkillä pyykkitelineillä koska kylppäriin ei mahdu.Parhaimpia vaatteita en laita rumpuun mutta muut kyllä.

Täytyy kyllä sanoa että mä kyllä huomaan kenellä on rumpu ja kenellä ei, vaatteen koosta :wave: Ainakin lähipiirin vaatteet on huimasti pienempiä verrattuna meidän rummuttoman talouden vaatteisiin :wave: Ja ihan ne H&M vaatteetkin.

Meillä rumpu ja en kyllä luopuisi 7 lapsen ja 2 aikuisen pyykit,,, 3-4 konetta päivässä ei mahdu kuivumaan mihinkään.

Vaatteita ei ole kutistannut paitsi yhden golitsin ja sukat meinaa olla aikas kittanoita välillä...

Lakanat saa helposti kuiviksi (meidän sängyn tuplaleveää lakanaa olisi vaikeaa kuivattaa missään muualla) ja kun on kolme pientä lasta ja pyykkivuori sen mukainen, niin kuivaustelineellä vaatteet eivät kuivuisi samaa tahtia, mitä pesukonee syöttää märkiä, puhtaita vaatteita.

Yhteistyössä