Miksi ihmiset pitää neuvoloita kaikkitietävinä...?

Meidän neuvolaan, tai siihen missa aiemmin käytiin kun uutta tätiä ei olola vielä edes tavattu, en ihmeemmin varannut. Esikoisen kanssa saatiin aikanaan ottaa niin monesta asiasta yhteen ja toinen jaksoi olla kaikesta huolissaan. :D

Mutta riippuu tosissaan neuvolasta miten paljon siihen luottaa. Tuo kaikkitietävyys on aina jotenkin kyseenalaista, oli sitten kysymys neuvolan tädistä tai vaikka yksittäisistä palstalaisista. Lapset ovat kuitenkin erilaisia eikä samat jutut päde kaikkiin, onneksi maalaisjärjellä pärjää pitkälti.
 
äippis
No kun mulla ei ole itellä minkään sortin lääketieteellistä koulutusta, niin kyllä mä uskon että se neuvolantäti tietää enemmän niistä asioista, kun minä. mut meillä on kyllä todella ihanat ja..miten sen sanois..sopivan rennot neuvolantädit.
 
essi
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
noudatan ohjetta jonka olen saanut pätevältä ja ammattitaitoiselta neuvolantädiltä. .

Tässä kohtaa se menee just mahdottomaksi, koska ainakin meidän neuvolasta saattaa saada aivan päinvastasia ohjeita terkasta riippuen. Toinen sanoo, että tee näin, ja toinen taas, ettei niin saa missään nimessä tehdä... Siinä se nuori äiti on entistä onnettomampi ja pää ihan sekaisin...
jaa, kumma kun ei ole mun pää ainakaan vielä sekaisin ollu vaikka olenkin terkkaria kuunnellut. ollaan pojan kanssa käyty yhdellä ja samalla terkkarilla joka ollut tosi ammattitaitosen olonen ja josta tullut tosi läheinenkin meille. jos olen neuvoa kysynyt niin hyviä ja toimivia neuvoja olenkin saanut. elikkäs täysin tyytyväinen olen ollut, eikä ole tarvinut onneton olla.
Luitkohan sä tuota mun viestiä lainkaan? Mähän kirjoitin, että "terkasta riippuen". Eli jos sinä olet yhdellä ja samalla käynyt, niin sinullahan ei tuota ongelmaa ole, mutta toisilla (kuten meillä) se terkka oli lapsen ekan vuoden aikana, joka ikinen kerta eri ihminen. Ja niistä kun jokainen antaa eri neuvoja, niin voin kertoa että hiukka onneton olo tulee...
 
Kyllä se fiksuudessa tuntuu paljon paremmalta lähteeltä kuin Kaksplus :LOL: Onneksi on omat aivot.

Täällä törmää aina fanaatikkoihin, jotka copypastaavat kilometrien sepustuksia ajatuksistaan ja jostain tutkimuksista. Siinä vaiheessa mä yleensä lopetan suosiolla lukemisen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
noudatan ohjetta jonka olen saanut pätevältä ja ammattitaitoiselta neuvolantädiltä. .

Tässä kohtaa se menee just mahdottomaksi, koska ainakin meidän neuvolasta saattaa saada aivan päinvastasia ohjeita terkasta riippuen. Toinen sanoo, että tee näin, ja toinen taas, ettei niin saa missään nimessä tehdä... Siinä se nuori äiti on entistä onnettomampi ja pää ihan sekaisin...
jaa, kumma kun ei ole mun pää ainakaan vielä sekaisin ollu vaikka olenkin terkkaria kuunnellut. ollaan pojan kanssa käyty yhdellä ja samalla terkkarilla joka ollut tosi ammattitaitosen olonen ja josta tullut tosi läheinenkin meille. jos olen neuvoa kysynyt niin hyviä ja toimivia neuvoja olenkin saanut. elikkäs täysin tyytyväinen olen ollut, eikä ole tarvinut onneton olla.
Luitkohan sä tuota mun viestiä lainkaan? Mähän kirjoitin, että "terkasta riippuen". Eli jos sinä olet yhdellä ja samalla käynyt, niin sinullahan ei tuota ongelmaa ole, mutta toisilla (kuten meillä) se terkka oli lapsen ekan vuoden aikana, joka ikinen kerta eri ihminen. Ja niistä kun jokainen antaa eri neuvoja, niin voin kertoa että hiukka onneton olo tulee...
no sillon varmasti menee pääpyörälle jos jokainen täti eri ohjeita antaa! en siis lukenu ajatuksella tekstiäs :ashamed: tosi huono järjestely jos ei samaa ihmistä voi pitää yhdellä asiakkaalla.
 
Neuvola on hyvä paikka keskustella asioista, varmasti saa yhden luotettavamman näkökulman moneen aiheeseen mutta esimerkiksi mun kohdalla on mulla enemmän kokemusta monesta asiasta ku nlan tädillä :) Ihan mielelläni siellä käyn ja keskustelen monestakin asiasta, mutta lopulta teen itse ne päätökset. Ja harvemmin siellä mitään sellaista neuvoa tulee vastaan jota ei olisi jo muualta kuullut...

Ja mulla on ollut kaksi todella ihanaa terkkaa, varsinkin äitiysnlan täti oli ihana :) Mutta sais molemmat vähän päivittää tietojansa ;) Se eka kyllä yritti, otti asioista selvää mun puolesta, sellasista, mitä en itse voinut hoitaa. Se oli ihan kiva.
 
essi
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
noudatan ohjetta jonka olen saanut pätevältä ja ammattitaitoiselta neuvolantädiltä. .

Tässä kohtaa se menee just mahdottomaksi, koska ainakin meidän neuvolasta saattaa saada aivan päinvastasia ohjeita terkasta riippuen. Toinen sanoo, että tee näin, ja toinen taas, ettei niin saa missään nimessä tehdä... Siinä se nuori äiti on entistä onnettomampi ja pää ihan sekaisin...
jaa, kumma kun ei ole mun pää ainakaan vielä sekaisin ollu vaikka olenkin terkkaria kuunnellut. ollaan pojan kanssa käyty yhdellä ja samalla terkkarilla joka ollut tosi ammattitaitosen olonen ja josta tullut tosi läheinenkin meille. jos olen neuvoa kysynyt niin hyviä ja toimivia neuvoja olenkin saanut. elikkäs täysin tyytyväinen olen ollut, eikä ole tarvinut onneton olla.
Luitkohan sä tuota mun viestiä lainkaan? Mähän kirjoitin, että "terkasta riippuen". Eli jos sinä olet yhdellä ja samalla käynyt, niin sinullahan ei tuota ongelmaa ole, mutta toisilla (kuten meillä) se terkka oli lapsen ekan vuoden aikana, joka ikinen kerta eri ihminen. Ja niistä kun jokainen antaa eri neuvoja, niin voin kertoa että hiukka onneton olo tulee...
no sillon varmasti menee pääpyörälle jos jokainen täti eri ohjeita antaa! en siis lukenu ajatuksella tekstiäs :ashamed: tosi huono järjestely jos ei samaa ihmistä voi pitää yhdellä asiakkaalla.
Juu, huono systeemi oli. Meillä oli todella takkunen alku vauvan kanssa, ja oikeesti oisin todella kaivannut apua. Luulin sitä neuvolasta saavani, mutta aina sieltä vielä surkeempana lähdin, mitä tullessa olin :(
Ja eikun takas kotiin kirkuvan lapsen kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Neuvola on hyvä paikka keskustella asioista, varmasti saa yhden luotettavamman näkökulman moneen aiheeseen mutta esimerkiksi mun kohdalla on mulla enemmän kokemusta monesta asiasta ku nlan tädillä :) Ihan mielelläni siellä käyn ja keskustelen monestakin asiasta, mutta lopulta teen itse ne päätökset. Ja harvemmin siellä mitään sellaista neuvoa tulee vastaan jota ei olisi jo muualta kuullut...

Ja mulla on ollut kaksi todella ihanaa terkkaa, varsinkin äitiysnlan täti oli ihana :) Mutta sais molemmat vähän päivittää tietojansa ;) Se eka kyllä yritti, otti asioista selvää mun puolesta, sellasista, mitä en itse voinut hoitaa. Se oli ihan kiva.
niin, eihän monessakaan neuvolassa opeteta sormiruokailua ja puhuta vaistovanhemmuudesta.
 
Jaana
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Neuvolan palvelutaso riippuu huomattavasti terkkarista, neuvolatoiminta on hitaasti muuntuvaa (laajudensa takia) ja usein tieto on hieman vanhentunutta, varsinkin jos saa vanhemman terkkarin.

Silti palstalla näkee viiden minuutin välein tällasia "HAH! Minä olen oikeassa koska NEUVOLASSA sanottiin näin..."

No perusteltiinko siellä neuvolassa mitenkään? Oliko sanojana yksi täti? Oliko lääkäri? Oliko asialla edes mitään tekemistä lääkärin tai terkkarin ammattitaidon kanssa?
Jotkut luottaa toisen sanaan, sinä omiin päähänpinttymiisi. Mitä eroa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Neuvola on hyvä paikka keskustella asioista, varmasti saa yhden luotettavamman näkökulman moneen aiheeseen mutta esimerkiksi mun kohdalla on mulla enemmän kokemusta monesta asiasta ku nlan tädillä :) Ihan mielelläni siellä käyn ja keskustelen monestakin asiasta, mutta lopulta teen itse ne päätökset. Ja harvemmin siellä mitään sellaista neuvoa tulee vastaan jota ei olisi jo muualta kuullut...

Ja mulla on ollut kaksi todella ihanaa terkkaa, varsinkin äitiysnlan täti oli ihana :) Mutta sais molemmat vähän päivittää tietojansa ;) Se eka kyllä yritti, otti asioista selvää mun puolesta, sellasista, mitä en itse voinut hoitaa. Se oli ihan kiva.
en pidä neuvolaa kaikkitiätävänä vaan kyllä sitä voi kuunnella ja keskustella tädin kanssa voi jopa oppia jotain,mutta sun asenteella ei varmaan mitään opi tai edes viitsi kuunnella neuvoja.
sinä luotat enemmän tutkimuksiin minä taas maalaisjärkeen...

juu kokemusta on varmaan minullakin enemmän kuin lapsettomalla 20 vuotiaalla neuvolantädillä ;)
 
Pöllö pöö
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Ei kai siitäkään ajatuksesa voida lähteä, että kaikki neuvolan ohjeet olisivat väärin. Vai pitääkö kaikki neuvolasta saadut ohjeet unohtaa...
Minusta kaikki ohjeet ja neuvot pitää suodattaa oman ajatusmaailman ja kokemuksen kautta. Oli sitten kyse lastenhoidosta tai auton pesusta. Jos joskus jollekin kerron muualta kuulemani neuvon, toki on kohteliasta kertoa mistä on sen kuullut, lukenut vai itse pähkäillyt. Antaa vastapuolelle mahdollisuuden miettiä lähteen luotettavuutta.
Samaa mieltä.
 
Ikinä en ole pitänyt, ekä varsinkaa nyt ku terkka vasta valmistunut. Siis terkassa ei mitään vikaa ja ihan ymmärrettävää et ku just valmistunu niin ei kaikki asiat hallinnassa.
 
vieras
En mä ajattele että ne on kaikki tietäviä. Toki toivon että neuvola on tosiaankin neuvontapaikka. Ei kait niitä olisi olemassa jos niistä ei mitään hyvää neuvoa tai hyötyä olisi.
 
Meidän oikee neuvolantäti on tosi kiva tyyppi ja semmonen rento. Tuntuu olevan ihan ajan tasalla tietojensa kanssa.
Harmi vaan että se on niin usein koulutuksessa (ironista...) kun nää sen sijaiset ei kyllä tiedä mistään mitään... Ihan kamalaa soopaa jauhavat ja tarjoavat omia mielipiteitään ainoina oikeina tapoina toimia. |O
 
mä olisin toivonut että siellä neuvolassa olis myös neuvottu. Nyt sain vain semmosia "tees kuis tykkäät" -vastauksia ja aika tärkeisiinkin juttuihin sain vastauksen vasta kun osasin kysyä.

Eli siksipä aikoinani tulin tänne roikkumaan, hakemaan niitä neuvoja ja saamaan vertailukohteita. Mulla ei oo "mammakavereita" livenä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Neuvola on hyvä paikka keskustella asioista, varmasti saa yhden luotettavamman näkökulman moneen aiheeseen mutta esimerkiksi mun kohdalla on mulla enemmän kokemusta monesta asiasta ku nlan tädillä :) Ihan mielelläni siellä käyn ja keskustelen monestakin asiasta, mutta lopulta teen itse ne päätökset. Ja harvemmin siellä mitään sellaista neuvoa tulee vastaan jota ei olisi jo muualta kuullut...

Ja mulla on ollut kaksi todella ihanaa terkkaa, varsinkin äitiysnlan täti oli ihana :) Mutta sais molemmat vähän päivittää tietojansa ;) Se eka kyllä yritti, otti asioista selvää mun puolesta, sellasista, mitä en itse voinut hoitaa. Se oli ihan kiva.
Siis nyt en tiedä, olisko :'( vai :LOL:

Sä pidät itseäsi yhden lapsen vanhempana pätevämpänä ja kokeneempana lastenhoitajana kuin jotakin vanhempaa terkkaa, jolla on vuosi(kymmeni)en kokemus alalta ja itsellään kenties isompikin lauma lapsia.

Tuus ny alas sieltä pilvilinnoista, et sä oo yhtään sen kummempi kuin me muutkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Neuvola on hyvä paikka keskustella asioista, varmasti saa yhden luotettavamman näkökulman moneen aiheeseen mutta esimerkiksi mun kohdalla on mulla enemmän kokemusta monesta asiasta ku nlan tädillä :) Ihan mielelläni siellä käyn ja keskustelen monestakin asiasta, mutta lopulta teen itse ne päätökset. Ja harvemmin siellä mitään sellaista neuvoa tulee vastaan jota ei olisi jo muualta kuullut...

Ja mulla on ollut kaksi todella ihanaa terkkaa, varsinkin äitiysnlan täti oli ihana :) Mutta sais molemmat vähän päivittää tietojansa ;) Se eka kyllä yritti, otti asioista selvää mun puolesta, sellasista, mitä en itse voinut hoitaa. Se oli ihan kiva.
Siis nyt en tiedä, olisko :'( vai :LOL:

Sä pidät itseäsi yhden lapsen vanhempana pätevämpänä ja kokeneempana lastenhoitajana kuin jotakin vanhempaa terkkaa, jolla on vuosi(kymmeni)en kokemus alalta ja itsellään kenties isompikin lauma lapsia.

Tuus ny alas sieltä pilvilinnoista, et sä oo yhtään sen kummempi kuin me muutkaan.
Ei oo kellään tädillä ollu kokemusta vessahätäviestinnästä tai sormiruokailusta :whistle: Just sellasia asioita, mistä mielellään kaipaisin tietoa. Eli mulla on ollu reippaasti enempi kokemusta niistä asioista, mistä eniten haluaisin keskustella.

Ja olen tietenkin pätevämpi ja kokeneempi hoitaa mun omaa lasta ku terkka :eek: Aika pelottavaa, jos olis toistepäin.

Jospas vähän nyt rauhoittuisit etkä kokoajan olis hyökkäämässä kimppuun, jookos?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Neuvola on hyvä paikka keskustella asioista, varmasti saa yhden luotettavamman näkökulman moneen aiheeseen mutta esimerkiksi mun kohdalla on mulla enemmän kokemusta monesta asiasta ku nlan tädillä :) Ihan mielelläni siellä käyn ja keskustelen monestakin asiasta, mutta lopulta teen itse ne päätökset. Ja harvemmin siellä mitään sellaista neuvoa tulee vastaan jota ei olisi jo muualta kuullut...

Ja mulla on ollut kaksi todella ihanaa terkkaa, varsinkin äitiysnlan täti oli ihana :) Mutta sais molemmat vähän päivittää tietojansa ;) Se eka kyllä yritti, otti asioista selvää mun puolesta, sellasista, mitä en itse voinut hoitaa. Se oli ihan kiva.
Siis nyt en tiedä, olisko :'( vai :LOL:

Sä pidät itseäsi yhden lapsen vanhempana pätevämpänä ja kokeneempana lastenhoitajana kuin jotakin vanhempaa terkkaa, jolla on vuosi(kymmeni)en kokemus alalta ja itsellään kenties isompikin lauma lapsia.

Tuus ny alas sieltä pilvilinnoista, et sä oo yhtään sen kummempi kuin me muutkaan.
Tuota, tuota...

Eikö tässä kuitenkin kirjoitettu että monesta asiasta, ei kaikista? Tarkoittaen siis että niistä asioista joista ap on itse ollut kiinnostunut ja hakenut tietoa ympäriinsä, todennäköisesti hänellä on vankempi tietopohja kuin neuvolantädillä joille nuo asiat ovat vain hämärästi tuttuja. Ja jos perusjutut ovat hoituneet ilman ihmeempiä neuvolan ohjeita niin ehkä nuo neuvolakäynnit sitten ovat osoittautuneet tiedon puolesta jokseenkin hedelmättömiksi. Kiva että niistä on kuitenkin ihan jutustelu-puolelta ollut iloa. =) Sekin on hyvä juttu.

En itsekään sano missään tapauksessa olevani pätevämpi kuin neuvolan tätimme, mutta esikoiseni on kuitenkin down-lapsi eikä tuolla kyseisellä tädillä ollut ennestään mitään käsitystä downista. Siis ei koskaan ennen ollut asiakkaana down-lasta, ei tuttavapiirissä tms että olisi millään lailla kohdalle osunut. Ainoastaan se hämärä tieto mitä joskus opiskeluaikana oli vuosia sitten kuullut.

En koe että olisin siis lapsen vammaan, mikä oli minulle se merkityksellisin asia tuolloin, liittyen saanut tuolta neuvolalta mitään irti. Päinvastoin, neuvolantäti riemastui kun ihan vauvana poju voi hyvin, alkoi imemään ja kääntyikin jo 2kk iässä. Kuvitteli siis että sama kehitys jatkuu ja sitten saatiin vääntää kättä kun lapsi ei sen enempää kasvanut kuin kehittynytkään terveiden lasten kurvan mukaan. Itse sain tuoreena esikoisen äitinä olla rauhoittelemassa neuvolan tätiä ettei tässä ole mitään hätää eikä lisätutkimuksia tarvita, ihan normaalia tämä on down-lapselle...

Ei sillä, kyllä hän varmaan ihan pätevä neuvola oli terveiden lasten kanssa normaalien ongelmien kanssa painiville. Ihan mukava ihminen ja suuresti tykätty. Minulla ei vaan sattunut olemaan mitään sellaisia tavallisia ongelmia missä olisin halunnut puoleensa kääntyä, kaikkiaan asiat sujuivat ihan omalla painollaan ja sitä maalaisjärkeä käyttäen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Neuvola on hyvä paikka keskustella asioista, varmasti saa yhden luotettavamman näkökulman moneen aiheeseen mutta esimerkiksi mun kohdalla on mulla enemmän kokemusta monesta asiasta ku nlan tädillä :) Ihan mielelläni siellä käyn ja keskustelen monestakin asiasta, mutta lopulta teen itse ne päätökset. Ja harvemmin siellä mitään sellaista neuvoa tulee vastaan jota ei olisi jo muualta kuullut...

Ja mulla on ollut kaksi todella ihanaa terkkaa, varsinkin äitiysnlan täti oli ihana :) Mutta sais molemmat vähän päivittää tietojansa ;) Se eka kyllä yritti, otti asioista selvää mun puolesta, sellasista, mitä en itse voinut hoitaa. Se oli ihan kiva.
en pidä neuvolaa kaikkitiätävänä vaan kyllä sitä voi kuunnella ja keskustella tädin kanssa voi jopa oppia jotain,mutta sun asenteella ei varmaan mitään opi tai edes viitsi kuunnella neuvoja.
sinä luotat enemmän tutkimuksiin minä taas maalaisjärkeen...

juu kokemusta on varmaan minullakin enemmän kuin lapsettomalla 20 vuotiaalla neuvolantädillä ;)
Mä tykkään hirveästi mun neuvolan terkkarista, mutta ei sillä oikein ole mitään sanomista niihin aiheisiin, joihin kaipaisin neuvoja, tukea tai tietoja. Mielelläni oppisin jotakin mutta eipä ole paljoa heillä mistä juuri nyt voisin mitään oppia ottaa. Ehkä myöhemmin vielä tulee esille jotakin, mutta just nyt ei ole.

Neuvola on hyvä paikka loppuen lopuksi. Käyn siellä punnitsemassa ja mittaamassa tyttöä, kyllähän se mieltä rauhoittaa. Samoin tarkastellaan niitä refleksejä ja tytön kehitystä; osa niistä jutuista, on sellasia, mistä mulla ei olis tietoa, mutta ei se nyt mitenkään huipputärkeätäkään ole tarkastella on se-ja-se heijaste olemassa vai ei. Mielenkiintoista, tietenkin.

Mutta että jos sieltä joku sijainen sanoo, että nyt muuten lopetat imetyksen öisin kun tekee pahaa hampaille niin antaisin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai jos sanois, että näin pientä ei saa "opettaa kuivaksi". Tms. Onneks on ihan mukava hoitaja joka joko on samoilla linjoilla tai ei ainakaan pidä mun ajatuksia huonoina!
 
Itse olen joskus maininnut vastauksissani tuon "neuvolassa sanottiin että..". En tosin sen pohjalta ole koskaan väittänyt kertomaani ainoaksi oikeaksi tosuudeksi. Samalla tavalla monesti mainitsen esim. lukeneeni lehdestä ta kirjasta tai netistä tai vaikka äitini kertoneen jonkin asian, jos ei kyse ole omasta mielipiteestäni. Sen pohjalta vastaukseni lukija voi ihan itse päätellä vastaukseni todenperäisyyttä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mutta että jos sieltä joku sijainen sanoo, että nyt muuten lopetat imetyksen öisin kun tekee pahaa hampaille niin antaisin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai jos sanois, että näin pientä ei saa "opettaa kuivaksi". Tms. Onneks on ihan mukava hoitaja joka joko on samoilla linjoilla tai ei ainakaan pidä mun ajatuksia huonoina!
Arvaa oliko mulla pokassa pitelemistä, kun olin 1 v 1 kk ikäisen kuopuksen kanssa aikoinaan neuvolassa hammashoitajalla, ja tämä sanoi imetyksestä kuultuaan että "voi voi, kyllä se pitäis jo lopettaa, kun se maito on enää pelkkää sokerilitkua vailla mitään ravintoarvoja".

Tyydyin vaan hymyilemään ja sanomaan että "juu juu" :snotty:
 

Yhteistyössä