Miksi ihmiset pitää neuvoloita kaikkitietävinä...?

Neuvolan palvelutaso riippuu huomattavasti terkkarista, neuvolatoiminta on hitaasti muuntuvaa (laajudensa takia) ja usein tieto on hieman vanhentunutta, varsinkin jos saa vanhemman terkkarin.

Silti palstalla näkee viiden minuutin välein tällasia "HAH! Minä olen oikeassa koska NEUVOLASSA sanottiin näin..."

No perusteltiinko siellä neuvolassa mitenkään? Oliko sanojana yksi täti? Oliko lääkäri? Oliko asialla edes mitään tekemistä lääkärin tai terkkarin ammattitaidon kanssa?
 
Ei kai siitäkään ajatuksesa voida lähteä, että kaikki neuvolan ohjeet olisivat väärin. Vai pitääkö kaikki neuvolasta saadut ohjeet unohtaa...
Minusta kaikki ohjeet ja neuvot pitää suodattaa oman ajatusmaailman ja kokemuksen kautta. Oli sitten kyse lastenhoidosta tai auton pesusta. Jos joskus jollekin kerron muualta kuulemani neuvon, toki on kohteliasta kertoa mistä on sen kuullut, lukenut vai itse pähkäillyt. Antaa vastapuolelle mahdollisuuden miettiä lähteen luotettavuutta.
 
IhanPihallaSONE
Noh, meidän neuvola on ihan jees, tosi mukavat terkkarit! Nekin on vaan ihmisiä, ei todellakaan tiedä kaikkea eikä tartteekkaan. Hyviä neuvoja joista sitten itse soveltaa tai on soveltamatta. Monet ottaa liian kirjaimellisesti mitä sanotaan, eihän kaikille lapsille toimi samat konstit, voi vaan kokeilla. Ite kuitenkin tuntee oman lapsensa parhaiten, joskus vaan tarviaa jonkun asioista tietävän kanssa keskustella ne jutut ääneen ja saada vähän varmuutta. Näin..
 
essi
Alkuperäinen kirjoittaja Leppiz:
Minä en ainakaan pidä! Meidän neuvola on ihan hanurista!! en ole saanut sieltä apua mihinkään..kaikki vastaukset on ihan ympäripyöreitä tyyliin "nää on niin vaikeita asioita"... hohhoijaa.
Meillä ihan sama. Tai sitten kuulee, että "no, tämä on nyt se teidän ongelma, jollain muulla on isompia ongelmia"!? Just joo, sepä lohduttaa ja auttaa...
 
mie
En pidä. Olen korkeasti koulutettu fiksu ihminen jolla on omasta mielestään toimiva "maalaisjärki", otan kiitollisena vastaan neuvoja ja sovellan niitä itse parhaaksi katsomallani tavalla. Mutta neuvolan henkilökunta on myös koulutuksen saanut ja kokenut neuvolatäti osaa varmasti antaa hyviä neuvoja ja arvioida esim. lapsen kehitystä paremmin kuin moni äiti, jolla on kokemusta vain omasta lapsestaan. En myöskään aliarvioi lääketieteen tutkimuksia ja lähde mukaan/usko huuhaaskitsoiluun esim. lasten rokottamisesta.
 
luonnollisesti mielestäni aika ymmärrettävää, että nuoriäiti joka ensimmäisen lapsen saanut ja lapsista ei kamalasti kokemusta aiemmin ole, noudattaa neuvolanohjeita. itse ainakin nuorena yksinhuoltajana noudatan ohjetta jonka olen saanut pätevältä ja ammattitaitoiselta neuvolantädiltä. toki osaan myös käyttää omaa päätä jos ihan utopialta kuulostaa, maalaisjärjen käyttö kun ei ole kielletty.
 
Ap ei varmaankaan tarkoittanut, että neuvolan kaikki ohjeet olisivat ihan pylleröstä. Mutta minäkin ihmettelen sitä, että omien kantojen 100% oikeellisuutta puolustetaan sillä että "neuvolasta sanottiin". Mitä sitten vaikka sanottiinkiin, ei kai se mikään ehdoton 100% totuus ole?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Leppiz:
Minä en ainakaan pidä! Meidän neuvola on ihan hanurista!! en ole saanut sieltä apua mihinkään..kaikki vastaukset on ihan ympäripyöreitä tyyliin "nää on niin vaikeita asioita"... hohhoijaa.
Meillä myös vanha neuvolatäti vastas aina tyyliin et 'tämä on niitä kysymyksiä joihin voi monella tavalla miettiä vastausta', mä jäin 'tyhmänä' ensisynnyttäjänä aina vaille vastausta ja lähdin neuvolasta enemmän vaan ymmälläni. Ni lopetin sit asioiden kysymisen kokonaan ja etsin itse vastauksia netistä/lehdistä/kirjoista. =)
 
Onhan neuvolasta varmasti paljon hyötyäkin ja omalla kohdalla olen huomannut sen olevan ihan ok paikka niinkauan kun ei tarvitse mitään oikeaa ongelmaa alkaa ratkomaan. Oman lapseni kohdalla neuvola on suorastaan hidastanut asianmukaisen hoidon saamista.
 
essi
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
noudatan ohjetta jonka olen saanut pätevältä ja ammattitaitoiselta neuvolantädiltä. .

Tässä kohtaa se menee just mahdottomaksi, koska ainakin meidän neuvolasta saattaa saada aivan päinvastasia ohjeita terkasta riippuen. Toinen sanoo, että tee näin, ja toinen taas, ettei niin saa missään nimessä tehdä... Siinä se nuori äiti on entistä onnettomampi ja pää ihan sekaisin...
 
meillä on ihana terkka (vaikka onkin jo varmaan aika lähellä eläkeikää) joka on ihan sanonukin, että omaa harkintaa kannattaa käyttää, ikinä ei oo ollu erimieltä siitä miten oon asiat hoitanu eikä kysele ja tenttaa mitä teen. vastaa kyllä jos jotain kysyn... ja jos jostain asiasta vaivaudun kysymään, niin kyllä mä siitä oletuksesta lähden, että on sillä terkalla kokemusta näistä asioista...
 
No ei neuvolassa sanottu mitään jumalan sanaa ole, mutta en mä sitäkään oikein käsitä, että jos on tehty tutkimusta esimerkiksi siitä, mitä ei kannata raskausaikana syödä (esim. maksaa A-vitamiinin takia), niin sitten joku valopää täällä kuuluttaa suureen ääneen sitä, kuinka HÄN kyllä syö mitä mieli tekee ja miten paljon haluaa, viis siitä, mitä suositukset sanoo. Sama koskee vauvan ruokailua - neuvolassa on kerrottu, mikä on suositus esim. lehmänmaidon aloittamisessa, niin kuin uhmalla pitää aloittaa tavallisten maitotuotteiden antaminen mahdollisimman aikaisin.

Järjen käyttö on sallittua ja jopa suotavaa, mutta ei noita suosituksia ihan tuulesta kuitenkaan temmata. Minusta niiden tarkoituksellinen uhmaaminenkin on todella, todella typerää.
 
Mä käytän omaa järkeeni ennen ku toimin neuvolan suositusten mukaan. Joskus toimin neuvojen perusteella, joskus suodatan toisesta korvasta ulos. Joskus terkkarit neuvoo oman näkemyksensä eikä tietämyksensä mukaan, joten aina ei kannata ottaa kaikkea tosissaan vaan toimia oman mielen mukaan. Joskus asiakas tietää jostain asiasta enempi ku terkkari, joten... :D
 
No
joo, tuskinpa kukaan neuvolaan nyt täysin sokeasti luottaa, ihmisiähän sielläkin on töissä.

Sitä paitsi, edustathan sinäkin ninaTT tietyn suuntaista linjaa lapsesi kanssa ja itse tuot mielipiteesi usein esiin siihen tyyliin, että vain sinun suuntauksesi ja tietosi ovat niitä ainoita oikeita ja kaikki muut maailman tiedot samasta asiasta ovat väärässä tai ainakin paljon huonompia.

Useimmissa asioissa löytyy erilaisia ajattelusuuntauksia (ja usein myös jokaiselle suuntaukselle löytyy niitä tukevia tieteellisiä tutkimuksia), jotka kilpailevat keskenään. Joku pitää ensisijaisena neuvolassa kuulemaansa, toinen luottaa enemmän maalaisjärkeen ja kolmas ns. vaihtoehtojuttuihin. Ja kaikki haluavat toimia lapsen parhaaksi. Mun mielestä tuohon päämäärään ( = lapsen paras) pääsemiseen on useampia tapoja ja niin kauan kuin lapsi voi hyvin, ei minusta ole olemassa yhtä absoluuttista totuutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
noudatan ohjetta jonka olen saanut pätevältä ja ammattitaitoiselta neuvolantädiltä. .

Tässä kohtaa se menee just mahdottomaksi, koska ainakin meidän neuvolasta saattaa saada aivan päinvastasia ohjeita terkasta riippuen. Toinen sanoo, että tee näin, ja toinen taas, ettei niin saa missään nimessä tehdä... Siinä se nuori äiti on entistä onnettomampi ja pää ihan sekaisin...
jaa, kumma kun ei ole mun pää ainakaan vielä sekaisin ollu vaikka olenkin terkkaria kuunnellut. ollaan pojan kanssa käyty yhdellä ja samalla terkkarilla joka ollut tosi ammattitaitosen olonen ja josta tullut tosi läheinenkin meille. jos olen neuvoa kysynyt niin hyviä ja toimivia neuvoja olenkin saanut. elikkäs täysin tyytyväinen olen ollut, eikä ole tarvinut onneton olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
meillä on ihana terkka (vaikka onkin jo varmaan aika lähellä eläkeikää) joka on ihan sanonukin, että omaa harkintaa kannattaa käyttää, ikinä ei oo ollu erimieltä siitä miten oon asiat hoitanu eikä kysele ja tenttaa mitä teen. vastaa kyllä jos jotain kysyn... ja jos jostain asiasta vaivaudun kysymään, niin kyllä mä siitä oletuksesta lähden, että on sillä terkalla kokemusta näistä asioista...
näin meilläkin =)
 

Yhteistyössä