Miksi alateitse synnyttävä on muka sektio-äitiä parempi?

Olen seuraillut tätä aihetta jonkin aikaa ja en voi kuin ihmetellä!! Miten äidit voivat olla noin ***tanan julmia toisilleen ja osa pitää itseään niin kovin paljon parempana pelkän synnytystavan perusteella... Eiköhän sektioon aina ole hyvä syy, ei niitä ihan huvikseen jaella.. Itse en usko, että se tekee ihmisestä hyvän tai huonon äidin, millä tavalla on lapsensa synnyttänyt.. Eiköhän se lapsen hankkiminen ole aina itsekäs teko.. Siitä vaan Kiinasta mukuloita adoptoimaan jos ollaan niin ***tanan erinomaisia ihmisiä.. Suomessa on todella pieni prosentti synnytyksistä sektioita esim. Englantiin verrattuna.. Englannissa sektioita joka viides..
 
well
tässä sectio-äiti ja yhtä hyvä äiti olen kuin muutkin oli synnytystapa millanen tahansa. mua ei rassaa toisten mielipiteet. olkootpa sitten mitä mieltä tahansa.
mulla ei ole mitään hävettävää tai synnytys olisi ollut jotenkin huonompi ehei olen ylpeä sectiolla syntyneestä pojastani! =)
lapseni olisi kuollut ilman sectiota koska istukka irtosi.
me ihmiset vaan ollaan niin pieniä että joittenkin täytyy yrittää päteä ihan uskomattomilla asioilla kuten sillä että onpas jotenkin piirun verran mukamas parempi ihminen kun on synnyttänyt alateitse :eek: ihan miten vaan ei tunnu mulla missään.
aina kun joku jotain töksäyttää asiasta kuten että sinä se et tiedä synnyttämisestä mitään totean vain et millähän kivikaudella sinä vielä elät tervetuloa tähän päivään :saint:
tai no mietippä sitä ja saan hyvät naurut!
antakaa mennä mokomat kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
kommentin sanoja tekee itestään ihan itse tyhmän- eivätkä edes itse sitä tajua =)
äitejä tässä kuites ollaan ja synnyttäneitä oli se synnytystapa mikä tahansa.
kaikille äideille :flower:
 
Lieriö
Mun mielestä sektio on hyvä juttu kun on oikea syy. Mun mielestä vaikka kuinka pohdin ei ole hyvä syy ensisynnyttäjillä pelko!!!
Tottakai sektio täytyy tehdä jos joku uhkaa vauvan tai äidin henkeä. En voi ymmärtää jos sektioäitiä katsotaan kieroon, kun syy on ollut esim. tuo istukan irtoaminen.

Näinhän se on imetyrintamallakin. Me imettäjät luulemme olevamme yliäitejä kun maito virtaa. Mutta henkilökohtaisesti asia on niin, että tärkeintä tässäkin on, että vauva saa ruokansa jne.
 
tosi asia
Ei voisi "saada"omaa lasta, jos sektiota ei olisi olemassakaan,esim.ahtaan lantion takia!Tosi mukavaa kun mahdollisuuksia on!jokainen synnyttää niin kuin itselleen parhaammaksi kokee ja aina ei voi ITSE valita synnytystapaa!!Kaikki äidit mielestäni samanarvoisia!
 
Sen enempää synnytystapa kuin imetyskään ei tee yhdestä parempaa äitiä kuin toisesta. =)

Minulla molemmat lapset ovat syntyneet sektioilla, syistä jotka varmasti valtaosa ymmärtää. Näin ollen en ole synnytystavoistani arvostelua saanut, lähinnä vain pahoittelua kun oikea synnytys jäi kokematta. Kuitenkin siinä vaiheessa kun kerron olleeni onneni kukkuloilla molemmilla kerroilla kun sektioon oikeuttava syy löytyi... silloin ovat jotkut jo katsoneet kieroon. ;) Eihän äiti saa iloita siitä että sikiöllä on jotain niin vialla että hänet joudutaan ottamaan ulos noin luonnottomalla tavalla! No, tunteeni oli kuitenkin mikä oli ja nyt tunnen vain helpotusta siitä ettei ikinä tarvitse alatiesynnytystä kokea.

Kyllä, pelkään synnytystä. En niin paljoa että sen takia olisin pelkosektioa hakenut, mutta sen verran kuitenkin että sektio tuntuu huomattavasti turvallisemmalta vaihtoehdolta (tiedän kyllä faktat, mutta silti). Jollakulla pelko on vielä huomattavasti suurempi ja kyllä ymmärrän heitä jotka kokevat etteivät pysty synnyttämään alakautta.

Ihmisillä on erilaisia pelkoja ja ihan fobioita joita muiden on vaikea ymmärtää. Oma veljeni pelkää lentämistä. :/ Eläissään hän ei ole lentokoneessa ollut, mutta on varma ettei kykenisi sinne menemään. Nytkin kun tarjosimme hänelle lentolippua joka olisi helpottanut suunnattomasti matkaansa, hän kieltäytyi siitä ja aikoo reissata hankalammalla, aikaa vievemmällä ja kalliimmalla tavalla, vieläpä yksin kun muut lentävät. Niin, vaikea käsittää... :D
 
näin
Miksi alateitse synnyttävä on muka sektio-äitiä parempi?

Yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen; ei ole parempia kummatkaan, äitiys ei tule synnytystyylistä, tai pelosta tai pelottomuudesta.
Itse olen ainakin omalle lapselleni paras mahdollinen äiti, vaikka en halunnutkaan ottaa mitään riskiä alapään vaurioitumisesta tai lapsen vammautumisesta ja valitsin pelkosektion. Eipä ole tuo kasvattamiseen vaikuttanut.
Tekeekö alatiesynnytys muka hyvän äidin sellaisesta, joka esim. raskausaikana polttaa kuin korsteeni ja vetää viinaa... :whistle: ;) Tuskin...
 
vakiovieras
Nämä sektio/alatie-keskustelut ovat nyt lähinnä koskeneet pelkosektiota. Ja itse olen myös sitä mieltä, että synnytyspelko pitäisi hoitaa pois, eikä ns. siirtää siitä paranemista saamalla pelkosektio ja sulkemalla silmät ja korvat pelkopolille.

MUTTA ei se sektio silti mun mielestä vaikuta kyllä yhtään siihen, että olisi sitten muka huonompi äiti. Ja tuskin moni muukaan noihin keskusteluihin osallistunut on sitä mieltä.
 
ei voi olla toinen äiti parempi kuin toinen, vain sen perusteella miten lapsi on syntynyt.

Mutta mielestäni synnytyspelkoa pitäisi yrittää mahdollisimman pitkälle hoitaa keskusteluavun kautta, ja sektio olisi sitten se viimeinen vaihtoehto. Tämä vain minun mielipiteeni.
 
äiti66
Alateitse synnyttänyt ei ole yhtään parempi äiti,kuin sektiolla synnyttänyt.
Hieno juttu,että on olemassa sektiovaihtoehto,eiköhän se ole vähentänyt suuresti äiti/lapsikuolleisuutta.
Itse tosin olen lapseni alateitse synnyttänyt,koska se on ollut helpoin tapa minun kohdalla.Mutta varmasti aivan samanlainen äiti olen nyt,kuin jos olisin sektiolla saanut lapseni.
 
NO HÖPÖPHÖPÖ!!!!!!!


Synnytys ei kenestäkään Äitejä tee,vaan arki lasten kanssa!Kaikki naiset ovat reippauden huippuja vain jo kantaessaan 9kk lasta omassa kehossaan!!!!!Hurraahuuto kaikille synnyttäneille,sekä sektio-että alatiemammoille!

Kassu-kolme kertaa alateitse synnyttänyt.
 
Keskusteluja seuranneena kyse ei taida olla siitä onko sektioäiti vai ei, vaan siitä että jotkut kuvittelevat olevansa superihmisiä vain sen vuoksi että ovat alateitse synnyttäneet (ihan niinkuin sitä ei olisi kautta aikojen tehty) t. ei-sektioäiti
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 16:51 Lieriö kirjoitti:
Mun mielestä sektio on hyvä juttu kun on oikea syy. Mun mielestä vaikka kuinka pohdin ei ole hyvä syy ensisynnyttäjillä pelko!!!
Tottakai sektio täytyy tehdä jos joku uhkaa vauvan tai äidin henkeä. En voi ymmärtää jos sektioäitiä katsotaan kieroon, kun syy on ollut esim. tuo istukan irtoaminen.
Tästä olen samaa mieltä... Tietysti sektio on hyvä juttu, jos sillä saadaan pelastettua äiti tai lapsi. Mutta pelko on varmasti voitettavissa ja asenne auttaa todella paljon.
 
Melina
Vastaus otsikkoon: ei ole.
Tietyillä ihmisillä vaan on kummallinen tarve päteä tässä yhteiskunnassa ja pönkittää omaa egoaan mollaamalla muita. Yleensä juuri nämä ihmiset, jotka ovat suurimmalla innolla muita mollaamassa omistavat huonoimman itsetunnon ja vääristyneen minäkuvan, jota sitten ruokkivat muiden aliarvioimisella.
Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin "paras äiti" eikä näin ollen ihmisten ole mitään syytä alkaa järjestelemään toisiaan paremmuusjärjestykseen siitä kuka on parempi äiti.

Sillä miten lapsensa tähän maailmaan saattaa ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvä äiti tulee lapselleen olemaan. Lapsi ei edes tule muistamaan omaan syntymäänsä, vaan myöhemmät vuodet määräävät sen millaisen kuvan lapsi äidistään saa ja pitääkö tämä äitiään hyvänä äitinä.

Tälläinen toisten mollaaminen ja aliarvioiminen on mielestäni niin lapsellista ja ala-arvoista, että voisi jopa kysyä kuinka hyvä äiti muita mollaava (ja itseään kehuva) ihminen voi olla?
 
minä en kyseenalaista sektiota muutakuin siinä tapauksessa jos äiti tahtoo sen vain ulkonäkösyistä. Eli että alapää menee pilalle. silloin se mun mielestä kyllä kertoo aika paljon äidistä, eikä suinkaan mitään positiivista. Tosin epäilen hieman myös pelkosektioäitejä. Tiedän että on sellaisia joilla on vaikka edellisestä synnytyksestä jäänyt niin hirveä kammo että haluaa sektion. Silloin ymmärrän. Mutta jos ei ole edes kokemusta koko synnytyksestä niin tuntuu että silloin pelkosektiota pitäis kyllä tarkkaan harkita. koska kaikkihan kumminkin pelkää jonkun verran synnytystä. Minä myös. Aina salaa itsellänikin käy mielessä että oispa vauva vaikka poikittain tai perätilassa niin ei tarvitsisi synnyttää vaan saisin sektion. Mutta mieleenikään ei tulisi sitä vaatia. Ja kun toisaalta sektiokin pelottaa...
 
Olen kokenut molemmat tavat synnyttää, esikoisen synnytin perätilan vuoksi sektiolla, ja nyt kuopuksen pari viikkoa sitten normaalisti alateitse. Ja omasta kokemuksestani voin sanoa, että molemmissa tavoissa on puolensa, ja miinuksensa. Tavallaanhan minua voisi syyttää esikoisen sektiosta, että halusin "pelkosektion", sillä periaatteessa olisin voinut halutessani synnyttää esikoiseni myös alateitse. En kuitenkaan uskaltanut ottaa riskiä, että lapselle olisi käynyt synnytyksessä jotain.

Molemmat synnytykseni ovat olleet kokemuksena positiivisia, kumpaakaan tapaa en voi laittaa toisen edelle. Liian helppoa ei ole synnyttää kummallakaan tavalla, mutta en myöskään koe kärsineeni kummassakaan kohtuuttomasti.

Äitiyttä ei synnytystapa muuta miksikään, kyllä ansiot vanhempana syntyvät ihan jostain muusta.
 
Meillä esikko syntyi hätäsektiolla ja kyllä minäkin olen saanut kuulla ties montako kertaa, kuinka en tiedä synnyttämisestä mitään ja onpa eräs jopa sanonut, ettei sektiolla lapsensa synnyttäneet naiset pääse muodostamaan yhtä hyvää kontaktia lapseensa kuin alakautta synnyttäneet. Itse en koe jääneeni mistään paitsi, vaikka en alakauttta pystynytkään synnyttämään. Jokainen äiti varmasti omalle lapselleen se paras, oli se synnytystapa sitten mikä tahansa. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 16:49 Ninni kirjoitti:
Meillä esikko syntyi hätäsektiolla ja kyllä minäkin olen saanut kuulla ties montako kertaa, kuinka en tiedä synnyttämisestä mitään ja onpa eräs jopa sanonut, ettei sektiolla lapsensa synnyttäneet naiset pääse muodostamaan yhtä hyvää kontaktia lapseensa kuin alakautta synnyttäneet. Itse en koe jääneeni mistään paitsi, vaikka en alakauttta pystynytkään synnyttämään. Jokainen äiti varmasti omalle lapselleen se paras, oli se synnytystapa sitten mikä tahansa. =)
Juu, mullekin eräs vanhempieni tuttava (mies) kommentoi juuri esikoisen syntymän kynnyksellä (kuultuaan että tulossa on sektio), että äiti ja lapsi eivät koskaan ole yhtä läheisiä sektiosyntymällä kuin alateitse. :headwall: Sanoin kyllä suorat sanat takaisin. Ja nyt kun olen tosiaan molemmat synnytystavat kokenut, voin todella kokemuksesta sanoa, että ei tasan vaikuta synnytystapa lapsen ja äidin suhteeseen! Sitäpaitsi, mies ei synnytä lasta millään tavalla, mutta silti isän ja lapsen suhde voi olla aivan yhtälailla läheinen kuin äidin ja lapsenkin. Että osaakin ärsyttää joskus nämä "kaikkitietävät" neuvonantajat. \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 23:49 Bliss kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 16:49 Ninni kirjoitti:
Meillä esikko syntyi hätäsektiolla ja kyllä minäkin olen saanut kuulla ties montako kertaa, kuinka en tiedä synnyttämisestä mitään ja onpa eräs jopa sanonut, ettei sektiolla lapsensa synnyttäneet naiset pääse muodostamaan yhtä hyvää kontaktia lapseensa kuin alakautta synnyttäneet. Itse en koe jääneeni mistään paitsi, vaikka en alakauttta pystynytkään synnyttämään. Jokainen äiti varmasti omalle lapselleen se paras, oli se synnytystapa sitten mikä tahansa. =)
Juu, mullekin eräs vanhempieni tuttava (mies) kommentoi juuri esikoisen syntymän kynnyksellä (kuultuaan että tulossa on sektio), että äiti ja lapsi eivät koskaan ole yhtä läheisiä sektiosyntymällä kuin alateitse. :headwall: Sanoin kyllä suorat sanat takaisin. Ja nyt kun olen tosiaan molemmat synnytystavat kokenut, voin todella kokemuksesta sanoa, että ei tasan vaikuta synnytystapa lapsen ja äidin suhteeseen! Sitäpaitsi, mies ei synnytä lasta millään tavalla, mutta silti isän ja lapsen suhde voi olla aivan yhtälailla läheinen kuin äidin ja lapsenkin. Että osaakin ärsyttää joskus nämä "kaikkitietävät" neuvonantajat. \|O
nuo mies-neuvonantajat on kyllä parhaita :D Muakin appiukko yritti valistaa imetyksen hyvyydestä.. olis pitänyt sanoa sille, että tuu sitten neuvomaan kun oot ite imettäny :whistle:
 
Ei todellakaan oo sen parempia kumpikaan. Saman arvoisia.
Tietenkin alateitse synnyttäminen on paljon suurempi toimenpide, rankka ja suurempi riski tapahtua pahempia asioita kuin sektiossa. Sillälailla kaikkien sektioäitien pitäisi ymmärtää se puoli.
 
Aleksin 2v äiti
Tosin olisi hyvä (joidenkin) muistaa,että synnyttääpä äiti kummalla tavalla hyvänsä niin se ei välttämättä ole hänen oma valinta...

Eiköhän ne ole aivan muut asiat jotka sen äitiyden määrittää... :wave:
 
Silloin kun sektioon on hyvä syy eli esim pelko, lapsi ei mahdu, hätäsektio tai vastaava niin äitiydessä ei mitn vikaa! Se ei liity siihen mitenkään.
Mutta sit MULLA henk koht karahtaa korvaan jos kuulen että joku mennyt sektioon ettei p.imppi leviäis :eek: :eek: :eek: esim amerikassa monet julkimot ja muut rahakkaat teettää kuulemma sektioita juuri sen takia JA jo ennen laskettua aikaa jopa paria viikkoa ennen ettei mahakaan venyis niin paljoa ja äippä lihois. \|O Noissa tulee mieleen onko se hyvä äiti jos ajattelee vain p.illunsa tiukkuutta, mahamakkaraa ja läskejään ja repii lapsensa irti mahasta ennen aikojaan. Että lapsi ei oo ykkönen vaan hänen kroppansa. Silloin se on eri asia. :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 23:20 FANG-ANN-75 kirjoitti:
Silloin kun sektioon on hyvä syy eli esim pelko, lapsi ei mahdu, hätäsektio tai vastaava niin äitiydessä ei mitn vikaa! Se ei liity siihen mitenkään.
Mutta sit MULLA henk koht karahtaa korvaan jos kuulen että joku mennyt sektioon ettei p.imppi leviäis :eek: :eek: :eek: esim amerikassa monet julkimot ja muut rahakkaat teettää kuulemma sektioita juuri sen takia JA jo ennen laskettua aikaa jopa paria viikkoa ennen ettei mahakaan venyis niin paljoa ja äippä lihois. \|O Noissa tulee mieleen onko se hyvä äiti jos ajattelee vain p.illunsa tiukkuutta, mahamakkaraa ja läskejään ja repii lapsensa irti mahasta ennen aikojaan. Että lapsi ei oo ykkönen vaan hänen kroppansa. Silloin se on eri asia. :kieh:
Mä olen samaa mieltä kanssasi. Ja näitä naisia todellakin ON, myös Suomessa. Ja sitten pauhataan täällä, että miksi kukaan tyhmä menee synnyttämään alakautta kun on "helpompikin" vaihtoehto. Samaan kastiin kuuluvat, eli itsensä vauvan edelle ajattelevat, ovat äidit, jotka tupakoivat tai käyttävät päihteitä raskauden aikana. Sellaiselle naiselle edes oma lapsi ei ole koskaan se numero yksi vaan aina on oma etu edellä. Kuka tahansa pytyy lopettamaan tupakoinnin jos todella pistää vauvansa itsensä edelle!
 

Yhteistyössä