Miksi joku tekee 2 vauvaa heti peräjälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja aina ihmetellyt
  • Ensimmäinen viesti
kaukaa viisas
Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Joo ja kun sun serkuilla ja isälläs on ollut huonot välit niin se on sitten usein, ok :)

Mikä siinä on niin vaikea älytä että ihmiset on erillaisia, lapset on erillaisia, työpaikat suhtautuu eritavalla, lapset ei sairastele samalla tavalla jne jne jne jneeeeeeeeee?
No teen havaintoja vain siitä mitä näen.
Serkut ei oo koskaan pitäneet toisistaan(alle vuosi ikäeroa), mieheni veli ei pidä veljeensä mitään kontakteja(vuosi ikäeroa), isäni sisarusparvessa kaikilla korkeintaan vuosi ikäeroa, ja kaikilla kitkaa niihin vierimmäisiin sisaruksiin, ainoostaan pidetään yhteyttä niihin joihin on muutama vuosi väliä.
 
ap
Ikäerot suunnilleen kuin meillä oli, paitsi sitten vielä iltatähti 4-kymppisenä:)
Tää iltatähti nyt on yksin muttei suinkaan yksinäinen, kavereita on paljon mutta viihtyy kyllä hyvin yksikseenkin. On kiva vauvankin kanssa olla kun ei ole mustasukkaista tai uhmaikäistä tai toista vaipoissa. Vauva nukkuu paljon mutta pian hänestä jo viihdykettäkin isommille.
Mukava katsoa kun sellainen 14v murkkupoika hellittelee pikkusisarusta vaikka on olevinaan niin cool.[/quote]

Elämä on ihanaa! =)
 
järki hoi
Alkuperäinen kirjoittaja kaukaa viisas:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Joo ja kun sun serkuilla ja isälläs on ollut huonot välit niin se on sitten usein, ok :)

Mikä siinä on niin vaikea älytä että ihmiset on erillaisia, lapset on erillaisia, työpaikat suhtautuu eritavalla, lapset ei sairastele samalla tavalla jne jne jne jneeeeeeeeee?
No teen havaintoja vain siitä mitä näen.
Serkut ei oo koskaan pitäneet toisistaan(alle vuosi ikäeroa), mieheni veli ei pidä veljeensä mitään kontakteja(vuosi ikäeroa), isäni sisarusparvessa kaikilla korkeintaan vuosi ikäeroa, ja kaikilla kitkaa niihin vierimmäisiin sisaruksiin, ainoostaan pidetään yhteyttä niihin joihin on muutama vuosi väliä.

Ja noi tapaukset sitten riittävät täydelliseen yleistämiseen...
 
Kyl
Alkuperäinen kirjoittaja kaukaa viisas:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Joo ja kun sun serkuilla ja isälläs on ollut huonot välit niin se on sitten usein, ok :)

Mikä siinä on niin vaikea älytä että ihmiset on erillaisia, lapset on erillaisia, työpaikat suhtautuu eritavalla, lapset ei sairastele samalla tavalla jne jne jne jneeeeeeeeee?
No teen havaintoja vain siitä mitä näen.
Serkut ei oo koskaan pitäneet toisistaan(alle vuosi ikäeroa), mieheni veli ei pidä veljeensä mitään kontakteja(vuosi ikäeroa), isäni sisarusparvessa kaikilla korkeintaan vuosi ikäeroa, ja kaikilla kitkaa niihin vierimmäisiin sisaruksiin, ainoostaan pidetään yhteyttä niihin joihin on muutama vuosi väliä.
Ahaa, no sehän johtuu siittä ikäerosta :) Ei tietenkään voi millään johtua mm. että kaikkien kanssa ei tulla toimeen yms.

Mutta kun mulla on 11vuotta ikäeroa mun sisareen ja ei olla hyvissä väleissä niin se on nyt ihan fakta että jos on iso ikä ero ei tulla toimeen, kyllä se nyt vaan johtuu tuosta ikäerosta, joo-o kun mä oon tehnyt nyt sellaisen havainnon. :whistle:
 
kaverit löytyy muualtakin
Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Kaverit löytyy muualtakin, nimimerkki.

Sä oot aika kova jakamaan niitä sun mutu faktojas jokaiseen tekstiin, mutta et kumminkaan vastaa niihin joilla asiat menee aivan täysin erillailla kuin sä kuvittelet. Haluatko välttämättä luulla että olet oikeassa, vai etkö millään halua uskoa että ihmisiä on erillaisia?
Kumpa on lähinnä huonoja esimerkkejä noista lapsia peräkkäin saaneista:(
 
Kyl
Alkuperäinen kirjoittaja kaverit löytyy muualtakin:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Kaverit löytyy muualtakin, nimimerkki.

Sä oot aika kova jakamaan niitä sun mutu faktojas jokaiseen tekstiin, mutta et kumminkaan vastaa niihin joilla asiat menee aivan täysin erillailla kuin sä kuvittelet. Haluatko välttämättä luulla että olet oikeassa, vai etkö millään halua uskoa että ihmisiä on erillaisia?
Kumpa on lähinnä huonoja esimerkkejä noista lapsia peräkkäin saaneista:(
No mulla on ihan kummistakin.
 
Toisilla ei se pää kestä oli niitä lapsia sitten yksi, kaksi tai ei ollenkaan. Ja sama homma, oli sitä ikäeroa sitten 1, 3 tai 5v.

Kun taas toisilla kestää vallan mainiosti.

Miksei ihmiset saisi tehdä niinkun haluaa?
Miten se on keneltäkään toiselta pois ja joku haluaa esim 3 lasta 3 vuodessa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Eihän siittäkään kovin kauaa oo, kun sitä kolmatta suunnittelit.. B)
Joo, aika ajoin se käy haaveissa (kun esim. käyn Lindexin vauvanvaateosastolla :LOL: ) mutta järki sanoo että EI ENÄÄ :)
Ne vauvan vaatteet kyllä on aika pahoja houkuttimia. :D
Niin on |O
Onneksi niitä 50-senttisiä voi ostaa lasten nukeille :D, ja kaverikin synnyttää ihan pian :heart:
 
30v
En jaksa kahlata läpi koko ketjua, mutta riskien (lapsen sauraudet, kehitysviiveet, raskautumisongelmat) minimoimiseksi on hyvä tehdä lapset mahd nuorena. Ja jos sen homman on vasta kolmekymppisenä aloittanut, niin ei siinä kannata vuosikausia ihmetellä, että missä vaiheessa niitä sitten tekisi lisää jos kuitenkin haluaa useamman lapsen kuin yksi.
 
Ja kun sun hermo ei kestäisi, ja tutun hermo ei kestä, niin kellään ei voi kestää?

Ihan on tarkoituksella kaksi nuorinta 1v3kk ikäerolla.
Ei kiristä pinnaa yhtään sen enempää, kuin silloinkaan kun ei ollut vielä yhtään lasta.
Hermoni kestää vallan hyvin kaikki kolme lasta, joista vanhin on 5.

Itseasiassa pinnani ja jaksamiseni sietää siihen päälle vielä puoli korkeasaarellista eläimiä ja osa-aikatyön. Meillä on hirvittävän hauskaa useimmiten ja enimmäkseen.

Jos meidän sikiämistahti raastaa jonkun mielenterveyttä, niin se on vähän voi voi ja kättä housuun. Mua tai muuta ympäristöä se ei ole tähän asti paljon painanut.
 
Vieras
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta samaa olen ihmetellyt. Jokainen tehköön kukin tykkää, mutta en tunne yhtään jotka ihan oikeasti tietoisesti ja elämää suunnitellen olisivat tehneet usemman putkeen. Kyllä ne on olleet ihan puhtaasti vahinkoja tai muuten vaan ei olla kiinnostuneita käyttämään ehkäisyä. Mutta kai muitakin löytyy...Mutta melko mahdotonta se elämän suunnittelu musta on, jos tehdään monta putkeen niin ei varmasti ole mitään hajua elämän realiteeteista jos ollaan heti paksuna vauvan synnyttyä. Siinäpä niitä yllätyksiä sitten voi tulla :D
Ja kuulostaa kyllä tosi itsekkäältä, että kaikki putkeen että pääsee äkkiä eroon lapsista.
Ja ei, en todellakaan ole kateellinen. En tiedä mitä olisin tehnyt jos olisin heti ollut paksuna synnytyksen jälkeen.

 
30v
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta samaa olen ihmetellyt. Jokainen tehköön kukin tykkää, mutta en tunne yhtään jotka ihan oikeasti tietoisesti ja elämää suunnitellen olisivat tehneet usemman putkeen. Kyllä ne on olleet ihan puhtaasti vahinkoja tai muuten vaan ei olla kiinnostuneita käyttämään ehkäisyä. Mutta kai muitakin löytyy...Mutta melko mahdotonta se elämän suunnittelu musta on, jos tehdään monta putkeen niin ei varmasti ole mitään hajua elämän realiteeteista jos ollaan heti paksuna vauvan synnyttyä. Siinäpä niitä yllätyksiä sitten voi tulla :D
Ja kuulostaa kyllä tosi itsekkäältä, että kaikki putkeen että pääsee äkkiä eroon lapsista.
Ja ei, en todellakaan ole kateellinen. En tiedä mitä olisin tehnyt jos olisin heti ollut paksuna synnytyksen jälkeen.
"en tunne yhtään jotka ihan oikeasti tietoisesti ja elämää suunnitellen olisivat tehneet usemman putkeen"

Ja sun ystäväpiirisi edustaa varmaan kovin laajaa ja monipuolista (esim erilaiset sosioekonomiset taustat) otosta naisista.. Synnytysikä kun on nousussa, niin minusta on vain FIKSUA, että lapset - jos niitä haluaa useamman kuin yksi - tehdään mahdollisimman "putkeen" riskien minimoimiseksi. Ja kyllä ainakin monet tuntemani akateemisesti koulutetut naiset tätä ihan tietoisesti ja elämää suunnitellen ovat pohtineet.
 
30v
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Ja kun sun hermo ei kestäisi, ja tutun hermo ei kestä, niin kellään ei voi kestää?

Ihan on tarkoituksella kaksi nuorinta 1v3kk ikäerolla.
Ei kiristä pinnaa yhtään sen enempää, kuin silloinkaan kun ei ollut vielä yhtään lasta.
Hermoni kestää vallan hyvin kaikki kolme lasta, joista vanhin on 5.

Itseasiassa pinnani ja jaksamiseni sietää siihen päälle vielä puoli korkeasaarellista eläimiä ja osa-aikatyön. Meillä on hirvittävän hauskaa useimmiten ja enimmäkseen.

Jos meidän sikiämistahti raastaa jonkun mielenterveyttä, niin se on vähän voi voi ja kättä housuun. Mua tai muuta ympäristöä se ei ole tähän asti paljon painanut.
Ihana :) *kukkapuska*
 
30v
"En tiedä mitä olisin tehnyt jos olisin heti ollut paksuna synnytyksen jälkeen"

Niin SINÄ et olisi tiennyt. Ehkä joku toinen taas on ollut äärimmäisen onnellinen plussasta! :) Eikä elämä ole muuttunut helvetiksi kahden pienen kanssa. Eikä ole ollut vahinko vaan ihan tietoinen toive.

Vai että se on itsekästä. Eikö se sitten ole itsekästä, että pitää monen vuoden tauon lasten teossa, että ITSE pääsee helpommalla, mutta sisarukset menettävät sen ilon, että on pieni ikäero? No tämä oli nyt vain heittona, mutta aina tuo itsekkyys vedetään mukaan kaikkiin valintoihin. Totta kai ne ovat itsekkäitä ja toisaalta pitääkin olla, jokaisen pitää miettiä nämä asiat ihan omalta kohdaltaan itsekkäästi, mikä kenenkin perheelle sopii - toisille lapset pienellä ikäerolla ja toisilla vuosien ikäerolla. Minusta on hyvä, että voidaan yhdessä harrastaa monenlaista koko perheen kesken yhdessä kun lapset suht samassa kehitysvaiheessa. Että se siitä itsekkyydestä, en halua päästä vauva/taapero-aikana helpommalla, vaan maksimoida sitä iloa yhdessolosta ja harrastamisesta.

Pääasia kai että niistä lapsista pidetään hyvä huoli ja niitä rakastetaan!!! :)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja 30v:
"En tiedä mitä olisin tehnyt jos olisin heti ollut paksuna synnytyksen jälkeen"

Niin SINÄ et olisi tiennyt. Ehkä joku toinen taas on ollut äärimmäisen onnellinen plussasta! :) Eikä elämä ole muuttunut helvetiksi kahden pienen kanssa. Eikä ole ollut vahinko vaan ihan tietoinen toive.

Vai että se on itsekästä. Eikö se sitten ole itsekästä, että pitää monen vuoden tauon lasten teossa, että ITSE pääsee helpommalla, mutta sisarukset menettävät sen ilon, että on pieni ikäero?
Laitoin tuon "en tiedä mitä olisin itse tehnyt jne..." sen takia, kun joku fiksu jo ensimmäisellä sivulla ehti kommentoida että kyse kateudesta. Eli ei ainakaan minulla todellakaan ole.
Muiden kokemuksista en tiedä, mutta meillä "iso" ikäero ja lapset silti erittäin läheisiä ja leikkivät paljon. Sen sijaan lähipiirissä tuo 1-2 vuoden ikäero ei olekaan mennyt niin mallikkaasti kuin on kuviteltu :D
 
30v
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 30v:
"En tiedä mitä olisin tehnyt jos olisin heti ollut paksuna synnytyksen jälkeen"

Niin SINÄ et olisi tiennyt. Ehkä joku toinen taas on ollut äärimmäisen onnellinen plussasta! :) Eikä elämä ole muuttunut helvetiksi kahden pienen kanssa. Eikä ole ollut vahinko vaan ihan tietoinen toive.

Vai että se on itsekästä. Eikö se sitten ole itsekästä, että pitää monen vuoden tauon lasten teossa, että ITSE pääsee helpommalla, mutta sisarukset menettävät sen ilon, että on pieni ikäero?
Laitoin tuon "en tiedä mitä olisin itse tehnyt jne..." sen takia, kun joku fiksu jo ensimmäisellä sivulla ehti kommentoida että kyse kateudesta. Eli ei ainakaan minulla todellakaan ole.
Muiden kokemuksista en tiedä, mutta meillä "iso" ikäero ja lapset silti erittäin läheisiä ja leikkivät paljon. Sen sijaan lähipiirissä tuo 1-2 vuoden ikäero ei olekaan mennyt niin mallikkaasti kuin on kuviteltu :D
Ei ehkä kun lapset ovat ihan pieniä. Voihan se aika olla raskasta kun lapset esim alle 4v. Mutta myöhemmin taas voi olla sitäkin enemmän iloa. Ja sitten taas, lähipiirisi ei ole kaikki ihmiset, senkin varmaan ymmärrät...
 
Kolme (yksös)lasta, vanhimman ja nuorimman ikäero 2v10kk. Yövalvomiset ja vaippavaiheet menneet kerralla, ja kun lapset ovat suunnilleen samanikäisiä, ovat yhtä aikaa sopivan ikäisiä lähes juttuun kuin juttuun. Pinna on kestänyt ainakin tähän asti, ja työstäpoissaolovuodet jäävät vähemmäksi kuin vaikka kolmen vuoden ikäeroin.

Naapurit sanovat että on niin hankalaa kun lapset ovat isoin ikäeroin: pienin haluaa Muumimaailmaan mutta isompi haluaa Linnanmäelle lastenjuttuihin ja vielä isompi haluaa Linnanmäelle hurjiin laitteisiin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja aargh:
Niinpä. Onhan se ihan selväkin ettei omaa aikaa enää tule olemaankaan, kukaan ei ota monta pikkulasta hoitoon. Ihan eri asia kun lasten välillä on ikäeroa, kaikki on helpompaa. Kuka haluaa vapaaehtosesti kokea sellasen helvetin, mitä ei ole mikään pakko kokea!!! vajaata touhua. Sitten ollaan ihan kuin perseeseen ammuttuja karhuja monta vuotta ja katkeria kaikille muille joilla ei ole samaa paskaa elämä.
:LOL: :LOL: Mä halusin sellasen helvetin enkä oo yhtään katkera kenellekään. Itsepä olen osani valinnut. Lasten leikit sopii yhteen, ovat samassa päiväkodissa eli elämä on suht helppoa. Nuorimmainen täyttää jo alkukesästä kolme vee :heart: . Ikäeroa lapsilla 1 v ja 8 kk.

 
Meillä ikäeroa 1v4kk. Ihan kivasti meni, vauva seurasi isoveljen leikkejä ja viihtyi lattialla.
Tosin varmaan helpotti siinä se että kumpikin oli alusta asti hyviä nukkujia. Heistä tuli hyvät kaverit ja aina oli leikki- ja pelikaveri. Pojat ovat jo aikuisia ja asuvat omissa kodeissaan mutta tapaavat edelleen paljon ja jeesaavat toisiaan. Heille syntyi vielä kaksi pikku sisarusta. Mutta nuorempiin sisaruksiin heillä ei ole niin tiivistä kontaktia.
 
Höh, kukin taaplaa tyylillään, mitäs riepoteltavaa siinä nyt taas on?
Minua lähinnä ahdistaa ajatus siitä että ollaan olevinaan niin kaveria, ja sitten illan hämärissä kirjoitellaan jollekin keskustelupalstalle anonyyminä että kun se kaveri aina vaan valittaa, mitäs teki lapset putkeen tms...
Pitäiskös vaikka kysyä siltä kaverilta että voiskos olla jotenkin avuksi?

Hyi tätä nykyajan menoa...
 

Yhteistyössä