Miksi joillekin on suurperhe ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miksi suurperheitä jaksetaan ihmetellä, joissa siis lapsia enemmän kuin neljä?

Joita siis ei ole perustettu uskonnollisesta vakaumuksesta vaan rakkaudesta.

Keneltä se on pois jos lapsia on ns. normaalia enemmän? Jos on itse tehnyt tietoisen valinnan suurperheestä. Vanhemmat hankkivat kaiken lapsilleen palkkatuloillaan ja hoitavat ja kasvattavat lapsensa itse.

Meillä viisi lasta ja mielenkiinnolla odotan sitä ihmetyksen ryöppyä niskaani jos saamme vielä kuudennen. :D

Itseäni ei kiinnosta kuinka monta lasta kukakin tekee. Sen myönnän että joskus ihmettelen perheitä missä yksi lapsi ja lapsen suurin toive saada sisarus, mutta vanhemmat eivät halua koska toinen lapsi vaikuttaisi kuulemma omaan aikaan sekä taloudellisesti.

Nyt yleistit ehkä hiukan itsekin, sorruit samaan arvosteluun yksilapsisten perheiden kohdalla, mistä itse valitat oman isomman perheesi kohdalla. Tulipa vaan sellainen asia mieleeni, että kun minulla on yksi lapsi vain ja kun oikeassa elämässä joku avaa keskustelun siitä miksi meillä on vain yksi lapsi niin minä ohitan sen sanomalla jotain ei se enää sovi, ei ole aikaa eikä rahaa ja olen liian vanha enkä kaipaa vauvaa tai lasta, mutta tosiasia on ettemme ole saaneet toista lasta ja sitä vaan ei viitsi ääneen sanoa oikeassa elämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksi koska tyhmät ihmiset eivät saisi tuottaa lisää tyhmiä ihmisiä.

Ai että kun on suurperhe, niin se merkitsee tyhmyyttä....johan on :headwall:

Meitä olisi nyt kuusi jos ei pikkuisemme olisi menehtynyt raskauden puolivälissä.

Jotkut kovasti tykkäävät laittaa nokkansa toisten asioihin, vaikka perhekoko on jokaisen hlökohtainenn asia

Mulle suurperheet eivät ole ongelma. Jokainen tekee lapsia sen verran kuin haluaa. Mun ruokapöytääni ja kotiini mahtuu vain tietty määrä ihmisiä, mutta suurperheelliset ystäväni tietävät tämän. Jos omat lapseni hankkivat suurperheen, tietävät, että mummi hoitaa vain 1-2 lasta kerrallaan ja majapaikkaa yli neljälle ei mummolasta löydy.

Keneltä se on pois? Rehellinen vastaus: Lapsiltasi.

Lisäksi mä kauhistele sitä, että miten kukaan jaksaa kuutta lasta. Niiden lapsien täytyy olla jotenkin kovin erilaisia kuin omani tai sitten vanhemmat ovat totaalista terästä. Mun fysiikka eikä psyyke kestäisi kuuden lapsen yövalvomisia, korvatulehduksia, koliikkia, uhmaikää jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Nyt yleistit ehkä hiukan itsekin, sorruit samaan arvosteluun yksilapsisten perheiden kohdalla, mistä itse valitat oman isomman perheesi kohdalla. Tulipa vaan sellainen asia mieleeni, että kun minulla on yksi lapsi vain ja kun oikeassa elämässä joku avaa keskustelun siitä miksi meillä on vain yksi lapsi niin minä ohitan sen sanomalla jotain ei se enää sovi, ei ole aikaa eikä rahaa ja olen liian vanha enkä kaipaa vauvaa tai lasta, mutta tosiasia on ettemme ole saaneet toista lasta ja sitä vaan ei viitsi ääneen sanoa oikeassa elämässä.

Mutta miksi pitää "valehdella" syy että on vaan yksi lapsi? Eikö voi vain todeta että ei niitä lapsia aina niin helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:

Lisäksi mä kauhistele sitä, että miten kukaan jaksaa kuutta lasta. Niiden lapsien täytyy olla jotenkin kovin erilaisia kuin omani tai sitten vanhemmat ovat totaalista terästä. Mun fysiikka eikä psyyke kestäisi kuuden lapsen yövalvomisia, korvatulehduksia, koliikkia, uhmaikää jne.

No meilläpä lapset ovat ns. kahdessa erässä tehdyt, joten ei ole kaikilla peräkkäin tai kerrallaan yövalvomisia, uhmaikiä ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Siksi koska tyhmät ihmiset eivät saisi tuottaa lisää tyhmiä ihmisiä.

Ai että kun on suurperhe, niin se merkitsee tyhmyyttä....johan on :headwall:

Meitä olisi nyt kuusi jos ei pikkuisemme olisi menehtynyt raskauden puolivälissä.

Jotkut kovasti tykkäävät laittaa nokkansa toisten asioihin, vaikka perhekoko on jokaisen hlökohtainenn asia
En laita nokkaani toisten asioihin vaan sitä nyt tässä kysyttiin. Mielipidettä.

Koska aika harva suurperhe kykenee elättämään mukulalaumasna kunnialla, joko käydään sukulaisten kukkarolla tai sitten sossun luukulla. Ja lisäksi lapset ei saa tarpeeksi huomiota lapsiltaan, isommat vahtii pienimpiä, ruokaa ei riitä kunnolla kaikille..kaiken tämän olen omin silmin nähnyt useassa eri suurperheessä.

Mutta miksi pitää "valehdella" syy että on vaan yksi lapsi? Eikö voi vain todeta että ei niitä lapsia aina niin helposti.

Se on niin kipeä asia, etten halua siitä puhua oikeassa elämässä.

Ja mitähän tämäkin tarkoitti?

Ei kaikilla ole korvatulehduksia jatkuvasti, ei koliikkia, ei välttämättä edes yövalvomisiakaan

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:

Ei kaikilla ole korvatulehduksia jatkuvasti, ei koliikkia, ei välttämättä edes yövalvomisiakaan

No se oli mun pointti, että ehkä ne suurperheiden lapset ovat kovin erilaisia. Eli pienissä perheissä näistä saattaa löytyä syy ettei tule lisää lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Koska aika harva suurperhe kykenee elättämään mukulalaumasna kunnialla, joko käydään sukulaisten kukkarolla tai sitten sossun luukulla..

Aika kova väite, ei päde ainakaan mun tuttavapiirissä jossa suurinosa on suurperheitä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Koska aika harva suurperhe kykenee elättämään mukulalaumasna kunnialla, joko käydään sukulaisten kukkarolla tai sitten sossun luukulla..

Aika kova väite, ei päde ainakaan mun tuttavapiirissä jossa suurinosa on suurperheitä.

Itseasiassa vähintään kolme lasta alkaa olemaan statussymboli perheen toimeentulosta keskiluokassa. Eli ei se välttämättä niin mene.

Koska aika harva suurperhe kykenee elättämään mukulalaumasna kunnialla, joko käydään sukulaisten kukkarolla tai sitten sossun luukulla. Ja lisäksi lapset ei saa tarpeeksi huomiota lapsiltaan, isommat vahtii pienimpiä, ruokaa ei riitä kunnolla kaikille..kaiken tämän olen omin silmin nähnyt useassa eri suurperheessä.

Itse en ole koskaan törmännyt tällaiseen suurperheeseen. :O

Koskaan ei olla muiden rahoilla eletty, eikä sossun luukulla käyty.
Meillä kyllä lapset huomioidaan jokainen omana itsenään , eikä lapset hoida toisiaan. Eipä kyllä muutenkaan ole hoidossa muuallakaan.
Meillä ruokaan panostetaan, koska siitä ei säästellä. Tästä taas on minulle sanottu kuinka syydän rahaa ruokaa.

Olen niin samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Kun ette kaikkea kuitenkaan itse maksa. Esim. lapsilisät, päivähoito, sun kotona viettämät vuodet ja lasten koulut menevät kaikki veronmaksajien piikkiin.

No, mun tuntemat suureperheellisten naiset eivät käy palkkatyössä. Ja sitten kun menevät niin päivähoitomakset mee vaan siitä yhdestä max kahdesta kun loput ovat koulussa. Lapsilisä ei ole mun mielestä sossunluukulla käyntiä.

Lapsilisällä suurperheessä saa ruokakuluja mukavasti katettua jos kokkaa fiksusti, mutta ei se vaatekuluihin jeesaa.

Yhteistyössä