Miksi joillekin on suurperhe ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
No mulle ei ole. Se sen sijaan on mulle ongelma, jos suurperheellisillä on kova tarve vähätellä tai väittää pinnalliseksi meidän "vähälapsisten" (meillä esimerkiksi kolme lasta) elämää.

Eräs kahdeksan lapsen äiti kysyi minulta, tuleeko meille vielä enemmän lapsia. Vastasin, että lapsilukumme on nyt täynnä. Hän totesi, että niin, ihmisillä on nykyään kova tarve kerätä materiaa ja oikeat arvot jäävät sitten syrjään. Eli joo, jos mä pukkaisin kymmenen lasta ja elelisin kotiäitinä lopun elämääni, niin mun arvot olisivat oikeat? Nyt kun olen kolmen lapsen äiti ja haluan kouluttautua ja päästä myös työelämään, niin olen pinnallinen materialisti.

Toi asennehan paistaa tällä palstallakin. Esmes Yainaban vastauksessa.

Ja mitenhän se mun vastauksesta tuli esiin?
Mä en tietääkseni puhunut materiaalista tai arvoista yhtään mitään.
Ja hei, ynohditte yhden asian, mä olen koluttanut itseäni tässä vuosien mittaan koko ajan ja mulla on jopa ammatti ja työpaikkakin, joten jos alkaisin tosta kouluttautumisesta ja työssäkäynnistä paasaamaan niin menis aika ristiin. ;)
Kannattaa lukea mitä tekstissä oikeesti lukee ennenkuin vetelee hernepalkoja nenäänsä ja tekee vääriä tulkintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Koska aika harva suurperhe kykenee elättämään mukulalaumasna kunnialla, joko käydään sukulaisten kukkarolla tai sitten sossun luukulla..

Aika kova väite, ei päde ainakaan mun tuttavapiirissä jossa suurinosa on suurperheitä.

TUNNISTAN! Eräs sukulaisperhe ilmoittaa vähintään kerran kuukaudessa mistä heidän "kullannuppunsa" ilahtuisi kovasti kun tulette käymään. Ja joululahjat tilataan etukäteen, ei siis että "paita kokoa 105cm", vaan se tietty paita sieltä kaupasta. Ja jos ei tule lahjoja niin eipä tarvi mennä. Ja koska meillä ei vielä lapsia ole, niin arvatkaa onko sieltä tullut yhtäkään lahjaa. ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
:whistle: Jumalahan käski lisääntymään ja täyttämään maan.

Oikeesti...ootte te taas vääntänyt asian.
Tehkää vaan yksi lapsi ja kouluttakaa se korkeesti niin se ei ainakaan ole hoitamassa teitä sitten vanhainkodissa.
Ei vissiin oo tullu tietoon että meillä on kohta suuret ikäluokat vanhoja ja nuorta väkeä ei riitä maksamaan vero- yms. tuloilla edes eläkkeitä. Saati sitten että joku viittis hoitaa vanhuksia.

En mä tosin näiden asioiden takia ole kymmentä lasta tehnyt, mutta ainakin mulla on 10 kertaa suuremmat mahdollisuudet tulla hoidetuks sitten vanhuksena kuin mitä yksilapsisissa perheissä.

Juuh... :whistle: Ja ruokaakin on muuten riittänyt aina kaikille. Toisinaan on syötetty naapurustonkin lapsia kun niissä yksilapsissa perheissä ei pahemmin ole ruoanlaittajia kotona sillon kun lapsi tulee koulusta. ;)
Täytyy myöntää, että musta tämä on aika hassu ajatustapa. Mulla on 2 lasta ja tiedän, että mua ei vanhainkotiin tyrkätä. Mun ei tarvinnut tehdä 8 lasta lisää varmistaakseni asian.
Outoa. En ajatellut lapsia tehdessäni vanhuuttani. Ei heillä ole mitään velvollisuutta pilata elämäänsä hyysäämällä minua vanhana. Sen verran on säästöjä, jotta hoitoni voin maksaa.

Mut kukas sut sitten hoitaa?
Henkilökuntaa tarvitaan joka paikassa ja totuus on se, että tän hetken suuri ikäluokka tulee jäämään aika pahasti hunningolle vanhuksena kun ei ole hoitajia.
Jos kenelläkään on tietoa edestän päivän vanhusten hoidosta niin sieltä jo näkyy ekat merkit. Kun ei ole varoja pitää sen vertaa hoitajia että vanhukset pääsis edes ulkoilemaan tarpeeks, saati sitten saisivat tarpeeks usein vaipanvaihdon.

Mistä sä tiedät ettei sua sinne tyrkätä?
Ja enhän mäkään sanonut sitä varten lapsia tehneeni. ;)
No totta puhut. Jos multa kuolee 2 lasta, niin vanhainkotiinhan mut tyrkätään. Jos sulta kuolee 2 lasta, 8 voi vielä toimia sulle omaishoitajana. Mutta ei se suurperheissäkään aina ole niin selvää, että joku alkaisi vanhasta muorista huolta pitämään. Ja ei, en mäkään lapsiani ole tehnyt vanhuuteni varalle. Mutta olen iloinen siitä, että lapsissani on vanhuuden turvani. Edellyttäen tietenkin, että lapseni elävät pidempään kuin minä ja siinä kunnossa, että heistä kenenkään avuksi on.

Outoa. En ajatellut lapsia tehdessäni vanhuuttani. Ei heillä ole mitään velvollisuutta pilata elämäänsä hyysäämällä minua vanhana. Sen verran on säästöjä, jotta hoitoni voin maksaa.
Outoa ehkä sulle. Mulle ei. Aion itsekin huolehtia omista vanhemmistani. Enkä tosiaankaan velvoita lapsiani hoitamaan itseäni, mutta on mukava tietää, että he haluavat tehdä niin.

Outoa ehkä sulle. Mulle ei. Aion itsekin huolehtia omista vanhemmistani. Enkä tosiaankaan velvoita lapsiani hoitamaan itseäni, mutta on mukava tietää, että he haluavat tehdä niin.
En yhtään epäile, etteivätkö omatkin lapseni niin haluaisi tehdä. Moniko lapsi muuten toista väittäisi?

Tää ketju ei tainnut olla suurperheellisille tarkotettu ollenkaan. :whistle:
Tänne vissiin toivottiin vaan niitä vastauksia siitä miten suuri ongelma me ollaan yhteiskunnalle.
Mutta täältä oppineena taidan mennä toteuttamaan sitä suurperheen mallia mitä täällä totuudeks väitetään.
Ekana taidan lähteä ettimään jostain sossun hakemuksia ja täyttelemään niitä, jos vaikka saatais ruokaa huomiselle. Ja juu, missähän naapureissa ja sukulaisissa ne mun muksutkaan on, eihän ne voi olla kotona kun eihän mulla ole aikaa...mitenhän mä muuten edes jaksan olla koneella kun on ne yövalvomiset ja koliikit ja sairastelut.
Ja meille ei sitten ole kellään asiaa jos ei ole vähintään 2 lapselle tuliaisia ja ne pitää olla merkkiliikkeestä. Ja vanhuus...sitähän ei suurperheellisille tule, eli ei pidä ajatella omaa vanhuttaa, kait sitä pitäs kuolla sit mahdollisimman äkkiä pois.

Tänne vissiin toivottiin vaan niitä vastauksia siitä miten suuri ongelma me ollaan yhteiskunnalle.
Mutta täältä oppineena taidan mennä toteuttamaan sitä suurperheen mallia mitä täällä totuudeks väitetään.
Ekana taidan lähteä ettimään jostain sossun hakemuksia ja täyttelemään niitä, jos vaikka saatais ruokaa huomiselle. Ja juu, missähän naapureissa ja sukulaisissa ne mun muksutkaan on, eihän ne voi olla kotona kun eihän mulla ole aikaa...mitenhän mä muuten edes jaksan olla koneella kun on ne yövalvomiset ja koliikit ja sairastelut.
Ja meille ei sitten ole kellään asiaa jos ei ole vähintään 2 lapselle tuliaisia ja ne pitää olla merkkiliikkeestä. Ja vanhuus...sitähän ei suurperheellisille tule, eli ei pidä ajatella omaa vanhuttaa, kait sitä pitäs kuolla sit mahdollisimman äkkiä pois.

Niin, monta lasta sulla on?

En mä ainakaan oleta, että lapseni hoitavat mut vanhana. Eihän he pyytäneet päästä syntymään, mähän se päätin lapsia hankkia. Ei heillä ole mitään velvollisuutta hoitaa mua, en kyllä suostuisikaan siihen.

Mistä sä tiedät ettei sua sinne tyrkätä?
Ja enhän mäkään sanonut sitä varten lapsia tehneeni. ;)
No totta puhut. Jos multa kuolee 2 lasta, niin vanhainkotiinhan mut tyrkätään. Jos sulta kuolee 2 lasta, 8 voi vielä toimia sulle omaishoitajana. Mutta ei se suurperheissäkään aina ole niin selvää, että joku alkaisi vanhasta muorista huolta pitämään. Ja ei, en mäkään lapsiani ole tehnyt vanhuuteni varalle. Mutta olen iloinen siitä, että lapsissani on vanhuuden turvani. Edellyttäen tietenkin, että lapseni elävät pidempään kuin minä ja siinä kunnossa, että heistä kenenkään avuksi on.
En mä velvota ketään lapsista huolehtimman musta, mutta jos joku niin tekee niin hienoa. Ja jos ehkä yks edes lähtis vanhustyöhön niin se ois monelle muullekin vanhukselle hieno asia.
Tarkotin sitä että mulla on 10 kertaa suuremmat mahdollisuudet tulla hoidetuksi, että ehkä on edes yksi pitämässä puolia sitten kun sitä hoitoa kenties tarvitaan siellä vanhainkodissa tai sairaalassa tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

10

Minä en pidä suurperheelisiä yhteiskunnallisena ongelmana. Mutta väitän vastaan silloin, jos joku väittää, että suurperheellisyys takaa paremman vanhuudenturvan. Olen sivusta seurannut paria suurperheellistä ja heidän lapsistaan kaikilla on elämässään parempaakin tekemistä kuin miettiä, miten mutsi aikanaan pärjää. Mulla on vain kaksi lasta ja jo nyt - 24 -vuotiaana - tytär elämäänsä rakentaessaan on huomioinut sen, että kun hän anoppinsa aikooo kerran hoitaa, niin hoitaa sitten myös äitinsäkin. Eli ei siihen liutaa lapsia tarvita.

10
No hui! Ihanko sulla on niin erinomaiset geenit, että niitä noin paljon piti monistaa?

En oleta minäkään että lapseni minut hoitaisi, mutta toivoisin että he kävisivät minua tervehtimässä edes joskus jos joudun vanhainkotiin, vuodeosastolle..
Ja se taas riippuu ihan minusta itsestäni millaiset välit säilytän lapsiini ja kuinka kohtelen heitä, että käyvätkö he minua tervehtimässä.

En mä velvota ketään lapsista huolehtimman musta, mutta jos joku niin tekee niin hienoa. Ja jos ehkä yks edes lähtis vanhustyöhön niin se ois monelle muullekin vanhukselle hieno asia.
Tarkotin sitä että mulla on 10 kertaa suuremmat mahdollisuudet tulla hoidetuksi, että ehkä on edes yksi pitämässä puolia sitten kun sitä hoitoa kenties tarvitaan siellä vanhainkodissa tai sairaalassa tms.
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Itse ajattelen vaan asian niin, että joskus laatukin voi korvata määrän. Mulla on vain kaksi lasta, mutta takuulla molemmat valmiita pitämään mun puoliani. Mun ei tarvinnut tehdä 10:ntä lasta, jotta joku pitäisi mun puoliani. Nämä kaksi ovat riittäneet varsin hyvin.

Minä en pidä suurperheelisiä yhteiskunnallisena ongelmana. Mutta väitän vastaan silloin, jos joku väittää, että suurperheellisyys takaa paremman vanhuudenturvan. Olen sivusta seurannut paria suurperheellistä ja heidän lapsistaan kaikilla on elämässään parempaakin tekemistä kuin miettiä, miten mutsi aikanaan pärjää. Mulla on vain kaksi lasta ja jo nyt - 24 -vuotiaana - tytär elämäänsä rakentaessaan on huomioinut sen, että kun hän anoppinsa aikooo kerran hoitaa, niin hoitaa sitten myös äitinsäkin. Eli ei siihen liutaa lapsia tarvita.
Miten itsekäs voi ihminen olla?

No ketähän lainasin?
Halusin vain varmistaa asian :) Mun vanhempani eivät ole koskaan vaatineet mua pitämään heistä huolta. Silti aion tehdä sen. Työskentelin aikoinaan sairaanhoitajana vanhainkodissa ja jo silloin mietin, että omat vanhempani joutuvat vanhainkotiin vain mun kuolleen ruumiini yli. Mä aion pitää huolen omista vanhemmistani ja aivan vapaaehtoisesti.

Omilta lapsiltanikaan en ole mitään vastaavaa vaatinut. Itse asiassa olen tytölle sanonut, että kyllä mä pärjään vanhainkodissakin, jos joskus sellaiseen joudun. Tyttö itse vaan ei halua mua mihinkään laitokseen laittaa. Kuten ei tulevaa anoppiaankaan, mutta siellä nyt mitään kunnollisia laitoksia ei edes ole ja vanhempien hylkääminen olisi siinä kulttuurissa lapsille suuri häpeä. Tyttö siis ihan itse on halunnut, että pitää äidistään yhtä hyvän huolen kuin anopistaankin.

No ketähän lainasin?
Halusin vain varmistaa asian :) Mun vanhempani eivät ole koskaan vaatineet mua pitämään heistä huolta. Silti aion tehdä sen. Työskentelin aikoinaan sairaanhoitajana vanhainkodissa ja jo silloin mietin, että omat vanhempani joutuvat vanhainkotiin vain mun kuolleen ruumiini yli. Mä aion pitää huolen omista vanhemmistani ja aivan vapaaehtoisesti.

Omilta lapsiltanikaan en ole mitään vastaavaa vaatinut. Itse asiassa olen tytölle sanonut, että kyllä mä pärjään vanhainkodissakin, jos joskus sellaiseen joudun. Tyttö itse vaan ei halua mua mihinkään laitokseen laittaa. Kuten ei tulevaa anoppiaankaan, mutta siellä nyt mitään kunnollisia laitoksia ei edes ole ja vanhempien hylkääminen olisi siinä kulttuurissa lapsille suuri häpeä. Tyttö siis ihan itse on halunnut, että pitää äidistään yhtä hyvän huolen kuin anopistaankin.

Sitä jäin vain ihmettelemään että jos lapsesi perustaa perheen ja sattuu saamaan esim. kolme lasta niin jätätkö yhden aina ulkopuolelle ja otat kaksi niistä kyläilemään? Siis tarkoitan oikeasti niitä kolmea, ymmärrän hyvin että 10 lastenlasta ei esim. kerrostalo asuntoon mahdu yökylään.

suurperheelliset ajattelevat jotenkin kieroutuneesti asioista mitä itse en ymmärrä

oman vanhuuden turvaamista suurella lapsimäärällä? en tajua
entä sitten kun vanhemmat ovat kuolleet, miten menee perinnönjako yms., kukaan ei saa mitään perintöä kun pitää jakaa kaikki 10 lapsen kesken, minä haluan jättää lapsilleni perintöä mikä näkyy ja tuntuukin jossain meidän kuoltua mitä en pystyisi antamaan jos olisin tehnyt sen 5 lasta tai enemmänkin

Yhteistyössä