miksi ihmiset ei nykyään selviä enää mistään vastoinkäymisestä ilman terapiaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi 82:
Täytyyhän terapeuttien ja muiden vastaavien saada leipää pöytään :laugh: Masennus on uusi "muotitauti".

Tiedätkö Viivi82, miten loukkaavasti kirjoitat? Sekä asiakkaideni kannalta, joille masennus on kaikkea muuta kuin "muotitauti" että meidän alan ihmisten kannalta, jotka oikeasti teemme henkisesti raskasta, haasteellista - onneksi myös tehokasta ja lääketieteellisesti tuloksellista :) - työtämme mm. masentuneiden ihmisten elämän ja työkyvyn helpottamiseksi. On muuten yhteiskunnallemme erittäin tärkeää sinunkin veromarkkojesi kannalta. Tiesitkö, että hoitamaton masennus johtaa helposti työkyvyttömyyteen, perheen vaikeisiin oloihin ja pahimmillaan itsetuhoisuuteen? Tiesitkö, että lääkitys ja psykoterapia helpottavat ihmisen oloa ja saavat helpotettua sekä oireita että pohjaa paremmalle jatkolle!? Vaikka masennuksesta nykyään onneksi enemmän puhutaan, silti monien on juuri tämäntyyppisten ajattelijoiden vuoksi vaikea hakea apua ajoissa.

Itselläni ainakaan ei todellakaan ole toivetta yhdenkään ihmisen sairastumisesta, koska työtä psykiatrian alan ihmisillä riittää yli oman tarpeen ja niin paljon kuin jaksaa tehdä. Vaikeampaa on sanoa ei tarvitsijalle puhelimessa tai kasvotusten, kun itse ei liikene kaikkeen.

Miettisit siis hieman, mitä kirjoitat.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
En mä väitä, että kukaan oikeasti masentunut ei hae apua, mutta kun se ei saa sitä helpolla, niin jos se on oikeasti masentunut, ei se jaksa kaivaa sitä apua kiven alta.

Tämä on kyllä varmasti totta. Itsellä niin hyvä asema, että juttelin neuvolassa ja he järjestivät asiat mun puolesta.

Kyllä mua toisaalta harmittaa leimautuminen mutta se ei estä avun saantia, koska olen vastuussa lapsistani ja heidän tulevaisuudestaan enkä todellakaan halua pilata sitä vain sen takia, etten "kehtaa" apua hakea.
Hienoa, että pystyt ajattelemaan noin!
Moni ajattelee juuri toisinpäin; ei halua leimata lapsiaan olemalla "hullu", kun mielenterveyden ongelmiin liittyy yhä ihmeellisiä asenteita.

Tiedän. Tiedän että se on hienoa. Mutta aikaa se on vienyt ihan hemmetin kauan. Ja ainoastaan se harmittaa, etten hakenut apua jo aiemmin. Mutta onnellinen olen nyt, että tähän pisteeseen olen päässyt. Pitkä matka edessä mutta iso askel jo otettu :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn tältä yhdeltä vieraalta että pidätkö tätä kaverin itsemurhaa silmiesi edessä suurimpana kriisinä?

En pidä.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
kaikenmaailman terapiat ja hypnoosit on nousseet oikein muoti-ilmiöiksi. oli ongelma mikä tahansa niin sitä ei osata ratkaista itse, eikä siitä päästä yli eikä ympäri ilman 2-vuotista terapiaa. sitten höngitään tyytyväisinä kuinka EHEÄ ja TASAPAINOINEN olo nyt on... paskan marjat, eikö ihmiset osaa enää ottaa vastuuta omasta elämästään??

no näin on, mietin justin sodan käyneitä miehiä ja naisiakin...
ei varmasti ollu terapioita kotiutumisen jälkeen, saunaan, pullo viinaa naamaan ja seuraavana päivänä töihin pellolle...
no, ei tuo mies enää elä ...

Ja eipä noilla mennyt hyvin. Olisivat varmasti pärjänneet paremmin terapian avulla. Terapia on aina pulloa parempi väline. Siinä kyllä osa puhuu totta, että terapiaan mennään nykyään helposti. Mutta niinhän mennään fyysisissä sairauksissa! On hyvä tarkistaa onko tilanne paha vai ei. Sairaus on sairaus, on henkinen tai fyysinen. Minä jätän diagnoosien tekemiset ammattilaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
kaikenmaailman terapiat ja hypnoosit on nousseet oikein muoti-ilmiöiksi. oli ongelma mikä tahansa niin sitä ei osata ratkaista itse, eikä siitä päästä yli eikä ympäri ilman 2-vuotista terapiaa. sitten höngitään tyytyväisinä kuinka EHEÄ ja TASAPAINOINEN olo nyt on... paskan marjat, eikö ihmiset osaa enää ottaa vastuuta omasta elämästään??

no näin on, mietin justin sodan käyneitä miehiä ja naisiakin...
ei varmasti ollu terapioita kotiutumisen jälkeen, saunaan, pullo viinaa naamaan ja seuraavana päivänä töihin pellolle...
no, ei tuo mies enää elä ...

Ja eipä noilla mennyt hyvin. Olisivat varmasti pärjänneet paremmin terapian avulla. Terapia on aina pulloa parempi väline. Siinä kyllä osa puhuu totta, että terapiaan mennään nykyään helposti. Mutta niinhän mennään fyysisissä sairauksissa! On hyvä tarkistaa onko tilanne paha vai ei. Sairaus on sairaus, on henkinen tai fyysinen. Minä jätän diagnoosien tekemiset ammattilaisille.

Juuri näin :). Itse olen viitisentoista vuotta työtäni tehnyt enkä muista ainuttakaan turhaa käyntiä! Joskus riittää 1-2 käyntiä, jolloin saa purkaa mieltään, saa jatko-ohjeita ja neuvoja tarpeen mukaan, joskus tarvitaan 10-20 käyntiä ja joskus vuosien terapiaa tai joskus harvajaksoisia seurantakäyntejä :). Aina voi KYSYÄ vaatiiko oma tilanne ammattiapua ja mistä olisi eniten apua. Ja apua ON saatavilla, joskin toisilla paikkakunnilla avun saaminen on työläämpää. Apua hakiessa kannattaa kertoa avoimesti oma tilanne kaunistelematta, ettei tilanne jä huomaamatta esim. tk:ssa tai neuvolassa. Mielestäni ongelma on pikemminkin niinpäin, että osa tarvitsijoista jää ilman apua - syystä tai toisesta.

mä voin kertoa että mä olen käynyt ihan kauheita asioita läpi ilman että olen niitä puinut kenenkään kanssa.Miettinyt itekseni ja surrut yksinäni.Ja jos olisin tajunnut heti mennä juttelemaan en olisi tässä tilassa tällä hetkellä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Perhoinen84:
mä voin kertoa että mä olen käynyt ihan kauheita asioita läpi ilman että olen niitä puinut kenenkään kanssa.Miettinyt itekseni ja surrut yksinäni.Ja jos olisin tajunnut heti mennä juttelemaan en olisi tässä tilassa tällä hetkellä :(

:( *lähettää virtuaalihalauksen*

Olisiko nyt sopivampi aika käydä puhumassa jossain?

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Jotkut vain tarvitsee sitä ja sillä selvä. Ei me kaikki olla samasta puusta. Ite olen selvinnyt kaikesta mitä on tapahtunut ihan vain koska on pakko(=ei ole varaa mennä terapiaan).

Tämä on totta. Yksityinen psykoterapia maksaa jonkin verran, vaikka vakuutus voi korvata kokonaan ja Kela osan. Silti on monelle liikaa :(. Julkisella puolella on jonoja, mutta sielläkin on koulutettuja psykoterapeutteja, mutta meillekin on tietysti joskus vaikea päästä - surullista kyllä. Etenkin pienillä paikkakunnilla. Korostan silti, että lyhytkin jakso voi osoittautua isoksi avuksi eteenpäin, silloinkin, kun tarve olisi pidempään terapiaan.

Mutta nyt hammaslääkäriin :). Hyvät päivänjatkot!

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Ei noihin terapioihin pääse "noin vaan", paljon on porukkaa jonossa tarvitsemassa apua!

Itse pääsin yths:llä viikon sisään. Harmi vain kun en ollut tarpeeksi selkeä ja aika oli psykiatrille. Tarkoitus kun oli mennä add-tutkimuksiin. Kunnallisella voi olla huomattavasti vaikeampaa, mutta työttömiä auttaa taas työkkäri. Muutenkin kaikki työnhakua haittaava kannattaa hoitaa työkkärin kautta. Itsekin harkitsen työkkäriin soittoa, jos pääsisi neurologisiin tutkimuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja psykologi:

tänään käyty hakemassa asioihin apua ja nyt toivottavasti alkaa parempi jakso elämässä!

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Jotkut vain tarvitsee sitä ja sillä selvä. Ei me kaikki olla samasta puusta. Ite olen selvinnyt kaikesta mitä on tapahtunut ihan vain koska on pakko(=ei ole varaa mennä terapiaan).

Terapiankin voi saada maksusitoumuksen sossusta, mutta se tas vaatii sitä jaksamista, mitä tarvitsevalla monestikaan ei ole.
Joten ottakaa hyvät ihmiset sairausvakuutus, jos teillä ei sitä viellä ole, päsette heti erikoislääkärille, jos tarvetta joskus tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Viivi 82:
No jos ei paskavaippaa ja arkea jaksa hoitaa vaan "masentuu" niin haetaan jo lääkitystä ja terapiaa->huomion hakua ja se vahvistaa mun mielipidettäni siitä että se on muotitauti.
Jos taas vaikka läheinen kuolee todella raa'alla tavalla, menettää perheensä(muuten kun äitinsä/isänsä vanhuuteen)tapaturmassa/muuta oikeasti julmaa-> sitten on jo syytä hakea ulkopuolista apua että jaksaa jatkaa.

a että tekisi mieli vetää pataan tätä ihmistä, sanoin etten toivo tätä tautia kenellekkään mutta sulle kyllä, sulla taitaa olla asiat huonosti kun olet noin ilkeämielinen ihminen, mä toivon todella että vaivut epätoivoon ja kukaan ei sua auta, siinähän latelet mielipiteitäs, masennus ei ole itseaiheutettu, mene kouluun ja opiskele ennenkuin rupeat arvostelemaan ihmisiä ja tietämättä taustoja!!!

itse sairaustuin ihan salamkirkkaalta taivaalta masennukseen , eli kyseessä oli synnytksen jälkeinen masennus!

Halusin hoitaa lastani ja rakastaa, mutta kun mieli sanoi toista, mä en väsynyt enkä ollut muotitaudin kourissa, se on kuule aivan jotain muuta, JOTEN PIDÄ PENTU TURPASI KIINNI! JA MENE KIRJASTOON LUKEMAAN TIEDETTÄ ENNEN KUIN TULET TÄNNE NOKKAASI TUNKEMAAN ASIAAN , MISTÄ NÄHTÄVÄSTI SULLA EI OLE TIETOAKAAN!!!
JA BTW MUN LÄÄKKEET ON VALKOISIA.

VOIMIA NIILLE JOTKA OIKEASTI SAIRASTAA MASENNUSTA, EI MUOTITAUTIA! =o

tänään käyty hakemassa asioihin apua ja nyt toivottavasti alkaa parempi jakso elämässä!

VOIMIA, älkä välitä tosta viivi82 , mä kyllä vetäisin nokkaan jos vastaan kävelisi =)
halaus sinulle, kyllä se helpottaa, "klisee lause" mutta mulla helpotti 4 kk:n jälkeen, ja nyt vuosi takana ja töihin menossa , ja tyttö hoitoon.
Niin se elämä jatkuu =)

HIENOA! Toivottavasti lähtee hyvin sujumaan :). Ole avoin ja sinnikäs! Jos pääset psykoterapiaan, muista, että sekin on rankkaa, mutta palkitsee silti. Voinnissa voi tulla välillä takapakkia, mutta suunta on ylöspäin!

mun mies kysy just eilen neuvolasta, että pääsisinkö puhumaan neuvolapsykologin kaa ku on nyt tosi pahana tää rask jälk masennus. jonot on niin pitkät, että mitä järkeä mun on puoli vuotta jonottaa??? ekana ehdotettiin lääkkeitä, sanoin ei kiitos. puhuminen vois auttaa, mutta se on ihan myöhässä ens keväänä. joten näillä mennään eli omin avuin.

mun mies kysy just eilen neuvolasta, että pääsisinkö puhumaan neuvolapsykologin kaa ku on nyt tosi pahana tää rask jälk masennus. jonot on niin pitkät, että mitä järkeä mun on puoli vuotta jonottaa??? ekana ehdotettiin lääkkeitä, sanoin ei kiitos. puhuminen vois auttaa, mutta se on ihan myöhässä ens keväänä. joten näillä mennään eli omin avuin.

Onko siellä mielenterveystoimistoa tai perheneuvolaa? Kummastakin saa apua ilmaiseksi. Sitten riippuen paikkakunnasta voit mennä yksityiselle psykologille / psykoterapeutille. Mikäli sinulla on vakuutus, ei maksa lääkärin lähetteellä monille mitään. Muuten tietysti arvokasta. Psykiatrillekin voi mennä, vaikka ei lääkitystä haluaisikaan, koska he voivat tehdä lähetteen eteenpäin (=pääset nopeammin). Alku on usein hankalin avun etsimisessä, mutta sinnikkyys tässä asiassa kannattaa. Monesti lääkityskin on hyvä yhdistettynä keskusteluhoitoon, mutta ei pakollista tietenkään. Ei kannata antaa tilanteen pahentua, jos suinkin jaksat vielä yrittää. Jaksamista!

toi synnytyksenjälkeinen masennus. Ei mulla vaan ollut edes aikaa kun yh:nä hoidin keskoskaksosia. Te vaan valitatte kun ei jaksa yksinkertaisia arkihommia eikä meidän normaali-ihmisten tarvi ruikutusta sietää. Vetäkää tyhmät nappia nuppiin, eikä kukaan jaksaisi teidän ruikutuksia kuunnella ilmaiseksi, siksihän niillä psykologeilla ja -atreilla on hyvät liksat. Ryhdistäytykää ihmiset!

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme juttu:
toi synnytyksenjälkeinen masennus. Ei mulla vaan ollut edes aikaa kun yh:nä hoidin keskoskaksosia. Te vaan valitatte kun ei jaksa yksinkertaisia arkihommia eikä meidän normaali-ihmisten tarvi ruikutusta sietää. Vetäkää tyhmät nappia nuppiin, eikä kukaan jaksaisi teidän ruikutuksia kuunnella ilmaiseksi, siksihän niillä psykologeilla ja -atreilla on hyvät liksat. Ryhdistäytykää ihmiset!

En kyllä ihmettele miksi oot yh :whistle:

Onko siellä mielenterveystoimistoa tai perheneuvolaa? Kummastakin saa apua ilmaiseksi. Sitten riippuen paikkakunnasta voit mennä yksityiselle psykologille / psykoterapeutille. Mikäli sinulla on vakuutus, ei maksa lääkärin lähetteellä monille mitään. Muuten tietysti arvokasta. Psykiatrillekin voi mennä, vaikka ei lääkitystä haluaisikaan, koska he voivat tehdä lähetteen eteenpäin (=pääset nopeammin). Alku on usein hankalin avun etsimisessä, mutta sinnikkyys tässä asiassa kannattaa. Monesti lääkityskin on hyvä yhdistettynä keskusteluhoitoon, mutta ei pakollista tietenkään. Ei kannata antaa tilanteen pahentua, jos suinkin jaksat vielä yrittää. Jaksamista!

1) minähän en mitään mielialalääkkeitä syö, menen mielummin pumppiin, takuulla auttaa
2) ei oo mitään vakuutusta
3) kun kerran ei helpolla tässä maassa apua saa, niin ite se ittensä parannettava

Minä ainakaan en olisi enää täällä, ellen olisi käynyt terapiassa. Kun yhdelle annetaan enemmän kuin jaksaa kantaa, niin on hyvä, kun olemassa terapiaan mahdollisuus. Mulle on kasaantunut kriisejä, joille en ainakaan suurimpaan osaan ole itse voinut vaikuttaa; esimerkkejä mainitakseni hyväksikäyttö lapsena, äidin alkoholismi, avioero miehen lähdettyä ykskaks yllättäin miehen matkaan, lapsen kuolema, vakava neurologinen sairaus ym. vähän pienempiä ja noiden rinnalla jopa merkityksettömiä asioita, kuten ainainen rahapula...
Mutta ei kaikille sovi terapia, jollekin riittää esim. kun hyvä ystävä kuuntelee. Minullakin on hyviä ystäviä ja sellaisina olen heidät halunnut pitää, enkä kaataa kaikkea heidän niskaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme juttu:

en mäkään ihmettele että olet yh, hah onneksi olt joutunut koville ton kaiken keskellä vakket olekaan masentunut, onneksi sun kohtaloksi tuli kaksoset ja rankka arki kun olet tuollainen ÄMMÄ! TUNGE SÄ SE NUPPIS PIIP PAIKKAAN JA MENE TAKA-ALALLE PUHUMAAN PASKAA ASIASTA MSTÄ ET TEIDÄ YHTÄÄN MITÄÄN, voi lapsi raukkoja kun on tollainen äiti =(