Miksi joidenkin äitien mielestä isä ei ole sopiva henkilö hoitamaan vauvaa?

Eräässä ketjussa jotkut on sitä mieltä, että 2kk ikäistä vauvaa ei voi jättää edes isän hoitoon pariksi tunniksi.

Miksi isä ei voi hoitaa omaa lastaan? Onko teillä joillakin niin huonot isät lapsilla, että sen takia olette tuota mieltä?

Aivan kamalaa kun ei tuon vertaa luoteta omaan puolisoon, että hän voisi lasta hoitaa. Yritä siitä sitten miehenä luoda toimivaa suhdetta omaan lapsen kun ei lapsen äiti luota mieheen eikä anna hoitaa.

Jotkut äidit taitavat olla melkoisia tyranneja ja kuinka moni heistä päätyykään yh:ksi. Siinä sitten saa yksin hoitaa lapsia kun sitä kerran halusi.
 
Mun miehellä ei ole tissejä - se tosin ei estäisi/estänyt parin tunnin erossaoloa vauvasta, mutta esim. yön yli erossaolot se kyllä esti.

Ja annoin miehen kyllä hoitaa vauvoja ihan vapaasti, vaikka olin kotonakin.
 
mun ukko ei ole oppinut vieläkään imettämään niin sille on hankala jättää näillä keleillä tuota natiaista ja poistua itse paikalta kun se jano yllättää koska vaan.
tosin, nyt jäppinen alkaa oppia jo juomaan muualtakin kuin tissistä niin asiaan tule kyllä muutos.
muuten sille kyllä uskaltaa jättää tenavat vaikka kolmeksi tunniksi.. :saint:
 
Musta jo se, että sanotaan että "isä on lapsenvahtina" kuulostaa ihan kummalliselle, ei se isä ole lapsenvahti kun ISÄ! Sama kun äiti, mutta ilman tissejä..
Ymmärrän, ettei isä voi imettää, mutta ei se estä sitä etteikö paria tuntia voi vauvasta erossa olla!
Jos isässä on jotain pahasti vialla, ymmärrän mahdottomuuden, mutta muuten kyllä en.
 
vieras
Mun mielestä miehellä on ihan yhtälainen oikeus ja velvollisuus osallistua lapsensa hoitoon, onhan lapsi puoliksi hänen. Meillä on lastenhoito mennyt aika tasan, jos en ollut paikalla imettämässä niin aina oli pulloon lypsetty maitoa valmiiksi, vaippoja ollaan vaihdettu ihan yhtä paljon ja nukutettukin vuorotellen.
 
vieras
Eräät palstalaiset olisivat varmaan valmiita lynkkaamaan minut kun viime kesänä vieroitin 10 kk lapseni tissistä kertaheitolla lähtemällä kotoa _kokonaiseksi viikonlopuksi_ ja jättämällä lapsen ISÄN huomaan. Lapsi osasi juo hörppiä nokkamukista siinä vaiheessa. Hyvin meni.
 
Tuli vielä mieleen, että mitä jos äidille tapahtuu jotain? Joutuu vaikka sairaalaan tai jotain. Minne ne lapset sitten menee, jos isä ei edes paria tuntia voi lasta hoitaa? Kyllähän sitä maitoa voi pullostakin antaa..
Meillä on isä ollut lasten kanssa pienestä pitäen, eikä kyllä olla kelloa vahdattu, tai tunteja laskettu, siinä se on lasten kanssa, missä minäkin.
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja Tarkse:
Musta jo se, että sanotaan että "isä on lapsenvahtina" kuulostaa ihan kummalliselle, ei se isä ole lapsenvahti kun ISÄ! Sama kun äiti, mutta ilman tissejä..
Ymmärrän, ettei isä voi imettää, mutta ei se estä sitä etteikö paria tuntia voi vauvasta erossa olla!
Jos isässä on jotain pahasti vialla, ymmärrän mahdottomuuden, mutta muuten kyllä en.
No älä. Mun mies on todennut jo alusta asti, että haluaa olla lapsen kanssa yhtä paljon kuin mäkin ja rakentaa sitä sidettä ja ihan normaaliahan se on, onhan lapsi myös hänen "verta ja lihaa" eikä pelkkä siittäjä tai lapsenvahti.
 
Jos niissä perheissä vauvaa on ihan syntymästä asti hoitanut vain se äiti? Sitten on ehkä vähän kurjaa jättää se yht' äkkiä jonkun toisen hoitoon. En tiedä onko näin, mutta voisin kuvitella.

Mun mielestä on tärkeää, että isäkin osallistuisi lapsen hoitoon ja elämään ihan syntymästä lähtien, jos vain mahdollista.
 
sini
Niin minäkään en ymmärrä miksi ei voi jättää isän hoitoon. Sitten kun vielä valitetaan että isä ei osallistu lapsen hoitoon mitenkään, niin mistäköhän johtuisi?? Johtuisiko ehkä siitä että häneen ei ole luotettu tai hän ei ole päässyt vauva-aikana luomaan kontaktia vauvaan samalla tavalla kuin äiti? Minä ainakin luotan mieheeni ja hänen taitoihinsa olla vauvan hoitaja siinä missä minäkin. Jos äiti oppii hoitamaan vauvaa, niin miksi ei isäkin?

Minä menin töihin vauvan ollessa 6,5 kk ja vauva jäi isänsä kanssa kotiin. Ovat pärjänneet hienosti, vaikka puolen vuoden ajan käytännössä minä olin vauvan kanssa koko ajan. Kyllä miehet osaavat hoitaa lapsiaan siinä missä naisetkin kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus! Parhaiten se tapahtuu juuri olemalla lapsen kanssa kahdestaan ilman että äiti on vieressä "kyttäämässä" teetkö kaiken oikein.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eräät palstalaiset olisivat varmaan valmiita lynkkaamaan minut kun viime kesänä vieroitin 10 kk lapseni tissistä kertaheitolla lähtemällä kotoa _kokonaiseksi viikonlopuksi_ ja jättämällä lapsen ISÄN huomaan. Lapsi osasi juo hörppiä nokkamukista siinä vaiheessa. Hyvin meni.
Lisäys: tuohon saakka lapsi oli huolinut vain rintamaitoa, korvikkeen sylki pois ja tuttipulloa ei huolinut. Eli kun en itse ollut paikalla oppi kyllä sitten korvikettakin syömään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja k:
Mun mies on todennut jo alusta asti, että haluaa olla lapsen kanssa yhtä paljon kuin mäkin ja rakentaa sitä sidettä ja ihan normaaliahan se on, onhan lapsi myös hänen "verta ja lihaa" eikä pelkkä siittäjä tai lapsenvahti.
Meillä tuo ei olisi millään onnistunut; mies kun kävi töissä, minun ollessani äitiyslomalla ja hoitovapaalla.

Meillä molemmat vanhemmat ovat lapsille yhtä tärkeitä ja rakkaita, vaikka molemmilla on ollut omat roolinsa tässä perheessä.
 
--
Niimpä... Sit yksi juttu mikä jaksaa aina kummastuttaa mua, on se miten miehiä sitten kehutaan vuolaasti "se tekee niin paljon siellä kotona ja _auttaa_ vauvan hoidossa". Siis miten niin auttaa vauvan hoidossa? Mitali kaulaan, jippii. Eipä kuule paljoa puhuttavan että "kylläpäs siinä on reipas äiti, kun noin paljon on lapsensa kanssa ja oikein vaippoja vaihtaa".

Siinä sitä tasa-arvoa kerrakseen. Imetyshän nyt "valitettavasti" on se ainut seikka mikä äideistä tekee alussa korvaamattomia, mutta se aika on lyhyt.
 
näinkin
On niitä isiäkin joiden mielestä kukaan muu kuin vanhemmat eivät pysty vauvaa hoitamaan. Kaverin vauva huusi vuorokaudet läpeensä, ja siskonsa osti vanhemmille yön hotelliin jotta saavat nukkua yhden yön, hän olisi huolehtinut lapsesta ja sitten valvonut sen yhden yön vauvan kanssa. Lapsen äiti olisi suostunut mutta isä ei. Ja tällä siskolla on kolme lasta ja 20v työkseen hoitanut sairaita lapsia, joten eiköhän hän sen yhden yön olisi pärjännyt!
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Niimpä... Sit yksi juttu mikä jaksaa aina kummastuttaa mua, on se miten miehiä sitten kehutaan vuolaasti "se tekee niin paljon siellä kotona ja _auttaa_ vauvan hoidossa". Siis miten niin auttaa vauvan hoidossa? Mitali kaulaan, jippii. Eipä kuule paljoa puhuttavan että "kylläpäs siinä on reipas äiti, kun noin paljon on lapsensa kanssa ja oikein vaippoja vaihtaa".

Siinä sitä tasa-arvoa kerrakseen. Imetyshän nyt "valitettavasti" on se ainut seikka mikä äideistä tekee alussa korvaamattomia, mutta se aika on lyhyt.
No mun mies ainakin on sanonut minulle että olenpa hyvä äiti ja ihanaa kun olet noin hellä ja teet vauvan kanssa kaikkea. Samoin minä olen sanonut hänelle että olet ihana kun teet noin ja noin. Ja auttaa minua myös jos esim imetysongelmista kyse, henkisesti auttaa. Tsemppasi mua kun olin herkkänä itku kurkussa sairaalassa kun imetys sattui ja hieman takkuili.

 
l
En tajua minäkään.

Meillä isä joutui/sai olla paljon kotona vauvavuoden aikana, kun oli huono työtilanne ja kyllä ihan tasavertaisina ollaan lasta hoidettu. Mä ehkä olen aktiivisempi vaateostoksissa ja tiedon hakemisessa hoidon ja kasvatuksen suhteen, mutta muuta eroa en kyllä keksi. Imetyskin loppui lyhyeen.

Voisin huoletta lähteä vaikka viikoks johonkin, eikä tarvis millään lailla tyyliin ohjeistaa että mitä lapsi syö ja milloin ja mihin aikaan nukkuu tai mitä pitää laittaa päälle. Kuulostaa aivan hullulta, kun jotkut joutuu antamaan isälle pitkän listan ohjeita, miten vauvan kanssa toimia. :D Mutta toki tilanne on eri, jos isä on töissä, niin ei voi ihan kaikkea tietääkään päivän kulusta. Meilläkin nyt mies töissä taas, mutta lapsi jo niin vanha, ettei tässä nyt mitään suuria muutoksia päiviin ole tullut viime aikoina.

Välillä oon miettinyt, mitä neuvolassa sanoisivat, jos mies menis lapsen kanssa sinne ja mä jäisin kotiin. Voiskin joskus kokeilla. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja l:
En tajua minäkään.

Meillä isä joutui/sai olla paljon kotona vauvavuoden aikana, kun oli huono työtilanne ja kyllä ihan tasavertaisina ollaan lasta hoidettu. Mä ehkä olen aktiivisempi vaateostoksissa ja tiedon hakemisessa hoidon ja kasvatuksen suhteen, mutta muuta eroa en kyllä keksi. Imetyskin loppui lyhyeen.

Voisin huoletta lähteä vaikka viikoks johonkin, eikä tarvis millään lailla tyyliin ohjeistaa että mitä lapsi syö ja milloin ja mihin aikaan nukkuu tai mitä pitää laittaa päälle. Kuulostaa aivan hullulta, kun jotkut joutuu antamaan isälle pitkän listan ohjeita, miten vauvan kanssa toimia. :D Mutta toki tilanne on eri, jos isä on töissä, niin ei voi ihan kaikkea tietääkään päivän kulusta. Meilläkin nyt mies töissä taas, mutta lapsi jo niin vanha, ettei tässä nyt mitään suuria muutoksia päiviin ole tullut viime aikoina.

Välillä oon miettinyt, mitä neuvolassa sanoisivat, jos mies menis lapsen kanssa sinne ja mä jäisin kotiin. Voiskin joskus kokeilla. :p
Meneekin ensi kerralla kahdestaan :)
Luen sillä aikaa kotona...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja k:
Mun mies on todennut jo alusta asti, että haluaa olla lapsen kanssa yhtä paljon kuin mäkin ja rakentaa sitä sidettä ja ihan normaaliahan se on, onhan lapsi myös hänen "verta ja lihaa" eikä pelkkä siittäjä tai lapsenvahti.
Meillä tuo ei olisi millään onnistunut; mies kun kävi töissä, minun ollessani äitiyslomalla ja hoitovapaalla.

Meillä molemmat vanhemmat ovat lapsille yhtä tärkeitä ja rakkaita, vaikka molemmilla on ollut omat roolinsa tässä perheessä.
Meillä onnistui, mies töissä klo 8-16, työmatka 10min. Kotiin tultuaan oli vauvan kanssa ja mä opiskelin. Äidinmaitoa sai sillä aikaa pullosta ja läheisyyttä isin sylistä.
 
tiii
Mä olisin niin mielelläni jättänyt parikuisena vauvan pariksi tunniksi isälle ja lähtenyt vaikka shoppailemaan, mutta ei onnistunut, kun siinä vaiheessa oli tissillä melkein koko ajan. Ja tuttipullosta ei suostu juomaan vieläkään, ei omaa maitoa eikä korviketta. Pikkuhiljaa imetysvälit on tietysti kasvaneet ja nyt voin olla poissa maisemista jopa 3-4 tuntiakin.
 

Yhteistyössä