miksei köyhät muka voi syödä terveellisesti ja huolehtia kunnostaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei rikas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Määki oon syöny ja halunnu rusinoita niin pienestä, että en oo edes osannut sanoa rusina. Tiennyt missä kaapissa niitä on ja osoittanu kädellä ja yrittäny saada jotain rusinaa muistuttaviä ääniä aikaan. Nyt noin nelikymppisenä ei ole vielä paikkoja hampaissa.

Kuinka monen mies suostuu syömään pelkkiä kasvispöperöitä, ei ainakaan meillä. Ja muutenkin syön mieluummin sitä mikä on hyvää, kuin halvalla pahaa. Kaalia meillä ei juurikaan syödä, kun miehen maha ei kestä ja itse en voi syödä omenoita kun maha ei niitä juurikaan kestä.

Ja kuka nyt pelkkää rahkaa söisi, kyllä siihen pitää kermaa pistää sekaan, että se edes joltain maistuu ja tietysti sokeria.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka monen mies suostuu syömään pelkkiä kasvispöperöitä, ei ainakaan meillä. Ja muutenkin syön mieluummin sitä mikä on hyvää, kuin halvalla pahaa. Kaalia meillä ei juurikaan syödä, kun miehen maha ei kestä ja itse en voi syödä omenoita kun maha ei niitä juurikaan kestä.

Ja kuka nyt pelkkää rahkaa söisi, kyllä siihen pitää kermaa pistää sekaan, että se edes joltain maistuu ja tietysti sokeria.
Meillä tuo 16 veekin A-luokan lihansyöjä suostuu välillä syömään pelkkää kasvisruokaa. Eli jos on vaikka kasvislasagnea tai kasvissosekeittoa, niin hyvin putoaa. Jos sille ei kelpaisi, saisi kokkailla niinä päivinä ruokansa ihan itse. Exä on samanlainen lihan suurkuluttaja, mutta hyvin siihenkin aikoinaan sapuska upposi, vaikka jauhelihakastikkeessa oli lisänä raastettua porkkanaa.

Jos tietyt ruoka-aineet eivät sovi, se toki mutkistaa asiaa. Meillä ei onneksi ole muita rajoitteita kuin laktoosi.

Täällä meillä urheilullinen miehekäs mies on tyytyväinen ja onnellinen kasvissyöjä. Jolle kyllä maistuvat kasvissafkat. Ai niin joo muutakin kasvissafkaa on olemassa kuin kaalikeittoa ja pinaattikeittoa.

Rahkaa, mustikoita ja vadelmia... namnam :) Ilman kermaa ja sokruu tietty.

Tottumiskysymys. Eihän vauvakaan innolla halua lisää kaikkea mitä hän joutuu maistelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:
Täällä meillä urheilullinen miehekäs mies on tyytyväinen ja onnellinen kasvissyöjä. Jolle kyllä maistuvat kasvissafkat. Ai niin joo muutakin kasvissafkaa on olemassa kuin kaalikeittoa ja pinaattikeittoa.

Rahkaa, mustikoita ja vadelmia... namnam :) Ilman kermaa ja sokruu tietty.

Tottumiskysymys. Eihän vauvakaan innolla halua lisää kaikkea mitä hän joutuu maistelemaan.
Meillä on käynyt useamman kerran niin, että kun junnu on mennyt ottamaan lisää ruokaa, onkin putsannut just ne kasvispöperökattilat ja jättänyt mulle ja likalle liharuuan |O

Sokerikin on ihan tottumiskysysymys. Junnu ei ole oikein koskaan ollut jugurtin ystävä, mutta kun alkoi tulla laktoositonta maustamatonta jugurttia kauppoihin, se kelpasi. Laittaa vaan sekaan marjoja tai hedelmiä. Sokeria ei ollenkaan.

Jos yhtään vilkuilee kaupassa ollessaan hintoja , niin voi itse kukin todeta, että vihannekset ja hedelmät ON KALLIITA! Samoin kalliita on kaikki kevyt tuotteet, juustot, jugurtit, voit jne.
Kyllä halvemmalla saa, kun ostaa arkijuustopaketin ja lauantaimakkaraa leivälle.
Ja juu, kyllähän esim. kurkku on halpaa sesonkiaikana, mutta eipä ole muuten ja nuo sesonkiajat ei edes kauan kestä.
Eli köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos yhtään vilkuilee kaupassa ollessaan hintoja , niin voi itse kukin todeta, että vihannekset ja hedelmät ON KALLIITA! Samoin kalliita on kaikki kevyt tuotteet, juustot, jugurtit, voit jne.
Kyllä halvemmalla saa, kun ostaa arkijuustopaketin ja lauantaimakkaraa leivälle.
Ja juu, kyllähän esim. kurkku on halpaa sesonkiaikana, mutta eipä ole muuten ja nuo sesonkiajat ei edes kauan kestä.

tässä kirjoittaja, joka luki ilmeisesti pelkän otsikon vaivautumatta syventymään sen tarkemmin mitä ketjussa on puhuttu. laittakoon hän valkoiselle leivälleen arkijuustoa ja lauantaimakkaraa ja hörpätköön limpparia päälle ja ihmetelköön ihan rauhassa mihin hupenee kaikki rahat ja miksi vyötärön ympärys kasvaa ja kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Tähän ei kyllä oikeasti voi sanoa muuta kuin "huoh" :headwall: Kannattaa varmaan lukaista koko ketju läpi ensin...

Mielenkiintoista on, että 1 e/kg perunat on kalliita, mutta 50 senttiä maksava 450g pakasteranskalaispussi on halpa (näin niinkuin esimerkkinä ). Mistään ei saa varmasti yhtä edullista ruokaa kuin juureksista (kannattaa katsella niitä kilohintoja).

Ja on oikeasti eri asia ostaa terveellisesti kasviksia, kuin kaikenmaailman kevyttuotteita. Suurimman osan kevyttuotteistakin voi oikeasti korvata edullisella "normaali"tuotteella, kunhan vaan pitää määrän kohtuullisena. Hyvä esimerkki on kevytjuustot, joista moni ravitsemusasiantuntija on sanonut, että kun ostetaan kevytjuustoa, niin sitä käytetään sitten enemmän kuin rasvaista juustoa, joten idea siitä keveydestä haihtuu määrän myötä taivaan tuuliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Mielenkiintoista on, että 1 e/kg perunat on kalliita, mutta 50 senttiä maksava 450g pakasteranskalaispussi on halpa (näin niinkuin esimerkkinä ). Mistään ei saa varmasti yhtä edullista ruokaa kuin juureksista (kannattaa katsella niitä kilohintoja).

Ja on oikeasti eri asia ostaa terveellisesti kasviksia, kuin kaikenmaailman kevyttuotteita. Suurimman osan kevyttuotteistakin voi oikeasti korvata edullisella "normaali"tuotteella, kunhan vaan pitää määrän kohtuullisena. Hyvä esimerkki on kevytjuustot, joista moni ravitsemusasiantuntija on sanonut, että kun ostetaan kevytjuustoa, niin sitä käytetään sitten enemmän kuin rasvaista juustoa, joten idea siitä keveydestä haihtuu määrän myötä taivaan tuuliin.
Kannattaa tosiaan katsoa sitä kilohintaa eikä kappalehintaa. Ja myös sitä, mitä se kilohinta sisältää. Esim marinoiduissa lihoissa maksaa myös siitä marinadista. Yhtä kalliisti kuin siitä marinadissa lilluvasta lihastakin. Kannattaa siis katsoa, paljonko siinä paketissa tosiasiassa on lihaa ja laskee sitten siitä kilohinnan.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
En jaksanut lukea kaikkia kirjoituksia, mutta ne joiden luin, eivät vissiin koskaan ole olleet oikeasti persaukisia.

mä luulen kanssa, että ihminen joka latoo leipänsä päälle lauantaimakkaraa ja juustoa ja ostaa lapsille karkkipusseja, ei ole koskaan ollut todella niin köyhä, että joutuisi miettimään mitä on varaa syödä ja mitä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
En jaksanut lukea kaikkia kirjoituksia, mutta ne joiden luin, eivät vissiin koskaan ole olleet oikeasti persaukisia.
Mä en usko, että olisin saanut ikinä mitään säästöön, jos en olisi aikoinaan elänyt minimiäitiyspäivärahan ja lapsilisän turvin. Kun rahaa ei juuri ollut, oli pakko oppia elämään pihisti. Onneksi silloin oli sentään aikaa eli ehti tehdä ruokia itse.

Peruna, lanttu, sipuli, kurkku, nauris ja palsternakka ovat halpoja kun ostaa laarista ja irtona. Jotkut omenalajikkeet ovat suht halpoja samoin banaanit ja appelsiinit. Muut hedelmät ja juurekset on suht kalliita ainakin jos ei osta niitä vain sesonkeina esim. paprika oli tänään 5,95? /kg, tomaatit oli tänään 3,20?/ kg. Porsaanliha on melko halpaa kun ostaa niitä suikaleita. Kananliha on kallistunut 250 g kanaa ilman marinadia maksoi 3,90?/ laatikko. Pakastevihannekset on halpoja usein saa hernemaissipaprikaa 5 pussia / 2?. Tonnikala purkista ostettuna on halpaa ja jos ostaa sitä vesiliemessä olevaa niin se on ainakin terveellistä. (joo mitenköhän tää höpinä nyt tähän liittyi ) No kuitenkin jotkut tuotteet ovat halvempia sinä "epäterveellisenä versiona" ja jotkut taas ei, esim. ruispastan ja vehnäpastan välillä on eroa. Mutta jos karsii kokonaan pois kaikki karkit, pullat yms. niin ei se lasku silloin hirveän suureksi tule.. paitsi ehkä silloin jos on ostanut ainoastaan karkkia ja eineksiä eikä tuoretavaraa.

Tuli noista marinoiduista lihoista mieleeni, että perinteinen sikanautajauheliha vaikkakin on halvempaa, niin ei täytä mahaa siinä määrin kuin paistijauheliha tms muu vähärasvainen. Sikanautaa kun paistaa, siitä irtoaa ihan hillitön määrä rasvaa ja itse lihaa ei jää läheskään sitä määrää kuin paistijauhelihasta--> proteiinin määrä on pienempi. Ostaa mieluumin sitä terveellisempää jauhelihaa ja käyttää sitä vaikka vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Mulle lenkki tarkoittaa vähintää 10km maastossa, joten en poikaani sinne mukaan ota ja talvella ei pyöräily onnistukkaan. Mutta nämä edelleen nämä mun esimerkit olivat vain yleisellä tasolla eli nämä olen todennut itse omassa elämässä, mutta nämä ovat ihan oikeasti syitäkin siihen miksi köyät lihovat.
öö...tota miten sä sitten niitä vaunuja lykit siellä maastossa jos siellä ei pyörällä pääse?

Jos mä pääsen lenkille ilman lapsia, niin miksi mulla olisi vaunut mukana?

;) Mut on mulla pidempää ja lyhempääkin vaunulenkkiä jota teen ja lyhemmällä on pini pyöräilijäkin ollut mukana, tosin ei vielä tänä keväänä, kun on noi pihahommat menneet lenkkeilyn edelle.

Mutta tää palsta on ihan mahdoton, jos täällä vähänkään puolustelee toisia, kaikki luulee, että itse olisin aivan avuton :headwall:

Mulle lenkki tarkoittaa vähintää 10km maastossa, joten en poikaani sinne mukaan ota ja talvella ei pyöräily onnistukkaan. Mutta nämä edelleen nämä mun esimerkit olivat vain yleisellä tasolla eli nämä olen todennut itse omassa elämässä, mutta nämä ovat ihan oikeasti syitäkin siihen miksi köyät lihovat.
öö...tota miten sä sitten niitä vaunuja lykit siellä maastossa jos siellä ei pyörällä pääse?
muakin alkoi tää kiinnostaa?

;) Mut on mulla pidempää ja lyhempääkin vaunulenkkiä jota teen ja lyhemmällä on pini pyöräilijäkin ollut mukana, tosin ei vielä tänä keväänä, kun on noi pihahommat menneet lenkkeilyn edelle.

Mutta tää palsta on ihan mahdoton, jos täällä vähänkään puolustelee toisia, kaikki luulee, että itse olisin aivan avuton :headwall:

muakin alkoi tää kiinnostaa?

ei ku sä olit vosikasta ottamassa vaunuilla lenkille mutta 5 vuotias ei voi tulla pyörällä mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja stella-av:
no mielummin rusinoita kuin karkkia

karkeissa on kauheesti lisäaineita, sokeria yms epäterveellistä

On myös lisäaineettomia ja sokerittomia karamelleja.

No kerrohan toki, missä karkissa ei ole sokeria eikä lisäaineita??? Tiedän kyllä karkkeja, jotka ovat JOKO sokerittomia TAI lisäaineettomia (tai ainakin lähes), mutta että molempia... No kerran olen nähnyt 99% tummaa suklaata, jossa siis 1% sokeria, että se varmaan kelpaa, mutta se olikin ihan saman makuista kun olisi vetänyt "van houtenia" suoraan purkista suuhun... :D

Yhteistyössä