Miksi Helsinkiä saa ja on jopa suotavaa haukkua?

Mielenkiintoinen kysymys. Ilmeisesti tänä päivänä on katu-uskottavampaa olla kotoisin esim. savosta tai pohjanmaalta, jokin pohjoisempi tai itäisempi murre luo mielikuvia aitoudesta ja maalaisjärjestä. Jatkuvasti kasvava metropoli nähdään jonkinlaisena uhkana. Stadilaiset saattavat vielä nauttia jonkinlaista arvostusta mutta junantuomat ovat sitä alinta pohjasakkaa. Tällaista asenneilmapiiriä olen ollut vaistovinani.

Eräs ystäväni, Helsingissä kymmenen vuotta asunut entinen vantaalainen hieman häpeääkin taustaansa ja on monesti pohtinut, miten paljon komeampaa olisi voida kajauttaa minun laillani olevansa paljasjalkainen tamperelainen, siinä olisi kuulemma jotakin ylpeydenaihetta. Vaikea täysin käsittää tällaista kotiseutuhäpeää : /
Siinäpä hyvä sana! Todella - siis sekin ulottuvuus vielä: helsinkiläinen/pk-seutulainen ei ikään kuin saa olla ylpeä juuristaan tai kotipaikastaan. Se tuomitaan kovin usein, sanotaan ylpeilyksi (tässäkin ketjussa) ja itsekkyydeksi ja ties miksi, jos helsinkiläinen rakastaa omaa kotiseutuaan ja haluaa olla siitä ylpeä. Mutta esim. kainuulaisuus tai pohjalaisuus vahvistavat ihmisen olemista, juuria, kuuluvuutta, ulottuvuutta ja niistä juurista saa olla ylpeä. (Ja toki pitää ja saakin olla!)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28041790:
Siinäpä hyvä sana! Todella - siis sekin ulottuvuus vielä: helsinkiläinen/pk-seutulainen ei ikään kuin saa olla ylpeä juuristaan tai kotipaikastaan. Se tuomitaan kovin usein, sanotaan ylpeilyksi (tässäkin ketjussa) ja itsekkyydeksi ja ties miksi, jos helsinkiläinen rakastaa omaa kotiseutuaan ja haluaa olla siitä ylpeä. Mutta esim. kainuulaisuus tai pohjalaisuus vahvistavat ihmisen olemista, juuria, kuuluvuutta, ulottuvuutta ja niistä juurista saa olla ylpeä. (Ja toki pitää ja saakin olla!)
Sehän on rasismia olla ylpeä syntyperästänsä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28041790:
Siinäpä hyvä sana! Todella - siis sekin ulottuvuus vielä: helsinkiläinen/pk-seutulainen ei ikään kuin saa olla ylpeä juuristaan tai kotipaikastaan. Se tuomitaan kovin usein, sanotaan ylpeilyksi (tässäkin ketjussa) ja itsekkyydeksi ja ties miksi, jos helsinkiläinen rakastaa omaa kotiseutuaan ja haluaa olla siitä ylpeä. Mutta esim. kainuulaisuus tai pohjalaisuus vahvistavat ihmisen olemista, juuria, kuuluvuutta, ulottuvuutta ja niistä juurista saa olla ylpeä. (Ja toki pitää ja saakin olla!)
Näinhän se on, jos olet kotoisin Helsingistä, siitä tulee muualla Suomessa vaieta ja hävetäkin moista alkuperää. Vihonviimeinen virhe on olla siitä avoimesti ylpeä. Aivan käsittämätöntä :|
 
Mietin
Sitä saa mitä tilaa.

Jos koko paikkakunta hohkaa pelkkää töykeyttä ja nyrpeää naamaa, välinpitämättömyyttä, minäminä-asennetta ja jonkinnäköistä idiotismia, niin voit olla varma että asukkaista ja koko kaupungista ei kaupungin muurien ulkopuolella pidetä.

Helsinki on suomen persereikä, sulatusuuni kaikelle roskalle.

Muistakaa myös että itselle pitää osata nauraa, semmoinen taito näyttää puuttuvan isolta osalta helsinkiläisistä.
.. mistä se "roska" tulee, jollei maalta..

Osaatko itse nauraa itsellesi?
 
Ehdotus
[QUOTE="vieras";28041817]Sehän on rasismia olla ylpeä syntyperästänsä![/QUOTE]

Menehän siitä nyt etsimään mamuaiheisia juttuja linkitettäväksi. Ei sun tartte joka paikassa olla huomiota kerjäämässä.
 
pohjanmaalta
Ei välttämättä esim. pohjalainenkaan saa rauhassa olla ylpeä kotiseudustaan, vaan jatkuvasti kuulee vääntöä häjyistä ja puukoista ja aggressioista. Kyllä se vaan pistää ketuttamaan pitemmän päälle, että aina verrataan joihinkin 1800-luvun urpoihin.

Helsingissä mua kiehuttaa se joidenkin puhumistyyli, nasaaliääni ja suhuässä. Savolaisten puhe on joskus niin ärsyttävän mutkikasta ja pohdiskelevaa että tekisi mieli ravistella puhujaa. Toisaalta saman verran muita varmaan ärsyttää pohjalaisten typerän rehvakas murre, outo painotus ja sanojen venyttäminen.

Ollaan silti kaikki ylpeitä omasta kotiseudusta, muista paikoista ei tarvii väkisin tykätä.
 
"vieras"
Minäkin olen kuullut olevani juntti, poro, naalinnussija, legioonalainen, jänkäjoonas, metsäläinen jne, paikkakuntaani on haukuttu preeriaksi ja junttilandiaksi.

Mutta minäpä olen ottanut palautteen huumorilla vastaan, toisin kuin etelän vässykät.
 
Professional Griefer
Tällaiselle kysymykselle ainoa oikea vastaus on: "koska landespedet on vaan niin kateellisia".

En kyllä tiedä mistä, enkä edes ole tuota mieltä, mutta hyvin se kiihdyttää näitä Helsinkivihaajia. Olette vitun huvittavia.
 
"vieras"
Itselläni ei ole tapana. Mutta tuttavamme, poikamies ikää 40v, asuu itse mielllään Hesassa ja hänen mielestä se on sinkkujen ja lapsettomien kaupunki. Pitää ihan hulluina ihmisiä, jotka asuvat lasten kanssa Hesassa...
En edes muista, millä nimikkeillä näitä haukkui.
Turha kai sanoakaan, että kyseessä on varsinainen lasten vihaaja...
 
"..."
Koska helsingissä asuminen yleisesti koetaan parempana ja haluttuna. Aina se menee niin, että hyvälsaisia/onnekkaita/kauniita/laihoja jne saa arvostella, mutta vähäosaisempia/rumia/lihavia/maalaisia jne, koska jos parempiosainen arvostelee huonompiosaista, on se väärin.
 
"vieras"
[QUOTE="...";28041972]Koska helsingissä asuminen yleisesti koetaan parempana ja haluttuna. Aina se menee niin, että hyvälsaisia/onnekkaita/kauniita/laihoja jne saa arvostella, mutta vähäosaisempia/rumia/lihavia/maalaisia jne, koska jos parempiosainen arvostelee huonompiosaista, on se väärin.[/QUOTE]

LOL
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28041671:
Miksi on ihan ok haukkua Helsinkiä ja helsinkiläisiä? Mitä arvelette?

Auta armias jos "maaseudusta", "pikkukaupungeista" tai muusta yleistää mitään negatiivista, niin on itse ääliö ja suunnilleen saatanasta.
Olen huomannut, että myös Lahtea saa ja melkein pitääkin haukkua.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28041710]Kumma kyllä, että Helsingissa sijaitsee maan parhaimmat koulut.[/QUOTE]

Pitää olla hyvä opetus että niihin tyhmiin päihin saa taottua jotain järkeä.
 
[QUOTE="vieras";28041710]Kumma kyllä, että Helsingissa sijaitsee maan parhaimmat koulut.[/QUOTE]

Itseasiassa ei sijaitse kaikki :D

Mikäon siltikin aivan täysin sivuseikka sen asian rinnalla että tämmöinen typerä hiekkalaatikko riitely on ihan helvetin tyhmää.
 
Mä en oo kiinnittänyt mitään huomiota, että Helsinkiä jotenkin yleisesti haukuttaisiin hirveesti.
Siis missä haukutaan? Siellä maallako maalaisten kesken? Tällä palstalla? Mediassa? Työpaikoilla? Kahviloissa?

Mä olen itse isäni puolelta 4. polven helsinkiläinen ja ylpeä siitä.
Mua ei vaivaa mikään hävetys siitä, etten väännä jotain murretta tai osaa ajaa traktoria.

Onkohan sillä mitään merkitystä että nykyään jo lähes 60% Helsingissä asuvista on muualta tulleita??
 
Mä en oo kiinnittänyt mitään huomiota, että Helsinkiä jotenkin yleisesti haukuttaisiin hirveesti.
Siis missä haukutaan? Siellä maallako maalaisten kesken? Tällä palstalla? Mediassa? Työpaikoilla? Kahviloissa?

Mä olen itse isäni puolelta 4. polven helsinkiläinen ja ylpeä siitä.
Mua ei vaivaa mikään hävetys siitä, etten väännä jotain murretta tai osaa ajaa traktoria.

Onkohan sillä mitään merkitystä että nykyään jo lähes 60% Helsingissä asuvista on muualta tulleita??
Tarpeeksi kauas mennään niin 100%.
 
Gossp Girl
No ne on meidän kaikkien yhteinen PÄÄKAUPUNKI, pääkaupunki saa kiitosta ja kakkaa, sehän on suomi pienoiskoossa. Siellä on ihmiset kaikkialta. Mutta enpä itsekään haluis Helsingissä tai uudella maalla asua, ihan kivaa siellä on lomailla, mutta asua? ahahahaa, nou.
 
Huomattu on
[QUOTE="...";28041972]Koska helsingissä asuminen yleisesti koetaan parempana ja haluttuna. Aina se menee niin, että hyvälsaisia/onnekkaita/kauniita/laihoja jne saa arvostella, mutta vähäosaisempia/rumia/lihavia/maalaisia jne, koska jos parempiosainen arvostelee huonompiosaista, on se väärin.[/QUOTE]
Näin juuri!
 

Yhteistyössä