Miksi kausi-influenssa rokote pitää ottaa joka vuosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kertokaa

Vieras
Jos olen sen kerran sairastanut eikös sen pitäisi suojata koko loppuiän. Eihän se voi muuntua jokavuosi erilaiseksi? siis nää ns. A ja B viirukset. En käsitä, miksi jotkut ottaa ne aina joka vuosi, ovat varmasti sairastaneet kausiflunsaa joskus.

Kyllähän se nimenomaan muuttuu joka vuosi, ja rokotteessa on joka vuosi eri virukset. Oletko joskus tavannut ihmisen, joka olisi sairastanut vain yhden influenssan koko 70-vuotisen elämänsä aikana? Kysymys taisi tulla porvoosta. Keskiverto ihminen sairastuu influenssaan muutaman vuoden välein.

Influenssarokote kausi-influenssaan

Mihin aikaan vuodesta influenssarokote suositellaan otettavaksi?

Influenssa on influenssavirusten aiheuttama tavallista flunssaa huomattavasti voimakkaampi hengitystiesairaus. Sen oireita ovat muun muassa nopeasti nouseva kuume, lihaskivut ja kuiva yskä. Kausi-influenssaa esiintyy Suomessa keskitalvella, useimmiten joulu-huhtikuun välisenä aikana.

Influenssaan sairastumista voidaan ennaltaehkäistä rokotteen avulla. Influenssavirus muuntuu hieman vuosittain, jonka vuoksi rokotteenkin koostumus vaihtelee vuodesta toiseen. Rokote suositellaan otettavaksi ennen influenssakauden alkua eli suositeltavin rokottamisen ajankohta on marras-joulukuu.

Yli 65-vuotiaat henkilöt sekä osa pitkäaikaissairauksia sairastavista saavat influenssarokotteen ilmaiseksi terveyskeskuksesta. Tänä syksynä myös 6-35 kuukauden ikäiset lapset saavat rokotteen terveyskeskuksesta. Muut voivat ostaa rokotteen lääkärin reseptillä apteekista ja pistättää sen terveydenhoitajalla esimerkiksi terveyskeskuksessa tai lääkäriasemalla.

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi...eto/useinkysyttya/Pages/Influenssarokote.aspx

Virus muuntuu jatkuvasti.

Itse en ole koskaan sitä rokotetta ottanut enkä varmasti tule ottamaankaan. Pari influenssaa olen elämäni aikana sairastanut ja ei ole jäänyt mitään traumoja vaikka helvetillisen kipeä olinkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Kertokaa:
Jos olen sen kerran sairastanut eikös sen pitäisi suojata koko loppuiän. Eihän se voi muuntua jokavuosi erilaiseksi? siis nää ns. A ja B viirukset. En käsitä, miksi jotkut ottaa ne aina joka vuosi, ovat varmasti sairastaneet kausiflunsaa joskus.

Jep. Ei ole olemassa vain yhtä virusta vaan monta virusta, ja vielä muuntuneitakin viruksia. Ja voitko kuvitella, vaikka olisit ottanut sen influenssarokotteen, se suojaa sinäkin talvena vain juuri sen viruksen aiheuttamalta influenssalta, voit silti edelleen sairastua mihin tahansa jonkin muun viruksen aiheuttamaan sairauteen. Esi talvena sitten uudet influenssakujeet.

Yhteistyössä