miksei lapsille saisi huutaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fjonga

Aktiivinen jäsen
11.10.2004
20 142
6
38
toisen ketjun lukeneena ihmettelee hän...
jos lapsi/lapset eivät tottele normaalia puhetta, mitä te silloin teette jotka ette koskaan huuda lapsilleen ja lapsi/lapset eivät kerta kaikkiaan tottele?

Minä ainakin rääkäisen jos ei sana mene perille, mielellään en sitä tekisi mutta kun ei normi puhe auta pahentaa vaan niin silloin pitää vähän topakkaammin sanoa että korvat aukee.

Meilläkään ei huuto auta. Olen huutanut ja kailottanut kurkkuni käheäksi, mutta ei auta. Parhaiten auttaa sellainen vähän matala v-mäinen ääni, silloin tietää uhmaisempikin mukula olla hetken hiljaa ja totella...

No minusta se on ihan jokaisen vanhemman asia, huutaako vai ei. Mulla on hyvin kova ja kantava ääni, joten jos lapsilleni jotain sanon, he varmasti kuulevat, mitä sanon. Ainakaan toistaiseksi kummankaan kuulossa ei ole todettu mitään vikaa. Joten äänen korottaminen ei tilannetta muuttaisi miksikään. Lapsillani on kuitenkin valikoiva kuulo, kuten varmaan aika monilla lapsilla on. Siksipä olenkin huutamisen sijasta toiminut just päinvastoin eli olen madaltanut ja hiljentänyt ääntäni. Lasteni on ollut pakko keskittyä kuuntelemaan, mitä sanon. Jotta ei tulisi ikäviä sanktioita. Toki mäkin olen huutanut lapsilleni, jos lapset ovat olleet sellaisen etäisyyden päässä, että eivät normaalia ääntäni kuule. Kuten joka ainoa päivä karjun alakerrasta "SYÖMÄÄN!!!".

Korotan ääntä, mutten huuda. Sanon tiukasti.
Ja ehkä juuri siksi meillä nuo tehoaakin. Liian monta lasta olen nähnyt jotka on huutamalla "pilattu"'
Mutta kukin tavallaan, meillä näin ja se on riittänyt. =)

No saa kai sitä huutakin, kunhan ei koko ajan karju? Itse huudan aika harvoin, mutta sitäkin kovemmalla äänellä, jos oikein hermostun.. Mutta meillä yleensä toimii, kun kiljaisee pari sanaa kovempaa, ja sitten voi taas hiljentää volyymia, kun huomio on kiinnitetty.

Minä ainakin rääkäisen jos ei sana mene perille, mielellään en sitä tekisi mutta kun ei normi puhe auta pahentaa vaan niin silloin pitää vähän topakkaammin sanoa että korvat aukee.

peesi, erityisesti sanalle
rääkäisen :ashamed: ensisijaisesti kyllä annan asiallisella äänellä ohjeita, kunnes äänenväri menee tiukemmaks ja lopulta (joskus) hermo napsahtaa ja pitää rääkäistä

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Saa toki, muttei siitä mitään hyötyä ole.

näyttää tepsivän meillä jos ei mene jakeluun...

Meillä ei tosiaan, neiti alkaa vaan itkemään että äiti sä et rakasta mua enää ja heittäytyy säälittäväksi.

Parempi sanoa normaaliäänellä tiukasti, se tehoaa joka kerta.

Siis tästä asiasta mä oon ihan erimieltä, ja ihan ihmeissäni, et suurin osa palstalaisista on sitä mieltä, et lapselle saa huutaa :o

En tiijjä, kai mulle on penskana huudettu sit niin paljon liikaa, et traumoja jäi.
Pelottaahan se pentele, ku aikuinen ihminen huutaa naama punasena ja ite oot pieni lapsi.. Ei sillä ainakaan arvostusta ja luottamusta saa..

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Siis tästä asiasta mä oon ihan erimieltä, ja ihan ihmeissäni, et suurin osa palstalaisista on sitä mieltä, et lapselle saa huutaa :o

En tiijjä, kai mulle on penskana huudettu sit niin paljon liikaa, et traumoja jäi.
Pelottaahan se pentele, ku aikuinen ihminen huutaa naama punasena ja ite oot pieni lapsi.. Ei sillä ainakaan arvostusta ja luottamusta saa..

no mua on hakattu lapsena, mielummin oisin kuunnellu vain sitä huutoa :/

No ei se huutaminenkaan kivalta kuulostanut vaikkei toki nahkaremmikään kivalle tuntunut.

Minä en huuda, joskus tuuletan keuhkoja vain. Itselleni on huudettu aina lapsena, tai napattu hiuksista kiinni. :/

En minä ainakaan ylpeile huutamisella eikä niin saisi tehdä. Mutta en minäkään ollut huutanut vielä kun oli lasten määrä yksi. Mutta se väsymys ja ihmisen jaksaminen ja voimat ovat rajalliset. Myös äidin. väsymys saa aikaan monenlaista. On tullut huudettua ja karjuttua vaikka ei saisi.

Mulle kyllä on huudettu lapsena, mutta koskaan en kuitenkaan pelännyt enkä kadottanut luottamusta tai arvostusta vanhempiani kohtaan. Fyysisesti koskaan ei ole kuritettu.
En minä ole koskaan pitänyt huutamista pahana asiana :o

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
No ei se huutaminenkaan kivalta kuulostanut vaikkei toki nahkaremmikään kivalle tuntunut.

no mutta kun se normaali puhe ei kertakaikkiaan tehoa...? ei vaikka hakkaisin omaa päätä seinään. sitten kun huutaa asian niin meillä alkaa tapahtua. tänään oli tosin sellainen raivokohtaus pojalla et arvasin heti ettei huuto auta, korotin ääntä muutaman sanan ajaksi ja sitten luovutin. pidin lopulta vain kiinni rimpuilevasta lapsesta...

Mut eihän se ole niin , et joko sä huudat lapselle tai hakkaat sitä!!
:/

varmaan kasvanut kieroon mut en oo koskaan tavannut ketään jolle ei olisi huudettu vaan on kasvatettu pelkästään tiukkaan puhumalla... kuinka se onnistuu?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulle kyllä on huudettu lapsena, mutta koskaan en kuitenkaan pelännyt enkä kadottanut luottamusta tai arvostusta vanhempiani kohtaan. Fyysisesti koskaan ei ole kuritettu.
En minä ole koskaan pitänyt huutamista pahana asiana :o

:wave: Perässä hiihtelen. Äitini on kailottaja kolmannessa sukupolvessa enkä ikinä häntä pelännyt tms.