miksi jotkut äidit kaupassa?

• Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
juu
Alkuperäinen kirjoittaja kamalaa:
Mä ainakin olen antanu monesti banaanin, mehun ja joskus jopa suklaapatukan syödä ennen maksua. Ja annan vastakin. Kyse on puhtaasti omasta mukavuudenhalusta. Ja varmaan joo jossain vaiheessa se kostautuu mutta luotan siihen, että sitten kun lapsi ymmärtää paremmin puhetta ja asioita, pääsemme tästä huonosta tavasta eroon. En minä ainakaan ole nähnyt isompien lapsien koskaan kaupassa syövän maksamattomia banaaneja tms.
ei kun ne ovat jo oppineet varastamaan huomaamattomasti.

olisko tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja Elintarvikelaki:
Täällä tuntuu olevan mielipiteitä suuntaan jos toiseen, mutta mitä tästä sanoo elintarvikelaki? Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tästä?
Eikö kellään ole tarkempaa tietoa, mitä laki tästä sanoo. Olen samaa mieltä, että jos laissa määritellään, että on sallittua, niin sittenhän tässä ei ole mitään kitisemistä, jos taas ei ole sallittua, niin sitten tuo on huono asia antaa lasten syödä kaupassa.

Mulla on sellainen mutu tuntuma, että ei siellä kaupassa saa aterioida, työntekijöitäkin kielletään ruokailemasta siellä myyntipuolella. Vai oletteko koskaan nähneet myyjää, joka samalla juo kahvia tai vettäkään? Hygienia säännöt kieltää ruokailemasta. Miten on asiakkaiden kohdalla?

Tuleekohan sikaflunssa tuomaan tähän jonkinlaisia muutoksia? Ihmiset on niin hysteerisiä, joten kohta ei varmasti lapsetkaan saa syödä kaupassa tai muutenkaan julkisissa tiloissa, missä ei ole käsienpesu mahdollisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja olisko tietoa:
Eikö kellään ole tarkempaa tietoa, mitä laki tästä sanoo. Olen samaa mieltä, että jos laissa määritellään, että on sallittua, niin sittenhän tässä ei ole mitään kitisemistä, jos taas ei ole sallittua, niin sitten tuo on huono asia antaa lasten syödä kaupassa.

Mulla on sellainen mutu tuntuma, että ei siellä kaupassa saa aterioida, työntekijöitäkin kielletään ruokailemasta siellä myyntipuolella. Vai oletteko koskaan nähneet myyjää, joka samalla juo kahvia tai vettäkään? Hygienia säännöt kieltää ruokailemasta. Miten on asiakkaiden kohdalla?

Tuleekohan sikaflunssa tuomaan tähän jonkinlaisia muutoksia? Ihmiset on niin hysteerisiä, joten kohta ei varmasti lapsetkaan saa syödä kaupassa tai muutenkaan julkisissa tiloissa, missä ei ole käsienpesu mahdollisuutta.
Ei ole muuta tietoa kuin että monissa kaupoissahan on pöydät ja tuolit joissa voi nautiskella ostamistaan tuotteista. Siis niistä joita myydään kahvion tapaisissa.

olisko tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Ei ole muuta tietoa kuin että monissa kaupoissahan on pöydät ja tuolit joissa voi nautiskella ostamistaan tuotteista. Siis niistä joita myydään kahvion tapaisissa.
Juu, nämä on kyllä kassojen jälkeen, jos ei kaupassa ole ihan omaa kahvilaa. Onko tämäkin muuten jopa rajattu alue?

Juu, nämä on kyllä kassojen jälkeen, jos ei kaupassa ole ihan omaa kahvilaa. Onko tämäkin muuten jopa rajattu alue?
Meidän citarissa tuo "kahvio" on ihan siellä lihatiskin vieressä kassojen sisäpuolella. Ja jossain vaiheessa siellä oli limuautomaattikin josta sai kolikoilla limua. Ja sitä sai sitten juoda vaikka kävellessä ympäri kauppaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Meidän citarissa tuo "kahvio" on ihan siellä lihatiskin vieressä kassojen sisäpuolella. Ja jossain vaiheessa siellä oli limuautomaattikin josta sai kolikoilla limua. Ja sitä sai sitten juoda vaikka kävellessä ympäri kauppaa.
On monissa prismoissa ja cittareissa siellä kaupan sisällä ns. kahvila. Meillä ei ole, sehän muuten ratkaisisi osan ogelmista. Mutta venyttäisi kauppa-aikaa entisestään.

Jos nyt jollain jäi väärä kuva meidän "kakaroista", niin laitan vielä, että meillä erittäin harvoin annetaan kaupassa mitään, vain jos tulee ihan kamala tilanne (omien ja kanssaihmisten korvien kannalta).

- Nälkäisinä ei mennä kauppaan, eli nälkään en siellä lapsia syötä.
- En anna ikinä suklaata tms. mikä klähmiintyy, vaan yleensä taitan leivästä nurkan.
- En anna mitään yli 3v lapselle, muistaakseni esikoinen ei yli 2,5v jälkeen ole saanut kaupassa mitään. Ei ole protestoinut, vaan ymmärsi ihan hyvin kun selitettiin, että asiat maksetaan ensin.

Edelleen olen sitä mieltä, että ne pää punaisina karjuvat lapset (ja aikuiset) voisi paremmin ja ympäristö kiittäisi, jos lapsille annettaisiin jokin häiriötekijä käteen - meillä usein riittää joku ruokapaketti, jota ei edes avata.

Tuntui, että monen mielipide on se, että antaa huutaa, maailmaan mahtuu ääntä. Tässä olen eri mieltä, jos ollaan julkisella paikalla, missä muutenkin hälyä ja kireitä hermoja. Toki ideaalitilanne on, että lapset ei huuda lainkaan, niin meilläkin 98% kauppakerroista.

Summa summarum: kaupoissa näkee mun mielestäni liian paljon teidän "antaa huutaa" -äitien huutavia lapsia. Voisi sitä vähän ajatella muita kaupassaolijoita :/

Meidänkin lapsi tuppaa välillä saamaan raivareita kaupassa mutta sitten otan typyn puhutteluun siihen (ei väliä kuinka moni kyttää) ja sanon ettei ole sopivaa ym. Ja välillä raivoo jos ei saa karkkia tms. heti, selitän sitten että ensin pitää maksaa ja sitten kotona tai autossa voit syödä.
En ole koskaan antanut kaupassa syödä mitään koska se menisi aika nopeasti varmasti siihen että joka kauppareissulla tarvitsis antaa jotain hyllyltä heti syötäväksi.

Mutta en kyllä paheksu niitä jotka näin tekevät, tapansa kullakin. Ja kuitenkin maksavat sen tuotteen. (Niitä kyllä paheksun jotka eivät maksa, olen näitäkin nähnyt)

Huom
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Tilanne pakottaa joskus.
ja minkäköhänlainen tilanne sellainen on?
Esim. se, että lapsi karjuu täyttä häkää, ja mun vaihtoehto on taittaa sille leivästä nurkka tai lähteä kaupasta. Kyse ei ole lapsen nälästä, vaan esim. kiukkukohtaus. Kaupasta lähteminen ei oikeasti ole meillä vaihtoehto. Ja ennen kuin joku nälväisee: tarkastan rahatilanteeni + lompakkoni jo ennen kauppaan menoa.
Ota vaikka pieni rusinaboksi mukaan kauppaan, niin voit antaa hälle siitä. Helppoa ja sallittua :)
Selittäisitkö minulle, miten todistat kaupassa, että boksi oli omasi eikä kaupan omaisuutta? Tai miten tämä näyttää kanssashoppailijan silmissä yhtään vähemmän pahalta asialta, koska samoja bokseja myydään siellä kaupassa?

kamalaa
Mitä jos annamme kaikkien kukkia tässäkin asiassa. Kukin tyylillään. Minä annan omalleni banaanin tai mehun tilanteen niin vaatiessa koska haluan hoitaa kauppa-asiani ilman turhaa huutoa kun sinne olen mennyt. Anna sinä omasi huutaa. Minua häiritsee se huuto ja sinua banaanin syönti. Tasoissa ollaan!

Yhteistyössä