Miksi iso vauva on jotenkin "hieno juttu"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Koitappa lukea uudestaan nuo sun tekstit! Ne oli tosi loukkaavia! Kolmen pienikokoisen pojan äitinä, minä ainakin tulin sanoistasi todella surulliseksi! Luojan kiitos kaltaisiasi ei ole paljon... :(

Mua yhden pienikokoisen pojan äitinä loukkasi myös.

Tyttö on vielä pienempi mutta ei se sillä niin haittaa kun se on tyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
En nyt jaksa kahlata näitä launausten lainauksia läpi, mutta mun mielestä yleensä ylpeillään sillä pienellä/"sirolla" vauvalla.

Mä olen ollut kovin ylpeä sekä mun pallerosta poikavauvasta että hoikasta tyttövauvasta. :D

Taitaa olla niin että jokainen äiti ylpeilee lapsellaan, kokoon katsomatta. :)

Meillä on kaksi pientä lasta. Syntyneet 2400g ja 2700g painavina. Monesti sitä pientä kokoa jaksetaan ihmetellä, mutta en mä mistään kommentista loukkaantunut ole. Ja jos vauvojen mitoista puhutaan niin aina mäkin jaksan noiden pienuutta ihmetellä ja vertailla mittoja.

Mun lääkäri sanoi, kun ihmettelin lapsen painoarviota, että pitkät ihmiset saa usein isompia vauvoja, koska vauvalla on tilaa kasvaa. Eli vaikka olen laiha, niin vauva voi silti olla 4-kiloinen. No, oli sitten vaan 2880g eli heitti painoarviot hurjasti! Mutta siis ei tarvii olla ylipainoinen tai sokereissa häikkää, vaan pituuskin vaikuttaa!

Ja minä ainakin olen ylpeä pikkuruisesta vauvasta, vaikka isompi voisikin olla helpompi ja esim nukkua öisin pidemmät pätkät!

Ja alkuperäiseen asiaan: olen luullut asian olevan toisinpäin, ja arvellut sen valitettavasti johtuvan siitä että lihavuutta pelätään jo pienissä lapsissakin!

Alkuperäinen kirjoittaja bambi07:
no anteex vaan,mut en ole kyllä ainut joki kirjoitti,kyllä muakin on loukattu,lukekaapas uudestan koko ketjun, mut en valita B)

Luin alusta muutaman sivun.
Mielestäni olit ensimmäinen jonka teksti meni asiattomaksi.

no anteex vaan,mut en ole kyllä ainut joki kirjoitti,kyllä muakin on loukattu,lukekaapas uudestan koko ketjun, mut en valita B)

Sinähän sen sättimisen tässä ketjussa aloitit. Siihen asti meni asiallisesti.
Ei kerro kovin hyvää sun henkisestä tasosta alkaa lapsia ja vastasyntyneitä vauvoja haukkumaan vain siksi, että olet itse saanut isokokoisia. Eihän kukaan täysin päästään terve aikuinen sellaista tee? Sinä sait vastauksia sen jälkeen ja uskoisin, että ihan provosoidakseen jotkut sun lasta alkoi haukkumaan kostoksi, koska sinä aloitit tässä ketjussa sen pienten vauvojen ja lasten nimittelyn. Oisko sun pitänyt muutama vuosi kehittyä ja kasvaa henkisesti ennen kuin aloit lapsia tekemään? Näkee,että on sivistyksessä aika iso musta-aukko ikäisiisi ihmisiin nähden.

Ja mä oon kyllä ylpeä mun pienestä keskosesta 1500g 42cm syntyessään, joka on ollut kaikkea muuta kuin heikko :) Oikein sinnikäs, enkä ikimaailmassa vaihtais yhteenkään 5-kiloseen. Kerkeää sitä olemaan myöhemminkin niissä mitoissa ja kasvamaan siitä toiset kiinni. Hän oli vielä 3-kuukautta vanhanakin 3kg ja alle 50cm, vaan kaksivuotiaana jo aivan muiden mitoissa. Olipahan ihana pieni vauva pitkään <3

Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Alkuperäinen kirjoittaja saa:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Jättiläisten käyrällä kasvaa siis (suuri lapsi) :/ Kuuluu niihin luokan isoihin köntyksiin joita kaikki hyljeksii. Päätä pitempi kuin muut ja leveä kuin ladon ovi.

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=661/sprog=4/grp=9/menu=1/

katso vaikka

ton mukaan mä oon pienikokoista 18v tyttöäkin jokusen sentin pienempi
:whistle: :laugh: :ashamed: :xmas:

Oon törmännyt myös tuohon ison vauvan ihasteluun,mutta myös kauhisteluun...
Ja luulen että tässä on sama kuin odotusmasujen kanssa,KOSKAAN maha eikä vauva ole sopivan kokoinen... :p
Ainakaan muiden mielestä!!

Mulla vauvat olleet
3,4 kg
2,8 ja 2,8 kg
3,1 kg ja
3,4 kg
Ihan mulle sopivia olleet ja kaikinpuolin ok.

Mutta sen sanon että alussa olis kiva jos olis sellanen iso vauva sillä isommat syö harvemmin ja tarvii ruokaa vähemmän.
Eli omaa laiskuuttani!! :wave:

Muuten en näe mitään syytä ihannoida isoa taikka pientä vauvaa.

KAsvaessaan omat lapset on olleet laihoja,joten ehkä kade oon ollut joidenkin äitien ihanan vauvanpyöreistä lapsista...Ne pulloposket on vaan niin mahtavia!!

Mutta tä siis huumorilla.
että ei tarvii tulla kimppuun!!! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja hui sentään:

Sinähän sen sättimisen tässä ketjussa aloitit. Siihen asti meni asiallisesti.
Ei kerro kovin hyvää sun henkisestä tasosta alkaa lapsia ja vastasyntyneitä vauvoja haukkumaan vain siksi, että olet itse saanut isokokoisia. Eihän kukaan täysin päästään terve aikuinen sellaista tee? Sinä sait vastauksia sen jälkeen ja uskoisin, että ihan provosoidakseen jotkut sun lasta alkoi haukkumaan kostoksi, koska sinä aloitit tässä ketjussa sen pienten vauvojen ja lasten nimittelyn. Oisko sun pitänyt muutama vuosi kehittyä ja kasvaa henkisesti ennen kuin aloit lapsia tekemään? Näkee,että on sivistyksessä aika iso musta-aukko ikäisiisi ihmisiin nähden.

Vai niin :saint: :D en nyt viitsi sulle mun elämästä kertoa ettet tuu kadeks :p

Millanen äiti vertailee yleensäkin lapsen mittoja? Eikö osata edes lapsia pitää ulkopuolella näistä. Sitten ihmetellään tätä yhteiskuntaa kun nuoret voi pahoin. Jos jo synnäriltä lähtee se vertailu alkaa. Huh huh, mulla on vasta lapset niin pieniä, joten mä en osaa olla kade sun 7 vuotiaalles oikeestaan :D Ainakaan äidistä ei voi olla kateellinen.

Tiedättekö mitä ''äidit'' oon kymmenen vuotias ja järkevämpi kuin te ja älkää ruvetko valittamaan minkälaisia ''nykynuoret'' on te teitte meistä tälläsiä!!!

Oon törmännyt myös tuohon ison vauvan ihasteluun,mutta myös kauhisteluun...
Ja luulen että tässä on sama kuin odotusmasujen kanssa,KOSKAAN maha eikä vauva ole sopivan kokoinen... :p
Ainakaan muiden mielestä!!

Mulla vauvat olleet
3,4 kg
2,8 ja 2,8 kg
3,1 kg ja
3,4 kg
Ihan mulle sopivia olleet ja kaikinpuolin ok.

Mutta sen sanon että alussa olis kiva jos olis sellanen iso vauva sillä isommat syö harvemmin ja tarvii ruokaa vähemmän.
Eli omaa laiskuuttani!! :wave:

Muuten en näe mitään syytä ihannoida isoa taikka pientä vauvaa.

KAsvaessaan omat lapset on olleet laihoja,joten ehkä kade oon ollut joidenkin äitien ihanan vauvanpyöreistä lapsista...Ne pulloposket on vaan niin mahtavia!!

Mutta tä siis huumorilla.
että ei tarvii tulla kimppuun!!! :wave:

:) Meillä on kolme vauvaa

1.48 cm 3,1 pikkuinen poika, joka kasvoi aika normikäyrillä, pituut ollut plussalla myöhemmin, nyt 10v 143 cm ja 30 kg
2. 54 cm, 4,2 kg, pitkä laiha poika, alkuun kasvoi + käyrillä, kunnes kasvu tasaantui 2v 11 kg ja 87 cm
3. 51 cm ja 3,9 kg, pyöreä poskinen tyttö, kasvaa alakäyrillä ja on ikäisekseen pikkuinen 9kk 68 cm ja 6,5 kg

Näistä kolmesta useimmiten söi ja heräili tuo isoin vauva, ykköstä piti syötellä jonkun aikaa 3 h välein, mutta kun se loppui nukkui oikein hyvin. Kolmonen taas nukkui yöt läpeensä alle 5kk iässä. Kaverin vauva 5kk 9 kg ja 73 cm, ihana iso poika, tosin vähän hassua (positiivisessa mielessä) kun meidän sintti on iästä johtuen tosi taitava verrattuna tohon 5kk ikäiseen, vierekkäin ovat ihania ja suloisia molemmat.

Minä olen törmännyt sekä ison että pienen vauvan ihannointiin, kakkosen kohdalla moni ihasteli kuinka iso poika on ja siis ihan positiivisessa mielessä, osa taas "ihasteli" ja kerkesi kertomaan het perään kuinka pikkuinen vauva heillä on. Nyt taas moni ihastelee meidän siroa tyttöä, osa positiivisesti osa katselee pitkään ja kertoo kuinka ISO vauva heillä on.

Minä luulen että tälläinen neg.ihannointi liittyy enemmän siihen että äiti itse on epävarma ja ehkä omat toiveet eivät kohtaa sen kanssa minkäkokoinen vauva on.

Mun mielestä on asiatonta ja ikävää arvostella muiden lapsia, lapset on mitä on ja joikainen lapsi on vanhempiensa mielestä maailman suloisin pakkaus, on sitten iso tai pieni

Sitä sanotaan silloin että repesin ja paljon!
Ettei vaan kanssa kilpailijat (toiset äidit) vaan satu luulemaan että sinulla on löysä alapää,kun sieltä mahtuu tulemaan 5kilonen ilman repeämiä.

Ja sitten nää alle 3kilosten äidit voi kiljuu että kuin kamala synnytys oli ja että miten revettiin peräaukkoon asti,ettei toiset äidit vain luule että synnyts on ollut helppo.Äitipisteet nousee kun on hirvee synnytys,eikä ole saanut kivunlievitystä.

hmm.. no itse asiassa esikoiseni, joka syntyi raskausmyrkytyksen vuoksi pienikokoisena, oli rankempi synnyttää kuin paljon isompi kakkonen siitä syystä, että syntyi niin kummallisessa asennossa, koska oli tilaa tulla. Sanoivat että pienten vauvojen synnytyksessä virheasento on hyvin yleinen ja sen vuoksi rankka synnyttää kun lapsi tulee leveällä kaistalla. Joten äitipisteeni ovat kai ihan ansaitut.

mulla on kaikki kolmet olleet helppoja synnytyksiä, mutta kyllä noista ton pienimmän synnyttäminen oli vaikeinta, ponnistusvaihe kesti suht.kauan, kakkonen oli suht helppo ja kolmas oli aivan ihana, nopea synnytys, siinä meni kaikki putkeen. Käsittääkseni synnytyksessä kuitenkin isoin juttu on se missä asennossa vauvan pää on tulossa (toki on isoja vauvoja, jotka voivat jäädä hartioista kiinni).

Äitiys tuntuu muutenkin olevan täynnä vertailua, alatiesynnytys vs. sektio, luomusynnytys vs. lääketietteellinen, kuka repesi pahiten, kuka imettää kuinkakin kauan, kuka antaa pulloa, kuka rintaa, kenen vauva nukkuu parhaiten/huonoiten, kenellä raskainta...jne tätä en ymmärrä, miksi me äidit emme voi tukea toisiamma ja erilalisia valintoja. Miksi kaikki on aina kilpailua?

Luin just että 4-4,5 kiloisena syntyneet vauvat ovat todennäköisemmin aikuisena älykkäämpiä, itsenäistyvät aiemmin ja pääsevät todennäköisemmin naimisiin... Ja jotain muitakin tällaisia oli huomattu. Tieto löytyi Kaitaniemen Luonnollinen lapsuus -kirjasta, mutta kirja on jo takas kirjastossa niin en voi enää tarkistaa...

Tällaisia ehkä pohtii ne, joilla kaikki lapset ovat saaneet syntyä terveinä....eli silloin, kun näin ei ole, on vähän muut asiat ja pohdinnat mielessä. Jotensakin turhananaikasita pohtia, onko iso vauva "hienompi" juttu kun pienenpi...

:

Aika jännä. Mä kun taas olen pitänyt juuri sellaisista vauvoista kuin omani. Esikoinen oli pitkä ja hoikka, niin mun hoikat vauvat oli täydellisiä ja pulleat jotenkin hassun pulleita. Seuraava vauva taas oli pullea, niin hoikat vauvat näyttivät jotenkin nälkiintyneiltä ja pulleus oli vauvoille valttia minun silmissä. Sama pienempienkin kohdalla riippuen vauvan rakenteesta.

Mun vauva painoi 2,8 kg.

mulle on sanottu että vähällä varmaan pääsin synnytyksessä ja oli varmaan helppoa kun vauva oli noin pieni. joo no vauva on esikoinen niin en siitä tiedä, mutta synnytys ei todellakaan ollut helppo! ja kaikki hokee että joo kyllä se siitä kasvaa ja syötä paljon että kasvaa. miks pitäis kasvaa jotain ennätystahtia..

Meidän suvussa tämä toteutunut. Minä ja siskoni saivat isot vauvat (yli 4kg) ja veljeni sai pienen vauvan (vähän yli 3kg). Meidän vauvoja sanottiin komeiksi ja potriksi, mutta vanhempani sanoivat veljen vauvaa rääpäleksi ja nukeksi. Mielestäni tämä on väärin ja minä olenkin tästä sanonut vanhemmille kuinka loukkaavaa heidän käytös on.

Yhteistyössä