Miksi joitakin vaivaa, miksi läskit eivät viitsi laihduttaa tai mielumminkin tehdä elämäntapamuutosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitää vielä lisätä että miehen 86-vuotias isoäiti on polttanut tupakkaa yli 70-vuotta, käyttää ruoanlaitossa aina kermaa, suolaa ja voita ja on muuten hemmetin hyvässä kunnossa. Muutama vuosi sitten järkytti meidät ja meni kyykkyyn ja ylös useampaan otteeseen :D :D

Geeneillä ja perimällä on mun uskoman mukaan myös suuri vaikutus terveyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nippe:
Siinä mielessä se ei ole jokaisen oma asia, kun läskit tulee kalliiksi tälle yhteiskunnalle. Laskekaa vaan paljonko maksaa elintapa sairaudet sydän- ja verisuonisairaudet, kakkostyypin diabetes yms. Vyötärölihavuushan on todella vaarallista kun läski ympäröi tärkeät sisäelimet ja seuraukset tuntuvat joka veronmaksajan kukkarolla. Pitäis tulla jokaisen itse maksettavaksi itse aiheutetut sairaudet.

Tuosta olen kyllä harvinaisen samaa mieltä.

Minä taas ajattelen, että asiat, mitkä itselle on helppoja, niin ihmisten on vaikea ymmärtää että toiselle ne voi olla vaikeita. Tai halutaan jopa korostaa omaa paremmuuttaan sillä, että itsen on helppo pysyä hoikkana, niin sitten syyllistetään muita, että miksei ne tee samaa.

Vähän sama, kuin että minä olen tosi hyvä kokki ja leipoja, ja en aina meinaa ymmärtää että miten se ei ole helppoa jollekin mämmikselle. Mutta älyän sentään pitää mölyt mahassa. Lihavuutta kai on lupa pilkata, mutta muita huonoja piirteitä ei oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Pitää vielä lisätä että miehen 86-vuotias isoäiti on polttanut tupakkaa yli 70-vuotta, käyttää ruoanlaitossa aina kermaa, suolaa ja voita ja on muuten hemmetin hyvässä kunnossa. Muutama vuosi sitten järkytti meidät ja meni kyykkyyn ja ylös useampaan otteeseen :D :D

Tottakai on, mutta niin on myös elintavoilla. Toki on paljon helpompi syyttää vaivoista perimää, kuin ottaa vastuu omista valinnoistaan. Enkä tarkoita tällä nyt ketään ketjuun vastannutta.

Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Siinä mielessä se ei ole jokaisen oma asia, kun läskit tulee kalliiksi tälle yhteiskunnalle. Laskekaa vaan paljonko maksaa elintapa sairaudet sydän- ja verisuonisairaudet, kakkostyypin diabetes yms. Vyötärölihavuushan on todella vaarallista kun läski ympäröi tärkeät sisäelimet ja seuraukset tuntuvat joka veronmaksajan kukkarolla. Pitäis tulla jokaisen itse maksettavaksi itse aiheutetut sairaudet.

Mihis se raja vedetään? Joku kohelo loukkaa itsensä mäessä tai jossain muussa harrastuksessa. Pitääkö silloinkin maksaa itse? Entä jos sulla on hyvä perimä, ja voit mällätä miten vaan, mutta naapurilla onkin huono perimä, eikä auta mitkään konstit, mutta on kuitenkin joskus vähän syönyt epäterveellisesti? Kaikki liikenteen onnettomuudet vaan syylliselle maksettavaksi? Miettikää hei vähän, ei asiat ole ihan simppeleitä.

Pitäis tulla jokaisen itse maksettavaksi itse aiheutetut sairaudet.

Pitäisikö sitten esim. naiselta, jolla on korkea verenpaine sukurasitteena, kieltää lapsenteko kokonaan, sillä lapsella on suuri riski korkeaan verenpaineeseen tulevaisuudessa myös? Vai pitäisikö äidin maksaa sakkoa jo etukäteen, lapsenhan ei voi olettaa maksavan kun ei ole hänen vikansa että "huonot geenit" sai?

Onkohan lihavuuteni itseaiheutettua kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan ja lisämunuaisen kasvaimeen yhtäaikaa ja lihosin kuukaudessa 20 kg jonka jälkeen aloitin päivittäisen 20 tabletin krotisonikuurin mistä paino nousi 10 kg 3 viikossa. Ei mul kyl olis varaa maksaa tätä lihavuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Toki on paljon helpompi syyttää vaivoista perimää, kuin ottaa vastuu omista valinnoistaan.

Just joo, helppoudestahan tässä onkin kyse :headwall: Anteeksi vain, mutta kun PERINNÖLLISIÄ VAIVOJA ON IHAN OIKEASTI OLEMASSA!

Mä olin nuorena hoikka, melkein laiha. Sain syödä mitä vaan, enkä lihonut. Ekan lapsen saamisen jälkeen aloin lihomaan, syytän siitä hormonitoiminnan muutosta.
Mielestäni en ole läski vieläkään, vaikka ennen painoin max 62kg ja nyt 79kg. Mutta pituutta on melkein 180cm.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä luulen, että niin kauan kuin se lihava ei itse kustanna kaikkia lihavuudestaan aiheutuneita terveydenhuollon menoja, asia kaivelee veronmaksajien napaa.

Jep.
Ja mä liittäisin tähän myös tupakoitsijat - lihavuus nyt voi olla osittain vahinko, ja tavallaan hiffaan jos joku nyt välttämättä haluaa ahmia 10 munkkia kahvin kanssa. Onhan se hyvää (yäk). Mutta tupakasta ei ole kuin haittaa.

Kalliiksi tulee yhteiskunnalle myös stressaantuneet ihmiset, jotka eivät nuku tarpeeksi ja joilla on aina kiire jonnekin. Useimmiten tällaiset stressi-ihmiset ovat niitä laihoja.

Sanoin, että itse aiheutetut myös kuuluisi itse maksaa. Geeniperimä tai muusta syystä tulleet sairaudet eivät todellakaan ole itse aiheutettuja! Ja siis itse tulisi mielestäni korvata silloin, kun olemassa suora ja kiistaton teko-seuraus yhteys. Esim. tupakoitsijan keuhkosyöpä. Heti jos tarvitsee miettiä, että onkohan itseaiheutettua vai ei, niin ei ole. Relatkaa ihmiset :)

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Tottakai on, mutta niin on myös elintavoilla. Toki on paljon helpompi syyttää vaivoista perimää, kuin ottaa vastuu omista valinnoistaan. Enkä tarkoita tällä nyt ketään ketjuun vastannutta.

Saako sitten kiittää perimää jos niitä vaivoja ei ole :saint:

Sanoin, että itse aiheutetut myös kuuluisi itse maksaa. Geeniperimä tai muusta syystä tulleet sairaudet eivät todellakaan ole itseaiheutettuja! Ja siis itse tulisi mielestäni korvata silloin, kun olemassa suora ja kiistaton teko-seuraus yhteys. Esim. tupakoitsijan keuhkosyöpä. Heti jos tarvitsee miettiä, että onkohan itseaiheutettua vai ei, niin ei ole. Relatkaa ihmiset :)

Eli suurin osa onnettomuuksista kanssa pitäisi itse kustantaa, mitäs läksi mäkeen kaatumaan tai ajoi kolarin?

Sanoin, että itse aiheutetut myös kuuluisi itse maksaa. Geeniperimä tai muusta syystä tulleet sairaudet eivät todellakaan ole itseaiheutettuja! Ja siis itse tulisi mielestäni korvata silloin, kun olemassa suora ja kiistaton teko-seuraus yhteys. Esim. tupakoitsijan keuhkosyöpä. Heti jos tarvitsee miettiä, että onkohan itseaiheutettua vai ei, niin ei ole. Relatkaa ihmiset :)

Jos lihavalla ihmisellä on joku geeniperitty sairaus, miten voidaan todistaa, kummastako vaiva johtuu? perimästä vai läskistä?

Sanoin, että itse aiheutetut myös kuuluisi itse maksaa. Geeniperimä tai muusta syystä tulleet sairaudet eivät todellakaan ole itseaiheutettuja!

Mutta tavallaanhan minä aiheutan, jos minulla on periytyvä sairaus ja lapsen teen, eikö totta?

Eli kuinka tämä itsemaksuvelvollisuus rajattaisiin? Kai sen osaatte sanoa, jos pystytte moista ehdottamaankin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eli suurin osa onnettomuuksista kanssa pitäisi itse kustantaa, mitäs läksi mäkeen kaatumaan tai ajoi kolarin?

Eikös onnettomuus nimenomaan tarkoita sitä, että kukaan ei tahallaan ole tehnyt mitään? Onnettomuus, vaikka joku sen olisikin huolimattomuudellaan aiheuttanut, ei ole tahallinen, ja siksi kenenkään ei sellaisia tarvitse korvata. Mutta näistä asioista ollaan montaa mieltä, eikä kukaan yksi ihminen näitä asioita saisi päättää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä luulen, että niin kauan kuin se lihava ei itse kustanna kaikkia lihavuudestaan aiheutuneita terveydenhuollon menoja, asia kaivelee veronmaksajien napaa.

eiks sit perinnöllisten sairauksien kantajat (jotka lisääntyvät), tupakoijat ja alkoholistit kuulu samaan kastiin.

Sanoin, että itse aiheutetut myös kuuluisi itse maksaa. Geeniperimä tai muusta syystä tulleet sairaudet eivät todellakaan ole itseaiheutettuja!

Mutta tavallaanhan minä aiheutan, jos minulla on periytyvä sairaus ja lapsen teen, eikö totta?

Eli kuinka tämä itsemaksuvelvollisuus rajattaisiin? Kai sen osaatte sanoa, jos pystytte moista ehdottamaankin?

Mielestäni et aiheuta sitä itse, koska koskaan ei voi tietää mitä lapsi perii ja mitä ei. Ja kuten sanoin, mielestäni tämä toimii vain jos voidaan täysin kiistatta sanoa, että henkilö on täysin tahallisesti aiheuttanut muutoin yhteiskunnalle koituvat kustannukset. Epäselviä tapauksia on vaikka kuinka, eikä sellaisia voi kukaan taho ratkaista.

Eikös onnettomuus nimenomaan tarkoita sitä, että kukaan ei tahallaan ole tehnyt mitään? Onnettomuus, vaikka joku sen olisikin huolimattomuudellaan aiheuttanut, ei ole tahallinen, ja siksi kenenkään ei sellaisia tarvitse korvata. Mutta näistä asioista ollaan montaa mieltä, eikä kukaan yksi ihminen näitä asioita saisi päättää.

Kyllähän ne riskit tiedetään aika tarkkaan, kuinka "vaarallista" esim. ratsastus tai laskettelu on. Kyllä siinä ottaa tietoisen riskin kun sellaista harrastaa. Plus että miksi oma huolimattomuus ei ole pätevä syy itse kustannettaviin, sittenhän voi sanoa että huolimattomuuttani minä söin vähän liikaa. Miettikää nyt oikeasti jotka olette laittamassa näitä "itseaiheitettuja itselle maksettavaksi" että mitä se oikeasti tarkoittaa.

Epäselviä tapauksia on vaikka kuinka, eikä sellaisia voi kukaan taho ratkaista.

No niin, eli ajatus "maksa itse aiheuttamasi sairaudet" on näin ollen täysin absurdi. Pakkohan siihen olisi olla selvät säännöt, ei sitä voi mutu-tuntumalla soveltaa. Eli ei onnistu.

Mielestäni et aiheuta sitä itse, koska koskaan ei voi tietää mitä lapsi perii ja mitä ei. Ja kuten sanoin, mielestäni tämä toimii vain jos voidaan täysin kiistatta sanoa, että henkilö on täysin tahallisesti aiheuttanut muutoin yhteiskunnalle koituvat kustannukset. Epäselviä tapauksia on vaikka kuinka, eikä sellaisia voi kukaan taho ratkaista.

mutta se on riskin ottamista.. kuten alkoholin nauttiminen, tupakointi ja ylipaino. eihän jokainen näistäkään ole sairas.. tai sairastu.

Eiköhän se ole korkeampien päättäjien tehtävä päättää, että miten tässä asiassa edetään? Mielipiteitä saa kyllä olla, vaikkei niistä olisi valmis tekemään aukotonta selontekoa eduskuntaan. Ja minun linjani on tiukka, sinä et sitä vain ole ymmärtänyt. Mielestäni alkoholisti kustantaa alkoholismin kustannukset, kuten tupakoitsija, ja itse liikalihavuutensa aiheuttanut henkilö (BMI yli 30 ei johdu perintötekijöistä) - jokainen, joka päättää laiminlyödä terveyttään, maksakoon sen aiheuttamat kustannukset. Ja jokaisessa tapauksessa, täytyisi voida osoittaa, että henkilön riski sairastua ko. sairauteen on MERKITTÄVÄSTI suurentunut oman toiminnan seurauksena.

Et välttämättä ole tästä samaa mieltä vieras, mutta tätä mieltä minä olen. Eikä ole mitään päätöstä mitä näistä asioista voitaisiin tehdä, mihin kaikki olisivat tyytyväisiä.

Joo ja sitten KAIKKI jotka on kännissä törttöilleet saa maksaa ite
ja kaikki jotka ajaa ylinopetta ja aiheuttaa onnettomuuden saa maksaa kaikki ite
ja kaikki jotka on niin tyhmiä, et hankkii itelleen syövän vaikka nauttimalla nikotiinia tai aspartamiinia (mä tota vikaa) maksaa ite
Ja kaikki ketkä yrittää tappaa ittensä, mut eivät onnistu
ja kaikki ketkä hyppii trampoliinilla ja menee luut poikki maksaa ite
ja kaikki ketkä on onnettomuudessa ilman turvavöitä maksaa ite
ja kaikki ketkä ylittää tien ei-suojatien kohdalta ja käy kalpaten maksaa ite ja kaikki ketkä ei käytä pyöräilykypärää maksaa ite ja kaikki ketkä harrastaa urheilua liikaa maksaa, että paikat prakaa maksaa ite ja kaikki ketkä rikkoo määräyksiä (esim rekkamiehet ja lastin kiinnitys tai paino) maksaa ite aiheuttamansa sairaalamenot ja ja ja

Siis kaikki tyhmät muutkin saa sitte ite maksaa!!!

Toki on paljon helpompi syyttää vaivoista perimää, kuin ottaa vastuu omista valinnoistaan.

Just joo, helppoudestahan tässä onkin kyse :headwall: Anteeksi vain, mutta kun PERINNÖLLISIÄ VAIVOJA ON IHAN OIKEASTI OLEMASSA!

Tottakai on, enhän sitä ole kiistänytkään =) Jostain syystä vain monet "syyttää" aina sitä perimää, eikä myönnä, että niillä omilla elintavoilla voi olla vaikutusta terveyteen.

Yhteistyössä