miksei köyhät muka voi syödä terveellisesti ja huolehtia kunnostaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei rikas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
mielummin ostan sen 1e maksavan karkkipussin, kuin 4e maksavan riinirypäletertun jälkkäriksi lapsille

jätä molemmat kauppaan ja osta purkki rahkaa ja pussi pakastemarjoja.

Lapsi ei edes tarvitse mitään jälkiruokia. Ja muuten 4 euroa ei maksa rypäleet, ja omenakin maksaisi vain parikymmentä senttiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no rahka on edullista mut mä ainakaan raski pakastemarjoja ostaa vaikken köyhimmästä päästä olekaan.
Raastetusta omenastakin saa herkullisen rahkan. Ja ainakin K-kaupoissa tuntuu olevan omenoita jatkuvasti tarjouksessa.

Kyllä se vain niin on, että kevyempi ruoka on kalliimpaa, jos haluaa syödä välillä jotain muutakin kuin porkkanaa. Kyllä sitä terveellistä saa halvallakin, mutta täytyy myöntää, että mielummin ostan sen 1e maksavan karkkipussin, kuin 4e maksavan riinirypäletertun jälkkäriksi lapsille :ashamed: Ja jos ulkona haluttaa syödä vaikkapa kauppareissulla, niin kyllä se mäkkäri voittaa hienomman ruokapaikan, ihan sen hinnan vuoksi :ashamed:

Juu ja kyllä köyhäkin pääsee lenkille, mutta köyhällä ei ole varaa maksaa lapsenlikkaa. Vauvan saa vielä vaunuihin, mutta ei 5 vuotias vielä perässä pysy eikä voi jättää kotiinkaan.
5-vuotias tykkää pyöräillä. Meillä lenkkeiltiin ahkerasti tuossa vaiheessa, lapset polkupyörällä, minä kävellen. Ihmeesti lenkkeily jäi, kun lapset kasvoi niin, etä voi pyöräillä ilman äitiä :whistle:

Juu ja kyllä köyhäkin pääsee lenkille, mutta köyhällä ei ole varaa maksaa lapsenlikkaa. Vauvan saa vielä vaunuihin, mutta ei 5 vuotias vielä perässä pysy eikä voi jättää kotiinkaan.

Kotijumpat onnistuu lastenkin kanssa, meillä lapset on ihan innoissaan ja saa vaihtelevat painot kun lapset kiipeää selkään tai syliin ;)

mulla ei ole autoa joten käydään lähikaupassa tekee ostokset. kaikki maksaa tuossa kaupassa paljon ja en tosiaan raaski ostaa kalliita vihanneksia(olisivat toki prismassa halpoja). kerran viikossa pääsee kauemmas kauppaan ja sieltä kyllä ostan lapsille hedelmiä mut eihän ne koko viikkoo kestä.
en tiedä onko mun muksuissa jotain vikaa mut ei ne kyllä mun seurana jumppaile.

mielummin ostan sen 1e maksavan karkkipussin, kuin 4e maksavan riinirypäletertun jälkkäriksi lapsille

jätä molemmat kauppaan ja osta purkki rahkaa ja pussi pakastemarjoja.

no rahka on edullista mut mä ainakaan raski pakastemarjoja ostaa vaikken köyhimmästä päästä olekaan.

Meillä on kerätty marjat ilmaiseksi maasta, joten majarahkan tekeminen ei ole ongelma, mutta toi olikin vain yksi esimerkki, miksi köyhät lihovat.

Mä pysyin hyvässä kunnossa ihan ilman lenkkeilyäkin, kun olin lasten kanssa kotona. Hyötyliikunta, hyötyliiikunta....ja mulla oli tosiaan kans vauva ja 5 v yhtä aikaa.

mutta toi olikin vain yksi esimerkki, miksi köyhät lihovat.

niin, siksi kun ostavat sen muka halvemman karkkipussin, joka maistuu hyvältä eikä tartte valmistaa mitenkään, sen sijaan että miettisivät hetken ja päätyisivät valmistamaan yhtä edullisen mutta huikean paljon terveellisemmän jälkiruuan. eli elämänhallinnan puutetta. :/

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Kyllä se vain niin on, että kevyempi ruoka on kalliimpaa, jos haluaa syödä välillä jotain muutakin kuin porkkanaa. Kyllä sitä terveellistä saa halvallakin, mutta täytyy myöntää, että mielummin ostan sen 1e maksavan karkkipussin, kuin 4e maksavan riinirypäletertun jälkkäriksi lapsille :ashamed: Ja jos ulkona haluttaa syödä vaikkapa kauppareissulla, niin kyllä se mäkkäri voittaa hienomman ruokapaikan, ihan sen hinnan vuoksi :ashamed:

5-vuotias tykkää pyöräillä. Meillä lenkkeiltiin ahkerasti tuossa vaiheessa, lapset polkupyörällä, minä kävellen. Ihmeesti lenkkeily jäi, kun lapset kasvoi niin, etä voi pyöräillä ilman äitiä :whistle:

Mulle lenkki tarkoittaa vähintää 10km maastossa, joten en poikaani sinne mukaan ota ja talvella ei pyöräily onnistukkaan. Mutta nämä edelleen nämä mun esimerkit olivat vain yleisellä tasolla eli nämä olen todennut itse omassa elämässä, mutta nämä ovat ihan oikeasti syitäkin siihen miksi köyät lihovat.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Joo...voihan sitä syödä puulta maistuvia ulkolaisia porkkanoita...ja ostaa kukkakaalia, yli 4e kilo...Tuntuu olevan kallista kaikki rehu ja vaan kesää vasten jotain järkeä hinnoissa.

vilkaisepa kalapuikkojen kilohintaa jos porkkanan ja kukkakaalin kilohinta hirvittää... eikä niitä puulta maistuvia porkkanoita tarvi semmosenaan syödä jos ei maistu, tee niistä ruokaa, vaikka sosekeittoa.

kalapuikkopaketin saa 70sentillä. sillä ei kukkakaalia saa ostettua sen vertaa et koko perheelle riittää.

sä et varmaan syö niitä kalapuikkojakaan pelkältään? sulla on lisukkeena vaikka perunaa. mut ostapa säkki perunaa, kukkakaali ja nippu porkkanoita ja tee se sosekeitto niin ei tuu lautaselliselle montaa senttiä hinnaksi ja riittää pidemmälle kuin kämänen kalapuikkopaketti.

Eli tähän olisi pitänyt vastata, että ei meillä ainakaan löydy mitään syytä. Tehdään terveellistä ruokaa (kuten pääsääntöisesti tehdään) ja harrastan hyötyliikuntaa ja lenkkeilyä jos ehdin viikonloppuisin kun mies on kotona (kuten on). Enkä olisi saanut mainita niitä muutamaa epäkohtaa, joihin olen törmännyt, kun joskus haluaa antaa lapsille jotain muutakin ja kun en välitä kotona jumpata :(

Mutta nämä edelleen nämä mun esimerkit olivat vain yleisellä tasolla eli nämä olen todennut itse omassa elämässä, mutta nämä ovat ihan oikeasti syitäkin siihen miksi köyät lihovat.

nuo mainitsemasi asiat on vain tekosyitä, ei mitään todellisia syitä. karkkipussin osto siksi, että se sattuu olemaan halvempi kuin rypäleterttu osoittaa juuri elämänhallinnan puutetta ja uusavuttomuutta.

mutta toi olikin vain yksi esimerkki, miksi köyhät lihovat.

niin, siksi kun ostavat sen muka halvemman karkkipussin, joka maistuu hyvältä eikä tartte valmistaa mitenkään, sen sijaan että miettisivät hetken ja päätyisivät valmistamaan yhtä edullisen mutta huikean paljon terveellisemmän jälkiruuan. eli elämänhallinnan puutetta. :/

Enemmän minä ainakin pidän viinirypäleistä kuin karkista, mutta ne on niin tajuttoman kalliita eikä niistä saa niin paljoa saa energiaa että sillä kauaa jaksaisi. Tiesitkö ap että yleistäminen ei ikinä kerro mitään hyvää ihmisestä, ainoastaan sen että ihminen ei ole kovin suurella älyllä tai kokemuksella varustettu. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsi:
Tää on niin totta ja meilläkin nyt noudatettu (juurekset, pavut, soijarouhe yms kaupasta kävellen tai pyörällä) kun on tiukkaa. Ihan ihmettelen miten halvalla pääsee kaupassa kun jättää kaiken ylimääräisen hyllyyn. Ja kaikenlisäksi olen laihtunut! =)

Me ollaan viime aikoina alettu tsekkaan mitä me suuhun pistetään. Kauheet määrät kaupan tuotteissa on lisäaineita ja muuta turhaa mössöä.

Ruokalasku on todellakin pudonnut, vaikka syödään entistä monipuolisemmin ja terveellisemmin ja kuitenkin sillä tavalla, että ruoan intohimo säilyy, eli nautimme ruoasta ja sen tekemisestä.

Ennestään olemme olleet jo kasvissyöjiä, mutta suht paljon käytetty eineksiä tai puolivalmiita.

Kyllä mä ihmettelen jos ihmiset valittaa sitä miten köyhä ei voi laihduttaa ja syödä terveellisemmin. Kyllä se viineri tulee kalliimmaksi kuin omena.

Mulle kyllä niin kolahtaa tuo ´olet mitä syöt´ ohjelma, vaikka hoikka olenkin. Mutta siinä on sitä terveysvalistusta, esim oli uutta, että nää terveysmurot ei oliskaan niin terveellistä..

Eli jos kuvittelet laihduttavasi syömällä kalliita fitnesmuroja, niin halvemmalla ja terveellisemmin pääsen ihan ihka aidolla puurolla.

Eli tähän olisi pitänyt vastata, että ei meillä ainakaan löydy mitään syytä. Tehdään terveellistä ruokaa (kuten pääsääntöisesti tehdään) ja harrastan hyötyliikuntaa ja lenkkeilyä jos ehdin viikonloppuisin kun mies on kotona (kuten on). Enkä olisi saanut mainita niitä muutamaa epäkohtaa, joihin olen törmännyt, kun joskus haluaa antaa lapsille jotain muutakin ja kun en välitä kotona jumpata :(

ei minkäänlaisia puolusteluja sallita koskaan missään asiassa tällä palstalla. täydelliset mammat kyllä tietävät että kaikki on vain ja ainoastaan avuttomuutta ja laiskuutta...

ei tässä ketjussa ollut kyse dumbon perheen ruokavaliosta ja liikuntatottumuksista. tässä keskustellaan yleisellä tasolla siitä, voiko köyhä syödä terveellisesti ja onko se köyhyys syy lihoa ja laiminlyödä terveytensä.

ja liikunnasta kun on lapsia.

himassahan sitä tulee oltua. joten mikset perustaisi himaan pientä kuntokoulua.

käytettynä (kierrätyskeskukset, kirpparit) saa edullisia kuntoiluvälineitä.

ja mä ainakin katson paljon telkkaria ja siinä samalla katsoessani poljen kuntopyörällä

myös ´tanssiminen´, jumppaaminen, painojen (esim täytä 1,5litran limsapullot vedellä) nostaminen, hyppynarulla hyppiminen (todella tehokasta), paikallaan reipasta kävelyä/juoksua... jne...

näitä mä olen tehnyt toimivasti.

No ei =) Mutta mä olen viime aikoina useinkin pohtinut, että jos mulla nyt olisi pieniä lapsia, niin ruokkisin niitä varmaan eri tavalla kuin mitä omiani olen ruokkinut. Vaikkei meidän pöperöissä edes nuukuusvuosina juuri mitään vikaa ollut. Mutta esim karkkien sijasta ostaisin rusinoita. Niitä mä itse lapsena sain, jos äiti halusi antaa mun herkutella. Ehkä sitten itse äitinä halusi antaa omilleen karkkiakin, kun sitä omassa lapsuudessaan niin vähän sai. Tosin en ole karkkiakaan pahemmin lapsilleni ostanut ja viimeisestä karkkiostoksestani taitaa olla jo yli 10 vuotta. Karkit ovat täysin tarpeettomia, joten ne voi helposti jättää kokonaan pois.

Mä luulen, että hyvin helposti ajatellaan, että "en mä voi", "ei mulla ole varaa", "en mä ehdi", vaikka tosiasiassa voisikin, olisi varaa ja ehtisi. Mutta ei ehkä niitä asoita, joista noin ajattelee vaan pitää keksiä muita vaihtoehtoja.

Mulla muuten kävi niin, että kun elintaso nousi, aloin lihomaan. Hyppäsin bussiin sen sijaan, että olisin kävellyt 5 kilometriä kauppaan. Aloin syödä määrällisesti enemmän, kun ei tarvinnut enää laskea pennosia. Ja juuri silloin, kun vähensin kulutusta. Aloin syödä myös enemmän juustoja - ahh :p - ja esim oliiveja, joita ei nuukuusvuosina ollut koskaan oikein varaa ostaa. Mä olen nyt pari kertaa katsonut Olet mitä syötä -ohjelmaa ja on kyllä tullut mieleen, että meikäkin tarvitsee ruokaremonttia. Pois juustovoileivät ja tilalle puuro. Mun stressivatsanikin tuntuu rauhoittuvan, kun olen muutamana päivänä peräkkäin vetänyt kaurapuuroa aamiaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No ei =) Mutta mä olen viime aikoina useinkin pohtinut, että jos mulla nyt olisi pieniä lapsia, niin ruokkisin niitä varmaan eri tavalla kuin mitä omiani olen ruokkinut. Vaikkei meidän pöperöissä edes nuukuusvuosina juuri mitään vikaa ollut. Mutta esim karkkien sijasta ostaisin rusinoita. Niitä mä itse lapsena sain, jos äiti halusi antaa mun herkutella. Ehkä sitten itse äitinä halusi antaa omilleen karkkiakin, kun sitä omassa lapsuudessaan niin vähän sai. Tosin en ole karkkiakaan pahemmin lapsilleni ostanut ja viimeisestä karkkiostoksestani taitaa olla jo yli 10 vuotta. Karkit ovat täysin tarpeettomia, joten ne voi helposti jättää kokonaan pois.

Hammaslääkärin mukaan kannattaa syöttää lapsille mieluummin karkkia kuin rusinoita. Rusinat ovat kaikkein vaarallisimpia hampaille koska tarttuvat hampaisiin kiinni ja vaikuttavat vielä pitkään.

Mä luulen, että hyvin helposti ajatellaan, että "en mä voi", "ei mulla ole varaa", "en mä ehdi", vaikka tosiasiassa voisikin, olisi varaa ja ehtisi. Mutta ei ehkä niitä asoita, joista noin ajattelee vaan pitää keksiä muita vaihtoehtoja.

Mulla muuten kävi niin, että kun elintaso nousi, aloin lihomaan. Hyppäsin bussiin sen sijaan, että olisin kävellyt 5 kilometriä kauppaan. Aloin syödä määrällisesti enemmän, kun ei tarvinnut enää laskea pennosia. Ja juuri silloin, kun vähensin kulutusta. Aloin syödä myös enemmän juustoja - ahh :p - ja esim oliiveja, joita ei nuukuusvuosina ollut koskaan oikein varaa ostaa. Mä olen nyt pari kertaa katsonut Olet mitä syötä -ohjelmaa ja on kyllä tullut mieleen, että meikäkin tarvitsee ruokaremonttia. Pois juustovoileivät ja tilalle puuro. Mun stressivatsanikin tuntuu rauhoittuvan, kun olen muutamana päivänä peräkkäin vetänyt kaurapuuroa aamiaiseksi.

ei tässä ketjussa ollut kyse dumbon perheen ruokavaliosta ja liikuntatottumuksista. tässä keskustellaan yleisellä tasolla siitä, voiko köyhä syödä terveellisesti ja onko se köyhyys syy lihoa ja laiminlyödä terveytensä.

Juu, mutta ne syyt ei sulle kelvannut? Kyllä mäkin tiedän, että halvalla saa terveellistä ruokaa ym. mutta teidän myös ne syytkin, miksi köydät lihoavat. Ihan samoin voi rikaskin vääntää niitä rahkoja ja lenkkeillä lasten kanssa, mutta heillä on myös monta muutakin vaihtoehtoa. Heidän ei välttämättä tarvitse syödä aina samaa ruokaa ja voivat vaikkapa palkata treinerin tsemppaamaan omaa liikkumistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
keittiönoidalle vastaus eksyi tuonne väliin, mutta siis rusinat vaarallisempia hampaille kuin karkit.
No ei mulla rusinat tartu hampaisiin sen enempää kuin mässytkään. Riippuu tietysti mässyistäkin.

Juu, mutta ne syyt ei sulle kelvannut? Kyllä mäkin tiedän, että halvalla saa terveellistä ruokaa ym. mutta teidän myös ne syytkin, miksi köydät lihoavat. Ihan samoin voi rikaskin vääntää niitä rahkoja ja lenkkeillä lasten kanssa, mutta heillä on myös monta muutakin vaihtoehtoa. Heidän ei välttämättä tarvitse syödä aina samaa ruokaa ja voivat vaikkapa palkata treinerin tsemppaamaan omaa liikkumistaan.

köyhyys ei ole yksi yhteen syy lihota. köyhä voi syödä terveellisesti, se on omista valinnoista kiinni.

Yhteistyössä