Miksi alkoholi on ok, mutta huumeet ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nämä ovat kyllä niin harvinaisia tapauksia, että siinä ei riitä perustetta kieltolaille. EU:n pitkäaikaistutkimuksessa todettiin, että teini-ikäisinä säännöllisesti (lähes päivittäin) kannabista vähintään viiden vuoden ajan käyttäneistä 0.14% sai psykoosisairauden. Verrantoryhmästä saman sairauden sai 0.7%. Eli vaikka kannabiksen vuosikausien käyttö teini-iässä (jota kenellekään ei suositella!) kaksinkertaistaa psykoosiriskin niin riskin kasvu on silti vain 7 tapausta tuhannesta. Todennäköisyys sille, että aikuisen ihmisen yksittäiskäyttö laukaisisi psykoosin on siis todennäköisesti luokkaa yksi miljoonasta.

Joku irtautuu arjesta käymällä lenkillä, joku leipomalla, joku käymällä elokuvissa ja joku käyttämällä päihteitä. Miksi sinulla olisi oikeus määrätä, mitä keinoa aikuinen ihminen saa käyttää? Eikä mennä nyt siihen kehäpäätelmään rikoksista tai terveyshaitoista, kun niitä ei suurimmasta osasta päihteitä viihdekäytöllä tule.

Mä tiedän erään, joka aloitti 14-vuotiaana päivittäisen pilvenpolton ja 16-vuotiaana oli päässyt eroon valokuvamuististaan ja huonontanut lähimuistiaan reippaasti. En tiedä oliko sattumaa vai voiko kannabiksen päivittäinen käyttö nuorena vaikuttaa myös noin.

[QUOTE="rtee";24105204]Mä tiedän erään, joka aloitti 14-vuotiaana päivittäisen pilvenpolton ja 16-vuotiaana oli päässyt eroon valokuvamuististaan ja huonontanut lähimuistiaan reippaasti. En tiedä oliko sattumaa vai voiko kannabiksen päivittäinen käyttö nuorena vaikuttaa myös noin.[/QUOTE]

Tuon kirjoittajan tekstissä oli kyse vain psykoosista. Toki PÄIVITTÄISELLÄ pilvenpoltolla on hyvin vakavia seuraamuksia mutta ei tuossa sanottukaan että ei olisi mitään haittaa vaan puhuttiin psykoosista.

[QUOTE="rtee";24105204]Mä tiedän erään, joka aloitti 14-vuotiaana päivittäisen pilvenpolton ja 16-vuotiaana oli päässyt eroon valokuvamuististaan ja huonontanut lähimuistiaan reippaasti. En tiedä oliko sattumaa vai voiko kannabiksen päivittäinen käyttö nuorena vaikuttaa myös noin.[/QUOTE]

Olikohan se juurikin ennen 16v ikää aloitettu kannabiksenkäyttö vähän pienemmälläkin kuin päivittäiskäytöllä vaikuttaa ratkaisevasti ainakin muistiin, aivot kehittyvät siihen ikään saakka niin kiivaalla tahdilla että sitä ennen ei missään nimessä pitäisi minkään päihteiden kanssa sotkea päätään. Siitä eteenpäin aloitettu käyttö ei vaikuttanut pysyvästi vaan muistihaitat, "hitaus" ym. poistuivat kun käytön lopettamisesta oli hetki aikaa. Tästä oli Prisman dokkarissa Kannabiskysymys, tuli keväällä yleltä. Hyvä dokumentti muuten, hyvinkin monipuolisesti ja puolueettomasti tutkittua ja esitettyä tietoa, ei samaista propagandaa puolesta tai vastaan kuin niin monissa tähän mennessä.

Olikohan se juurikin ennen 16v ikää aloitettu kannabiksenkäyttö vähän pienemmälläkin kuin päivittäiskäytöllä vaikuttaa ratkaisevasti ainakin muistiin, aivot kehittyvät siihen ikään saakka niin kiivaalla tahdilla että sitä ennen ei missään nimessä pitäisi minkään päihteiden kanssa sotkea päätään. Siitä eteenpäin aloitettu käyttö ei vaikuttanut pysyvästi vaan muistihaitat, "hitaus" ym. poistuivat kun käytön lopettamisesta oli hetki aikaa. Tästä oli Prisman dokkarissa Kannabiskysymys, tuli keväällä yleltä. Hyvä dokumentti muuten, hyvinkin monipuolisesti ja puolueettomasti tutkittua ja esitettyä tietoa, ei samaista propagandaa puolesta tai vastaan kuin niin monissa tähän mennessä.

Mielenkiintoista tosiaan. En ole itse asiaan niin hyvin perehtynyt. Hiemanko tätä kyseistä henkilöä ärsyttää kun on mennyt tuhoamaan nuoruuden tyhmyydellä sellaisen lahjan kuin valokuvamuisti.

[QUOTE="rtee";24105288]Mielenkiintoista tosiaan. En ole itse asiaan niin hyvin perehtynyt. Hiemanko tätä kyseistä henkilöä ärsyttää kun on mennyt tuhoamaan nuoruuden tyhmyydellä sellaisen lahjan kuin valokuvamuisti.[/QUOTE]

Mulla ei ole sellaista koskaan ollutkaan, ihan ilman mitään päihteidenkäyttöä "liian" nuorena :D Mutta joo, ymmärrän hyvin. Sitä tekee nuorena paljon typeryyksiä joita aikuisena katuu, kamalinta on se että tietää oman syyllisyytensä ja tekojen peruuttamattomuuden.

[QUOTE="vieras";24105376]Siksi koska huumeet ovat laittomia ja vaarallisia (huumeita on muitakin kuin kannabis). Kevyemmmistä huumeista on aina lyhyempi matka kovempiin huumeisiin.[/QUOTE]
Ja alkoholi ei ole huume syystä että?

[QUOTE="vieras";24105376]Siksi koska huumeet ovat laittomia ja vaarallisia (huumeita on muitakin kuin kannabis). Kevyemmmistä huumeista on aina lyhyempi matka kovempiin huumeisiin.[/QUOTE]

Tupakka on todennäköisin porttihuume, miksi se on laillista kun on vielä vaarallistakin?

Chala, vedä sä vaan huumeita. Kova tarve puolustaa ja kannattaa huumeita. Meinasitkos tänäänkin pössytellä? Aihe tuntuu painavan mieltä. Noh noh, ehkä sä vielä joskus voit pössytellä ja kenties piikittää julkisestikin.

Chala, vedä sä vaan huumeita. Kova tarve puolustaa ja kannattaa huumeita. Meinasitkos tänäänkin pössytellä? Aihe tuntuu painavan mieltä. Noh noh, ehkä sä vielä joskus voit pössytellä ja kenties piikittää julkisestikin.

Mä aina mietin, että onko nämä ihmiset, jotka luulevat kaiken olevan henkilökohtaista, itsekkäitä ja vain omia oikeuksiaan ajavia. Minä en käytä huumeita, mutta puolustan niiden käyttöä tietyssä määrin. Samalla lailla puolustan myös homojen ja lasten oikeuksia vaikka en kumpaakaan itse ole.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="rtee";24105994]Mä aina mietin, että onko nämä ihmiset, jotka luulevat kaiken olevan henkilökohtaista, itsekkäitä ja vain omia oikeuksiaan ajavia. Minä en käytä huumeita, mutta puolustan niiden käyttöä tietyssä määrin. Samalla lailla puolustan myös homojen ja lasten oikeuksia vaikka en kumpaakaan itse ole.[/QUOTE]

Niin, että siis huumeiden puolustaminen on sama kuin lasten oikeuksien puolustaminen? Tai edes verrattavissa? Hehe. Ja kyllä, jos oikein aktiivisesti jaksaa kirjoitella homojen puolesta, niin kyllä siihen aiheeseen taitaa jotain kosketuspintaa olla. Miksi ihmeessä narkkarit ja homot olisi lähellä kenenkään sydäntä niin kovasti, jos mitään kokemusta itsellä ei kummastakaan ole? :)

[QUOTE="rtee";24105994]Mä aina mietin, että onko nämä ihmiset, jotka luulevat kaiken olevan henkilökohtaista, itsekkäitä ja vain omia oikeuksiaan ajavia. Minä en käytä huumeita, mutta puolustan niiden käyttöä tietyssä määrin. Samalla lailla puolustan myös homojen ja lasten oikeuksia vaikka en kumpaakaan itse ole.[/QUOTE]

Ei. Mahdollista on ajaa vain omia etujaan. Jos toivot turvaa ja oikeuksia Thaimaan lapsiprostituoiduille, tarkoittaa se että olet sellainen.

Niin, että siis huumeiden puolustaminen on sama kuin lasten oikeuksien puolustaminen? Tai edes verrattavissa? Hehe. Ja kyllä, jos oikein aktiivisesti jaksaa kirjoitella homojen puolesta, niin kyllä siihen aiheeseen taitaa jotain kosketuspintaa olla. Miksi ihmeessä narkkarit ja homot olisi lähellä kenenkään sydäntä niin kovasti, jos mitään kokemusta itsellä ei kummastakaan ole? :)

Hmm. En kyllä ihan ymmärrä miksi pitäisi jotenkin puolustella narkkareita jos pitää yhteiskunnan ja yksilönkin kannalta järkevämpänä järkeistää epätoimivaa järjestelmää joka perustuu vain rankaisuun, ei parantamiseen ja ennaltaehkäisyyn. Tai miten se tarkoittaa että homot on edes kovin lähellä sydäntä jos toivoo yhtäläisiä oikeuksia lain edessä kaikille seksuaalisesta suuntautumisesta huolimatta?

Tottakai mullakin on sinänsä henkilökohtaista kokemusta että tiedän porukkaa joilla on ollut ongelmia huumeiden kanssa, täysiverisiä narkkareita en kyllä kieltämättä ole koskaan tuntenut, mutta homoja taas löytyy tuttavapiiristä. Olenko siis homo narkkari?

[QUOTE="vieras";24106157]Läheltä seranneena voin kertoa, että kannabista ei monetkaan käytä kohtuudella..
Psyykkisesti ovat koukussa ja pahasti.
Miten sitä käytetään kohtuudella?[/QUOTE]

Läheltä seuranneena voin kertoa, että kannabista monetkin käyttää kohtuudella.
Miten sitä käytetään kohtuudella? No samalla tavalla kuin muitakin nautintoaineita. Miten sinä käytät kohtuudella kahvia, tupakkaa, alkoholia, sokeria?

[QUOTE="vieras";24106157]Läheltä seranneena voin kertoa, että kannabista ei monetkaan käytä kohtuudella..
Psyykkisesti ovat koukussa ja pahasti.
Miten sitä käytetään kohtuudella?[/QUOTE]

Miksi on vähemmän kohtuukäyttöä polttaa jointti kerran pari viikossa kuin ottaa alkoholia, jopa kännit kerran pari viikossa? Tai jos siinä todella on psyykkinen riippuvuus taustalla (mitä oikeasti lähellekään kaikilla ei ole), onko se oikeasti vähäisempi alkoholin kohdalla?

Olen seurannut molempia ilmiötä liiankin läheltä ja yleisesti ottaen alkoholi vie ensin fyysisen terveyden ja huumeet psyykkisen.

Harvemmin kukaan parista kännistä tulee psykoosiin, mutta huumeissa se yksikin kokeilukerta saattaa laukaista loppuelämän kestävän skitsofrenian.

Kaksinaismoralismia.
On opittuja puolitotuuksia, mielipiteitä ja omina kokemuksina esitettyjä kuultuja tarinoita.
Mukamas vaikea aihe niin oman ajattelun ja kyseenalaistamisen sijaan valitaan laatikosta joku valmiiksi sopiva vastaus. Todellisuudessa tämähän on erittäin yksinkertainen tilanne jossa mielipiteet ja kaikki muut ovat yhdentekeviä.

Jos alkoholi on laillinen niin kaikki muut huumeet ja lääkkeet pitää olla laillisia haitoista huolimatta.
Muussa tapauksessa kaikki huumeet ja lääkkeet, mukaan lukien alkoholi, julistetaan laittomiksi ja käyttö sallitaan vain niitä tarvitseville.

Sen pituinen se.

• Tykkää
Reactions: idunnor
[QUOTE="mhm";24084236]Alkoholia voi käyttää kohtuudella, huumeita ei juurikaan.
Itse en ymmärrä kumpaakaan; itsensä tallaan vetämistä sitten aineilla tai viinalla.[/QUOTE]

Itse asiassa muitakin huumausaineita kuin alkoholia on mahdollista käyttää kohtuudella. Kannattaa hieman selvittää miten nämä aineet vaikuttavat elimistössä ennen kuin tulee laukomaan "totuuksia" pelkästään mutun pohjalta.

Esimerkiksi happo (LSD) tai silokit eivät aiheuta juurikaan riippuvuutta kohtuukäytössä. MDMA (ekstaasi) on myös päihde joka ei aiheuta esim. fyysistä riippuvuutta ja henkinen riippuvuuskin vaatii enemmän käyttöä kuin silloin tällöin.

Kohtuukäyttö riippuu aineen vahvuudesta ja annoksen koosta. Alkoholia pystyy kittaamaan deseissä tai grammoissa enemmän koska koostumus on erilainen.

Kannabiksen käyttö toisinaan ei aiheuta riippuvuutta.

Nämä kaikki pätevät siis kaikin puolin terveen ihmisen kohdalla.

Hauskintahan tässä on se, että ihmiset luulee ettei alkoholi ole huume. Totuus on kuitenkin se, että alkoholi kuuluu depressantteihin, johon kuuluu myös opiaatit, kuten heroinii ja morfiini ja bentsodiatsepiinit, kuten xanor ja diapam nimiset lääkkeet joita narkkarit käyttävät päivittäin väärin.
Ja sitten kun ollaan hakemassa perjantaina kaupasta kaljaa ja jonossa seisoo joku jonka tiedät polttavan pilveä, tuomitaan hänet sitten narkkariksi ja ali-ihmiseksi.

Yhteistyössä