Miksi joku mies jäi tuijottamaan minua ja kuopusta eilen kaupassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Niin, osaisitteko kertoa. Eilen "vilkkaasti liikennöidyssä" ruokakaupassa kuopus ei suostunut istumaan kärryssään. Esikoinen ystävällisesti vielä riehutti poikaa ja hän sitten kirmaili pitkin käytäviä. Koitin nätisti kieltää (molempia) muutamaan otteeseen kunnes sitten komensin kuopuksen luokseni (ja esikoisen myös lopettamaan touhunsa).

Ilmoitin pikkumiehelle, että nyt hänen täytyy mennä (auto)kärryyn istumaan. Poika sai raivarit ja koitti heittäytyä maahan, juosta karkuun jne. jne. Otin pojan syliini ja tiukasti totesin että nannapäivän karkit jää ostamatta jos ei meno rauhoitu. Poika huusi ja rimpuili sylissäni, eikä suostunut kärryyn.

Annoin nannapussin esikoiselle ja käskin viemään takaisin hyllyyn. Siitäkös meno yltyi. Mielestäni suhteellisen rauhallisesti ilmoitin kuopukselle, että hän saa nannansa jos menee kärryyn. Ei, huuto vain yltyi. Jatkoin kiristämistä ja ilmoitin että lähdetään kaupasta kokonaan pois jos kuopus ei rauhoitu ja kulje nätisti kanssani. Ehdotin kärryn istuinosaa, ei kelvannut. Ehdotin autoa, ei kelvannut. Lopulta otin käsilaukkuni kärrystä ja lähdin kantamaan poikaa pois kaupasta. About kassojen kohdalla kuopus lupasi olla nätisti ja mentiin takaisin kärryn luokse. Edelleenkään poika ei suostunut kärryihin, mutta kulki lopun edestä ihan kohtalaisen nätisti kanssani.

Koko tämän episodin ajan joku mies seisoi lähettyvillä ja tuijotti meitä suht avoimesti paheksuen. Hän ei missään vaiheessa sanonut mitään, mutta ei millään tavalla peitellyt tuijottamistaan. Lähdettiin liikkeelle ja silloin lähti mieskin pois. Joku (ihana) nainen tuli taputtamaan kättäni ja totesi että ihanaa huomata jonkun toisenkin lapsen kiukuttelevan :).

Niin ja ikää pojalla 3 vuotta ja rapiat päälle.

Mitäköhän se mies tuijotti ja paheksui? Ikäistään vanhemmalta näyttävää kiukuttelevaa lasta, huonoa kasvatusta, minun väärää käyttäytymistä vai mitä ihmettä? Oletteko törmänneet vastaavaan tilanteeseen?

Se paheksui sitä showta ja huutoa. Kaikki lapset kiukuttelevat silloin tällöin ja ap toimi ihan johdonmukaisesti, mutta silti se huuto saattaa ärsyttää muita. Elämä on.

Ehkä sitä ärsytti se huuto ja mekastus. Muakin ärsyttää kuunnella sellaista, vaikka en tuijotakaan ja ymmärrän, että lasten kanssa se vaan joskus on sellaista... Toiset ei tajua, vaan ne koittaa varmaan sillä tuijottamisella kärventää lapsiperheet pihalle meluamaan.

Mä en osaa sanoa mitä se tuijotti.
Tulin van julkisesti tunnustamaan, että en välttämättä olisi osannut hoitaa tilannetta ihan noin fiksusti.
Toisekseen, olisin tod.näk. käynyt kysymässä suoraan siltä mieheltä, että "askarruttaako joku tässä härdellissä kovastikin herran mieltä, kun nykyään on telkkarissakin kuitenkin tarjolla BB:tä ja salkkareita ja muutakin todellista tosielämän äxöniä?"

[QUOTE="annika";24970480]no joo se mies on huonosti kasvatettu kun ei tiedä että tuijottaminen on rumaa. ei sun tarvi miettiä sitä sen enempää.[/QUOTE]

Juuri näin:)

Kieltämättä sitä ääntä kyllä kuului :D. Ja toisaalta, olin minäkin äänekäs kun koitin esittää asiaani pojalle sen huudon yli. En siis itse huutanut tai räyhännyt, mutta muutenkin kantava ääneni takuulla kuului pidemmällekin kuin sen miehen korviin :D.

Jäin vaan miettimään oikeastaan eniten sitä, että olisko mun kuulunut toimia toisella tavalla ja siksi mies paheksuen tuijotti. Aika erikoinen tilanne, en ole ennen moiseen törmännyt :)

Aapeella ei tunnu olevan minkäänlaista kasvatuksellista otetta lapsiinsa. Saas nähdä millaisia heittiöitä heistä isompana oikein tulee.

No mutta tätähän mä just tässä mietin. Siis että toiminko jotenkin väärin tilanteessa ja siksi mies tuijotti paheksuen. Tämä sun vastauksesi on ihan samaa sarjaa, nyrpistellään, mutta en kerrota mitään konkreettista.

Joten kerro ihmeessä miten itse olisit tilanteessa toiminut? Otan ihan mielelläni vastaan vinkkejä vastaisuuden varalta. Tämä olikin itse asiassa ihka eka kerta kun poikani sai raivarit kaupassa. Joten ihan takuulla toiminnassani oli parantamisen varaa.

No mutta tätähän mä just tässä mietin. Siis että toiminko jotenkin väärin tilanteessa ja siksi mies tuijotti paheksuen. Tämä sun vastauksesi on ihan samaa sarjaa, nyrpistellään, mutta en kerrota mitään konkreettista.

Joten kerro ihmeessä miten itse olisit tilanteessa toiminut? Otan ihan mielelläni vastaan vinkkejä vastaisuuden varalta. Tämä olikin itse asiassa ihka eka kerta kun poikani sai raivarit kaupassa. Joten ihan takuulla toiminnassani oli parantamisen varaa.

Sulla pitää olla aiemmin hankittu auktoriteetti lapsien suhteen. He tietävät silloin ettei sun kanssa melskata missään, koska se ei vain kannata.

No aika paljon vekslaat ja annat vaihtoehtoja, ja tehdäänkö nyt sitä ja tätä ja kuitenkin välissä uhkailet. kauhean sekavaa. ja kakarahan yritti vaan katsoa että lähdetkö oikeasti pois.Katsoi kassoille asti. olisi halunnut siis sekä karkit että juoksennella. ei taida pahemmin kunnioittaa sinua.

Minuakin ärsyttäisi tuollainen esitys.äiti mölyää lapset mölyävät...

ensin käsket kärryihin ja ei tarvitse totella, sitten ne saa juoksennella, ja monta kertaa kiellät. ja mikä ihmeen nannapussi? ihan vauvojen kieltä, ja eivä tvauvat syö karkkia.
jättäisin ensi kerralla kotin nuo, koska eivät käyttäydy.

en ole törmännyt tuollaisen tuijottamiseen, mutta esikoinen kysyi 3vuotiaana kaupassa, että mitä nuo ovat karkkihyllyn kohdalla, ei ollut siis koskaan saanut karkkia, ja muutenkin oli topakkana auttamassa kaupassa.
Kuopus onmyös auttamassa aina ostosten teossa, eikä juoksentele kuin päätön kana.

No aika paljon vekslaat ja annat vaihtoehtoja, ja tehdäänkö nyt sitä ja tätä ja kuitenkin välissä uhkailet. kauhean sekavaa. ja kakarahan yritti vaan katsoa että lähdetkö oikeasti pois.Katsoi kassoille asti. olisi halunnut siis sekä karkit että juoksennella. ei taida pahemmin kunnioittaa sinua.

Minuakin ärsyttäisi tuollainen esitys.äiti mölyää lapset mölyävät...

ensin käsket kärryihin ja ei tarvitse totella, sitten ne saa juoksennella, ja monta kertaa kiellät. ja mikä ihmeen nannapussi? ihan vauvojen kieltä, ja eivä tvauvat syö karkkia.
jättäisin ensi kerralla kotin nuo, koska eivät käyttäydy.

Aivan, kuten jo sanoinkin, nuo show:t kannattaa järjestää kotona, kaupassa se on sitten kerrasta poikki, eikä siellä enää kannata neuvotteluja/kiristyksiä käydä.

Lasten huuto kaupassa ärsyttää monia, myös mua välillä - mutta jos se olisi ollut syy miehen tuijotteluun, niin en ymmärrä häntä ollenkaan... itse ainakin kävelen huutavista tenavista mahdollisimman kauas kaupassa. No, miesten logiikka ei nyt aina olekaan kovin ymmärrettävää ;)

[QUOTE="Noo";24970723]Me olisimme menneet kotiin, ei olisi käännytty kassoilta takaisin.[/QUOTE]

Mun oli pakko käydä kaupassa, joten en siihen hätään keksinyt muutakaan ratkaisua. Ja tosiaan täysin outo tilanne muutenkin tuollaiset raivarit tai ylipäätään huono käytös. Kerran aiemmin, noin kuukausi sitten, poika sai samanlaiset raivarit perhekerhosta lähdettyämme. Mutta yleensä poika käyttäytyy kaupassa ja muuallakin vallan moitteettomasti.

Rasittavaahan sitä on joutua tuollaista melskaamista kuuntelemaan. Kannattaisi ihan oikeasti kasvattaa niitä lapsia käyttäytymän kaupassa. Karkkipussit ostetaan karkkipäivänä ja syödään kotona. Jollei nämä säännöt käy, niin silloin ei karkkipäivää pidetä ollenkaan ja piste. Kiukuttelulla ei voiteta.

Yhteistyössä