Miksi esim. raskausaikana polttaneiden lapsilla on "aina" vaurio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tääh

Vieras
Miksi aina silloin, kun äiti on polttanut raskausaikana, _joka ikinen_ asia, mikä lapsessa ilmenee, laitetaan sen syyksi? Ja taas äiti, joka ei ole tehnyt mitään tällaista, ei sen kohdalla mietitä, mistä lapsen ongelma, piirre tms. johtuu?

Tuttavapiirissä ihan jokaisella on joku asia lapsessa, minkä voisi päätellä johtuvan vaikka tupakoinnista (tai muusta äidin tekemisistä). Löytyy pienikokoisuutta, pientä syntymäpainoa, hidasta motorista kehitystä, jotain allergioita, korvatulehduskierre, viivästynyt puheenkehitys.. muuten ihan normaaleja lapsia, mutta jokaisella on joku asia, mikä voisi johtua vaikka tupakasta.

Miksi sitten aina täällä ollaan niin satavarmoja, että lapsessa on oltava joku selvä vaurio äidin tupakoinnista? Ja että jos lapsella on joku, se AIVAN VARMASTI johtuu äidin tekemisistä?

Voihan se johtua, mutta voi olla myös johtumatta. Tupakointi toki todella tyhmää, mutta ihmettelen tuota

Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Varmaan siksi kun se on hyvin todennäköistä joskaan ei 100% varmaa, että kuvailemasi vauriot johtuvat äidin raskausajan tupakoinnista.

Mutta kun yksikään tuttavistani ei ole tupakoinut (itse asiassa suurin osa ei koskaan), joten millä se selitetään? Onko äidissä vika siltikin?

Varmaan siksi koska koko ajan löytyy uusia asioita joita ei ole edes ymmärretty tupakan voivan aiheuttaa :/ tiesitkö esim. että psoriasis on tauti jota tupakanpoltto provosoi piilevästä aktiivikseksi siis aikuisella, mutta mieti mitä kaikkia solumuutoksia sikiössä voikaan kehittyä tupakan aiheuttaman myrkytystilan vuoksi ja kaikkia niitä vaurioita joita voi syntyä dna/geenitasolla elimistössä, jotka ilmenee vasta ehkä ketjuuntuneena lapsen lapsissa esim. hedelmättömyyttä.
Kuka voi olla niin vastuuton että altistaa lapsen edes sille riskille, että näin voi olla??

No voi luoja sentään! Ihmisillä nyt sattuu olemaan allergioita, kehitysviivästymää sun muuta. Eihän ne nyt todellakaan ole niin, että tupakoivien lapsilla vain on näitä kaikkea, mutta muilla sit ei mitään. Mutta tosi asia kuitenkin on, että tupakoivan äidin lapsilla on suurempi riksi saada näitä ongelmia. Myös näillä lapsilla on useasti itsellä ongelmia tuon tuakoinnin ja sen lopettamisen kanssa myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Varmaan siksi kun se on hyvin todennäköistä joskaan ei 100% varmaa, että kuvailemasi vauriot johtuvat äidin raskausajan tupakoinnista.

Mutta kun yksikään tuttavistani ei ole tupakoinut (itse asiassa suurin osa ei koskaan), joten millä se selitetään? Onko äidissä vika siltikin?

SItä en osaa sanoa kun en tiedä mitä nämä kyseiset äidit ovat raskausaikoinaan puuhailleet ja jättäneen puuhailematta. Syitä voi olla miljoona ja syyllisiä myös..

Mutta en nyt kyllä millään pysty jäämään asiasta keskustelemaan enää kun aikainen herätys..

SItä en osaa sanoa kun en tiedä mitä nämä kyseiset äidit ovat raskausaikoinaan puuhailleet ja jättäneen puuhailematta. Syitä voi olla miljoona ja syyllisiä myös..

Mutta en nyt kyllä millään pysty jäämään asiasta keskustelemaan enää kun aikainen herätys..

Eli siis yleinen käsitys on, että jos lapsella on joku - mikä sitten onkin, on vika aina äidissä ja raskausajassa?

Entäs ne lapset, joilla on näitä ongelmia ja äiti EI ole tupakoinut?

Alkuperäinen kirjoittaja mielikuva:
Varmasti riippuu paljon siitä minkäverran polttaa. Äitini poltti aika paljon ollessaan raskaana ja minulla on paljon allergioita, mutta eipä tiiä johtuuko juuri siitä. Ei imettänyt.

Mun äiti ei ole polttanut, mutta mulla on atooppinen ihottuma, lapsena paljon korvatulehduksia, vuosia jatkunut ajoittainen nokkosihottuma, lapsettomuutta yms. Omalla lapsellani myös atooppinen iho. En myöskään ole itse polttanut raskausaikana, vaan lopetin plussattuani. Silti olen ehdottomasti sen kannalla, että TUPAKKA JA RASKAUS EI KUULU YHTEEN! Siitä on sikiölle todellinen haitta!

Eli siis yleinen käsitys on, että jos lapsella on joku - mikä sitten onkin, on vika aina äidissä ja raskausajassa?

Missasit tärkeimmän.

Kahta ekaa kun odotin, poltin silloin tällöin. Molemmat painoivat lähemmäs 4kiloa, oppivat aikaisin liikkumaan ja puhumaankin. Hyväntuulisia vauvoina. Terveitä ovat olleet, ei korvatulehduksia yms (ovat ny jo koululaisia). Tuo kolmas, nuorin...En polttanut kun odotin häntä ja muutenkin elin tosi terveellisesti. Pieni vauva, vaikka raskaus meni yli. Ärtyväinen. Hitaasti oppinut liikkumaan. Puheenkehityksestä en vielä tiedä...Sairastanutkin enempi vaikka vielä ei edes hoidossa tai mitään. En tiedä sitten miksi, voikohan omalla iällä olla mitään tekemistä...tuskin..

Yhteistyössä