[QUOTE="Vieras";26825539]En mä tarvii vihjeitä, tiedän kyllä. Mutta en koe sen, ketä siellä rattaissa/ pyörätuolissa kuskataan vaikuttavan siihen, kuinka paljon se kori painaa, tai kuinka vaikeaa on niitä työntää yhdessä ostoskärryjen kanssa.
Nyt en lapsen käytöksestä puhunut mitään.
Tämä oli muutenkin tarkoitettu sille, joka päivitteli kuinka vaikeaa ja raskasta se on, ei se raskaus siitä muutu. Ja valitettavasti, olen sitä mieltä että jos erityislapsensa kanssa on niin vaikeaa, ettei selviä normi arjesta, rikkomatta sääntöjä. Asialle täytyy tehdä jotain, joko muuttaa lähemmäksi apujoukkoja tai kuntaan jossa tarjotaan vaikka sitten sitä kotiapua, tai viime kädessä miettiä, onko sen lapsen paikka kotona tai tarvitsisiko lapselle palkata hoitaja.
Itse jouduimme myös järjestelyjä tekemään, ei se kivaa ole, mutta elämän pitää olla siedettävää, eikä ole mitään järkeä vaikeassa tilanteessa asua esim. niin kaukana kaupoista että siellä ei voi pikaisesti poiketa, siinä ajassa minkä erityislapsi jaksaa.
Elämä ei ole reilua ja se on myös täynnä valintoja.[/QUOTE]
Meillä sillä kuka niissä rattaissa on (nimenomaan se lapsen käytös mitä ei saa kauppareissun ajaksi pyyhittyä pois) vaikuttaa suuresti siihen miten helppo tai vaikea niitä on kaupassa työntää tai muuten asiointeja hoitaa. Tavallisen 1,5v:n kanssa ei koskaan ole tarvinut lähteä mistään etuajassa pois tai rajoittaa liikkumista tms. 6v autisti rattaissa sulkee jo valtaosan reissuista ja asioinneista pois ja nekin mitä on pakko hoitaa pyrkii tekemään mahdollisimman nopeasti.
Toki valintoja on ja niitä meilläkin on tehty ja tehdään jatkossakin jotta saadaan elämä sujumaan mahdollisimman helposti. Halutaan asua lähellä kauppoja ja palveluita mutta rauhallisessa ympäristössä missä lapsen kanssa on helppo ulkoilla. Palveluiden takia halutaan asua tietyssä kunnassa/kaupunginosassa ja hakea niitä etuuksia mitä on mahdollista saada. Pidetään lapsia koulussa ja päiväkodissa silloinkin kun ei ole pakko. Ei haluta asua Suomessa. Onhan noita kaikenlaisia enkä meinaakaan että pitää jäädä paikalleen itkemään jos joku juttu ei onnistu.
Kaikkineen näen kuitenkin että se arki erityislapsen kanssa voi olla niin haastavaa etten itse ainakaan ohikulkijana halua sitä enää hankaloittaa. Sinänsä aihekin minulle vähän yhdentekevä, itselleni on yksi ja sama kuka pitää lapsiaan noissa kärryissä ja miksi. Lasken jo muutenkin sen varaan että ovat likaisia.