Miksi et vie tai et vienyt lastasi neuvolaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mörköäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mörköäiti

Tunnettu jäsen
03.08.2011
12 670
576
113
Kysyn mielenkiinnosta, jos palstalla on joku, joka ei ole käyttänyt lastenneuvolaa (tai on käynyt siellä vain kerran, pari). Miksi et ole halunnut viedä lasta sinne?

Ja tarkoitan siis yhtälailla kunnallista kuin yksityistä lastenneuvolaa, eli kiinnostaa kuulla niiden ajatuksia, jotka eivät ole halunneet ollenkaan käydä neuvolassa - tai jotka ovat käyneet siellä vain tosi vähän. En itse tunne ketään, keneltä kysellä, ja varmaan aika harvinaista onkin.

En ole ikinä kuullut kenestäkään, joka ei olisi käynyt neuvolassa. Aina siis kuulee sitä, että eihän se pakollinen ole, mutta taitavat tosiaan olla harvinaisia ne, jotka äänestävät jaloillaan..

mä haluan lapsille rokotukset, muuten en koe neuvolassa ramppaamista tarpeelliseksi ja aika vähän me on nuorimmaisen kanssa siellä käyty, viimeksi joskus puoltoista vuotta sitten kun täytti kaksi.

Esikoisen kohdalla käytin neuvolassa vain silloin, kun tuli rokotuksia. Lapsen muu seuranta tapahtui Lastenklinikalla, joten en katsonut tarpeelliseksi käydä neuvolassa kertomassa, mitä Lastenklinikalla kulloinkin oli sanottu. Kuopus kävi neuvolassa.

Onko niitäkin jotka ei käytä huippuhyvää systeemiä? Meille neuvola on ollut tosi tärkeä paikka, kun ei ole ollut ketään muuta tahoa jolta kysellä neuvoja.

[QUOTE="Jenis";28632924]Niitä Kelan lappuja ei taida saada, jollei siellä käy ainakin välillä näyttäytymässä?[/QUOTE]

Ne laput saa yksityiseltäkin. Ja tarvitaan vain kaksi lappua. Toinen olikos se nyt neljännellä kuulla (äitiyspakkausta varten) ja toinen sitten jälkitarkastuksessa (äitiyspäivärahan jatkumista varten). Molemmat laput voi hankkia yksityislääkäriltäkin .

Ne jotka jättävät vauvoilla neuvolan väliin ovat väliin putoajia monessa suhteessa.
Ovat ylensä moniongelmaisia.Elävät välinpitämätöntä elämää.

Heille kuuluvat tukitoimet jääneet saamatta.

[QUOTE="vieras";28632937]Ne jotka jättävät vauvoilla neuvolan väliin ovat väliin putoajia monessa suhteessa.
Ovat ylensä moniongelmaisia.Elävät välinpitämätöntä elämää.

Heille kuuluvat tukitoimet jääneet saamatta.[/QUOTE]

Monta tuollaista ihmistä tunnet?
Onko asiasta jotain tutkimusta tai tilastoa,linkki?

On todella harvinaista, että ei neuvolassa käytäisi. Yhden pariskunnan tiedän, jotka eivät ole ainakaan Suomessa käyttäneet lapsiaan neuvolassa. Ovat muualta Suomeen muuttaneita eikä varmaan heidän maassaan ole neuvolasysteemiä, joten vieras asia heille. Eihän se neuvolassa käyminen tosiaan pakollista ole.

Neuvolassa ei ole pakko käydä raskaana ollessakaan eikä jälkitarkastuksessa, ne voi hoitaa yksityislääkärillä.
Meidän kaksi nuorinta lastamme käyvät yksityisellä lääkäriasemalla hakemassa rokotteet, varsinaista neuvolahommaa ei ole mutta ainahan nämä siellä punnitaan ja mitataan. Syy julkispuolen neuvolan käyttämättömyyteen on meillä ihan se ettei ole luottamusta arvauskeskuksen vaitiolovelvollisuuden noudattamiseen.

Toi neuvola on minusta hyvinkin turha. En oikein tiedä, miksi siellä vaivaudumme käymään. Pari krt on jäänyt välistä. Odotusaikana olen käynyt siellä oikeastaan niiden kela juttujen takia. Lasten takia ollaan käyty otattamassa vain mitat, ja rokotukset on neuvolassa annettu laittaa. Meidän lapset ovat perusterveitä, joten kaikinpuoin muuten koen käynnit turhiksi. Ylimääräisiin hölmöihin tiedusteluihin en siellä vastaile, sillä olen sitä mieltä, että lastemme hyvinvointi on minulle ja miehelleni tärkeämpää kuin neuvolantädille, joten neuvolantädin on turha sitä valvoa, sillä homma on meillä hanskassa. Otan siitä siis vain sen irti, minkä koen tarpeelliseksi tällä hetkellä. Me veronmaksajathan olemme heidän palkanmaksajiaan, joten he ovat meidän palkkalistoillamme. Meillä on oikeus esittää ne kysymykset, ja heillä velvollisuus vastata. Ei toisinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28632935:
Ne laput saa yksityiseltäkin. Ja tarvitaan vain kaksi lappua. Toinen olikos se nyt neljännellä kuulla (äitiyspakkausta varten) ja toinen sitten jälkitarkastuksessa (äitiyspäivärahan jatkumista varten). Molemmat laput voi hankkia yksityislääkäriltäkin .

Ok, mutta niitä ei saa jollei ole jotenkin terveydenhuollon piirissä ainakin noi 2 kertaa. Varmaan harva maksaa yksityiselle, kun sama hoituu kunnallisella? Itsekin tosin oon käynyt yksityisessä neuvolassa (kätilön vastaanotolla) ylimääräisessä ultrassa.

Juu eihän se pakollista ole, mutta musta siellä on kiva käydä juttelemassa ja katsoa miten meidän lapset ovat kehittyneet ja mitä milloinkin osaavat. Neuvolassa on käytävä ennen jotain tiettyä raskausviikkoa että saa sen jonkun rahan ja jälkitarkastuksessa että rahan maksu jatkuu.

Esikoisella harkitsin jossain vaiheessa väliin jättämistä kun oli kontrolleja muualla. Toisaalta neuvola oli ihan omilla kulmilla joten siellä oli helpointa käydä ottamassa rokotukset ja tarkkailemassa kasvua. Joitain yksittäisiä käyntejä jätettiin väliin jos oli juuri ollut lääkäri tms.

Tiedän parikin tapausta että neuvolakäynti on jäänyt välistä, eivät esim. Ole käyneet nelivuotisneuvolaa ollenkaan, vaan menneet vasta vuoden kuluttua viisivuotisneuvolaan. Taustalla on ollut esim. Muutto ulkomaille tai vastaavat tekijät, joiden vuoksi neuvola on unohtunut joko kokonaan tai olisi joka tapauksessa siirtynyt yli puolivuotta. Lisäksi tunnen kaksi naista jotka ovat raskausaikana jättäneet kaikki ultrat ja sisätutkimukset ja muutenkin vaatineet vähemmän käyntejä. Molemmilla neljäs raskaus menossa ja kokivat että neuvola medikalisoivat raskautta liiaksi ja aiempien raskauksien turhat kontrollointia ärsyttivät. Hyvin ovat neuvolassa suhtautuneet.

[QUOTE="kysymys?";28633329]Voiko neuvola tehdä lastensuojeluun ilmoituksen jos ei siellä käy? Millä perusteella tekisivät jos se kerran on vapaaehtoista?[/QUOTE]
Tietenkin voi. Kuka tahansa voi, jos on aihetta epäillä, että lapsilla ei ole kaikki hyvin. Eikä tarvitse olla edes epäilystä vaan voi tehdä ihan huvikseenkin, jos ei esim tykkää naapuristaan :D

Mutta neuvolassa käymättömyys EI ole peruste lastensuojelullisille toimenpiteille, jos lapsilla on kaikki asiat ihan kunnossa. Jos neuvola ilmoituksen tekee, sieltä tulee joku sosiaalihoitaja tilanteen tarkistamaan ja kun toteaa, että asiat on ok, niin se on sitten kiitos ja näkemiin :)

[QUOTE="Vieras";28632974]Toi neuvola on minusta hyvinkin turha. En oikein tiedä, miksi siellä vaivaudumme käymään. Pari krt on jäänyt välistä. Odotusaikana olen käynyt siellä oikeastaan niiden kela juttujen takia. Lasten takia ollaan käyty otattamassa vain mitat, ja rokotukset on neuvolassa annettu laittaa. Meidän lapset ovat perusterveitä, joten kaikinpuoin muuten koen käynnit turhiksi. Ylimääräisiin hölmöihin tiedusteluihin en siellä vastaile, sillä olen sitä mieltä, että lastemme hyvinvointi on minulle ja miehelleni tärkeämpää kuin neuvolantädille, joten neuvolantädin on turha sitä valvoa, sillä homma on meillä hanskassa. Otan siitä siis vain sen irti, minkä koen tarpeelliseksi tällä hetkellä. Me veronmaksajathan olemme heidän palkanmaksajiaan, joten he ovat meidän palkkalistoillamme. Meillä on oikeus esittää ne kysymykset, ja heillä velvollisuus vastata. Ei toisinpäin.[/QUOTE]

Siis kiitos kun kirjoitit tämän, en ois jaksanu tota lähtee kuvailemaan, olen siis suurinpiirtein samaa mieltä!
Mutta tällaistä arkaa ihmistä ne painostaa siellä käymään, oon nimittäin muutamia käyntejä perunut puhelimitse niin seuraavalla kerralla otetaan otteeseen kuin lapsi ja sanotaan vaan, että nyt sitten varataan tuo käynti, mikä välistä jäi.

Mittojen takia siellä me on käyty ja jos vähänkin tuntuu, ettei jaksa koko ajan ravata (4 neuvolaikäistä), niin ei todellakaan mittojen takia viitsitäkään. Onko tämä sitten välinpitämättömyyttä?

Minä olen käyttänyt lastani vain osassa tarkastuksista, ja monissa tarkastuksissa olen pyytänyt esimerkiksi vain mitat ja rokotukset. Mitat ja tietyt rokotukset haluan, kuulon ja näön sitten vauvaiän jälkeen, ja toki taitojen objektiivista arviointia sitten leikki-iässä varsinkin jos jokin itseä epäilyttää. Mutta olen itsekin neuvolaterkkari, ja lapsen terveydenhoitajan kanssa oli hyvin erilaiset ajatukset "lapsen normaalin kasvun ja kehityksen tukemisesta", niin en minä jaksanut käydä siellä 3-kuiselle jumppaohjeita hakemassa ja 10-kuisen hyvin syövän ja touhuavan lapsen tasaisesti nousevaa mutta miinuskäyrälle asettunutta painoa kyttäämässä :)

Samoin raskausaikana jätin osan käynneistä väliin.

Yhteistyössä