miksei suomessa ole juuri koskaan arkku auki hautajaisissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ev
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen myös nähnyt noita kuvia, jostain 1940-1960-luvuilta, joissa vainaja on arkussa ja se on auki. En tiedä onko otettu hautajaispäivänä, mutta ainakaan missään kirkossa ei niitä kuvia ole otettu vaan ihan jossain pihalla. Kenties vainajan kotona, josta sitten on kuljetettu vainaja kirkkoon ja siunaustilaisuuteen.

Minä olisin halunnut nähdä kaikki vainajat, joiden hautajaisissa olen ollut, mutta kaksi heistä oli niin huonossa kunnossa, ettei sitä olisi voinut harkita. Olisin halunnut ottaa myös valokuvia, mutta kun ei vainajien aivan lähimmät omaisetkaan ottaneet niin en sitten kehdannut edes kysyä...

Kun mieheni kuoli, olin paikalla kun hänet oli laitettu arkkuun. Sen jälkeen arkku vietiin hänen kotiseudulleen, jossa isä ja veli näkivät hänet. Tämän jälkeen arkkua ei enää avattu, halusin että hän saa olla rauhassa. Vain vähän aiemmin kuollut mummoni puolestaan lähti viimeiselle matkalleen kotipihaltaan, jossa arkku oli avoimena viiimeisiä hyvästejä varten.

Kreikassa on paikoin tapana, että arkun kansi nostetaan kirkon ulko-oven viereen pystyyn siunaustilaisuuden ajaksi. Tietävät turistitkin varauta, etteivät törmää sisään turisteilemaan.

Olin kesällä isoisoäitini ortodoksihautajaisissa, jossa arkku oli auki. Oli oikein kauniit hautajaiset, vähän eri meininki kuin luterilaisissa hautajaisissa. Pidimme kynttilää kädessä ja seisoimme vainajan ympärillä.

Yhteistyössä