Miksi hankitte lapsia jos ne pitää viedä 10kk päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljän äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Annanpa esimerkin.

Jos mieheni saa kuussa 475e/kk(opiskelee), minä (jos jäisin kotihoidontuelle) n.380 (käteen) + lapsilisä = 955e
Tästä pois vuokra, joka on n. 650e (sähkö+vesi sis.), jää jäljelle 305e, josta pitäisi maksaa laskut, ruoka, bensa, ym kulut. Eläisitkö?

Tapaus jossa alle vuoden ikänen oli päivät päiväkodissa ja kun äiti haki lapsen sanoi että antaa aina heti kotiinpäästyä ruuan ja laittaa nukkumaan.
Näin ollen ei ollut lapsen kanssa yhtään päivisin.
Surullista mutta totta.

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Ei kai lapset nyt muiden hoidettava ole jos kuljen töissä ja ovat päiväkodissa? Taidanki jäädä kotiin ja hakea soskusta rahat! Taidat sinä olla minunkin elätettävänä? Häpeäisit kun et tiedä mistään mitään. Ja maksan kahden lapseni päiväkoti hoidosta kuussa 380 euroa joten ei ihan ilmaistakaan ole. elokuusta vielä enemmän

Ne ovat vieraalla hoidossa, että mamma pääsee töihin. Olisit ensin painanut niitä töitä ja tehnyt ne lapset vasta sitten. Pakkoko niitä on väsätä, jos niiden kanssa ei jaksa olla? Pilleri polvien väliin sulle, niin ei pääse niin usein raottumaan miehen edessä ;).

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti:
Itsekin olen uranainen, yrittäjä ja johtaja joten ymmärrän kyllä töihin paluun SITTEN AIKANAAN. Mutta en sitä miksi 10kk pitää viedä päiväkotiin. Siis 10kk ikäinen vauva vielä.

Lapset tein 2 sarjassa molemmat vuoden välein joten kotona olen ollut 2kertaa 4v jaksoissa ja senkin jälkeen lapsillamme on ollut kotona palkattu hoitaja, tukien jälkeen itselle jää maksettavaksi noin 600 euroa.

SÄ OLET SÄÄLITTÄVÄ!!! Onko sun itsesti paha olla ollut siellä kotona? Oletko jostain katkera? Siitä, että muut äidit ovatkin töissä eivätkä kotona? Onko neljä lasta kuitekin sinulle liiikaa? Olisiko pitänyt jättää "joku sarja" tekemättä?

Alkuperäinen kirjoittaja sama mamma taas:
Ihan oikeesti se on tosi paljon kiinni miehenkin tuloista. Kotihoidontuella ja miehen pienellä palkalla ei pysty olemaan kotona. Ja yleensä nää arvostelijat niiku ap ovat hyvä tuloisia. Ei mitään käsitystä todellisuudesta.

"Ihan oikeesti" kotihoidontuki ja toisen vanhemman palkka riittää varmasti. Menoissa on jotain pahasti pielessä jos ei riitä... Toki ne laskut on maksettava, mutta ei niitä itsestään postiluukusta tipahtele :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Rättipatteri:
Annanpa esimerkin.

Jos mieheni saa kuussa 475e/kk(opiskelee), minä (jos jäisin kotihoidontuelle) n.380 (käteen) + lapsilisä = 955e
Tästä pois vuokra, joka on n. 650e (sähkö+vesi sis.), jää jäljelle 305e, josta pitäisi maksaa laskut, ruoka, bensa, ym kulut. Eläisitkö?

+ vielä asumistuki. Eläisin ja olen elänytkin.

Meillä myös mies pienipalkkainen ja silti olen kotona..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ne ovat vieraalla hoidossa, että mamma pääsee töihin. Olisit ensin painanut niitä töitä ja tehnyt ne lapset vasta sitten. Pakkoko niitä on väsätä, jos niiden kanssa ei jaksa olla? Pilleri polvien väliin sulle, niin ei pääse niin usein raottumaan miehen edessä ;).

Voihan järkytys... jos tuollaisia aikuisia tulee kotona hoidetuista niin mieluusti laitan lapseni hoitoon sivistymään ja oppimaan vähän avarakatseisuutta.
Senhän jo tietää minkälaista asennetta sinun kaltaiset lapsilleen kasvattavat.

Mä oon mennyt töihin,heti kun äippäloma on loppunut,mutta eipä ole mukuloita viety hoitoon,miehen kanssa ollaan eri vuoroissa töissä,niin saa lapset hoidettua kotosalla:)

Minun mielesta kysymyksesi on hiukan loukkaava niita kohtaan jotka eivat ole yhta onnekkaita kuin sina etta voit jarjestaa lasten hoitajan kotiin sen jalkeenkin kun olet tehnyt paatoksen palata toihin. Saatikka olla mahdollisuus pitmpaan aitiyslomaan ja vanhempain vapaaseen

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Annanpa esimerkin.

Mitä järkeä siellä kotona on sitten olla, pitää laskea sentilleen paljollako voi syödä että jää vähän laskuihinkin? Minä olen kotona, mutten todellakaan olisi jos pitäisi sitten kituuttaa neljän seinän sisällä kun ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen, kenkiäkin pitäisi säästää, ei kiitos. Meillä mennään huvituksiin ja kylpylöihin yms. aktiviteettiä lapsillekin, muuta kuin vanhempien ainaista riitaa rahasta!

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Ei kai lapset nyt muiden hoidettava ole jos kuljen töissä ja ovat päiväkodissa? Taidanki jäädä kotiin ja hakea soskusta rahat! Taidat sinä olla minunkin elätettävänä? Häpeäisit kun et tiedä mistään mitään. Ja maksan kahden lapseni päiväkoti hoidosta kuussa 380 euroa joten ei ihan ilmaistakaan ole. elokuusta vielä enemmän

Olen kuule ehtinyt olla paljonki töissä koska isommat lapset jo teinejä joten et tiedä mistä puhut. kokeile itse yksin käydä töissä ja kuskata päiväkotiin sillä asun yksin 4 lapsen kanssa joten en taida tarvita sitä pilleriä just nyt. Olet naurettava. Tai jos tekisinki lapsen ja jään yhteiskunnan tuella kotiin, ei kiitos. Maksan mielelläni täydet päiväkotimaksut jotta elämässä muutakin kuin lapset. turhaa en kouluja ole käynyt joten annetaan niiden käydä töissä jotka haluvat.

Alkuperäinen kirjoittaja Jauholakki:
Puoleen tai toiseen v*ttuilematta: Minkäs ikäisenä sen lapsen sitten saa laittaa hoitoon? =)

Meillä mentiin 10 kk ikäisenä, mutta täydellinen ikä on vähän reilu 2v, likemmäs 3v on jo jymähtänyt äitiin ettei sitä saa hoitoon asiallisesti käyttäytyen millään.

Mää olen kyllä MargeSimpsonin kanssa samaa mieltä, että Aiwan Warmasti voi jäädä äiti kotiin, jos mies on töissä - että varmasti pärjää. Se on valinnoista kiinni. Meillä on pikemminkin niin päin, että mää en millään käsitä, MITEN ÄIDEILLÄ ON VARAA LAITTAA LAPSET HOITOON? MEillä nyt kolme lasta, 4v. 2v. ja 8 kk. Ei tulis mieleenkään ruveta rahtaamaan näitä hoitoon, hoitomaksut nousee entisestään, ja jo ennenkin sai KAHDESTA JO maksaa 200 + 180. Saati sitten se kolmas... :x Että ihan mielelläni olen vielä pari vuotta näiden kanssa kotona. Saa ollakin aikamoinen työpaikka, ennenkuin meidän perheen kannattaa ottaa työ vastaan B)

Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja:
Voihan järkytys... jos tuollaisia aikuisia tulee kotona hoidetuista niin mieluusti laitan lapseni hoitoon sivistymään ja oppimaan vähän avarakatseisuutta.
Senhän jo tietää minkälaista asennetta sinun kaltaiset lapsilleen kasvattavat.

Pitää vain toivoa, että lapsistanne edes kasvaa vastuunsa tuntevia aikuisia. Sellaisia, jotka, jos lapsia tekevät, myös hoitavat ne itse, kun ne ovat vauvoja. Eikä kaltaisiasi muiden hartioille vastuunsa sysääviä pintaliitäjiä, joille se oma napa ja hyvinvointi on tärkein.

Olisiko kannattanut miettiä ennenkuin antoi, että lapsi tuo tullessaan myös vastuuta, ei se ole mikään nukke, joka pannaan kaappiin kun ei enää huvitakaan hoitaa :(.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Annanpa esimerkin.

Mitä järkeä siellä kotona on sitten olla, pitää laskea sentilleen paljollako voi syödä että jää vähän laskuihinkin? Minä olen kotona, mutten todellakaan olisi jos pitäisi sitten kituuttaa neljän seinän sisällä kun ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen, kenkiäkin pitäisi säästää, ei kiitos. Meillä mennään huvituksiin ja kylpylöihin yms. aktiviteettiä lapsillekin, muuta kuin vanhempien ainaista riitaa rahasta!

Sen takia ettei sitten tarvis viedä vauvaa hoitoon rahan takia.
Me ei kyllä ole ikinä tapeltu rahasta, mutta kukin tavallaan..

Mun lapsi on tärkeintä tässä maailmassa mulle, mutta niin vain jatkan opiskeluja nyt tytön ollessa vuoden ikäinen. Nyt saan kyllä paljon paskaa niskaan, mutta sanonpahan silti: lapsista on tehty jotain jumalia nykypäivänä, koko ajan hössötetään ja paapotaan ja mitään, mikä ei ole jonkun tutkimuksen mukaan täydellisin ratkaisu lapselle, ei saa tehdä. Äidit repii ittensä ihan äärirajoille rakkauden ja lapsen parhaan nimissä, ja mikä siitä on hyöty? Vaikka ennenvanhaan ehkä hoidettiin lapset kotona (ja huom, tehtiin emännän hommat siinä samalla ja lapsia oli monta, eli ei kauheasti sitä laatuaikaa kuitenkaan lapsen kanssa), niin mukulat oli mukuloita ja siinä sivussa ne kulki ilman yletöntä paapomista. Toki annan kaikkeni lapselleni, mutta kyllä ensi kesänä alkavat palkalliset pitkät kesälomat ja säännöllinen, liukuva työaika muunmuassa on myöskin lapselle hyväksi jo pienenä, eikä niin, että sitten kun lapsi on sen kolme vee, niin kituutan kaupan kassalla illat ja viikonloput. Muutenkin, kuin mitä tähän kotiäiti/työäiti asiaan tulee: kyllä se rakkaus riittää hyvin pitkälle ilman että koko ajan täytyy stressata ja lukea oppaita ja tutkimuksia jne, kyllä äiti osaa olla äiti lapselleen! Ja tosiaan, miettikääpä tilannetta monissa muissa maissa ja nautitaan siitä kokonaisesta vuodesta kotona!

Alkuperäinen kirjoittaja Jauholakki:
Puoleen tai toiseen v*ttuilematta: Minkäs ikäisenä sen lapsen sitten saa laittaa hoitoon? =)

No jos pitää hoitoon laittaa niin aikaisintaan 3-vuotiaana. Sitähän ammattilaisetkin suosittelee. Joku 10kk on aivan tajuttoman pieni hoitoon! Suru tulee sellaisten lasten puolesta. Kyllä lapsi on tärkeämpi kuin rahat, pihvit ja ulkomaanmatkat. Vaikka olisin miten työtön yh niin kyllä hoitaisin lapset kotona, lapset ovat niin pienen aikaa pieniä, eikä sitä aikaa saa takaisin, kun lapset ovat jo itse vanhempia.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja sama mamma taas:
Ihan oikeesti se on tosi paljon kiinni miehenkin tuloista. Kotihoidontuella ja miehen pienellä palkalla ei pysty olemaan kotona. Ja yleensä nää arvostelijat niiku ap ovat hyvä tuloisia. Ei mitään käsitystä todellisuudesta.

"Ihan oikeesti" kotihoidontuki ja toisen vanhemman palkka riittää varmasti. Menoissa on jotain pahasti pielessä jos ei riitä... Toki ne laskut on maksettava, mutta ei niitä itsestään postiluukusta tipahtele :whistle:

Margea peesaan. Näin se on. Ja lisään vielä että tämä asia on kyllä myös paljon kiinni vanhemmista itsestään, ei haluta olla lapsen kanssa kotona.

Yhteistyössä