miksi jotkut äidit kaupassa?

• Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
inkku
Mä olen varmaan se huono äiti joka antaa sen banaanin. Enkä ole ennen tätä osannut asiasta potea huonoa omaatuntoa. Käymme usein kaupassa samalla reissulla kun haen lapsen hoidosta. Kauppa on matkan varrella ja välimatkat suht pitkät. Lapsella on yleensä nälkä ja saan hänet istumaan tyytyväisenä kärryssä banaania syömässä. Tulkaa sanomaan suoraan jos kiukuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja enkelin eväspussi:
ja ruualla hiljenee,mites ois käytöstapojen opettelu ja selvät säännöt kaupassa?? Ei syömisella voi korvata elämässään tenava kuitenkaan kaikkee,vai?
Samat sanat periaattesta huudattaville. Mikä nyt kuuluu kelläkin hyviin tapoihin. Meidän lapset ei huuda julkisella paikalla, ellei satuta itseään tms. Yritän sillä tavalla huomioida muun maailman.

Alkuperäinen kirjoittaja varasko?:
Alkuperäinen kirjoittaja Miseliini:
Onkos tässä ketjussa kommentoinut kukaan kaupassa esim. just kassalla töissä oleva, että mitä siellä oikeasti tykätään tuotteiden aukomisesta ennen maksua? Jos se on kaupalle OK, niin mikäs siinä sitten, vaikken itse aiokaan moista harrastaa.
No me ollaan kyllä kysytty joka kassalla että haittaako ja ei ole koskaan kieltäneet,ennemminkin on vastaus ollut että kunhan ne vaan aina maksetaan ja jos lapsi on silloin kiltisti kun saa sen mehun niin eikö se ole kaikkien jopa myyjänkin etu:)
Ja tämä ihan meidän markettien myyjien vastaus:)
Tosin näihin jäätelöiden,karkkien tms tahmaisten tuotteiden syöntiin en tiedä vastausta sillä mun lapseni juo vain sen mehun josta ei todellakaan jää yhtään tahraa kassahihnalle:)
Kaikissa marketeissa ei tykätä, jos lapsi syö jo kaupassa. Toki jokaisella oma näkemys ja kaupalla oma näkemys asioista. Kukin tavallaan. Ajattelin ihan mielenkiinnoski panna pari linkkiä, missä kaupankassat kertoo omaa näkäkulmaa...

http://www.aasiakas.net/index.php/2007/eihan-haittaa/

http://www.aasiakas.net/index.php/2007/puhdasta-kuolaa/

muotopuoli
Onko teillä todellaa niin pienet kassit ja ahtaat kulkupelit ettei voi varalta kuljetella yhtä trippiä ja näkkäriä mukanaan jos tietää että oma lapsi on kaupassa ongelmatapaus?

Musta on tyhmää sanoa, että no eihän se haittaa jos joskus. Entäpäs jos kaikki kaupassa kävijät ottais jonkun tavaran naposteltavakseen, kuka seuraisi että maksetaanko ne tavarat vai heitetäänkö roskat vaan ennen kanssa pois? Jos yhdellä on oikeus niin tasan on silloin kaikilla muillakin.

Kyllä se on niin että vanhemmat ne toimintatavat lapsille opettaa. Ei tule lapselle edes mieleen että kaupassa voi syödä ellei vanhempi sitä opeta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Alkuperäinen kirjoittaja KahviKaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Onpahan itsekin tullut joskus hörppästyä kesken kauppareissun vissypullo. Mitä ihmettä tuossa on?
Olen joskus nähnyt kaljapullon juojankin, siihen kyllä tuli äkäisesti vartijat kyselemään. En jäänyt kuuntelemaan, mutta oli varmaan hauska selitys janoisella.
Siinä mitään selittelemistä. Olen itsekin juonut limun ja syönyt sämpylän kaupassa. Myymälävarkaushan tapahtuu vasta, kun tuote on maksamatta ilman kauppiaan lupaa viety kassaLINJAN OHI.
Eli kun annan sen tyhjän limupullon, josta ottaa koodin ja sitten sämpyläpaketin, josta voi ottaa myös koodin, niin missä se ongelma oikein tulee?

Enemmän ottaa päähän ne lasten kanssa kaupassa kävijät, jotka antaa tenaviensa huutaa ja mekastaa, tönia jalkoihin niillä pikkurattailla ja itse LUKEVAT LEHTEÄ joka on otettu siitä kassan viereiseltä telineeltä. Sitten kun oma vuoro tulee, niin lehti takasin. Siitä ei sitten makseta mitään. Se on varastamista.
Anteeksi kun se vaan oli pointti, että käsittääkseni kaupassa ei alkoholituotetta saa sentään nauttia. Laissa näin minun tietojen mukaan sanotaan. Siksi siihen vartijat tuli laitapuolen kulkijaa kovistelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Minä oon kassalla töissä, ja puoliks syödyt/juodut tavarat ärsyttää ihan älyttömästi.

Avattuja banaaninkuoria, puolikkaita pillimehuja, pätkiksien mähmäpapereita jne... :headwall:
Se tuli tässä mieleen, kun olet siellä kaupassa töissä, että ottaako ne vanhemmat sitten sen roskan kuitenkin mukaan, vai jääkö se sinun kontollesi?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja muotopuoli:
Musta on tyhmää sanoa, että no eihän se haittaa jos joskus. Entäpäs jos kaikki kaupassa kävijät ottais jonkun tavaran naposteltavakseen, kuka seuraisi että maksetaanko ne tavarat vai heitetäänkö roskat vaan ennen kanssa pois? Jos yhdellä on oikeus niin tasan on silloin kaikilla muillakin.
Mutta jo vuosikymmeniä äideillä on ollut tällainen toimintatapa kaupassa, eikä sitä ole tietääkseni laittomaksi julistettu. Niin miten niin ei voi sanoa, että eihän se haittaa jos joskus. Tämä malli on toiminut ties mistä luvulta asti, ja toimii yhä. Missä siis vika?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta jo vuosikymmeniä äideillä on ollut tällainen toimintatapa kaupassa, eikä sitä ole tietääkseni laittomaksi julistettu. Niin miten niin ei voi sanoa, että eihän se haittaa jos joskus. Tämä malli on toiminut ties mistä luvulta asti, ja toimii yhä. Missä siis vika?
Niin ja mitä haittaa jos lapsella ei ole pyöräilykypärää tai ei istu turvakaukalossa. Minun lapsuudessani ei ollu olemassakaan pyöräilykypäriä, eikä kaikissa autoissa ollu edes turvavöitä takapenkeillä, turvaistuimista puhumattakaan. Vuosikymmeniä on monta sukupolvea kuljetettu autoissa ihan irrallaan. Nyt yht'äkkiä pitää autossa vapaana istumista ja kaupassa syömistä rajoittaa.

Eikö olis oikeastaan helpompaa, jos ne kaupat joissa saa ottaa maistiaisia, asettais ne maistiaispisteet sinne kauppoihin, tai laittais eväsautomaatteja, joista pikkurahalla vois siellä kaupassa lapsille ostaa sen mehun, patukan, rusinoita tai vaikka hedelman.

Kaupantäti..
Mun puolesta vanhemmat saa antaa lapselleen sen pilli mehun/banaanin/leivännurkan, kunhan maksavat sen siinä kassalla. Ja niinhän ne tekevätkin. Mutta sitten suklaat nämä aijemmin mainitut yltäpäältä kuolassa olevat suklaapatukan kääret, YÖK! Perustelen henk.koht asian näin, ennen kun joku alkaa taas itkeen; banaani tai leipä on ihan ok, koska ne on terveellisiä lapsille, mutta eiköhän se lapsi vois sen suklaapatukkansa saada vasta karkkipäivänä kotona päiväruoan jälkeen, sellaseks extra herkuks? Ja hyvät vanhemmat, nöyrä pyyntö kaupantädiltä teille: PITÄKÄÄ NE LAPSENNE KAUPASSA HILJAA!! Päivän aikana kun siihen kassalle tulee se 10 kersaa kiljue kurkku suorana, niin ei kannata ihmetellä miks kaupassa saa niin jäätävää palvelua! Se repii hermoja ja PALJON!

hah
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Tilanne pakottaa joskus.
ja minkäköhänlainen tilanne sellainen on?
Esim. se, että lapsi karjuu täyttä häkää, ja mun vaihtoehto on taittaa sille leivästä nurkka tai lähteä kaupasta. Kyse ei ole lapsen nälästä, vaan esim. kiukkukohtaus. Kaupasta lähteminen ei oikeasti ole meillä vaihtoehto. Ja ennen kuin joku nälväisee: tarkastan rahatilanteeni + lompakkoni jo ennen kauppaan menoa.
Et saa lastas hiljaiseksi muuta kuin lahjomalla? :LOL:

joopa
Onko teillä todellaa niin pienet kassit ja ahtaat kulkupelit ettei voi varalta kuljetella yhtä trippiä ja näkkäriä mukanaan jos tietää että oma lapsi on kaupassa ongelmatapaus?

No toisaalta jos käyn ostamassa sen mehun ensin,menen kauppaan hiukan vilkkaamman lapsen kanssa ja annan sen mehun siellä kaupassa vasta lapselleni.
Joku kyylä (joita tuntuu palsta olevan täysi )
huomaa että avasin uuden mehun,vaan ei katsonut tarkemmin otinko sen laukustani vaiko kaupan hyllystä,
juotan mehun lapselleni ja olen nakkaamassa tyhjää purkkia roskiin,
tulee kyseinen kyylä siihen huutamaan pää punasena että
"lapsesi joi tuon mehun täällä kaupassa ja se pitäsi maksaa ja sinä heitit ne kuoret roskiin,sehän on varastamista"
Millä siis todistan sen että en varastanut??
Säilytänkö kassakuitin? Entä jos kaupan täti tai setä ei usko että se on oikeasti juuri sen mehupurkin kuitti,vaan väittää minulla olevan vanha kuitti kassissa jotta ei tarvi maksaa tuota muutaman centin mehua?

Eikö siis ole kaikkien kannalta paljon helpompaa tehdä se niin jos nyt pakko on että tuote otetaan hyllystä ja juodaan sitten vaikka hörppy ja maksetaan se vajaa putelli siellä kassalla niin ei tarvi kiukuta vartijoiden kanssa oletko sen varastanut vai et.

JA SE EI OLE VARASTAMISTA EI EDES NÄPISTÄMISTÄ JOS TUOTTEEN SYÖ TAI JUO ENNEN KASSAA,sitten vasta olet varas jos kuljet kassan ohi sitä maksamatta

varasko?
Alkuperäinen kirjoittaja Kaupantäti..:
Mun puolesta vanhemmat saa antaa lapselleen sen pilli mehun/banaanin/leivännurkan, kunhan maksavat sen siinä kassalla. Ja niinhän ne tekevätkin. Mutta sitten suklaat nämä aijemmin mainitut yltäpäältä kuolassa olevat suklaapatukan kääret, YÖK! Perustelen henk.koht asian näin, ennen kun joku alkaa taas itkeen; banaani tai leipä on ihan ok, koska ne on terveellisiä lapsille, mutta eiköhän se lapsi vois sen suklaapatukkansa saada vasta karkkipäivänä kotona päiväruoan jälkeen, sellaseks extra herkuks? Ja hyvät vanhemmat, nöyrä pyyntö kaupantädiltä teille: PITÄKÄÄ NE LAPSENNE KAUPASSA HILJAA!! Päivän aikana kun siihen kassalle tulee se 10 kersaa kiljue kurkku suorana, niin ei kannata ihmetellä miks kaupassa saa niin jäätävää palvelua! Se repii hermoja ja PALJON!
Ihanaa:) Taidat olla meidän kaupan täti:) Todellakin minusta on kohteliastakin koittaa teidänkin ja jopa muidenkin asiakkaiden tärykalvoja säästää,joten siksi minä annan sen mehun lapseni juoda jo ennekuin se on maksettu:)
Ja samaa mieltä näistä karkeista:( Karkit voi syödä kaupan jälkeen,mutta eipä nyt yksi pikkuinen mehuputelli sormia likaa:)

myöjä
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
antavat kesken kauppareissun lapsen syödä esim. banaanin?

vaikka sen maksaisikin niin miksi ihmeessä ei voi odottaa sen aikaa että on kaupan ulkopuolella? mun mielestä tyhmää opettaa lapselle että pakkauksia saa avata ja ruokaa syödä kesken kauppareissun..
Tämä on niin herkkä aihe että kohta joutuu taas modet viheltämään pelin poikki.

Jokainenhan tietää miten PITÄISI toimia, toisilla vaan on moraalia, toisilta se puuttuu tyystin.
Näillä moraalittomilla on sokeritautiset lapset (tai itse on), kiukkuinen lapsi, kuumeinen lapsi, monta lasta tai joku muu yhtä hyvä selitys.
Heidän mielestään ei ole väärin juoda ja syödä liikkeen omaisuutta ja maksaa vasta sitten (jos muistetaan).
Aina löytyy oikeutus näille väärinkäytöksille, mutta valitettavasti me myyjät "keräämme" sitten tätä saldoa kun soittelemme poliiseja nuorille rikollisenaluille.

xx
Alkuperäinen kirjoittaja Kaupantäti..:
Peesi!

Tässä teille kassan näkökulmaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Tilanne pakottaa joskus.
Esim. se, että lapsi karjuu täyttä häkää, ja mun vaihtoehto on taittaa sille leivästä nurkka tai lähteä kaupasta. Kyse ei ole lapsen nälästä, vaan esim. kiukkukohtaus. Kaupasta lähteminen ei oikeasti ole meillä vaihtoehto. Ja ennen kuin joku nälväisee: tarkastan rahatilanteeni + lompakkoni jo ennen kauppaan menoa.
Ilmeisesti ei.:D Ei vaan, hänhän vain yrittää huomioida muita asiakkaita.:D:D

kirsikka
Mun mielestä on todellakin väärin antaa lapselle mehu, banaani, laku mitä vaan.
1.Lapsi ei saa oppia tavalle että tuotetta voi käyttää ennen maksamista, muutoin osoitat että varastaminen on oikein.
2.Jos kauppa matka on pitkä varauduthan siihen jo kotona, syötät lapsen ja juotat, voit myös varautua matkaan niin että otat mukaan autoon juomaa ja syötävää.
3.Jos reisussa lapsella yllätää kova jano/nälkä ja päätät samalla reissulla pyähtyä kauppaan, hakekaa se mehu/banaani ensin ja tyydytä lapsesi nälkä/jano kassan jälkeen. Mene sen jälkeen tekemään kauppa ostokset.
4. Lapsesi huutaa kaupassa ja saat lapsen olemaan hiljaa kun annat hänelle sen laku pötkön tms. Luuletko että lapsi 10-vuotiaana on tyytyväinen kauppassa ja tottelee sinua, vai kiukutteleeko hän kun ei saa haluamaansa? Opeta lapsesi jo heti siihen ettei kiukuttelulla saa mitään, kyllä ne ajan kuluessa huomaa että huutaminen on turhaa. Jos nyt kuitenkin lapsi on hankala kaupassa ethän palkitse häntä siitä? Ota hänet mukaan tekemään ostoksia "ottaisitko midon tuolta"...

Olikos vielä muuta. Käyttäydy aikuinen ihminen niinkuin kuuluukin, äläkä opeta lastasi tuollaisille tavoille!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Tilanne pakottaa joskus.
Ilmeisesti ei.:D Ei vaan, hänhän vain yrittää huomioida muita asiakkaita.:D:D
Niitä kirkuvia lapsia ei kyllä jaksa kuunnella kukaan muu kuin te itse niitä omia penskojanne. Tuossahan tuli jo kassaneidinkin näkökulmaa asiaan, ja en voi kuin peesailla.

varasko?
Alkuperäinen kirjoittaja kirsikka:
Mun mielestä on todellakin väärin antaa lapselle mehu, banaani, laku mitä vaan.
1.Lapsi ei saa oppia tavalle että tuotetta voi käyttää ennen maksamista, muutoin osoitat että varastaminen on oikein
Kerro miten se on varastamista jos lapsi juo syö tuotteen kaupassa ja opetetaan että jopa ne kuoret laitetaan tyjinä ostoskärriin ja sitten maksetaan??
Olen aina luullut että varastaminen on sitä kun tuote otetetaan itselle ja mennään kassankin ohi sitä tuotetta maksamatta.
Mutta sittenhän siellä kaupassa jokainen syyllistyy varkauteen.
Ei toisen omaisuuteen saa koskea jos et ole sitä maksanut,eli noukitaan tavarat kärreihin sitten vasta kun meillä on niihin omistusoikeus eli on maksettu,sama käytäntö siis tännekin kuin venäjälle:)
Yhteen lipukkeeseen leima mitä haluat,sillä lipulla kassalle ja kun olet maksanut niin kassatäti laittaa taas oman merkinnän ja sitten sillä lipukkeella taas sen tuotteen luo ja taas yksi myyjä antaa sinulle sen tuotteen.

Ja mitä tuohon nuorisorikollisuuteen tulee kun näin annamme lasten juoda sen mehun kaupassa niin,
minä en ole koskaan varastanut kaupasta en ikinä:)
Ja näin on minullekin aikoinaan muksuna kaupassa annettu se mehu:)

Vai onko tässä nyt kyse siitä että aloittajalla ei ole koskaan raha ostaa lapselleen sitä herkkua mitä toisen lapsi saa syödä kaupassakin jo :D

Yhteistyössä