miksei köyhät muka voi syödä terveellisesti ja huolehtia kunnostaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei rikas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
keittiönoidalle vastaus eksyi tuonne väliin, mutta siis rusinat vaarallisempia hampaille kuin karkit.
No ei mulla rusinat tartu hampaisiin sen enempää kuin mässytkään. Riippuu tietysti mässyistäkin.

Ainakin hammaslääkärin mukaan, mutta ehkä sinä teidät paremmin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:

köyhyys ei ole yksi yhteen syy lihota. köyhä voi syödä terveellisesti, se on omista valinnoista kiinni.

Ei munkaan mielestä ja sekä minä että lapseni ovat hoikkia vaikka mä joskus olen sen karkkipussin sen viinirypäletertun sijaan ostanut.

Osin tietty saattaa tohon köyhien lihomiseen vaikuttaa se, että usein köyhät ovat alemminkoulutettuja/kouluttamattomia ja heillä saattaa olla mielenterveydellisiä tai muita ongelmia. Myös ihan oikeasti köyhien joukossa on myös avuttomia, jotka eivät yksinkertaisesti osaa tehdä ruokaa yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
keittiönoidalle vastaus eksyi tuonne väliin, mutta siis rusinat vaarallisempia hampaille kuin karkit.
No ei mulla rusinat tartu hampaisiin sen enempää kuin mässytkään. Riippuu tietysti mässyistäkin.

Ainakin hammaslääkärin mukaan, mutta ehkä sinä teidät paremmin ;)

se, koska mitäkin syö on merkityksellisempaa kuin se, mitä syö. herkut ruokailun yhteydessä eivät ole pahaksi hampaille, pitkin päivää syöpöttely on, söi sitten melkein mitä tahansa

köyhyys ei ole yksi yhteen syy lihota. köyhä voi syödä terveellisesti, se on omista valinnoista kiinni.

hittojako sulle muiden elintavat kuuluu..

ei kuulu punaisen puupennin vertaa. enkä sinun elämäntavoistasi edes välitä, tee mitä lystäät. mutta älä väitä, että köyhyys on syy syödä pelkkää epäterveellistä ruokaa ja laiminlyödä kuntoilu. jos et ole näin väittänytkään, niin tämä ketju ei sitten koske sinua, hyvää päivän jatkoa vain sinulle.

Juu, mutta ne syyt ei sulle kelvannut? Kyllä mäkin tiedän, että halvalla saa terveellistä ruokaa ym. mutta teidän myös ne syytkin, miksi köydät lihoavat. Ihan samoin voi rikaskin vääntää niitä rahkoja ja lenkkeillä lasten kanssa, mutta heillä on myös monta muutakin vaihtoehtoa. Heidän ei välttämättä tarvitse syödä aina samaa ruokaa ja voivat vaikkapa palkata treinerin tsemppaamaan omaa liikkumistaan.
Ei köyhänkään tarvitse aina syödä samoja ruokia. Mun ei tarvitse ruuassa pihistellä, mutta samat raaka-aineet mulla pääsääntöisesti ruuanlaitossa pyörii. Silti ei syödä samaa ruokaa jatkuvasti vaan itse asiassa varsin harvoin tulee tehtyä lyhyen ajan sisällä samaa ruokaa. Tomaattimurska, pavut, porkkanat ja sipuli on oikeastaan meidän perheen ruokien peruspilareita. Kaali vääntyy moneksi....siitä saa niin perussuomalaista kuin vaikka aasialaistakin sapuskaa. Ohran saa taipumaan puuroksi, lisukkeeksi pääruualle, salaattiin tai vaikka pihveiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Millä perusteella? Siis hedelmät vaarallisempia kuin karkit?

hedelmät ovat happamia ja rasitus hammaskiilteelle on kova. Kyllä hedelmien syönti silti on hyväksi ihmiselle :)

Tarttuvat hampaisiin ja jäävät sinne kiinni vaikuttamaan pitkäksi aikaa. Harva karkki tekee niin jos ei sitten toffeeta mäyskytä.Näin sanoi hammaslääkäri. Ja rusinat sisältää siis hirveästi sokeria.

Tarttuvat hampaisiin ja jäävät sinne kiinni vaikuttamaan pitkäksi aikaa. Harva karkki tekee niin jos ei sitten toffeeta mäyskytä.Näin sanoi hammaslääkäri. Ja rusinat sisältää siis hirveästi sokeria.

suun voi toki huuhtoa syömisen jälkeen...

Mä oon nyt yrittänyt syödä terveellisesti, tosin meillä ei ole joka päivä salaattia, kurkkua tai tomaattia leivän päälle saatika ruoan kanssa kun niitä ei viitsi ostaa kuivettumaan silloin kun on tili ja sitten kun haluais niitä niin ei ole rahaa niitä ostaa. On mulla kuiteskin paino pudonnut lähes 9 kg 2 kk:ssa enkä mä missään saleilla juokse vaan pyöräilen, sauvakävelen ja eilen keksin ton keppijumpan kun taas pystyn tanssimaan kun polvi on parempi. Noita kolmea lajia vaihtelen siihen asti kunnes järvivesi on niin lämmintä että sinne voi pulahtaa uimaan.
Mutta kyllä siinä totta on toinen puoli että suurin osa noista kevytruoista on sika kalliita tai kalliimpia kuitenkin kuin mitä normaali roskaruoka on jota en pahemmin edes syö nyt painon pudotuksen aikana. Joskus (ehkä kerran kuukaudessa) ollaan pidetty roskaruokapäivä ja pizzallakin ollaan käyty tänä aikana yhen ainoan kerran. Mä en voi itteäni luokitella hirveän köyhäksi mutta pienituloinen olen (kk-tulot jää alle 1300 e).

Enemmän sokeria karkeissa on, mutta karkeissa ei ole mitään hyvää. Ja eihän noita rusinoitakaan tarvitse joka päivä syödä, pari kertaa kuussakin on ihan riittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhänä:
Tämmönen tapaus:
tein istumatyötä ja työpaikkani fysioterapeutti vai mikä liekään, tuli katsastamaan työpistettäni.
Hän suositteli, EI, hän MÄÄRÄSI, hän KOMENSI, että minun on alettava käymään kuntosalilla niska-hartiaseudun jumpan takia, ne oli jumissa.. jne.

Olin elämäntilanteessa, ettei palkka riittänyt elämiseen. Oikeasti. En ollut oikeutettu toimeentulotukeen, koska minun olisi pitänyt ennakoida ja tietää, että tämmöinen tilanne on tulossa. Ja tilanne oli väliaikainen, joten voisin saada lainaa toimeentulotuesta.
Onneksi olen nuuka ihminen, minulla oli säästöjä, joten elin säästöillä, mutta maidon ja leivän ja matkakortin ostoon niitä säästöjä en ollut ajatellut...

yritin sanoa, ettei minulla ole varaa mihinkään ylimääräiseen, en voi mennä kuntosalille einkä mihinkään, mikä maksaa.

Fysioterapeutti tyrmäsi minut täysin. Se ei paljoa maksa, siihen on tottakai kaikilla varaa. Jos olisin tajunnut olisin tehnyt etukäteen laskelman, josta selväisi, että palkastani jäi vuokran jälkeen 1/3-osa käteen. se ei riittänyt ruuan lisäksi matkakorttiin, lukiolaisen matkakorttiin, ruokaan, puhelin- ja nettiyhteyslaskuun, sähkölaskuuun.

Kesällä aloitin työmatkat fillarilla, 20 km suuntaansa. Työkaverit ihasteli rieppauttani, ja vastasin, etten kuntoile; minulla vaan ei ole varaa matkakorttiin.

Onneksi ei ollut päiväkoti-ikäisiä lapsia..

että joskus voi ihminen olla oikeasti niin köyhä, ettei sitä rahaa jää yli mihinkään.

olisit voinu ihan hyvin tehdä keppijumppaa kotona,on just sitä mitä jumissa olevat hartiat kaipaa. samoten kun sauvakävely.
olisit ostanut pienet painot ja/tai jumppa dvd:n ja jumpannu niillä. hartiat olis alkanu toimimaan ihan takuulla.

se fysioterapeutti ei sua raahannu väkisin sinne salille,ei ottanu nitä rahoja väkisin sun lompakosta. joku olisi tehny sulle ohjelman ja sen mukaan olisit jumpannu kotona + sauvakävellyt.

hyvä vinkki: osta pienet painot ja jumppa DVD. Silloin, kun oikeasti ei sitä rahaa ollut.
Ruokaa meillä oli, ihan sitä tavallista, siitä en puhukaan, vaan siitä, ettei sen normaalielämisen jälkeen tuohon aikaan mitään käteen jäänyt, ei edes sen vertaa että ne pienet halvat painot olisi voinut ostaa.

Itse ajattelin jälkeenpäin samaa: miksi fysioterapaeutti mäkätti minulle kaikenmaailman kuntoliikuntaa, kerhoa, kuntosalia jne, kun ilmainen keppijumppa tai liikuntaohjeet, jumppaohjeet joita kotona tai työpaikalla tauolle voisin tehdä, olisi olleet ilmaiset.
Olin tuolloin aika jumissa elämäni kanssa, se lamaannuttaa, kun valtavasti menee energiaa sen miettimiseen, miten selviää seuraavaan kauppassakäyntiin asti.
Sauvakävely edellyttää myös sauvojen ostamisen, ja rahaa niihin ei ollut.

uskomatonta, että se on vaikea ymmärtää. Ei voi ostaa jotain liikuntavälinettä, jos ei ole rahaa millä ostaa!

Enemmän sokeria karkeissa on, mutta karkeissa ei ole mitään hyvää. Ja eihän noita rusinoitakaan tarvitse joka päivä syödä, pari kertaa kuussakin on ihan riittävästi.

Samaa mieltä. En ole ihan heti valmis uskomaan, että rusinoissa on enemmän sokeria kuin karkeissa. Se pitää paikkansa, että kumpikaan ei ole hampaille hyväksi.

Sie kun melkein joka ikisessä kommentissasi hoet tuota elämänhallinnan puutetta, niin määrittelepä nyt kunnolla tuo termi. Että tiedetään, mistä sinä tarkalleen ottaen puhut. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
uskomatonta, että se on vaikea ymmärtää. Ei voi ostaa jotain liikuntavälinettä, jos ei ole rahaa millä ostaa!

kuinkahan suuri taloudellinen sijoitus olisi, jos vaikka sosiaali- ja terveystoimi hankkisi läjän kävelysauvoja, jumppakeppejä, jumppapalloja yms. edullisia välineitä ja niitä saisi sitten panttia vastaan lainata? varmasti on monia, joilla ei ole mahdollista sijoittaa noihin mutta käyttäsivät jos olisi.

Juu, mutta ne syyt ei sulle kelvannut? Kyllä mäkin tiedän, että halvalla saa terveellistä ruokaa ym. mutta teidän myös ne syytkin, miksi köydät lihoavat. Ihan samoin voi rikaskin vääntää niitä rahkoja ja lenkkeillä lasten kanssa, mutta heillä on myös monta muutakin vaihtoehtoa. Heidän ei välttämättä tarvitse syödä aina samaa ruokaa ja voivat vaikkapa palkata treinerin tsemppaamaan omaa liikkumistaan.
Ei köyhänkään tarvitse aina syödä samoja ruokia. Mun ei tarvitse ruuassa pihistellä, mutta samat raaka-aineet mulla pääsääntöisesti ruuanlaitossa pyörii. Silti ei syödä samaa ruokaa jatkuvasti vaan itse asiassa varsin harvoin tulee tehtyä lyhyen ajan sisällä samaa ruokaa. Tomaattimurska, pavut, porkkanat ja sipuli on oikeastaan meidän perheen ruokien peruspilareita. Kaali vääntyy moneksi....siitä saa niin perussuomalaista kuin vaikka aasialaistakin sapuskaa. Ohran saa taipumaan puuroksi, lisukkeeksi pääruualle, salaattiin tai vaikka pihveiksi.

Kyl mä osaan tehdä edullista ja ravintorikasta ruokaa, mutta se ei kerro sitä miksi ei kaikki köyhät voi sitä tehdä ;) Mä luulen, että useimmat osaavat kyllä, mutta iso osa ei taida haluta, kuten en minäkään aina.

Alkuperäinen kirjoittaja ajatus:
kuinkahan suuri taloudellinen sijoitus olisi, jos vaikka sosiaali- ja terveystoimi hankkisi läjän kävelysauvoja, jumppakeppejä, jumppapalloja yms. edullisia välineitä ja niitä saisi sitten panttia vastaan lainata? varmasti on monia, joilla ei ole mahdollista sijoittaa noihin mutta käyttäsivät jos olisi.
Mä olen ajatellut, että jos tämän palstailuun käyttämäni ajankin tekisin vatsalihasliikkeitä, mulla olisi sikspäkkimasu :D Eikä maksaisi yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja aplle:
Sie kun melkein joka ikisessä kommentissasi hoet tuota elämänhallinnan puutetta, niin määrittelepä nyt kunnolla tuo termi. Että tiedetään, mistä sinä tarkalleen ottaen puhut. ;)

no ihan yksinkertaisesti sitä, että hallitsee itse omaa elämäänsä. ottaa itse vastuun tekemisistään, huolehtii fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnistaan. ja perheellisen vastuulla toki on vielä huolehtia lastenkin hyvinvoinnista.

Kyl mä osaan tehdä edullista ja ravintorikasta ruokaa, mutta se ei kerro sitä miksi ei kaikki köyhät voi sitä tehdä ;) Mä luulen, että useimmat osaavat kyllä, mutta iso osa ei taida haluta, kuten en minäkään aina.
Mutta silloin syy ei ole siinä, etteikö rahat riittäisi =)

Itse oon yh, kotiäiti yhdelle alle 2 vuotiaalle lapselle, minulla on koira. Joo, tuilla eletään vielä sen aikaa että lapsi on mielestäni sopivan vanha tarhaan. Ja tietäähän sen, että tuilla eläminen on tiukkaa, vaikka minulla onkin vain yksi lapsi.
Mutta, apropoo, meillä teki tosi tiukkaa ja rahat oli aina lopussa, kunnes mä lopetin just niihen "köyhäilyruokien" oston ja aloin ostaa vihanneksia yms lihaa ja kanaa ja tämmösiä ja valmistamaan ruuat reippaasti tuoreista, on muuten jopa pienempi raha riittänyt pidemmälle (sossun päätös viipyy) kuin mitä olis sitte puolet isompi riittäny, ja olis jo lopussa neki rahat vanhalla elämän tyylillä :|
Ja ei oo pakko pullaa. Ihan kivaa vaan tehä ruokaa, kotiki tuoksuu mukavammalle kuin niitä ainaisia piltti yms kalapuikko-valmisruoka hajuja haistella aina.
Lapselleki maistuu juurekset keiton seassa ja hyvä niin.
Toisekseen, minulla on pieni koira, ei se paljon ruokaa tartte ja eläinlääkäriä ehkä n. kerran puolessa vuodessa.
Silti koiralleki on hyvät royal canin ruuat ja muut vara ostaa kun ei liikoja törsää ruokakauppaan.
Ja miksi en tarjoaisi koiralle laadukasta ruokaa, hoitaahan tämä meidän pieni pippurinen pakkauksemme minunkin kuntoani, kun lenkille on lähdettävä! Ja hoitaa päätäkin ennaltaehkäisevästi kunnon ohella kun on aina paikalla kun kaivataan, ja se ulkoiluhan tekee terää ajatuksillekin ja kummasti hymy irtoaa ja ruokaa jaksaa laittaa, kun on tunnin käynyt rattaita lykkimässä! Ei oo köyhyydestä kiinni, vaan viitsimisestä, ja siitä miten elämänsä järjestää!
Ulkoilun jälkeen on mukava pistää ruoka tulelle ja siinä välissä kun se valmistuu voi vaikka vähän tiskata.
Myös pakastemarjat yms on hyvä vaihtoehto välipalaksi, jogurtin yms sijaan, vaikka marjapussi sinänsä on aika kallis, siitä on moneksi. Siitä saa n. 9 desiä marjakeittoa, vieläkin enemmän vispipuuroa tms, ja pysyy mieli virkeänä, ja taas tuoksuu koti ihanalle.
Pannukakku on myös mukava välipala ja siihen voi ite murskata marjat pakkasesta päälle, ei tarvi sokeria syöttää muksuille valmishilloina. Ja ei paljoa maksa.
Ite kun tekee. Eiks ne sano, fiksu pääsee vähemmällä, niin miksei myös halvemmalla.. :D
Ja kuntoilkaa, vaikka miestenne kanssa iltaisin :D Sehän sitä parasta kuntoilua on, ja hyvän mielen tuoja, ja parisuhdekin pysyy kunnossa kun lakanoita pölläyttää ukon kainalossa. Itellä tuo touhu ei ny piristä yh:na liikoja mutta ne joilla siihen tilaisuus on, eipä kannata lienee käyttämättä jättää :D
Sekavaa mut koittakee antaa anteeksi. :D

Kyllä ainakin minun mielestäni monissa ruoka-aineissa juuri se terveellisempi vaihtoehto on kalliimpi, jos puhutaan ihan vain samanlaisista ruoista. Turha mielestäni verrata jotain viineriä ja omenaa, kun on ihan eri asioita (vaikka samassa tilanteessa ehkä käytetäänkin). Esimerkiksi tumma leipä - vaalea leipä, täysjyväpasta - vaalea pasta, vähärasvainen jauheliha - normaalirasvainen jauheliha, vehnäjauho - grahamjauho jne

Mutta silloin syy ei ole siinä, etteikö rahat riittäisi =)

Juu, mutta silti mä ymmärrän kyllä heitä (ainakin osaa heistä), jotka lihoavat rahan puutteen vuoksi, koska heille ei välttämättä ole helppoa syödä tervellisesti ja jumppaaminenkin on vaikeampaa.

Juu, mutta silti mä ymmärrän kyllä heitä (ainakin osaa heistä), jotka lihoavat rahan puutteen vuoksi, koska heille ei välttämättä ole helppoa syödä tervellisesti ja jumppaaminenkin on vaikeampaa.
Kyllä mäkin sen ymmärrän. Mutta luulen, että syy ei silloin ole siinä rahanpuutteessa vaan enemmänkin jonkin sortin masennuksessa. Joka toki voi olla seurausta siitä rahanpuutteesta.

Yhteistyössä