Miksi joitakin vaivaa, miksi läskit eivät viitsi laihduttaa tai mielumminkin tehdä elämäntapamuutosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eiköhän se ole jokaisen oma asia.
Samaan sarjaan nämä mitä mieltä äidistä joka.... mitä mieltä raskaanaolevasta joka... mitä mieltä sellaisesta tai tälläisestä ihmisestä...

Miksi ihmeessä ihmiset eivät saa elää sellaista elämää ja sen näköisinä, kuin itse haluavat?
Ja jos jonkun elämäntapa vaarantaa lapsien terveyden tai hyvinvoinnin, pitäisi olla pokkaa tehdä asian eteen jotain, eikä vain täällä ihmetellä.

Siinä mielessä se ei ole jokaisen oma asia, kun läskit tulee kalliiksi tälle yhteiskunnalle. Laskekaa vaan paljonko maksaa elintapa sairaudet sydän- ja verisuonisairaudet, kakkostyypin diabetes yms. Vyötärölihavuushan on todella vaarallista kun läski ympäröi tärkeät sisäelimet ja seuraukset tuntuvat joka veronmaksajan kukkarolla. Pitäis tulla jokaisen itse maksettavaksi itse aiheutetut sairaudet.

No kaikki läskit eivät silti sairasta ja monet käyttää yksityisiä lääkäreitä. Miksi alkoholistit eivät lopeta ryyppäämistä? Miksi ihmiset tupakoivat? Miksi ihmiset harrastavat vaarallisia urheilulajeja?
Täälläkin on joka lauantai ja perjantai kysymys; mitä lasissa? Miksi ette lopeta ryyppäämistä, vaikka varmaan kaikki tietää, että alkoholin aiheuttamat haitat ja hoidot tulee kalliiksi yhteiskunnalle...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä luulen, että niin kauan kuin se lihava ei itse kustanna kaikkia lihavuudestaan aiheutuneita terveydenhuollon menoja, asia kaivelee veronmaksajien napaa.
pitäis sitten kaivella myös siinä tapauksessa kun tupakoija sairastuu, yhteiskuntahan se silloinkin kustantaa menoja tai alkoholisin kanssa sama juttu

Alkuperäinen kirjoittaja Muua:
mut mä luulenki et lähinnä näillä aloituksilla on tarkoitus vain lytätä muita...ihan olen aistivinani moista

Näin mäkin uskon ja siksi peräänkuulutan suvaitsevaisuutta.
Kyllä lihavatkin käy töissä ja maksavat veroja yhteiskunnan kirstuun. Moniko alkoholisti tai narkkari maksaa kunnolla veroja?

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
Mä luulen, että niin kauan kuin se lihava ei itse kustanna kaikkia lihavuudestaan aiheutuneita terveydenhuollon menoja, asia kaivelee veronmaksajien napaa.
pitäis sitten kaivella myös siinä tapauksessa kun tupakoija sairastuu, yhteiskuntahan se silloinkin kustantaa menoja tai alkoholisin kanssa sama juttu
No eiköähän se kaivelekin?

tuosta itsemaksamisesta ja itseaiheuttamisesta. On totta että lihavuus altistaa joillekin sairauksilla, itseasiassa aika monille. mutta entäs jos lihavuus itsessään on jo sairaus. aineenvaihdunnassa joku isompi häiriö?!
Mutta se on totta taas että tupakka ja viina tekee sairauksia ja se voidaan todeta kuka juo ja kuka ei ja sitten... mutta taas kun tupakoijan kumppanikin voi passiivisesta tupakoinnista saada keuhkosyövän. Kukas sitten maksaisi? ja mikä on varmuudella mistä johtuvaa?!
Mutta se että sanotaan vaikka että sinulle tehdään tämä ja tämä toimenpide, mutta edellytyksenä ennen sitä on tietyn ajan tupakoimattomuus tai alkottomuus millä voidaan osoittaa että sen jälkeenkin pärjää ilman niitä. Mutta jos onkin tilanne että on nyt heti tehtävä jotakin tai jos ei tehdä niin sitten on kysymys elämästä ja kuolemasta??
Mutta tuosta lihavuudesta edelleen, niin onko se lihavuus ainoa syömis- ja paino-ongelma. se voi olla se laihuuskin ja liiallinen miettiminen mitä syö. jossakin telkkariohjelmassa puhuttiin uudesta syömishäiriöstä, olikohan se joku sairaloisen terveellinen syöminen tai jotakin sinne päin. kun se liika stressaaminenkaan terveellisyyden puolesta ei ole terveellistä

Alkuperäinen kirjoittaja Nippe:
Siinä mielessä se ei ole jokaisen oma asia, kun läskit tulee kalliiksi tälle yhteiskunnalle. Laskekaa vaan paljonko maksaa elintapa sairaudet sydän- ja verisuonisairaudet, kakkostyypin diabetes yms. Vyötärölihavuushan on todella vaarallista kun läski ympäröi tärkeät sisäelimet ja seuraukset tuntuvat joka veronmaksajan kukkarolla. Pitäis tulla jokaisen itse maksettavaksi itse aiheutetut sairaudet.

Onneksi tosiaan lihavat onkin ne ainoat jotka veronmaksajien kukkarolla vierailee :whistle: .

Aika hiton kaunainen sais olla jos vihais kaikkia alkoholisteja,narkomaaneja, lihavia, laihoja, naisia jotka juoksevat hedelmöityshoidoissa tullakseen raskaaksi, työttömiä....tätä listaahan voisi jatkaa loputtomiin.

Paljon helpommalla pääsee (jo ihan oman terveydenkin kannalta) kun koittaa keskittyä omaan elämäänsä ja elää sitä niin kuin parhaaksi näkee. Turha sitä on verenpainettaan nostella kaunaisena :hug:

Jep.
Ja mä liittäisin tähän myös tupakoitsijat - lihavuus nyt voi olla osittain vahinko, ja tavallaan hiffaan jos joku nyt välttämättä haluaa ahmia 10 munkkia kahvin kanssa. Onhan se hyvää (yäk). Mutta tupakasta ei ole kuin haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muua:
mut mä luulenki et lähinnä näillä aloituksilla on tarkoitus vain lytätä muita...ihan olen aistivinani moista

Johtuukohan se sanavalinnoista ja kirjoituksen tyylistä? :whistle:

Aistin ihan samaa.

Veikkaan, että oikeasti tyyppiä ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun toisen terveys tai se, että tämä tuntematon kenties kuolee ylipainonsa takia. Huolestunut esittäisi asiansa todellakin eri tyylillä, tuossa nyt on kyse puhtaasti ilkeilynhalusta. Mikä sitten lie kyseisellä ihmisellä omassa elämässä niin pahasti nurin, että purkaa pahaa oloaan noin, en tiedä. Ja rehellisesti sanottuna, hänen paha olonsa kiinnostaa minua yhtä vähän kuin häntä oikeasti jonkun ylipainoisen terveys.

Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
No eiköähän se kaivelekin?
Aika harvoin ainakaan täällä on vastaavia aloituksia narkkareista, alkoholisteista tai tupakoitsijoista. Raskaana polttelemistakin yleensä vain puolustellaan just tuolla; jokaisen oma asia...
Ja noi mitä lasissa ketjujen pituudet kertoo siitä, että alkohili maistuu kaksplussan äideillekin ihan kiitettävästi, saati sitten muille ihmisille.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Mua ei vaivaa, mutta kieltämättä ihmetyttää miksi jotkuta haluavat pilata terveytensä ja heikentää elämänlaatuaan tieten tahtoen :/

Mutta entä jos ylipaino ei vaikuta kumpaankaan? Ei terveyteen eikä elämänlaatuun?

Mua ei vaivaa, mutta kieltämättä ihmetyttää miksi jotkuta haluavat pilata terveytensä ja heikentää elämänlaatuaan tieten tahtoen :/

Uteliaisuudesta: poltteletko tai käytätkö alkoholia?
Syötkö aina terveellisesti ja ulkoilet ja liikut suositusten mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

Mutta entä jos ylipaino ei vaikuta kumpaankaan? Ei terveyteen eikä elämänlaatuun?

Vaikkei se vaikuta NYT, niin vanhempana tietyt riskit lisääntyy jos on koko ikänsä elänyt suonisto rasvassa

Oliski tullut tämä kaikki paino pelkästään syömisestä. Sitä sentään olis pystynyt säätelemään.

Jos on kymmeniä vuosia ylipainoinen, niin on kyllä aika epätodennäköistä, että ei vaikuttaisi mitenkään. Mutta todennäköisesti niihin vaivoihin tottuu, niin ettei niitä edes itse tiedosta.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Vaikkei se vaikuta NYT, niin vanhempana tietyt riskit lisääntyy jos on koko ikänsä elänyt suonisto rasvassa

Laihoillakin ihmisillä voi olla kolesterolia ja millekäs kaikelle se altistaa....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Uteliaisuudesta: poltteletko tai käytätkö alkoholia?
Syötkö aina terveellisesti ja ulkoilet ja liikut suositusten mukaan?

En polta, alkoholia käytän vähän. Pääsääntöisesti syön terveellisesti ja liikun ja ulkoilen päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Mä olen nyt 30-vuotias ja mulla ei oo koskaan ollut ongelmia. Monella ikätoverillani on ollut jo vaikka mitä, vaikka ei ylipainoa olekaan. Toisaalta vanhempana saattaa muutenkin altistua vaikka mille terveysongelmille. Anoppi (hoikka ja urheilullinen) on kärsinyt nelikymppisestä asti korkeasta kolesterolista ja korkeasta verenpaineesta.

Äitini on sairastanut sydänvikaa jo hyvin nuoresta vaikka silloin olikin hoikka. Isäni (sekä biologinen että isäpuoli) kuolivat nuorina ja hoikkina alkoholiin.

En väitä etteikö lihavuus lisäisi riskiä sairastua vanhemmalla iällä. Mutta se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä. Kuten ei myöskään se että terveellisillä elintavoilla eletään automaattisesti pitkään ja terveenä.

no voi perhana.
pitää sit kysyä myös miks tupakoivat ja alkoholin käyttäjät riskeeraa itsensä?
kannattaako ajaa autollakaan, siinähän on aina riski, voipi joutua vaikka kolariin ja yhteiskunnan maksamaan hoitoon, kannattas siis kävellä
aina voi jossitella!
pitäkööt kaikki vaan huolen omista asioistaan

Yhteistyössä