Miksi ihmiset pitää neuvoloita kaikkitietävinä...?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Neuvola on hyvä paikka keskustella asioista, varmasti saa yhden luotettavamman näkökulman moneen aiheeseen mutta esimerkiksi mun kohdalla on mulla enemmän kokemusta monesta asiasta ku nlan tädillä :) Ihan mielelläni siellä käyn ja keskustelen monestakin asiasta, mutta lopulta teen itse ne päätökset. Ja harvemmin siellä mitään sellaista neuvoa tulee vastaan jota ei olisi jo muualta kuullut...

Ja mulla on ollut kaksi todella ihanaa terkkaa, varsinkin äitiysnlan täti oli ihana :) Mutta sais molemmat vähän päivittää tietojansa ;) Se eka kyllä yritti, otti asioista selvää mun puolesta, sellasista, mitä en itse voinut hoitaa. Se oli ihan kiva.
Neuvolat kulkee kultaista keskitietä ja se on hyvä asia. Maksullisena on ne palvelut, jotka keskittyy nimenomaan erikoisimpiin tapoihin toteuttaa asioita. Meidän kulttuuriimme nähden.

Terveydenhoitaja on yksin vastuussa sinusta ja lapsestasi. On rajoitettu määrä sitä tietoa, mitä yksi ihminen pystyy ottamaan vastuulleen. On epäreilua mielestäni sitä työntekijää kohtaan, että maalataan kuvia siitä, kuinka neuvolan sanaa pitäisi kyseenalaistaa. Oli se tarpeellista tai ei.

Minä suosittelen, että pidätte neuvolan neuvolana. JA jos on kiinnostunut myös muista tavoista toteuttaa. Silloin ITSE ottaa asiat käsiinsä ja etsii sen toisen alan ammattilaisen. Niitä löytyy monista paikoista.

Säännöllinen lisäkoulutus on tarpeen.
 
vieras
Kesken jäi ylläoleva. Säännöllinen lisäkoulutus on tietenkin tarpeen, että suosituksia pystytään noudattamaan.
Ja vielä lisään, että se hoito mitä sieltä saa on säädeltyäkin. Ei siellä voida mielivaltaisesti alkaa räätälöimään aivan kaikkea asiakkaan toiveiden mukaan.
 
HUOH! EN sano muutakuin että on todella epäpäteviä terkkareita ja hyviä. EPÄPÄTEVIÄ on esim semmoiset jotka ovat sitä mieltä että lapsi ei tarvi puh.ter vielä 5v vaikkei lapsi edes puhua.

Mutta jos siitä taas että miksi siellä käydä jos se on ihan samantekevää mitä siellä puhutaan kun jo muualtakin kerran sen jo on kuullut tiennyt ja kerta sitä kokemusta on jo itsellä enemmän :saint:
 
En ole minäkään kyllä törmännyt tuohon, että joku pitäisi neuvolaa vallan kaikkitietävänä. Jotkut vanhemmat terveydenhoitajat kyllä tietävätkin paljon selkeästi kokemuksen kautta, mutta nuoremmista joskus huomaa, ettei se pelkkä terveydenhoitajan koulutus tee kaikkitietäväksi :xmas:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Terveydenhoitaja on yksin vastuussa sinusta ja lapsestasi.
??? Eikö ihmiset ole nykyään itse vastuussa itsestään ja lapsistaan?
Tietyt vastuualueet kuuluvat th:n tehtäviin ymmärtää. Joita sinä et välttämättä tajua poikkeaviksi. Terveydenhoitajan vastuualueeseen kuuluu, että lapsi saa poikkeustilanteessa asianmukaisen hoidon, oikealta taholta. ONNEKSI tällaisia tilanteita on harvoin, jossa tällaista tietoutta tarvitaan. Jota ilman, hoidon alku voisi viivästyä pidemmänkin aikaa.

Olen pahoillani, luulin että tuo ei olisi noin vaikeaselkoinen lause.
 
En pidä neuvolaa kaikkitietävänä, neuvola ei myöskään määrää miten minun kuuluu/ei kuulu toimia. Neuvolani th saa toki antaa minulle suositukset, mutta minä mieheni kanssa päätämme loppupeleissä miten toimimme.
Olen vaihtanut neuvolan th:ta koska hän luuli, että hänen sanansa on laki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ai pitääkö? Mulla on sellainen kutina, että suurin osa kuitenkin osaa käyttää maalaisjärkeä, eikä noudata orjallisesti neuvolan ohjeita.
Toivottavasti näin on :) Palstalla vaa kuulee usein, kuinka joku on niin oikeassa "kun neuvolasta sanottiin" ja tehty vaikka mitä "kun neuvolasta ohjeistettiin". Taso tuntuu riippuvan niin paljon siitä yksittäisestä thsta jonka on saanu =/ Jotkut tädit vaikuttaa itse olevan sitä mieltä, että heidän sanansa on laki. Toiset ymmärtää, että neuvola on yhdenlainen palvelu vanhemmille ja vanhemmat tekevät päätökset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ai pitääkö? Mulla on sellainen kutina, että suurin osa kuitenkin osaa käyttää maalaisjärkeä, eikä noudata orjallisesti neuvolan ohjeita.
Toivottavasti näin on :) Palstalla vaa kuulee usein, kuinka joku on niin oikeassa "kun neuvolasta sanottiin" ja tehty vaikka mitä "kun neuvolasta ohjeistettiin". Taso tuntuu riippuvan niin paljon siitä yksittäisestä thsta jonka on saanu =/ Jotkut tädit vaikuttaa itse olevan sitä mieltä, että heidän sanansa on laki. Toiset ymmärtää, että neuvola on yhdenlainen palvelu vanhemmille ja vanhemmat tekevät päätökset.
No saahan täältä lukea niitä juttuja, että kun neuvolassa on jotain sanottu, niin se on se ainoa oikea totuus. Mutta jotenkin tuntuu että niitä on harvassa. Tai sitten mä en ole eksynyt niihin ketjuihin. Mä tuossa vastauksessani ajattelin lähinnä omaa tuttavapiiriäni.
Mutta, kieltämättä samoissa asioissa vähän erilaista käytäntöä, joskus kieltämättä hiukan ihmetyttänyt... Jos oisi kaikkien ohjeet ottanut kirjiamellisesti, niin johan siinä olisi pää mennyt pyörälle. Onneksi meidän nykyinen terkka on tosi symppis ja ihana, ei kyseenalaista, vaikka asioita olekaan tehty oppikirjojen mukaan. Toisenlaisiakin on matkan varrella ollut. :/ Tokihan ne jotkut käytännötkin on muuttuneet mun 15-vuoden ja kuuden lapsen äitiurani-aikana. :)
 
Miksi mekaanikkoja pidetään autoadioiden asiantuntijoina? Miksei kukaan epäile heidän ammattitaitoaan? Jos korjaaja sanoo, että Nissaneille pitää antaa vähän enemmän kytkintä kuin muille merkeille, niin miksei siinä kohdassa kysellä, että "Mistä sä sen tiedät? Oletko pelkkä mekaanikko vai oikein paikan pomo?"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Miksi mekaanikkoja pidetään autoadioiden asiantuntijoina? Miksei kukaan epäile heidän ammattitaitoaan? Jos korjaaja sanoo, että Nissaneille pitää antaa vähän enemmän kytkintä kuin muille merkeille, niin miksei siinä kohdassa kysellä, että "Mistä sä sen tiedät? Oletko pelkkä mekaanikko vai oikein paikan pomo?"
niimpä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Miksi mekaanikkoja pidetään autoadioiden asiantuntijoina? Miksei kukaan epäile heidän ammattitaitoaan? Jos korjaaja sanoo, että Nissaneille pitää antaa vähän enemmän kytkintä kuin muille merkeille, niin miksei siinä kohdassa kysellä, että "Mistä sä sen tiedät? Oletko pelkkä mekaanikko vai oikein paikan pomo?"
Ei kannata aina :D

Isää kusetettu monta kertaa kun joku mekaanikko selittää jotakin jostakin osasta jota ei edes ole olemassa :whistle:

Mutta kyllä mun lapsi on mulle vähän tutumpi kun autot :S JA vähän tärkeämpikin. Lapset eivät myöskään ole koneita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ai pitääkö? Mulla on sellainen kutina, että suurin osa kuitenkin osaa käyttää maalaisjärkeä, eikä noudata orjallisesti neuvolan ohjeita.
Toivottavasti näin on :) Palstalla vaa kuulee usein, kuinka joku on niin oikeassa "kun neuvolasta sanottiin" ja tehty vaikka mitä "kun neuvolasta ohjeistettiin". Taso tuntuu riippuvan niin paljon siitä yksittäisestä thsta jonka on saanu =/ Jotkut tädit vaikuttaa itse olevan sitä mieltä, että heidän sanansa on laki. Toiset ymmärtää, että neuvola on yhdenlainen palvelu vanhemmille ja vanhemmat tekevät päätökset.
No saahan täältä lukea niitä juttuja, että kun neuvolassa on jotain sanottu, niin se on se ainoa oikea totuus. Mutta jotenkin tuntuu että niitä on harvassa. Tai sitten mä en ole eksynyt niihin ketjuihin. Mä tuossa vastauksessani ajattelin lähinnä omaa tuttavapiiriäni.
Mutta, kieltämättä samoissa asioissa vähän erilaista käytäntöä, joskus kieltämättä hiukan ihmetyttänyt... Jos oisi kaikkien ohjeet ottanut kirjiamellisesti, niin johan siinä olisi pää mennyt pyörälle. Onneksi meidän nykyinen terkka on tosi symppis ja ihana, ei kyseenalaista, vaikka asioita olekaan tehty oppikirjojen mukaan. Toisenlaisiakin on matkan varrella ollut. :/ Tokihan ne jotkut käytännötkin on muuttuneet mun 15-vuoden ja kuuden lapsen äitiurani-aikana. :)
Mä saan usein vastaukseksi "Neuvolassa sanotaan näin, sä olet väärässä" :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Miksi mekaanikkoja pidetään autoadioiden asiantuntijoina? Miksei kukaan epäile heidän ammattitaitoaan? Jos korjaaja sanoo, että Nissaneille pitää antaa vähän enemmän kytkintä kuin muille merkeille, niin miksei siinä kohdassa kysellä, että "Mistä sä sen tiedät? Oletko pelkkä mekaanikko vai oikein paikan pomo?"
Autot on ehkä pikkiriikkisen yksinkertaisempia ku ihminen. :D Autoon saa myös helpommin varaosiaki. Eikä kukaan sure, jos joku päivä onkin autolle se viimeinen. Kukaan ei mieti, onkohan autolla paha olla. :D

Mutta eipä ne kaikki mekaanikotkaan tiedä kaikkea. Yhellä korjaamolla meijän autosta ei muka mitään vikaa löytyny. Ei uskottu, vietiin muualle (merkkiliikkeeseen) ni johan löyty heti.
 

Yhteistyössä