miksei suomessa ole juuri koskaan arkku auki hautajaisissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ennen toimitusta ne voi avata sen jos omaiset niin haluaa. usko mua, ei kukaan haluis istua siinä suremassa ja kattoa sitä vainajaa. se näky ei aina oo niin kovin kaunis. :x: /

Meillä on ollut sukulaisten hautajaisissa (kaikki hautajaiset Kainuussa) arkku avoinna siellä takatilassa ennen hautajaisten alkua. Siellä on saanut käydä katsomassa vainajaa ja jättämässä jäähyväiset. Mutta kun tilaisuus on alkanut, arkku on tuotu paikalleen suljettuna. Mielestäni tämä tapa on ollut ihan toimiva.

Kannattaa tulla hautajaisiin vähän etuajassa, silloin arkku on yleensä auki. Hautajaisten ajaksi se laitetaan kiinni, ainakin niissä mitä minä olen toimituksissa ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;23084491:
ennen toimitusta ne voi avata sen jos omaiset niin haluaa. usko mua, ei kukaan haluis istua siinä suremassa ja kattoa sitä vainajaa. se näky ei aina oo niin kovin kaunis. :x: /

mä en ymmärrä tätä kuoleman pelkoa ja sitä että se kuollut on jotain joka pitää piilottaa. joo ymmärrän esim. mädäntyneen vainajan taikka pahasti onnettomuudessa loukkaantuneen.

mutta jos vainaja on ns kunnossa, en ymmärrä että sille "yökitään"

En ole elämäni aikana muunlaisissa hautajaisissa käynytkään, kuin sellaisissa, missä on arkku auki.
Olen siis ortodoksi. Ainiin, yhden kerran sellaisissa hautajaisissa, jossa kansi oli kiinni. Mutta haudattava olikin ollut kuolleena maastossa jonkinaikaa ennen löytymistään.

[QUOTE="a.p";23084537]mä en ymmärrä tätä kuoleman pelkoa ja sitä että se kuollut on jotain joka pitää piilottaa. joo ymmärrän esim. mädäntyneen vainajan taikka pahasti onnettomuudessa loukkaantuneen.

mutta jos vainaja on ns kunnossa, en ymmärrä että sille "yökitään"[/QUOTE]

Meillä suvussa perinne että vainajaa voi ennen tilaisuutta käydä katsomassa. Kolmet hautajaiset on ollut ja kahdesti olen käynyt katsomassa.
Tilaisuus on ollut mulle henkilökohtaisesti viimeinen näkeminen mutta todella rankka kokemus. Konkreettisesti on tajunnut sen, että sitä ihmistä ei enää ole fyysisesti - muistoissa tottakai.

Viimeisimmissä hautajaisissa en arkulla käynyt katsomassa. Tavallaan harmittaa, mutta ei se olo ollut yhtään sen "parempi".

Kuollut ihminen ei kuitenkaan ole se sama, joka se oli edes hetkeä ennen kuolemaansa.
Jälkeenpäin mulla on noista keiden arkulla oon käynyt niin päälimmäiseksi jäänyt se, miltä henkilö on näyttänyt arkussa. En osaa muistaa ihmistä minkään muun näköisenä. Isoäidistä on taas paljon enemmän eläviä muistoja.

Mutta kyllä luterilaisessakin kirkossa on mahdollisuus käydä ennen siunausta katsomassa vainajaa. Pitää vain pyytää!

ymmärrät mua ainakin väärin. mä kävin vuos sitten mummoni hautajaisissa. mummo kaatui kotonaan, löi päänsä lavuaariin ja sai aivoverenvuodon. lääkärit leikkasi mutta mummo ei enää herännyt. 3vkoa myöhemmin mummo kuoli. mummo oli ostanu hautaansa jo monta vuotta sitten mutta se paikka kuului siihen osaan minkä Helsinki vei. eli hautajaiset ei saatu hoidettua heti. ennen toimituksen alkua äitini halusin mennä hyvästelemään mummoa ja menin mukaan tueksi. se näky oli aika kauhee. keltainen, jäykkä, naama "valunut", se iso arpi korvasta korvaan...jne. ei ollu enää ihminen siinä arkussa. ja joo..tiesin että se oli kuollut, enkä pelkää kuolemaa tai kuolleita mutta ei se mitään sellaista ollut mitä olisin halunnut katella koko hautajaiset läpi. näin painajaisiakin pitkään se jälkeen. kävin mummon luona vajaa vuorokaus ennen kuin mummo kuoli joten tiesin mitä oottaa mutta silti näky ja oma reagoiminen yllätti muakin.

älä tuu sanoo mulle mitä saan tuntea ja mitä en..mummo oli rakkaampi kuin ykskään aikuinen tähän mennessä ollut mun elämässä. ikinä et voi tietää mihin reagoisit. mitä jos arkussa makais oma lapsi??

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;23084631:
ymmärrät mua ainakin väärin. mä kävin vuos sitten mummoni hautajaisissa. mummo kaatui kotonaan, löi päänsä lavuaariin ja sai aivoverenvuodon. lääkärit leikkasi mutta mummo ei enää herännyt. 3vkoa myöhemmin mummo kuoli. mummo oli ostanu hautaansa jo monta vuotta sitten mutta se paikka kuului siihen osaan minkä Helsinki vei. eli hautajaiset ei saatu hoidettua heti. ennen toimituksen alkua äitini halusin mennä hyvästelemään mummoa ja menin mukaan tueksi. se näky oli aika kauhee. keltainen, jäykkä, naama "valunut", se iso arpi korvasta korvaan...jne. ei ollu enää ihminen siinä arkussa. ja joo..tiesin että se oli kuollut, enkä pelkää kuolemaa tai kuolleita mutta ei se mitään sellaista ollut mitä olisin halunnut katella koko hautajaiset läpi. näin painajaisiakin pitkään se jälkeen. kävin mummon luona vajaa vuorokaus ennen kuin mummo kuoli joten tiesin mitä oottaa mutta silti näky ja oma reagoiminen yllätti muakin.

älä tuu sanoo mulle mitä saan tuntea ja mitä en..mummo oli rakkaampi kuin ykskään aikuinen tähän mennessä ollut mun elämässä. ikinä et voi tietää mihin reagoisit. mitä jos arkussa makais oma lapsi??

en missään nimessä tarkoittanut sanoa mitä saat ja mitä et saa tuntea. ymmärsit väärin, otit hernettä nenään... olen pahoillani.

minä otin kantaa vaan siihen "yökkimiseen". ymmärrän ettei se vainaja ole oman itsensä näköinen ja jokainen toki reagoi tavallaan. ja se sallittakoon kaikille. toinen haluaa vainajan nähdä, toinen ei.

itselleni vainajan näkeminen olisi tärkeää. kun olen ollut hautajaisissa, mulla on hölmö tunne kun en voi olla tavallaan varma onko se minun omainen siinä arkussa oikeasti. minusta tuntuu hölmölle tuijottaa kiinni olevaa arkkua, ihan kuin hautaisin arkun, en sitä ihmistä. minullakin on oikeuteni ajatella niinkuin ajattelen.

leffoja kun katsoo niin arkku on lähes aina auki...

onko suomessa edes mahdollista pyytää avonaista arkkua? en ole koskaan tullut ajatelleeksi aikaisemmin...

Suomessakin ennen hautausta on usein lyhyt tilaisuus esim sairaalan kappelissa, jossa arkku on useimmiten auki. Se on tavallisesti pienemmälle porukalle (lähisimmille) kuin varsinaiset hautajaiset ja sen yhteydessä (sitä ennen) voivat omaiset halutessaan itse pestä ja pukea läheisensä arkkuun.
Täällä päin maata on myös osalla tapana ns. ulosveisuu, jossa vainaja joko käytetään kotipihan kautta tai viedään kotiin, missä arkku avataan ja lähtevä hyvästellään vähemmän muodollisin menoin kuin myöhemmin kirkossa ja hautausmaalla.

Ylipäätään jokaisella on apljon enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa noiden seremonioiden kulkuun kuin voisi kuvitella siitä miten standariomaisesti ne usein menevät. Luulen, että moni ei surussaan yksinkertaisesti jaksa miettiä miten asiat toivoisi toimitettavaksi vaan ostaa jonkinlaisen paketin hautaustoimistolta.
Se on hyvä tapa osalle.
Toisaalta osalle hautajaisten itse järjestäminen, niiden persoonallisuuden miettiminen ja työhön paneutuminen on surussa avuksi. Tavallaanhan se on viimeinen asia, minkä fyysisesti voi lähteneelle rakkaalleen enää tehdä.

Tässä, niinkuin niin monessa muussakin asiassa, jokainen tavallaan.

Kuolema ei saa olla pelottava asia.
MUTTA joku kohtuus siinä vainajan näyttämisessäkin on. sukulaismies kuoli liikenneonnettomuudessa ja kasvot olivat ruhjoutuneet ja sitä kävi sukulaisten alle kouluikäinen lapsi katsomassa. Itse en olisi oman lapsen antanut moista näkyä nähdä. Hyi yäk!

Olen nähnyt ihan siedettävän näköisiä ruumiita ja ne ovat rauhallisen näköisiä, melkeinpä voisi sanoa, että onnellisia.

Täällä on tapana että lähisuku ja ketkä tahtoo käyvät vainajaa katsomassa 'arkkuun' ennekuin arkku siirretään kappelin kylmiöön.

Siinä vaiheessa siis kun vainaa on siistitty, tukka ojennuksessa, tyynyt sun muut ja peite päällä arkussa.
Sillain me on käyty katsomassa, lapsetkin. Omaa mummoa kävin katsomassa ennen arkkuun laittoa koska hän kuoli kotonaan.
Veljeni arkku on ollut avoin ennekuin väki on siirtynyt kappeliin, mutta siitä on aikaa sen verran että on voineet tavat muuttua.
Pitääkin jututtaa mummua ja äiteemuoria että kuinka on aikaisemmin ollut tapana.

Eiköhän syynä ole kuten joku sanoinkin se, että suomessa vainajaa ei balsamoida eli käsitellä kemiallisesti mätänemistä hidastavalla tavalla. Suomessakin voi esim sairaalan kappelissa käydä sovitusti vierailemassa vainajan luona, itse kävin isoisää katsomassa. Mutta hautajaisiin mennessä yleensä aikaa on kulunut jonkin verran ja ruumis alkanut jo kylmäsäilytyksestäkin huolimatta hieman hajota, vainaja ei todellakaan näytä enää itseltään. Jenkeissähän yksityiset firmat balsamoi ruumiit ja meikkaa jne, jotta ne näyttää hyvältä, kuin nukkuvilta. Suomessa kuollut näyttää oikeasti kuolleelta, eikä todellakaan usein nukkuvalta, ainakaan hyvältä...

Itse ajattelen asiaa hyvänä, ne myrkyt millä ruumis balsamoidaan on itseasiassa iso ympäristöongelma monissa maissa, kun ne liukenee sitten maaperään... Minulle itselleni polttohautaus kiitos.

1940-60 luvulla oli vielä ainakin tapana ottaa kuva vainajasta kappelissa arkussaan. Meilläkin on vanhoissa albumeissa kuvia vainajista arkuissa. Kuvissa heillä on päällään valkoiset kaavut. Onkohan sama perinne vielä elossa? Vai loppuiko se 60-luvulle.

[QUOTE="vieras";23085500]1940-60 luvulla oli vielä ainakin tapana ottaa kuva vainajasta kappelissa arkussaan. Meilläkin on vanhoissa albumeissa kuvia vainajista arkuissa. Kuvissa heillä on päällään valkoiset kaavut. Onkohan sama perinne vielä elossa? Vai loppuiko se 60-luvulle.[/QUOTE]

Olen myös nähnyt vastaavia kuvia, mutta mun näkemät kuvat on 20-40-luvuilta. Yksi oli esim. ulkokuva, jossa vainaja oli aukinaisessa arkussa ja koko suku seisoi ympärillä.

Joo ei se taida olla Suomen valtauskontoon kuuluvaa hautajaistapaa pitää arkkua auki. Tosin vaikka mä olen ortodoksi niin en ole koskaan ollu hautajaisissa missä arkku olisi ollu auki. Vaikka siis suurimmaks osaks ne on ollu ort. hautajaisia.

Yhteistyössä