Miksi jotkut eivät avaa ovea virpojille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mariduk:
Ei ole näkynyt virpojia.. toivottavasti ei nyt tule, kun vaivalla sain tuon hampaita tekevän pojan nukkumaan ja se ihan takuulla heräis ovikelloon :o
Muuten kyllä kaikille annan palkan, paitsi että unohin ostaa karkkeja, mutta eiköhän niille eurotkin käy :D

Käy varmasti; Eräs äiti kysyki toisella palstalla et olisko noloa jos pyytäs rahaa karkkien sijaan-ja heillä 20 vitsaa tehty

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
No enpä oo niin ahne ja kitsas, ettenkö vois lapsia ilahduttaa noilla pikku herkuilla, vaikka en oksaa jokaiselta saiskaan. Muutenkin ne oksat menee pihalle aika äkkiä meillä. Oottelenkin, et huomenna käy yli 30 lasta virpomassa ja kiva niin! Meidän tytöt käy noissa naapuri/tutuissa taloissa virpomassa.

ahne ja kitsas, joopajoo. kaikilla ei ole rahaa edes omien lasten suklaisiin.

No ei noi meitin lapset siitä järkyttyneet et kaikki eivät ovea avanneet, ihan tarpeeksi tuli palkkaa ja kaikki vitsat meni. Eli eiköhän nuo lapset sen verran ymmärrä itsekin, et aina ei voi voittaa...so to speak.

Mä olen avannut oven tähän mennessä kaikille. Paitsi että äsken näin keittiön ikkunasta seuraavat noidat; reilusti yli kymmenen vuoden ikäisiä, jotka eivät ole laittaneet itseään mitenkään ja vitsat on risuja ilman koristeita. Ovi ei avaudu heille, koska ei varmasti kelpaa se, mikä on muille pikkunoidille kelvannut.

meillä nuo ei kyllä ole pukeutuneet. Pukeutuminen ja virpominen ei muuten alunperin edes liity yhteen.... Pienet kävivät isoveljen kanssa virpomassa naapureita,ja palkaski saivat mitä saivat,hyvin tyytyväisiä tuntuivat olevan. vaikkaäitihän niille niitä vitsoja pääaiassa väkersi =D

En ollut kotona enkä olisi ovea avannut. Sukulaislapset saa virpoa mutta tuntemattomien risunheiluttelut karkinkiilto silmissä on minusta kerjäämistä. Summa summarun: tuttujen kesken kiva perinne, muuten menee kerjäämiseksi. Eikä muuten ole rinnastettavissa avun pyytämiseen kuten joku älykkö aiemmin mainitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos kaikki avaa vain tutuille lapsille oven, niin niiden vanhempien lapsille, joilla ei ole tukiverkkoa, ei avaa kukaan.

Pettymys, miten yksinäinen paikka maailma on.

sanos muuta! Jos jo palmusunnuntainakin lajitellaan lapset ja jotkut kullannuput saa "satamäärin" vaikka mitä ja sitten niille kakaroiksi luokiteltaville ei mitään.
minusta virpomisessa ei pidä vetää mitään rajaa vaan virpojat lähtee kaikki samalta viivalta ja kai sitä naapurit sen verran voi "tuntea" että voi edes lapsille jonkun namun tai kymmensenttisen antaa

Mä olen avannut mielelläni kaikille, paitsi näille kahdelle tavallisissa vaatteissa liikkuneelle pojalle jotka käyvät muutenkin hakkaamassa ovikelloa karkuun juosten. Sellaisille ei tee mieli antaa yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mariduk:
Ei ole näkynyt virpojia.. toivottavasti ei nyt tule, kun vaivalla sain tuon hampaita tekevän pojan nukkumaan ja se ihan takuulla heräis ovikelloon :o
Muuten kyllä kaikille annan palkan, paitsi että unohin ostaa karkkeja, mutta eiköhän niille eurotkin käy :D

Käy varmasti; Eräs äiti kysyki toisella palstalla et olisko noloa jos pyytäs rahaa karkkien sijaan-ja heillä 20 vitsaa tehty

siinä lorussa ei pyydetä erityisesti mitään tiettyä vaan "palkka" voi olla karkkeja tai kolikoita. En henk. koht kyllä tykkäisi jos virpoja sanoisi "sulle vitsa, mulle euro"

En ollut kotona enkä olisi ovea avannut. Sukulaislapset saa virpoa mutta tuntemattomien risunheiluttelut karkinkiilto silmissä on minusta kerjäämistä. Summa summarun: tuttujen kesken kiva perinne, muuten menee kerjäämiseksi. Eikä muuten ole rinnastettavissa avun pyytämiseen kuten joku älykkö aiemmin mainitsi.

Tähän peesi!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Mistä helkutin kerjäämisestä ihmiset täällä kirjoittaa?Camoon ,virpojia on aina ollut,enkä mä muista että sitä kukaan olis paheksunut näin paljoa mitä nykypäivänä.

Lasten juttuhan se on...nykyään lapsista valitetaan että kun ei anneta olla lapsia jne.

Mä en vaan voi käsittää miten joitain risoo virpominen :headwall:
Samaa mietin :( Tässäkin ketjussa varmaan paljon pienten lasten äitejä, joiden luulisi ymmärtävän, miten kivaa lasten mielestä virpominen on.

Virpominen on kivaa, kyllä. Mutta ei mekään lapsena kierretty kerjäämässä joka halvatun ovella vaan ainoastaan tuttujen luona. Mun lapset ei mene kerjäämään jokaiseen naapuruston asuntoon vaan vain tutuille. Ja meillä ei avata ovea jokaiselle lähitienoon pennulle, vain tutuille.

Käytöstavat kunniaan!

En avaa, koska en tunne lapsia, enkä avaa vieraille muutenkaan. Eri asia olisi, jos tuntisin. Ei siinä mun mielestä ole mitään epäkohteliasta, tämähän on kylläkin meidän koti, joten eiköhän meillä ole oikeus olla avaamatta jos ei kiinnosta... olematta epäkohtelias.

Olen varmaan outo, mutta en ikinä, ikinä uskaltaisi päästää omaa lasta vieraiden ovikelloja rinkuttelemaan; eihän sitä tiedä mitä siellä oven takana odottaa:(

Kukin tyylillään, eikö.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
En avaa, koska mulla ei ole varaa koko kulmakunnan kersoja syöttää. Ne suklaamunat on aika kalliita ja muuhan ei nykyajan nirsoille kelpaa... koettu on.
Millä tavalla teillä on lapset ilmaisseet, että muu kuin suklaamunat ei kelpaa? Mä olen antanut virpojille palkkoja jo miltei 30 vuoden ajan eikä vielä kukaan ole valittanut palkastaan, vaikkei suklaamunia olekaan ollut.

Mä taas muistan, kun joskus avasin oven virpojille. Annoin keksiä kun ei muuta sillä kertaa ollut. Kauhea valitus kuului porraskäytävässä, kun lapsilauma meni pois ("Noin vähän!" ) ... Ei jäänyt yhtään kiva olo.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
En avaa, koska mulla ei ole varaa koko kulmakunnan kersoja syöttää. Ne suklaamunat on aika kalliita ja muuhan ei nykyajan nirsoille kelpaa... koettu on.
Millä tavalla teillä on lapset ilmaisseet, että muu kuin suklaamunat ei kelpaa? Mä olen antanut virpojille palkkoja jo miltei 30 vuoden ajan eikä vielä kukaan ole valittanut palkastaan, vaikkei suklaamunia olekaan ollut.

Mä taas muistan, kun joskus avasin oven virpojille. Annoin keksiä kun ei muuta sillä kertaa ollut. Kauhea valitus kuului porraskäytävässä, kun lapsilauma meni pois ("Noin vähän!" ) ... Ei jäänyt yhtään kiva olo.

Mä annoin viime vuonna virpojille 2 lauantaipussia ja hämmennyksissäni annoin ne toisen tytön käteen (oltiin yöpaitasillaan ja meitin tyttökin oli vielä vauva, joten härdelliä oli omasta takaa). Sitten kuulin oven takaa etteivät oikein tajunneet että siinä oli molemmille oma pussi, miettivät pimpottaisko vielä, kun annoin vaan toiselle, vaikka olivat jo isoja tyttöjä.

Kummityttö tulee virpomaan kunhan ehtivät. hänelle olen palkan varannut.
Muita ei kyllä odotetakaan kun asutaan onneksi niin syrjässä.
Vieraille lapsille en ikinä ole ovea avannut virpomista varten enkä avaa jatkossakaan ja yhtään ei omatuto kolkuta. Mun mielestä vieraille ei tarvii tulla virpomaan ollenkaan.

Millä lailla noidat kuuluu uskontoon?

Juu, ei niin mitenkään. Länsi- Suomessa on poltettu juhannuskokkoja ja trullit ovat kiertäneet ja Itä-Suomessa taas virpojat ovat toivotelleet siunausta ja hyvää tulevalle vuodelle. Sotien jälkeen perinteet ovat sekoittuneet jossain päin Suomea. Mutta esim. ortodoksit ja Itä-Suomalaiset ei kulje virpovitsojen kanssa noidaksi (tai miksikään )pukeutuneena.

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
No enpä oo niin ahne ja kitsas, ettenkö vois lapsia ilahduttaa noilla pikku herkuilla, vaikka en oksaa jokaiselta saiskaan. Muutenkin ne oksat menee pihalle aika äkkiä meillä. Oottelenkin, et huomenna käy yli 30 lasta virpomassa ja kiva niin! Meidän tytöt käy noissa naapuri/tutuissa taloissa virpomassa.

Jos ei aina ole kaikkien ihmisten mielitekojen käytettävissä, ei silti ole ahne ja kitsas!

Mä en ollut ajatellut avata kun ei ollut mitään palkkaakaan... nooh, äsken sitten tuli yksi pikkutyttö virpomaan ja kysyi vielä luvan virpomiseen. Yksi kinder-muna oli onneksi ja meidän pikkumies oli aivan ikionnellinen kun tyttö toi kukkia :D

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Ettekö muista, miten ihanaa oli itse olla lapsena virpomassa? Ja miksi joku antaa vain yhdelle karkkeja, jos oven takana on monta virpojaa, joista yksi antaa oksan? Miksi kaikki ei hanki mitään karkkeja virpojille? Se on kuitenkin kiva juttu pienille virpojille :)

En mä nyt avaamattakaan jätä mutta minusta tuo virpomiskerjääminen on ihan hölynpölyä. En ymmärrä miten jotkut päästävät lapset ihan tuntemattomien ihmisten ovien taakse anelemaan karkkia tai rahaa.

avoin oven, kunnes "tarjoilu" loppui... en taaskaan muistanu virpojia ja en ollu varautunut paljoon annettavaan... mut joku toistakyt pentua kävi... ja ovikello ei enää ole toiminnassa..

Itse kävin pienenä virpomassa iha tuntemattomien vanhusten ovella (oli alue jossa rivitaloja jossa asui vanhuksia) ja ai että heidän kasvoja kun ne kirkastui kun näkivät että tulee virpojia, serkun kanssa kävimme ja aina laitoimme kaikein puoliksi, yksi vihta, yksi palkka joka puolitettiin.

Meillä ei tänään käynyt ketään, ei edes kummityttö siskonsa kanssa, asuvat naapurirapussa, vaikka olin varannutkin munia tuonne, asun nyt eri paikkakunnalla ja eri puolella suomea kuin pienenä niin täällä ilmeisesti käyvät vain tuttujen luona...mutta jospa se tästä kun lapset kasvavat ja saavat kavereita, niin tulisi niitä virpojiakin, poika kävi virpomassa ukkinsa ja mummin ja papan.